• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kosten wachtaansluiting riolering bij aankoop bouwgrond

Lid geworden
21 dec 2020
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mijn vriendin en ik staan op het punt een bouwgrond aan te kopen. De verkoper heeft deze grond eerst moeten verkavelen. Nadien diende hij voor een wachtaansluiting te zorgen om een verkoopbaarheidsattest te bekomen. Nu verwacht hij dat wij die kosten (€1880) zouden betalen. We hebben reeds contact opgenomen met Riopact, zij vertelden ons dat deze kosten voor de verkoper zijn. Er is geen compromis ondertekend, maar er is enkel een verkoopbaarheidsattest, dus daardoor is het nog onduidelijker.

Weet er iemand raad?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik denk dat de verkoper de prijs en de voorwaarden bepaald, als koper mag je dat ook weigeren natuurlijk maar dan loop je wel kans om er naast te grijpt.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Ik ben niet zeker: als er een akkoord is over de prijs, kan verkoper volgens mij niet afkomen met 'en dan dit ook nog'.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Dat is inderdaad de vraag: is er een verkoopsovereenkomst ?
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Nee dus ? Ook niets op mail of SMS ?
 
Lid geworden
21 dec 2020
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Nee dus ? Ook niets op mail of SMS ?
Wij hebben nooit contact gehad met de verkoper, dat deed de bouwfirma. Zij zeiden tegen ons dat het een vaste prijs was. Dat was ook de overeenkomst tussen de bouwfirma en de verkoper (geen idee hoe zij dat geregeld hebben).
Aangezien alles al is doorgegeven aan de notaris, lijkt het mij toch vreemd dat hij nu nog vanalles extra mag aanrekenen.. 3 weken voor de akte
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Wacht ... waar komt die bouwfirma nu weer ineens vandaan ?
 
Lid geworden
21 dec 2020
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wacht ... waar komt die bouwfirma nu weer ineens vandaan ?
Wel, wij kopen eigenlijk een huis van een bouwfirma (beetje sleutel op de deur achtig). Zij hadden dus een overeenkomst met de eigenaar van de grond voor een bedrag van €150 000. Maar de grond werd wel apart verkocht (dus niet onder BTW-stelsel) en niet via de bouwfirma. Wij hebben dus een overeenkomst met de bouwfirma voor het huis, en daar wordt ook wel de naam van de verkoper van de grond in vermeld, maar niets meer. Er ging dan een compromis opgesteld worden bij de notaris voor de grond, maar die is nooit doorgegaan omdat de verkoper niet op tijd in orde was met de aansluitingen. Om tijd te winnen wou de notaris dan meteen overgaan tot akte van de grond.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
van welke partij is die notaris ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je hebt een contract met de SOD.
En zij hebben een overeenkomst met de eigenaar van de grond. (Op papier ? Maar ook dat maakt niet uit, want ze verkopen niet aan de SOD, maar aan jullie)
Maar ze hebben jou nu een huis verkocht, terwijl je nog geen grond hebt....
Dan sta je niet sterk in je schoenen...
Wat als er morgen iemand anders met de grond gaat lopen ?
Je had tegelijkertijd met aankoop woning, ook een overeenkomst met de eigenaar van de grond moeten tekenen....
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Conclusie is duidelijk, er staat niets op papier, dus hij kan die 1880 euro vragen, en jij kan weigeren de grond te kopen.
Ik neem aan dat je dan ook nog niets met bouwfirma getekend hebt, of je hebt eventueel wel een huis maar geen grond.

Wat @Mario_ zei dus.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
van welke partij is die notaris ?
We hebben allebei dezelfde notaris
wie was er eerst ?
Is dat erg relevant? Kwaad is geschied. TS zal wellicht die 1880 euro inderdaad extra betalen, tenzij hij heel zijn bouwplannen daarvoor gaat laten schieten.

Enfin, niet dat ik zomaar akkoord zou gaan, ik zou veel spel gaan maken bij de bouwfirma, dat hun grond regeling duidelijk niet klopt en van welk post dit dan weer zal afgetrokken worden om te compenseren.

Want ik begrijp dat zij de grondaankoop voorgekauwd hebben, maar op papier er niets mee te maken hebben.
Zo is het natuurlijk simpel.
Gaan ze voor alle volgende fases van het bouwproces ook alle verantwoordelijkheid afschuiven?
Nu even op uw strepen staan. Tegen die eigenaar kan je niet veel doen, met die bouwfirma moet je nog even voort.
 
Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Hopelijk zijn alle posten van het huis al in detail besproken en vastgelegd.
Anders is die 1880€ een peulschil van wat er misschien nog aan extra kosten gaat komen
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Het gaat mij er gewoon om dat de notaris je geen onafhankelijk advies gaat geven als die beide partijen vertegenwoordigt. Zorg dus nog voor een volledig eigen notaris zodat die tenminste nog kan zien of er voor jou nog mogelijkheden zijn.

Als jij eerst een notaris hebt gekozen en die beslist daarna om ook de tegenpartij te vertegenwoordigen, dan noem ik dat achterbaks van die notaris.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Het gaat mij er gewoon om dat de notaris je geen onafhankelijk advies gaat geven als die beide partijen vertegenwoordigt. Zorg dus nog voor een volledig eigen notaris zodat die tenminste nog kan zien of er voor jou nog mogelijkheden zijn.

Als jij eerst een notaris hebt gekozen en die beslist daarna om ook de tegenpartij te vertegenwoordigen, dan noem ik dat achterbaks van die notaris.
Notaris beslist niet wie hij "vertegenwoordigd" . Beide partijen kiezen hun eigen notaris. Kan dezelfde zijn.
Zie niet in waarom hij geen onafhankelijk advies gaat geven.
 
Lid geworden
21 dec 2020
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
van welke partij is die notaris ?
We hebben allebei dezelfde notaris
wie was er eerst ?
Is dat erg relevant? Kwaad is geschied. TS zal wellicht die 1880 euro inderdaad extra betalen, tenzij hij heel zijn bouwplannen daarvoor gaat laten schieten.

Enfin, niet dat ik zomaar akkoord zou gaan, ik zou veel spel gaan maken bij de bouwfirma, dat hun grond regeling duidelijk niet klopt en van welk post dit dan weer zal afgetrokken worden om te compenseren.

Want ik begrijp dat zij de grondaankoop voorgekauwd hebben, maar op papier er niets mee te maken hebben.
Zo is het natuurlijk simpel.
Gaan ze voor alle volgende fases van het bouwproces ook alle verantwoordelijkheid afschuiven?
Nu even op uw strepen staan. Tegen die eigenaar kan je niet veel doen, met die bouwfirma moet je nog even voort.
Het gaat nu niet enkel over die €1880 natuurlijk, hij wil ons ook laten betalen voor een deel van de verkavelingskosten, maar daar is de bouwfirma het ook niet mee eens, dus ik hoop dat ze dat gaan kunnen tegenhouden. Als je kijkt naar de totaalkost van het project is dit natuurlijk ook maar een peulschil, maar het gaat mij eerder om het principe (en ik ga niets betalen wat ik niet zou moeten betalen). Met ons is er een vaste prijs afgesproken dus mij lijkt het ook eerder een fout van de bouwfirma. Ik ga morgen nog even contact opnemen met de notaris, om te kijken wat de oplossing zou kunnen zijn.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Contact opnemen met de notaris mag uiteraard, maar op zich heeft die weinig te maken met de prijs die jullie (jij+verkoper) afspreken, hij moet gewoon jullie afspraken officieel op papier zetten.
Zoals gezegd zou ik de bouwfirma aanspreken, dat dit absoluut niet overeenkomt met de gemaakte afspraken, en of zij nog invloed hebben op de verkoper, of zelf van hun prijs iets gaan afdoen om te compenseren, eventueel slechts deels.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan