Weet jij hoeveel projecten er PER JAAR en PER ARCHITECT in een gemiddeld kantoor van 5 personen doorstromen?
Wel, 4 a 5 (woningen). 5 x 3500 euro = 17500 euro. Bruto. Per jaar. Per architect. En dat moet je met een ratio van 3 vermenigvuldigen om rendabel te zijn in een echt groot kantoor (+ 15 medewerkers). Ratio 2 in een klein kantoor.
Een alleenwerkend architect kan veel maar aan, want doet ook veel meer uren. Maar meer dan 10 opdrachten per jaar? Sorry maar dat is niets voor MIJ. Ik weet graag in welke fase elk van mijn opdrachten zich bevindt zonder dat te moeten gaan opzoeken in de dossiers. Want dat is gewoonweg niet te doen.
En als ik aan 3500 euro per opdracht moet werken, dan zou ik mijn klantenbestand minstens moeten verdubbelen. En dat is gewoon gekkenwerk.
Pas op, ik ken ook genoeg architecten die de enen na de andere appartementenblok neerplanten. En zeer goedkope erelonen. MAAR ik weet ook hoe het daar ACHTER de schermen aan toegaat...
Daar heb je als klant geen boodschap aan. Maar ik weiger om dergelijke erelonen als algemeen aanvaard te erkennen.
Zou jij zonder vragen brood bij uw bakker kopen aan 0,5 euro/stuk? Of naar een dokter gaan die maar 5 euro per visite vraagt? Of een nieuwe VW golf kopen voor 6500 euro? Zou jij daar geen vragen bij stellen?
Een architectenkantoor is een bedrijf he. En dat moet economisch rendabel zijn of het gaat over kop.
De meeste alleenwerkende architecten overleven door dubbel aantal uren te kloppen (zo komen ze inderdaad rond met 15-20 euro per uur bruto) EN er wordt dikwijls SERIEUS bespaard op de service. Blijkbaar heeft de deontologie in limburg een andere betekenis. Tja wat niet weet, niet deert natuurlijk (voor de bouwheer dan..)
Maar dan hoeft het helemaal niet te verwonderen dat er vorig jaar meer dan 1000 architecten gestopt zijn (dus 10%). Er is nl. meer dan genoeg werk als bediende, bij bouwbedrijven, of als ambtenaar.
Wat je ook al eens ziet zijn achitecten wiens partner voor het hoofdinkomen zorgt. Zie je veel bij vrouwelijke architecten (kindjes enzo... architectenjob komt 'erbij' maar is niet de hoofdzaak)