• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kostprijs bouwen landelijke stijl

Lid geworden
30 jun 2011
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vriend en ik hebben onlangs voor een uitzonderlijk goede prijs een stuk bouwgrond kunnen kopen van ongeveer 1200 m2. Nu zijn we volop bezig met banken af te schuimen om een goede lening te vinden.

Als prijs voor het huis zelf (dus excl grond en notariskosten), hebben we een budget vooropgesteld van 200.000 euro (incl BTW). Nu zijn we serieus aan het twijfelen of we hiermee wel zouden toekomen. We kennen niemand die zelf gebouwd heeft.

Het zou voor een open bebouwing zijn met een bewoonbare oppervlakte van ongeveer 170m2 (bouwoppervlakte = ongeveer 95 m2) in landelijke stijl. Met uitsprong, waarbij het ene gewoon metselwerk en andere kaleien.

De elektriciteit en sanitair (incl verwarming), gaan we praktisch volledig zelf kunnen doen. Het vloeren krijgen we ook aan een vriendenprijs dankzij vriend.

Heeft er iemand enig idee of we hiermee zouden toekomen? Alle tips en advies zijn welkom!!!
 
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
648
Waarderingsscore
0
Punten
0
PS.: een goede aannemer neemt er graag een extraatje bovenop.

Zo hebben wij bv. al enkele metsfantasietjes gevraagd die qua werk niets inhouden maar wel qua algemeen beeld.

Niet al wat mooi is moet verschrikkelijk duur zijn :mrgreen:
 
Lid geworden
27 aug 2009
Berichten
1.008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Met oude steen, veel blauwe steen en oude dakpannen of evt. riet dak ga je héél hard verschieten wat het allemaal kost, los van de afwerking. Ook rustiek (of rustiek/landelijke look) meubelen en badkamer/keuken/trap in die stijl is een héél kostelijke affaire.

Maar indien je een aantal zaken spreid in de loop der jaren en wat ruwbouw/basisafwerking zelf doet, kan je natuurlijk besparen ...
 
Lid geworden
30 jun 2011
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vraagje: de bewoonbare oppervlakte, wordt die berekend vanuit de afmeting binnenin, of muren inbegrepen?
 
Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
@ ACL: 200.000€ voor een landelijke woning winddicht???

Als jij DAT wil betalen go ahead... Maar ik kan het wel veel goedkoper laten doen.
 

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Berichten
1.120
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vandammes wrote:
@ ACL: 200.000€ voor een landelijke woning winddicht???

Als jij DAT wil betalen go ahead... Maar ik kan het wel veel goedkoper laten doen.

Das niet moeilijk om aan 200 000 te komen. Beetje speciaal daktimmerwerk (opgelicht dak), beetje dure kleipannen en gevelsteen beetje uitsprongen en erkers en je hebt makkelijk 200k erdoor. Maar als jij dat goedkoop kan laten doen, goed voor jou he :D
 

KRC

Lid geworden
7 mrt 2011
Berichten
200
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij bouwen ook landelijke stijl, 190m2 met een stuk anderhalf en een stuk 2 volwaardige verdiepen.



Voor de ruwbouw zitten wij op een 80.000€ (inclusief 30.159€ voor de aannemer), wel in Limburg. Ramen heb ik offertes aangevraagd voor een bedrag rond de 23.000€.



Binnenafwerking doe ik ongeveer helemaal zelf, vloeren, elektriciteit, sanitair, gyproc plaatsen, etc...



Zitten ook met een budget van 220.000€, maar voor ons moet het huis niet volledig afgewerkt zijn wanneer we intrekken, en onze smaak valt qua kostprijs ook nog redelijk mee.



Verder doen we alles op ons tempo, aangezien we op onze bouwgrond wonen. Geen deadline gesteld dus... :)
 
Lid geworden
21 sep 2011
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat je budget ook zeer sumier is.



Wij zijn momenteel aan het bouwen via SOD.

Ook landelijke stijl maar alles zo basic mogelijk, enkel de keuken doen we volledig volgens onze smaak (maar toch nog met voordelige toestellen)



Wij zitten algauw aan 250.000 euro excl. btw en dan hebben we nog geen binnendeuren, oprit, terras, omheining tuin etc...



Zeker als je gaat kiezen is het mooiste steeds het duurste...



Prijzen zijn exclusief de grond, notariskosten etc...



Denk ook aan de aansluiting van gas, elektriciteit, water, ....
 

M_S

Lid geworden
2 sep 2011
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
arnold7 wrote:
mijn architect rekende 1200 euro per m2, alles laten doen, met gewone materialen, zeker niet superdeluxe, excl badkamer, excl keuken, excl architect, excl epb/veilighcoord, excl btw



de onze rekende 1350 € / m2 exl btw en momenteel zit hij daar nog steeds niet ver naast
 
Lid geworden
3 apr 2007
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vraag me soms af of al die mensen die hier op forum schrijven wel echt gaan bouwen. Want qua prijzen wordt hier een hoop onzin verteld. Wij bouwen onze ruwbouw (aannemer, dak en ramen) voor 158.000 € exl. BTW waarbij we op niets bespaard hebben. We hebben een copie van een Vincent Bruggen huis met een bouwoppervlakte van 123m³, 2- hoog, met hoge plafonds van 3m, veel raamwerk, recupsteen, alles wat een landelijke woning nodig heeft.

aannemer = 88.000 € (recup, wildverband, dikke dorpels, etc.), ramen = 30.000 € (hout, veel ramen met latjes, etc.) en dak = 40.000 € (met OVH pan gesmoord en 2 dakkapels).

En op die 155.000 € moet je natuurlijk niet zomaar 21% BTW bijtellen als jullie snappen wat ik bedoel, we leven in België hé !

Als alles af is (keuken 22.000 €, parket, veel ingebouwde kasten, ventilatie D, verlichting, etc.) komen we uit op 300.000 € excl. BTW.

Dus met bouwgrond van 150.000 € is dit totaal 450.000 € (exl. BTW) voor een woning met relatief weinig compromissen.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
En op die 155.000 € moet je natuurlijk niet zomaar 21% BTW bijtellen als jullie snappen wat ik bedoel, we leven in België hé !

Zo, Julie, slim om dit op een forum te plaatsen.

Ik denk niet dat er veel copie's van Vincent Bruggen huizen worden gebouwd in Balen, dus je zou binnenkort weleens bezoek kunnen krijgen. :mrgreen:
 
Lid geworden
22 nov 2011
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat je altijd veraf bent van een realistische kostprijs zolang je geen concreet plan hebt.

Volgens mij is de snelste manier een realistisch beeld te hebben op de betaalbaarheid: tel je centen, laat je architect met 80% van dat budget aan de slag gaan en vraag dan een prijs op als de architect je budget realistisch vindt.

30 tot 20% meer heb je altijd nodig omdat je altijd voor duurdere keuzes komt te staan: iets beter of anders dan je eerst dacht, zeker in de fases achteraf bij sanitair, deuren, vloeren enz.

Goede aannemers die een faire offerte maken zijn er zeker nog. Zeker als iemand pas een offerte vraagt als hij vooraf met de architect zijn budget heeft ingeschat, want dat is ook voor de aannemer ook veiliger. Bespreken wat je zelf wil doen of kan doen moet altijd kunnen.

Mijn aannemer was: http://www.rustiekbouwwils.be
 
Lid geworden
26 mei 2008
Berichten
779
Waarderingsscore
1
Punten
0
julie27022007 wrote:
Ik vraag me soms af of al die mensen die hier op forum schrijven wel echt gaan bouwen. Want qua prijzen wordt hier een hoop onzin verteld. Wij bouwen onze ruwbouw (aannemer, dak en ramen) voor 158.000 € exl. BTW waarbij we op niets bespaard hebben. We hebben een copie van een Vincent Bruggen huis met een bouwoppervlakte van 123m³, 2- hoog, met hoge plafonds van 3m, veel raamwerk, recupsteen, alles wat een landelijke woning nodig heeft.

aannemer = 88.000 € (recup, wildverband, dikke dorpels, etc.), ramen = 30.000 € (hout, veel ramen met latjes, etc.) en dak = 40.000 € (met OVH pan gesmoord en 2 dakkapels).

En op die 155.000 € moet je natuurlijk niet zomaar 21% BTW bijtellen als jullie snappen wat ik bedoel, we leven in België hé !

Als alles af is (keuken 22.000 €, parket, veel ingebouwde kasten, ventilatie D, verlichting, etc.) komen we uit op 300.000 € excl. BTW.

Dus met bouwgrond van 150.000 € is dit totaal 450.000 € (exl. BTW) voor een woning met relatief weinig compromissen.



Als ik dit nareken kom ik op € 1219,- / m2 excl. BTW en grond. Dus waar is de onzin op dit forum dan? Zou juist zeggen dat dit perfect overeenkomt met wat hier als leidraad wordt aangegeven door de meesten.
 
Lid geworden
11 nov 2011
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even woordje toelichting geven:



mijn vriendin en ik gaan volgens houtskeletbouw bouwen. Ruw geschat komen wij uit op een 250 000 euro incl. btw voor een woning van 253,8 m² (zolder + gelijkvloers + verdieping).



Een budget van 200 000 euro lijkt me vrij weinig, zelfs al leg je je prioriteiten anders. Bewust hebben we voor een iets duurdere keuken gekozen, maar zoals hier reeds is gezegd, moet je je toch bewust zijn van alle prijzen (vb. garagepoort, gevelstenen, voegwerken, vloerbekleding, verwarmingsinstallatie, ventilatiesysteem, radiatoren, lichtpunten, badkamer, ramen, trappen, blauwe hardsteen rondom woning, ...).



Het betreft ook pastoriewoning, althans buitenkant. Binnenkant zal moderner worden ingericht.



Alle offertes zijn binnen, maar alleen voor de poort zijn we nog op zoek naar ideeën, leveranciers voor een pastorijpoort. Weet iemand of er ook PVC poorten bestaan, sectionaal of kantel, met houtstructuur (folie dat op PVC komt met verticale latten)? Ik zie op het internet alleen maar puur houten poorten. Deze zijn erg prijzig.



Iemand hier suggesties en mogelijke prijs?



Groetjes!
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan