kostprijs spots

Lid geworden
31 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
weet iemand wat een redelijke kostprijs van een designspot ongeveer bedraagt, zouden 220V moeten zijn? Kent er iemand een goed adres, plus de service dat ze de spots zelf komen plaatsen. Moeten over het hele huis geplaatst worden tussen de 30 en 50 spotjes plus wandverlichting. Suggesties iemand?

Valerius

Lid
Lid geworden
23 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
beste

prijzen ken ik niet zo goed.

begint vanaf 20 euro tot ...

Ik zou geen spots op 220VAC nemen,alhoewel dit meer en meer gepushed wordt in de markt. Het energetisch rendement (lichtopbrengst per Watt) van deze lampen is eens stuk lager dan van 12V halogeens.

Als je hoogrendements halogeen-lampen plaatst (OSRAM IRC) is het rendement nog een stuk beter. (maar wel veel duurdere lampen : +- 8 euro stuk).

Ook de levensduur van de 220 V halogeen lampen is veel lager (2000 uur ipv 4000)

ps : halogeen spots als verlichting is zowieso niet de meest ecologische verlichting, maar dat is een andere discussie

Valerius

Lid geworden
18 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan eens gaan kijken bij Alfa Licht in Gent (www.alfa-gent.be).

Prijzen vanaf ongeveer 30 eur voor 12v exemplaren.

12v zijn ook een stuk flexibeler, bestaan meer variaties in vermogen, belichtingshoek, ....

Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben overal spots op 220V. Anders zit je daar met een gans bataljon aan transfo's die ook geld kosten, energie verbruiken en defect gaan...

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
ik heb uiteindelijk ook geopteerd voor spots op 230V.

bedoeling is om de kapotte spots daarna te vervangen door power led's.

dragonfly

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
andy666 wrote:

Hier spaarlampen, t'is nog te vroeg voor LEDs 8)

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
dragonfly wrote:
andy666 wrote:

Hier spaarlampen, t'is nog te vroeg voor LEDs 8)

tegen de tijd dat mijn eerste lading lampen er door is staan die LED lampjes al lang op punt en kosten ze bijna niets meer... 8) :twisted:

dragonfly

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
Kwam vorige week bij een vriend en die had LEDs in zijn living, mooi maar veel te donker. Ik zei niets, keek eens en zei van: ah jij hebt leds?

En hij spontaan: Ja maar ik heb mij een beetje mispakt, t'is te donker hé :roll: 8)

Valerius

Lid
Lid geworden
23 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Led verlichting is inderdaad aan een opmars bezig.

Het zal nog wel een poosje duren, vooralleer het echt als hoofdverlichting bruikbaar wordt.

Het vermogen van een powerled is immers 1 tot 5 Watt. De efficientie is niet echt veel beter dan van halogeen. Je moe dus al 6 5-Watt power leds monteren om 1 35Watt halogeen te vervangen.

De efficientie van LEDS gaat weliswaar vooruit, maar op dit ogenblik moeten we er geen wonderen van verwachten.

Grote voordeel van LEDs volgens mij, is dat ze wel zeer efficient zijn voor toepassing in orientatie-verlichting. Daar heb je immers niet zoveel licht nodig, en zijn de 10 en 20 Watt halogenen super onefficient. (zeker als je ze permanent wilt laten branden)

Ikzelf heb standaard armaturen (wandspots) omgebouwd met POWER LEDs (1 Watt) en die geven evenveel of meer licht dan de 10 Watt lampjes die erin voorzien waren.

't is echter ook niet meer dan orientatieverlichting.

Bijkomend nadeel van LED armaturen, is dat de prijzen op dit ogenblik veel te hoog liggen. (alhoewel daar geen gegronde reden toe is)

Valerius

Bovenaan