• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

"kostprijs" architect

Lid geworden
3 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben onlangs een bouwgrondje gekocht en gaan binnenkort eens langs bij een architect voor een verkennend gesprek.

Aan welke prijs mag ik mij verwachten voor het tekenen van een plan? Ik besef natuurlijk dat er veel verscheidenheid is, maar toch. Wat zijn jullie ervaringen? Waarop moet ik letten? :shock:

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoelang is je architecte dan al bezig? Ik kan mij niet voorstellen dat je zo een bureau op een rendabele manier kan openhouden. Zeker niet als ze voor al haar klanten dezelfde service biedt als bij u. Dan moet je gewoon meer aanrekenen om verzekeringen, huisvesting, ict infrastructuur, pensioen, auto enz. te betalen.

Maar misschien is het een beginnende architecte die gewoon de eerste jaren een reputatie probeert op te bouwen en gaandeweg haar prijzen gaat optrekken om op een termijn van 3 tot 5 jaar rendabel te zijn.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
architecte is jong doch pas afgestudeerd kan je ze niet noemen.ze heeft toch een referentielijst van een 40-tal woningen.

ik heb bij het zoeken eigenlijk steeds dezelfde bedragen gehoord dus tja naar mijn oren klinkt ze niet goedkoop zoals dat het hier op de forum overkomt... soit het kan en t is haar recht om idd met de tijd haar prijzen omhoog te halen, kan ik mijn niet over uitspreken maar verschillenden mensen op de forum hier hebben mij via een pb haar gegevens gevraagd en zijn met haar in zee gegaan en zijn ook enthousiast en tevree....

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Weet jij hoeveel projecten er PER JAAR en PER ARCHITECT in een gemiddeld kantoor van 5 personen doorstromen?

Wel, 4 a 5 (woningen). 5 x 3500 euro = 17500 euro. Bruto. Per jaar. Per architect. En dat moet je met een ratio van 3 vermenigvuldigen om rendabel te zijn in een echt groot kantoor (+ 15 medewerkers). Ratio 2 in een klein kantoor.

Een alleenwerkend architect kan veel maar aan, want doet ook veel meer uren. Maar meer dan 10 opdrachten per jaar? Sorry maar dat is niets voor MIJ. Ik weet graag in welke fase elk van mijn opdrachten zich bevindt zonder dat te moeten gaan opzoeken in de dossiers. Want dat is gewoonweg niet te doen.

En als ik aan 3500 euro per opdracht moet werken, dan zou ik mijn klantenbestand minstens moeten verdubbelen. En dat is gewoon gekkenwerk.

Pas op, ik ken ook genoeg architecten die de enen na de andere appartementenblok neerplanten. En zeer goedkope erelonen. MAAR ik weet ook hoe het daar ACHTER de schermen aan toegaat...

Daar heb je als klant geen boodschap aan. Maar ik weiger om dergelijke erelonen als algemeen aanvaard te erkennen.

Zou jij zonder vragen brood bij uw bakker kopen aan 0,5 euro/stuk? Of naar een dokter gaan die maar 5 euro per visite vraagt? Of een nieuwe VW golf kopen voor 6500 euro? Zou jij daar geen vragen bij stellen?

Een architectenkantoor is een bedrijf he. En dat moet economisch rendabel zijn of het gaat over kop.

De meeste alleenwerkende architecten overleven door dubbel aantal uren te kloppen (zo komen ze inderdaad rond met 15-20 euro per uur bruto) EN er wordt dikwijls SERIEUS bespaard op de service. Blijkbaar heeft de deontologie in limburg een andere betekenis. Tja wat niet weet, niet deert natuurlijk (voor de bouwheer dan..)

Maar dan hoeft het helemaal niet te verwonderen dat er vorig jaar meer dan 1000 architecten gestopt zijn (dus 10%). Er is nl. meer dan genoeg werk als bediende, bij bouwbedrijven, of als ambtenaar.

Wat je ook al eens ziet zijn achitecten wiens partner voor het hoofdinkomen zorgt. Zie je veel bij vrouwelijke architecten (kindjes enzo... architectenjob komt 'erbij' maar is niet de hoofdzaak)

ko

Lid geworden
23 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij betalen ongeveer 10% aan onze architect en hebben hier geen enkel probleem mee. Wij hebben dan ook een architect gekozen die ook het interieur volledig ontwerpt (een deel van de meubels inbegrepen) en die naast technische input een belangrijke estetische meerwaarde geeft. Iedereen zal dit wel heel duur vinden maar wij willen "extra" betalen voor mooie architectuur. Voor ons is architectuur immers zo veel meer dan plannetjes tekenen en vergunningen aanvragen.

Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
een vraagje in verband met een VERBOUWING.

onze architect vraagt 6800 euro plus btw voor een verbouwing en nieuwbouwgedeelte van ongeveer 100 000.

Dit énkel voor ruwbouw winddicht.

is dit te veel? Ik heb het gevoel dat dit bedrag aan de hoge kant is.

het is echt wel zeer moeilijk om een fatsoenlijk antwoord te krijgen !

we vinden echt wel dat die mensen recht hebben op leven en dat goed werk in verhouding mag betaald worden, maar we willen niet het gevoel hebben dat we ons 'int zak' hebben laten zetten...

Ck

Lid geworden
9 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
brikkie wrote:
een vraagje in verband met een VERBOUWING.

onze architect vraagt 6800 euro plus btw voor een verbouwing en nieuwbouwgedeelte van ongeveer 100 000.

Dit énkel voor ruwbouw winddicht.

is dit te veel? Ik heb het gevoel dat dit bedrag aan de hoge kant is.

het is echt wel zeer moeilijk om een fatsoenlijk antwoord te krijgen !

we vinden echt wel dat die mensen recht hebben op leven en dat goed werk in verhouding mag betaald worden, maar we willen niet het gevoel hebben dat we ons 'int zak' hebben laten zetten...

Met een verbouwing heeft een architect meer werk als met een nieuwbouw (bestaande toestand opmeten, uittekenen, rekening houden met ongekende factoren als men begint met uit te breken,...), en bovendien kost de aansprakelijkheidsverzekering van een architect meer voor een verbouwing (de verzekeringsmaatschappijen achten het risico hoger). In de vroegere barema's van de Orde van Architecten stond, als ik mij niet vergis, 12% op de bouwkost als ereloon.

En neen, ik ben geen architect... heb er alleen veel mee te maken.

Lid geworden
24 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons was een vraagprijs van 10890 incl btw +3630 voor ingenieur,veiligheidscordinatie en sondering. dus totaal 14520 btw in.

veel of niet?

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
ko wrote:
Wij betalen ongeveer 10% aan onze architect en hebben hier geen enkel probleem mee. Wij hebben dan ook een architect gekozen die ook het interieur volledig ontwerpt (een deel van de meubels inbegrepen) en die naast technische input een belangrijke estetische meerwaarde geeft. Iedereen zal dit wel heel duur vinden maar wij willen "extra" betalen voor mooie architectuur. Voor ons is architectuur immers zo veel meer dan plannetjes tekenen en vergunningen aanvragen.

Jullie werken als Europees ambtenaar misschien?

Lid geworden
24 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit was maar een voorstel dat we gekregen hebben .

Maar wanneer begint de onderhandeling over de prijs eigenlijk,is dat reeds bij het eerste kontakt of later.

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
lodewijk wrote:
Bij ons was een vraagprijs van 10890 incl btw +3630 voor ingenieur,veiligheidscordinatie en sondering. dus totaal 14520 btw in.

veel of niet?

Hoelang moet jij hiervoor werken? Dat kan een handig vergelijkingspunt zijn.

M

marnix van glassmetal

Guest
Wim69 wrote:
lodewijk wrote:

veel of niet?

hoelang hiervoor werken ? slecht vergelijkingspunt me dunkt.

Moet ik jaloers zijn op een chirurg omdat hij op één uur meer schept dan ik op vier uur werken ?

Hey that's life man get with !!!!!!

ik zou nie achter die tekentafel willen staan of nog minder met een mes in mijn pollen voor een kind waarvan de ouders in de wachtzaal zitten de bibberen.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wim69 wrote:

Gij maakt toch graag de rekening van een ander zenne.

Het ene heeft totaal niks met het andere te maken.

Lid geworden
15 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wim69 wrote:
lodewijk wrote:

veel of niet?

Oh boy, mocht je nu nog gevraagd hebben hoeveel werk die verbouwing zou zijn, tot daar aan toe...

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Wim69 wrote:
lodewijk wrote:

veel of niet?

dergelijke vergelijkingspunten zijn zelden 'handig'....

eerder een nodeloze frustratie.

met nadruk op nodeloos.

jij zat gisterenmiddag duidelijk niet in het sportpaleis in a'pen ;-).

(allez, ik ook niet, maar bon...)

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
ko wrote:

nog even zeggen dat wij ook 11% betaalden.

zware verbouwing, dus 11-12% is volkomen normaal.

en we hebben waar voor ons geld gekregen.

architect heeft zijn ereloon meer dan terug verdiend.

ko

Lid geworden
23 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
ko wrote:

Jullie werken als Europees ambtenaar misschien?

Neen, wij werken niet als Europees ambtenaar. Kwaliteit kost echter geld dus als je veeleisend bent op vlak van architectuur en opvolging zal je in veel gevallen extra moeten willen betalen. Mijn punt is dat architecten vergelijken niet zomaar kan door erelonen te vergelijken en dat een discussie over erelonen niets zegt indien je niet erbij zegt wat er tegenover staat.

(zelf)bouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij hebben ons huis laten tekenen door een interieurarchtect, want het gebruikscomfort is toch het belangrijkste.Nadien hebben we een goedkope architect gezocht om het plan te onderteken.

Mijn vader zet de bouw , ik heb meer vertrouwen in eigen bloed als in al de andere(allé er moet vakkennis zijn).

Mijn huis is nu ook niet het moeilijkste.

Dus mijn raad , kies een goede binnenhuisarchitect!

Een goede architect is vaak ook nodig,laat daar geen misverstand over verstaan.

karate

Lid
Lid geworden
4 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
steven wrote:
Natuurlijk zijn er die voor 3500 euro werken. Maar ge gaat mij niet vertellen dat die een deftige voorontwerpfase doormaken, minstens 5 vergaderingen met de bouwheer, dossier voor de aanvraag, lastenboeken, prijsoffertes aanvragen en controle van deze offertes.

Om vervolgens gedurende een jaar een pakweg 14-daagse werfcontrole uit te voeren.

Want dat zijn gewoon minstens 250 uren, en 3500 gedeeld door 250 is gelijk aan 14 euro per uur, bruto, inclusief alle onkosten.

Kent gij een aannemer die voor 14 euro per uur uit zijn bed komt?

Een gemiddelde woning ontwerpen en opvolgen vergt hier op kantoor een kleine 400 uren. Maak zelf maar de rekening.

Dus ofwel wordt daar duchtig op de opdracht bespaard. Ofwel gaat die kruik zolang te water tot ze barst.

topic ff boven halen...

mooie uitleg kostprijs/gepresteerde uren.

kan je eens (ongeveer) de onderverdeling geven voor die 400 uren?

voorontwerp

tem bouwvergunning

lastenboek

meetstaat

prijsoffertes

controle prijsoffertes

opvolging werf

andere zaken die inbegrepen zijn...

is voor veel mensen goed om weten denk ik aangezien ze hun architect toch relatief weinig zien toz het aantal gepresteerde uren.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
als ik tijd heb zal ik daar zeker eens uitvoerig op antwoorden. nu even niet. Ik heb straks 3 afspraken die niet onder één van uw opgesomde punten vallen, hopelijk kan ik daarna nog een paar uurtjes aan een voorontwerp werken.

karate

Lid
Lid geworden
4 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
steven wrote:
als ik tijd heb zal ik daar zeker eens uitvoerig op antwoorden. nu even niet. Ik heb straks 3 afspraken die niet onder één van uw opgesomde punten vallen, hopelijk kan ik daarna nog een paar uurtjes aan een voorontwerp werken.

maja de grote lijnen zijn ook al goed hoor, ik vind het al tof dat ge hier wilt antwoorden. :wink:

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan