Kosten vooraf nieuwbouw + overbruggingskrediet.

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
5
Punten
8
Hallo

We zouden een Sleutel-Op-de-Deur laten uitvoeren.

Ik zou graag de kosten vooraf willen opsommen zodat we zeker niet voor verrassingen komen te staan, met alle gevolgen vandien.
Aankoop grond + registratierecht 10%.
  1. Kost woning (incl. BTW)  (hier betaal ik toch geen registratierecht meer? Dat zou dubbel tarief zijn mijn inziens!)
  2. Kosten notaris (dossier, schrijven, ...)
  3. Kosten hypoc. lening

Is deze info correct? Kwestie dat we weten hoeveel van ons spaarcentjes we in onze nieuwe lening mogen stoppen.

Dan zou ik ook graag nog van onderstaande zeker zijn:
Bij een overbruggingskrediet neemt de bank even de oude lening over, maar rekent u wel rente aan tot wanneer uw huis verkocht (=bv 500€/ maand in mijn situatie tegen over 830€/maand lening).

Zodoende je ademruimte hebt om de nieuwe lening af te lossen.

Daarnaast zullen de facturen per maand komen van de aannemer, welke de bank betaalt.

Zodus de nieuwe lening start en ik maandelijks kan aflossen.
In overbruggingsperiode is dit dan enkel de rente dat je betaalt aan de bank.
Is deze rente al onderdeel van ons nieuwe lening, of puur voor de bank en staat dit los van onze lening?

Kunnen we dat laatste, dus, enkel rente betalen aan de bank, ook doen, maar zonder een overbruggingskrediet?

Zou dan ook eens dit scenario bekijken, anders is dit wel een duur lolleke zo'n overbrugging.

Dankjewel voor feedback
Voor mensen die hier niet alle dagen met bezig zijn is niet alles evident :)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
4.222
Punten
113
komen er nog opmetingskosten etc bij de bouwgrond ?

De kost van de SOD, onmogelijk te bepalen, hoe goed heb je het contract besproken? Werk je met budgetten voor de verschillende posten of heb je exacte bedragen?

Aansluitingen riolering, Elec, water,.....

Waarschijnlik heb je ook nog een tuin ? Omheining ? Oprit ? Tuinhuis .....

Krediet zijn er zo veel opties. 

Overbrugging : kan je bv nemen om de oude lening met af te lossen. Rest van dat bedrag kan naar nieuwe woning of andere doeleinden.

Aflossen overvbrugging : ik had een zonder maandelijkse aflossing. Gewoon de totale som + intrest bij verkoop woning.

Je kan ook voor de nieuwe lening uitstel van terugbetaling aangaan, bv 1 jaar wachten. 

dit kost natuurlijk een klein beetje meer.

Nee uw overbrugging is geen deel van uw nieuwe lening.

OOk leningen kan je opsplitsen ipv 1 lening. Mandaat-Hypothecair, maar ook in looptijd.

Neem je bv een stuk op 10j, en een ander stuk op 25j, dan kan je na 3j bv die van 10j herbekijken en naar 15j zetten ipv de nog lopende 7. En dit met bijna 70% van het oorspronelijke bedrag. Resultaat is een mooie daling van de maandelijkse aflossing.

Dus om zo even de kosten te gaan berekenen voor jou nieuwbouwproject,..... zeer moeilijk

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.371
Punten
113
overbrugging is voor wachttijd tot verkoop bestaande woning te overbruggen, tot dat geld + lening vrijkomt

wat verkoop jij wanneen, hoeveel geld en welk deel zit nog lening op, dat is allemaal van belang

Lid geworden
8 feb 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
beste de kosten voor hypotheek enz kan de bank al voor u uitrekennen .alsook kan je zelf bij notaris.be u kosten voor registratie van u grond bekijken en notaris kosten. bij ons zaten er ook nog kosten bij voor de verkaveling en opmetting. u lening kan je idd overbruggen indien gewenst maar als ik u was ga langs de bank en bespreek met hun wat het beste voor u is wij hebben een nieuwe lening aangegaan en een pandwissel gedaan(bv oude lening gebruikt voor de grond ) vanaf wij schijven opnemen van de nieuwe lening moete wij enkel voor die schijf betalen per maand. denk ook aan nutsvoorziening water ,gas,electriciteit om dit aantesluiten kost ook geld. epb en veiligheidcordinator en architeckt,blowertest,ventilatieverslag enz.. enz..

ik denk al bij al dat wij er al gouw 40k naast zaten.

groetjes

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
5
Punten
8
Dankjullie allen voor de antwoorden.

Inderdaad de kosten van aansluiting gas, water & elek. zaten er nog niet in.

Contract is ver van getekend hoor, ik ben nu alle posten aan het bekijken en meerprijzen aan het opvragen.

Ze steken er wel vaak zaken in die ze niet voorzien, allemaal kleinigheden, maar loopt wel snel op zo vrees ik. (wellicht om in basis de prijs van aanbieding te limiteren)

De tuinaanleg, omheinig etc. zit er inderdaad niet in, dat zal voor jaar na de bouw zijn.

Aflossen van een overbrugging in 1 keer bij de verkoop lijkt mij wel interessanter inderdaad.
Anders heb je weer een zware maandlast te verduren. Zodoende is er financiële ademruimte om de nieuwe schijven (enkel de rente ) te betalen. Als het oud huis verkocht is, dan kan ik kapitaal & rente afbetalen. Vanaf dan loopt ook de looptijd van uw lening.

De rente dat ik betaal in de tussenperiode (dus de rente v/d lening v/d facturen v/h nieuwe huis). Is dit al rente v/de nieuwe lening? Of puur voor de bank (heb het dus niet over de rente van overbruggingskrediet)

Lid geworden
8 feb 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
de rente die je bedtaald is op het bedrag dat je hebt opgenomen van de lening bv 200k geleend en 70k opgenomen betaal je al rente op de 70k(kan ook zijn als het rente en stukje kapitaal is op de 70) alsook soms kan het zijn als je niet binnen een bepaalde perioode niet alles opneemd sommige banken na 6 maand sommige een jaar enz je daar ook een bijdrage moet op betalen zoeits als een boete omdat ze het geld voor u moete vrijhouden.

Bovenaan