rombaft wrote:
Denk je nu echt dat een architect langer dan 6 maand voltijds aan een woonhuis zal werken ? moet ik eens goed mee lachen hoor.
dit zou ook betekenen dat die architect nog geen 2 projecten op een jaar kan afwerken, bovendien dus maar een 30.000 euro bruto verdient per jaar ,
klopt. Meestal 250 tot 400u per dossier met volledige opdracht. Verdeeld over 2-tal jaar.
rombaft wrote:
raar hoe ze dan meestal kasten van huizen kunnen permiteren met een dikke vierwieler voro de deur.
Klopt niet, architecten verdienen, na veeartsen, het minste van alle vrije beroepers. Ze kunnen er door de band wel goed van leven, maar kloppen ook gemiddeld 11 tot 12u per dag, en doen er in de weekends ook nog wat bij.
rombaft wrote:
De huidige architecten werken spijtig genoeg nog steeds met dat "7% regeltje" dat stamt uit de tijd waar een architect nog zelf moest tekenen, nog zelf constant voorontwerpen moest hertekenen enz.... .
Echter nu , met de PC en een heleboel voorontwerpen die reeds in de pc zitten waar dan veel in veranderd wordt enz... hebben ze verre van veel werk om eens een woning te ontwerpen
Dus nu tekent de computer vanzelf? Maakt de computer voorontwerpen?
Ooit al gehoord van kalkpapier: vroeger werden plannen minstens zoveel gekopieerd als nu, bestonden lastenboeken uit 20 getypte blzn met carbonpapier, waren de mensen niet HALF zo veeleisend als nu, waren er geen kilo's bouwvoorschriften, wetten, regelgeving (VC, EPB), normen, enz...
Een baksteen was rood en een dakpan ook. En dat was bouwen.
En inderdaad, toen verdienden architecten meer dan gemiddeld hun boterham, en waren ze, samen met de dokter en de advocaat, gerespecteerde dorpsbewoners.
Da's nu heel wat anders, alhoewel sommigen blijkbaar toch zo graag iets anders geloven.
Ik moet wel toegeven, Rombaft, dat ontwerpen slechts 15% van de activiteit van een gemiddeld architect uitmaakt. Niet omdat de pc dat voor hen doet, wel omdat de huidige opdracht en administratieve last dermate zwaar is geworden dat er gewoon niet genoeg tijd meer overblijft.
Ik dacht dat we die oeverloze discussies wel gehad hadden. Het is weer dezelfde die de knuppel in het hoederhok heeft gegooid.