• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

"kostprijs" architect

Lid geworden
3 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben onlangs een bouwgrondje gekocht en gaan binnenkort eens langs bij een architect voor een verkennend gesprek.

Aan welke prijs mag ik mij verwachten voor het tekenen van een plan? Ik besef natuurlijk dat er veel verscheidenheid is, maar toch. Wat zijn jullie ervaringen? Waarop moet ik letten? :shock:

Mr. Bouwinfo

Administrator
Lid geworden
7 dec 2016
Waarderingsscore
2
Punten
0
De prijs die een architect vraagt is wat de mens er voor wil geven.  Er zijn geen eenduidige regels over hoeveel een architect mag/kan vragen dus een goed gesprek met één of meerdere architecten kan al veel duidelijkheid bregen.  Wij hebben de belangrijkste punten voor jou op een rijtje gezet : Wat kost een architect?

Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
De prijzen liggen uiteraard zeer uiteenlopend. Je moet natuurlijk ook kijken wat de architect biedt hé (volledige opvolging - elektriciteitsplan - werfbezoeken ed.)

Maar ik denk dat je voor 3.000,- à 4.000,- Euro een architect moet vinden. Maar schrik niet na je eerste afspraak, er zijn er ook die VEEL meer vragen. Maar ik vind persoonlijk dat er al genoeg kosten komen, dus rond de 4.000,- Euro zou ik toch voor ogen houden.

Groeten

Steven

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
0
Gebruik de zoekfunctie eens, over dit onderwerp is al zoveel geschreven.

Gebruik je verstand en filter de vele reacties.

Lid geworden
3 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de tips. Ik heb hier al wat rondgekeken met de zoekmachine en ben al veel wijzer geworden (en banger :) )

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
De beste tip is naar mijn mening: neem je tijd en maak een weloverwogen keuze. Ga met verschillende architecten praten, een eerste vrijblijvend gesprek zal bij de meeste architecten gratis zijn. Bespreek je verwachtingen, budget, voorkeuren, mogelijkheden, ... en uiteraard de verloning. Ga op zoek naar een architect waarmee het klikt op al deze vlakken. Die verschillende gesprekken zullen je ook toelaten om prijzen op een objectieve manier te vergelijken.

Over de grootte van de erelonen is hier al genoeg gezeverd. Ik heb niet veel zin om de discussie opnieuw op te starten. Je zal voor je zelf voor een stuk moeten uitmaken wat je voor een architect wil betalen. Het betalen van een redelijke ereloon zal de kans op een vlot bouwproces alleen maar vergroten.

Veel succes!

M

marnix van glassmetal

Guest
Steven en Sandra wrote:
De prijzen liggen uiteraard zeer uiteenlopend. Je moet natuurlijk ook kijken wat de architect biedt hé (volledige opvolging - elektriciteitsplan - werfbezoeken ed.)

Maar ik denk dat je voor 3.000,- à 4.000,- Euro een architect moet vinden. Maar schrik niet na je eerste afspraak, er zijn er ook die VEEL meer vragen. Maar ik vind persoonlijk dat er al genoeg kosten komen, dus rond de 4.000,- Euro zou ik toch voor ogen houden.

Groeten

Steven

voor 3 a 4.000 € een architect VINDEN !!!!!!. Dat vind ik ergggggggggggg véééééééééél geld. volgens mij kan je die gewoon VINDEN in de gouden gids. Dat moet wel een erg dure privé detective zijn om voor zoveel geld een architect te VINDEN. Nu ja als ge dan toch zoveel uitgeeft om hem te vinden dan kan je hem meteen ook betalen zoals het hoort; Maar als je er een gaat tegenkomen die voor 3 a 4000 € voor u gaat werken da weet ik nog ie zo goe zenne .................

HVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
6
lievenq wrote:
Wij hebben onlangs een bouwgrondje gekocht en gaan binnenkort eens langs bij een architect voor een verkennend gesprek.

Aan welke prijs mag ik mij verwachten voor het tekenen van een plan? Ik besef natuurlijk dat er veel verscheidenheid is, maar toch. Wat zijn jullie ervaringen? Waarop moet ik letten? :shock:

Maak het best afspraken met verschillende architecten.

Afhankelijk wat ge allemaal wilt laten doen zal dit zo'n 7% van de prijs van het huis kosten.

De ene architect zult ge met 'plezier' die 7% gunnen, een andere niet.

Maar een volledige taak laten uitvoeren voor €4000 ... ik zou er niet te veel op rekenen. (enkel een plan laten tekenen, dat kan misschien wel voor €4000)

Gewoon een raad : ga met de architect in zee waarvan ge denkt dat ge goed zult overeen komen en die u vlug begrijpt. Dat zal niet altijd de goedkoopste zijn, maar liever iets duurder met een huis dat u aanstaat, dan de goedkoopste die u maar niet volledig begrijpt en waarbij ge dan maar 'een huis' laat bouwen i.p.v. 'uw huis'.

