Kosten grondwerk & nominale werksnelheden

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo, ik heb 2 korte vraagjes voor mijn voorlopige kostenraming en planning voor ik echt offertes ga vragen:

- Hoeveel zou het ongeveer kosten om een stuk van 6,5 are bouwrijp te maken, als er niet aangevuld hoeft te worden en er geen grof bouwafval o.i.d. in de grond zit? Dus alleen wat kleine stronken weghalen, glad trekken, zo van dat.

- Is er ergens informatie over hoeveel werk redelijkerwijs geteld kan worden dat een vakman op een dag gedaan krijgt? Ik heb bv ergens gelezen dat een stukadoor gemiddeld 40 m2 per dag doet, is er ergens informatie zoals dat over tegelen, klinkeren, electriciteit leggen, ...

Alvast bedankt.

Lid geworden
15 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat redelijkerwijs is zeer moeilijk om de simpele reden dat het van zoveel factoren afhangt.

Laten we het voorbeeld van de tegelzetter nemen.

- Is de ondergrond al goed voorbereid

- Staan de muren recht/in de haak

- Welke tegels heb je gekozen (tegels van 1mx1m werken niet vlot als je een inloopdouche van 90 moeten betegelen

- Heeft de aannemer veel ervaring met dit specifiek materiaal

- Is de werkruimte vlot/goed toegangkelijk

- Werkt je aannemer alleen of met gasten

- Heeft je aannemer het aangepaste gereedschap

- ...

Zoals je ziet zijn er heel veel factoren die dit bepalen

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
er bestaat inderdaad zulk werk nl.

tijdnormen

(oa I.M.A.G te wageningen nederland, heeft zo een turf van een boek uitgegeven voor tijdnormen in de groenvoorziening cc 600blz)

en het is inderdaad zoals layho aanhaalt afhankelijk van verschillende factoren.

trouwens, eerste post die in dat boek staat is

- visuele opname en survey van het terrein

luk

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja ik begrijp ook wel dat de uiteindelijke, concrete duur van een werk afhankelijk is van veel factoren, maar als een projectontwikkelaar een planning maakt dan trekt hij geen getal uit de lucht en hij gaat ook niet wachten tot hij alle details kent. Als je 500 bouwen gedaan hebt en je hebt een gemiddelde en een standaardafwijking dan kan je behoorlijk nauwkeurig een volgende werf voorspellen.

Anyway lukanar bedankt, als ik al de juiste term ken dan kom ik al een heel eind! Ik had al op vanalles gezocht, maar zoals zo dikwijls is het juiste steekwoord het halve werk.

Iemand die onlangs een grondwerker heeft laten werken en een idee heeft van de kost daarvan?

Fha

Lid geworden
2 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Een twee tal weken geleden werd bij ons het terrein ook bouwklaar gemaakt. 's morgens 6 cm sneeuw en bitterkoud.

Materiaal: minigraver yanmar 5,7 ton.

Wij huurden zelf een minigraver:

1. In totaal lagen er al 17 vrachtwagens opvulgrond klaar en die werden nu meer achteraan het terrein gelegd.

2. De teelaarde werd verwijderd waar de woning kwam en op één hoop gelegd

3. 2 grote knotwilgen werden uitgegraven en verplant naar achter omdat die direct in de wegkwamen te staan van de oprit.

4. Grote kompostput uitgegraven achteraan de tuin.

En dit allemaal met 9 machine uren.

In het verleden, toen we zelf nog geen kraantje huurden, werd dit verricht door kleine grondwerkers. Echter was hun rekening meestal nogal hoog in vergelijking wat je betaald voor een minigraver. In totaal heb ik maar een 60 uur ervaring met de minigraver (vorige bouwwerf bij mijn zus) en nu lukt dat al heel aardig.

Veel succes met de bouw

Bovenaan