Volgens mij is de enige mogelijkheid om nog te besparen veel zelf te doen.
Eerst was ik niet te vinden voor houtskeletbouw, maar het feit dat je er veel zelf kan aan doen heeft wel de doorslag gegeven.
Ik laat nu enkel mijn ruwbouw plaatsen en werk de rest zelf af. (Zelf de ruwbouw plaatsen lijkt met net iets te ver gegrepen, en wat met garantie en zo?)
Enkele besparingen:
Plaatsen osb: laten plaatsen = 18euro, zelf plaatsen is nog geen 5 euro
isoleren, laten plaatsen = 17.5euro, zelf plaatsen is nog geen 7 euro
gipsplaten plaatsen en afwerken, laten plaatsen = 19-20euro, zelf plaatsen is nog geen 3 euro
(je mag dan vaneigens wel uw eigen tijd niet rekenen)
Het gaat bij ons om een achterbouw met een verdiep op. (5*10m , dus 2 keer met plat dak)
We hebben hiervoor offertes ontvangen tot maar liefst 125000euro alles afgewerkt. (Ons huis heeft zelfs zoveel nog niet gekost)
Met de ruwbouw te plaatsen en de rest zelf af te werken komen we nu aan 50000 - 55 000euro voor net hetzelfde. (ruwbouw laten doen, en alle materiaal voor de afwerking wordt meegeleverd) Dit is voor ons een nog net draagbare kost.
't enige probleem is dat we bijna niemand vinden om de ruwbouw te plaatsen. Ik denk dat we bijna alle houtskeletbouwers uit het land hebben aangeschreven. Als we al een reactie terugkregen na enkele weken was het van "sorry, we doen enkel nieuwbouw", "sorry, uw project is te klein voor ons", "sorry, we zijn een sleutel op de deur firma en doen ofwel alles of niets".
Enkel van wat schrijnwerkers en kleinere bedrijven als ds houtskeletbouw en immovert kregen we een positieve reactie. We zijn nu hun prijzen nog wat aan vergelijken.
(1 schrijnwerker is wel al afgevallen, hij had nog nooit van celit gehoord en als ik begon over luchtdichting begonnen zijn ogen helemaal te draaien

)
Ik vraag me af of iemand een gelijkaardig project heeft laten uitvoeren, met welke firma's en tegen welke prijs? Of heb ik hier een gat in de markt gevonden?