M

marnix van glassmetal

Guest
Ripley wrote:
Marnix toch..... :wink: :p

tja ripley ik kon het niet laten want ik vind sommige antwoorden totaal onzinnig vinden waar ik met evenveel dommigheid op reageer om aan te duiden dat ......

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een architecte uit aalst, 6500 euro exclusief BTW en met toezicht.

Brengt elke week een werfbezoek.

Lid geworden
22 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Persoonlijk vind ik de prijzen van architect vermeld op dit forum zeer weinig. Toch als je een architect neemt voor ontwerp, indienen van het bouwdossier, opmaken van de meetstaten, opvolging werf e.d.

Je moet ongeveer op een 7% tellen van wat de woning gaat kosten. Voor een architectkost van 5.000 euro kan je dus een ontwerp laten maken van 72.000 euro. Dan zal je al creatief moeten zijn om dit te kunnen realiseren !

Ook steeds oppassen met wat de architecten in de raming steken ! Een keuken van 16.000 euro zit er snel in en daar kan je dan 7% architectkosten op betalen enz enz.

Vergeet ook de extra's niet: 1% voor ingenieursstudie, 0.8 procent voor veiligheidscoördinator, extra ereloon voor nieuwe energiewetgeging ...

Volgens mij kan je het dubbele tellen dan de prijzen hier vermeld !

Groetjes,

Gretel

Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wel, ik daag diegene die zo zeer van hunne kl**ten maken uit om eens te bellen en de prijs te vragen aan mijn architecte (en wat zij allemaal doet voor die prijs)

Ben benieuwd naar de reactie!

Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
marnix van glassmetal wrote:
tja ripley ik kon het niet laten want ik vind sommige antwoorden totaal onzinnig vinden waar ik met evenveel dommigheid op reageer om aan te duiden dat ......

Inderdaad, met dommigheid reageren..... al een geluk dat je het zelf beseft!

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
De architectenwereld is momenteel zeer concurrentieel. Vooral door het groot aantal architecten in Vlaanderen staan de prijzen zeer hard onder druk. Er zijn weinig architecten en bureau's die door de jaren voldoende reputatie opgebouwd hebben om 7% ereloon te kunnen vragen. Er zullen dus genoeg architecten te vinden zijn die voor een lager ereloon het volledig pakket aanbieden. Vele van die bureau's zijn niet echt rendabel en ik verwacht dan ook dat het aantal architecten in de volgende jaren zal afnemen. Zeker als de overheid werk gaat maken van een aanpak van de schijnzelfstandigen.

Maar een zeer laag ereloon betalen zonder duidelijke referenties en contractuele garanties over de dienstverlening die daar tegenover staat is om problemen vragen.

Lid geworden
22 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
beste Steven

je architecte heeft zeker samen met jou een mooi ontwerp en bijhorende bouwvergunning bezorgd, tof huis en leuk concept

maar wat je nu uitspaart zal je later kunnen gebruiken om de problemen die je zal krijgen inzake 'koude bruggen' en 'vocht' op te lossen (als die dan nog op te lossen zijn ??? )

werffoto's geven zo'n mooie bewijzen en kunnen niets verdoezelen

je architecte is nog jong en eigenlijk pas afgestudeerd

spijtig voor haar , is ze gezwicht voor die moordende concurrentie

en als je dan nog een klant treft, die denkt alles beter te weten, tja ...

wie is eigenlijk je aannemer ?

veel geluk nog verder met de bouw van je eigen nest

een confrater

Lid geworden
30 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo

Wij zijn heel tevreden over onze architect.

Wij betalen 4500 euro !!

Ze is heel stipt en komt bijna elke week naar de werf.

Ze is pas zelfstandig en wil er echt het beste van maken.

Wij zijn bij een drietal architecten langs geweest de één vroeg 3000 euro, en den andere 7 % . (vond zijn ontwerpen o zo speciaal dat ik er al dadelijk genoeg van had)

Het moet gewoon goed klikken en je moet weten wat je wil.

Zij heeft ons zelfs zo ver gekregen om een energie zuinige woning te bouwen en zijn er heel blij mee.

M

marnix van glassmetal

Guest
ik zou het gezicht van al die met hun goedkope architect eens willen zien als ze op een morgen op hun werk komen en hun baas zegt: "Ik heb een jong poepke gevonden dat pas afgestudeerd en tegen de helft van uw loon komt werken. Twas plezant maar ge moet morgen nie meer komen daaaag.

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Steven en Sandra wrote:
Wel, ik daag diegene die zo zeer van hunne kl**ten maken uit om eens te bellen en de prijs te vragen aan mijn architecte (en wat zij allemaal doet voor die prijs)

Ben benieuwd naar de reactie!

Om op hetzelfde niveau te blijven. Ge zoudt mijn kl**ten mogen k**ssen als ge op die toon die vraag via de telefoon aan mij zou stellen...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan