• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

"kostprijs" architect

Lid geworden
3 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben onlangs een bouwgrondje gekocht en gaan binnenkort eens langs bij een architect voor een verkennend gesprek.

Aan welke prijs mag ik mij verwachten voor het tekenen van een plan? Ik besef natuurlijk dat er veel verscheidenheid is, maar toch. Wat zijn jullie ervaringen? Waarop moet ik letten? :shock:

dkl

Lid geworden
6 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Evyke wrote:
Wij moeten 6050€ betalen incl BTW, hierin zit alles nl

- voorontwerpen

- Bouwplan

- Aanvraag

- Meetstaten

- EPB

- Veiligheidscoordinatie

- Post Interventie plan

- Electriciteitsplan

- Controleren facturen

- Controle BTW aangifte

- Premies

Vind voor dit bedrag dat het allemaal wel goed mee valt.

moet er in principe nog andere dingen bij?

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
dkl wrote:
Evyke wrote:
Wij moeten 6050€ betalen incl BTW, hierin zit alles nl

- voorontwerpen

- Bouwplan

- Aanvraag

- Meetstaten

- EPB

- Veiligheidscoordinatie

- Post Interventie plan

- Electriciteitsplan

- Controleren facturen

- Controle BTW aangifte

- Premies

Vind voor dit bedrag dat het allemaal wel goed mee valt.

moet er in principe nog andere dingen bij?

- opzoeken van de bouwvoorschriften bij de gemeente

- controle en nameten van het bouwterrein, de aanpalenden en de openbare weg

- lastenboeken

- detailtekeningen

- feedback met de ingenieur

- aanbestedingen, zoeken van aannemers

- controle van de inschrijvingen (10-tal loten x 4 gegadigden per lot)

- technieken: elektro, Cv, ventilatie, riolering, badkamer en keuken: concept en plan

- raming, bewaking van het budget

- planning van de werken

- werfcontrole en eventueel coördinatie

- registratie controleren van aannemers

- problemen oplossen

en vooral: informatiePLICHT en raadgever tegenover de opdrachtgever

da's alles, denk ik.

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Voor de Ingskes, het kan ook aan 0€

Lid geworden
26 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die van ons vraagt 7500 excl btw, we voelen ons goed bij hem en "hij is het waard"

Lid geworden
27 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze architect vraagt 3%, dit is berekend op het opgegeven bouwbudget. Dus wisten we ook snel de totaalprijs.

Bungoo

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
dat is een industrieel ingenieur

hierop wil ik trouwens reageren, ikzelf ben ook industrieel ingenieur bouwkunde, maar in west vlaanderen mag die zijn woning niet zelf ontwerpen en de bouwverginning aanvragen. Blijkbaar is dat een provinciaal geregelde zaak....misschien dat het ermee te maken heeft dat de broer van onze gouverneur ook architect is??? :)

In alle geval heeft het mij veel geld gekost aan de architect, terwijl die eigenlijk niet veel heeft gedaan (niet ontwerpen, niet opvolgen, enkel vergunningsaanvraag indienen....)

In Oost Vlaanderen mag je als ing het wel allemaal zelf doen, niet echt eerlijk maar kom...

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik ben Ing Electronica en ben gemachtigd (in Brabant)

Bungoo, ik ben er eerst ook ingelopen. Het is niet omdat er op een website staat dat het niet kan (cfr Oostvlaanderen voor niet bouwkundig ing) dat het in WestVlaanderen niet mogelijk is.

Het is op voorstel van de gemeente dat het gebeurd. En dat moet de gouverneur toelating geven, volgens mij door de openbaarheid van bestuur een gemotiveerde afwijzing indien van toepassing.

De wet is de wet, het is een gunst maar een afwijzing moet gemotiveerd zijn heden ten dage.

Alleen door verkeerde info te geven worden er een heleboel afgeschrikt.

Je kent meer van bouwkunde dan een pure archi.

M

marnix van glassmetal

Guest
ik hou mij al jaren bezig met honden. Ik voed ze op verzorg ze, zie ze leven springen lijden enz enz enz ik zie er doodgaan ik zie er geboren worden. Ik zie ze komen ik zie ze gaan.

ik weet meer van honden af dan een pure dierenarts ...........................

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

en ja ik weet wel wa ingskes zijn. Kwilde alleen maar weten of iemand in mijn geveinsde dommigheid zou lopen. En ja ik ben zelf een bouwkundige van opleiding. Maar sinds de voltooiing van mijn studies heb ik geen enkele ervaring meer gehad met huizen bouwen. Ik zat/zit in interieurinrichting, jarenlang ook staalbouw maar geen industriebouw.

Ik durf desondanks mijn opleding, mijn jarenlange ervaring en sinds mijn geboorte mijn aanwezigheid in de bouwwereld (via familie) geen enkele uitspraak meer doen over hoe een woning in elkaar moet zitten.

Ik vind het dan ook onheilspellend en getuigend van een grote domheid om te beweren dat ing electronica,chemie of wat dan ook durven te denken dat ze ook voor architect kunnen spelen. Dat Bungoo nog weet waarover hij meespreekt kan ik best aannemen gezien zijn dagtaak maar dat iemand zoals wim69 die in de verste verte niks met bouwactiviteit te zien heeft durft te beweren dat hij voor architect kan spelen is reinste onzin en getuigd van een volkomen misplaatste ijdelheid die weinig te maken heeft met intelligentie. Misschien zijt ge gemachtigt om uw eigen huizeke neer te zetten maar ik hoop dat het daar dan ook bij blijft.

En een beetje ing of ir zal wel voldoende een goed job hebben dat hij zijn centen kan verdienen zoals het hoort en hij het werk dat een ander goed kan ook laat uitvoeren. Erger nog kzal u een simpel voorbeeld geven.

Mijn moederke was/is al gans haar leven naaister. Meer specifiek bont en leder. Vooral collectiestukken gedragen door mannequins bij de voorstelling van nieuwe modellen en of stromingen. Erg gespecialliseerd werk want je moet van niks beginnen op basi van wat schetsen van de heren modeontwerpers . Zelf weet ze zelfs niet echt goed meer hoe een simpele broek in elkaar /zat/ zit. Anderzijds verdiende ze haar boterham zeer goed. Dus de conclusie was simpel. Gewoon broekske kopen voor haar zoons want ze verdiende meer met die seciale stukken dan dat ze geld uitspaarde met zelf broekseks te maken vor haar zoons. Gezonde boerenlogica my dear Mr 69

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Tussen de vele voorontwerpen die hier gegeven worden zitten er vaak heel goede bij, zijn dat dan architecten nee, dat zijn zelfs geen Ingskes :D (sommigen wel).

Het laatste ontwerp vindt ik zelfs beter dan mijn door de archi ontworpen (dat was wel op een Durabrik ontwerp gestoeld)

Het zelf ontwerpen geeft een grote flexibiliteit achteraf, budget overschreden? niewu plan, bij garage weg. zonder gezeur en bijbetalen.

Om 15.000 euro (zonder BTW) erelonen te betalen moet ik iets meer dan een halfjaar werken. De zware loonlasten maken diensten in Belgie te duur. Je moet bijna 3 keer meer verdienen om de dienst te kunnnen betalen.

M

marnix van glassmetal

Guest
uw argumentatie raakt kant nog wal

niemand is al architect geworden van voorontwerpjes maken want das nog wa anders dan een idee klaar te stomen tot een bouwdossier voor uitvoering met goede afloop.

Uw eigen ontwerp, zo goed als het maar kan zijn is geen bewijs van kunde.

en voor 15.000 € zal uw architec waarschijnlijk langer dan 8u/dag x 5 dagen x4 weken x 6 maand werken.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
marnix van glassmetal wrote:
uw argumentatie raakt kant nog wal

niemand is al architect geworden van voorontwerpjes maken want das nog wa anders dan een idee klaar te stomen tot een bouwdossier voor uitvoering met goede afloop.

Uw eigen ontwerp, zo goed als het maar kan zijn is geen bewijs van kunde.

en voor 15.000 € zal uw architec waarschijnlijk langer dan 8u/dag x 5 dagen x4 weken x 6 maand werken.

Denk je nu echt dat een architect langer dan 6 maand voltijds aan een woonhuis zal werken ? moet ik eens goed mee lachen hoor.

dit zou ook betekenen dat die architect nog geen 2 projecten op een jaar kan afwerken, bovendien dus maar een 30.000 euro bruto verdient per jaar , raar hoe ze dan meestal kasten van huizen kunnen permiteren met een dikke vierwieler voro de deur.

De huidige architecten werken spijtig genoeg nog steeds met dat "7% regeltje" dat stamt uit de tijd waar een architect nog zelf moest tekenen, nog zelf constant voorontwerpen moest hertekenen enz.... .

Echter nu , met de PC en een heleboel voorontwerpen die reeds in de pc zitten waar dan veel in veranderd wordt enz... hebben ze verre van veel werk om eens een woning te ontwerpen

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
Denk je nu echt dat een architect langer dan 6 maand voltijds aan een woonhuis zal werken ? moet ik eens goed mee lachen hoor.

dit zou ook betekenen dat die architect nog geen 2 projecten op een jaar kan afwerken, bovendien dus maar een 30.000 euro bruto verdient per jaar ,

klopt. Meestal 250 tot 400u per dossier met volledige opdracht. Verdeeld over 2-tal jaar.

rombaft wrote:
raar hoe ze dan meestal kasten van huizen kunnen permiteren met een dikke vierwieler voro de deur.

Klopt niet, architecten verdienen, na veeartsen, het minste van alle vrije beroepers. Ze kunnen er door de band wel goed van leven, maar kloppen ook gemiddeld 11 tot 12u per dag, en doen er in de weekends ook nog wat bij.

rombaft wrote:
De huidige architecten werken spijtig genoeg nog steeds met dat "7% regeltje" dat stamt uit de tijd waar een architect nog zelf moest tekenen, nog zelf constant voorontwerpen moest hertekenen enz.... .

Echter nu , met de PC en een heleboel voorontwerpen die reeds in de pc zitten waar dan veel in veranderd wordt enz... hebben ze verre van veel werk om eens een woning te ontwerpen

Dus nu tekent de computer vanzelf? Maakt de computer voorontwerpen?

Ooit al gehoord van kalkpapier: vroeger werden plannen minstens zoveel gekopieerd als nu, bestonden lastenboeken uit 20 getypte blzn met carbonpapier, waren de mensen niet HALF zo veeleisend als nu, waren er geen kilo's bouwvoorschriften, wetten, regelgeving (VC, EPB), normen, enz...

Een baksteen was rood en een dakpan ook. En dat was bouwen.

En inderdaad, toen verdienden architecten meer dan gemiddeld hun boterham, en waren ze, samen met de dokter en de advocaat, gerespecteerde dorpsbewoners.

Da's nu heel wat anders, alhoewel sommigen blijkbaar toch zo graag iets anders geloven.

Ik moet wel toegeven, Rombaft, dat ontwerpen slechts 15% van de activiteit van een gemiddeld architect uitmaakt. Niet omdat de pc dat voor hen doet, wel omdat de huidige opdracht en administratieve last dermate zwaar is geworden dat er gewoon niet genoeg tijd meer overblijft.

Ik dacht dat we die oeverloze discussies wel gehad hadden. Het is weer dezelfde die de knuppel in het hoederhok heeft gegooid.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
PC's tekenen niet van zichzelf, echter bv met de muis 10 keer klikken en je hebt je binnenmuren al compleet hertekend. Wat anders als potlood en meetlat.

En aub, doe neit alsof architect de underdogs zijn, alsof ze het zo moeilijk hebben :roll:

Nu ja, ik ga er inderdaad niet verder op ingaan om uitzichtloze discusies niet te (her)starten

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
8
Punten
0
rombaft wrote:
PC's tekenen niet van zichzelf, echter bv met de muis 10 keer klikken en je hebt je binnenmuren al compleet hertekend. Wat anders als potlood en meetlat.

aub geen uitspraken doen waar je niets van af weet.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
rombaft wrote:

aub geen uitspraken doen waar je niets van af weet.

Bij wijze van spreken jongen, en als je zelf architect bent met wat ervaring in tekenen zou je zelf wel al tot de conclusie gekomen zijn dat eens wat binnenmuren verzetten geen moeite kost.

Ik heb als leek zelf mijn keuken uitgetekend in autocad, moest nog een hoop dingen leren en zoeken, uiteindelijk vond ik het een fluitje van een cent dus veronderstel ik toch dat iemand met ervaring in het programma het nog gemakkelijker heeft.

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
513
Punten
113
Eventjes afkoelen iedereen. Tijdelijk slotje.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.165
Punten
113
tijdelijk slotje wordt definitief slotje. Deze discussie is al ettelijke keren gevoerd, en komt altijd neer op 't zelfde. De zelfde personen moeien zich, iedereen zegt altijd 't zelfde, de andere gebruikers beginnen zich er aan te storen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan