• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kosten architect mee in lening?

Lid geworden
19 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hi everybody,

vraagske: wordt dat eigenlijk gedaan de kosten van de architect mee opnemen in de lening? of maakt de bank daar een probleem van?

ik weet dat men "in a perfect world" zowel de architect, t'schrijven en de grond beter al direct kan betalen, maar aangezien wij onze spaarboek binnen twee jaar aan iets anders moeten opdoen...

tuurlijk kan dat... Ik heb dat ook zo gedaan, en trouwens velen doen dat zo

Dat kan, maar is niet altijd zo. Dit bespreek je best met je bank.

Volgens onze bankier mogen de architectkosten niet in een hypothecaire lening opgenomen worden.

Bij ons zitten deze kosten in het mandaat gedeelte.

indien de architectkosten en schrijfkosten meegeleend worden, zal de quotiteit waarschijnlijk hoger zijn dan 100%. Bij sommige banken betekent dit een hogere rentevoet!

bouwen en echt geen cent zelf kunnen betalen vind ik persoonlijk geen goed idee

Toen wij voor een lening gingen kijken hing dat af van de bank.

Bij Dexia bijvoorbeeld wilden ze geen architect kosten terugbetalen van de lening.

Bij onze uiteindelijke lening bij Fortis was dit geen enkel probleem.

stefan wrote:
bouwen en echt geen cent zelf kunnen betalen vind ik persoonlijk geen goed idee

Waarom wel? Ik heb het ook zo gedaan. We hebben wel een beetje spaargeld, maar neit veel, en dat wil ik niet in het huis steken.

En ik zal het ook zo doen. Alles wat ik al uitgegeven heb en ik kan terugkrijgen van de bank zal ik terug op mijn spaarboek zetten. Dat kan ik dan op het einde van de bouw nog wel gebruiken als het nodig is.

ironic wrote:
indien de architectkosten en schrijfkosten meegeleend worden, zal de quotiteit waarschijnlijk hoger zijn dan 100%. Bij sommige banken betekent dit een hogere rentevoet!

Ge moet het totaalplaatje bekijken. Wij hebben ook architectkosten en schrijfkosten meegeleend en toch is onze quotiteit 60%. Waarom spaargeld aanspreken als het zo ook kan?

SvenVD wrote:
Eske wrote:
Waarom spaargeld aanspreken als het zo ook kan?

Omdat spaargeld vandaag een negatief rendement heeft?

off topic: leg dat eens uit dan... want iedereen praat daarover, maar eigenlijk snap ik er niet veel van...(of wil ik het niet snappen, da kan ook)

Icecoldkillahh wrote:
off topic: leg dat eens uit dan... want iedereen praat daarover, maar eigenlijk snap ik er niet veel van...(of wil ik het niet snappen, da kan ook)

Spaarboekje is vb 4%

Inflatie is dit jaar ongeveer 4,5 a 5%. Dus door te sparen wordt je geld minder waard.

Hoe kun je je geld dan wel laten opbrengen? Aandelen enz (maar dan heb je risico op verlies), investeren in goud, grond, een eigen woning :!: , energiebesparende maatregelen, ...

Voor alle duidelijkheid: ik heb ook enkel mijn spaarboekje hoor :wink: .

m pieter wrote:
Icecoldkillahh wrote:

Spaarboekje is vb 4%

Inflatie is dit jaar ongeveer 4,5 a 5%. Dus door te sparen wordt je geld minder waard.

Hoe kun je je geld dan wel laten opbrengen? Aandelen enz (maar dan heb je risico op verlies), investeren in goud, grond, een eigen woning :!: , energiebesparende maatregelen, ...

Voor alle duidelijkheid: ik heb ook enkel mijn spaarboekje hoor :wink: .

Dit jaar is de inflatie 5%, maar in normale jaren niet he...

soit, je zegt door te sparen wordt je geld minder waard. Wat moet je dan doen? Het uitgeven? Dan heb je ook niks. Investeren in aandelen? En dan verliezen(zoals ik voor de moment doe), voor de andere zaken moet je veel geld hebben dus blijft er niet meer veel over he... :wink:

Icecoldkillahh wrote:
Dit jaar is de inflatie 5%, maar in normale jaren niet he...

soit, je zegt door te sparen wordt je geld minder waard. Wat moet je dan doen? Het uitgeven? Dan heb je ook niks. Investeren in aandelen? En dan verliezen(zoals ik voor de moment doe), voor de andere zaken moet je veel geld hebben dus blijft er niet meer veel over he... :wink:

Daarom stond er ook: "VANDAAG heeft het negatief rendement". :wink:

Investeren en uitgeven (vb aan woning) is het beste als de inflatie hoog zou blijven.

als je dat via je lening betaalt, mag een bank daarvoor een fiscaal attest afleveren voor belastingaftrek?

Ik dacht van niet (maar ben niet meer zeker).

Als dan bvb. € 5.000 architectkosten hebt op een lening van € 100.000, dan krijg je maar een fiscaal attest alsof je een lening van € 95.000 hebt.

Dit kan vooral van belang zijn als je je lening opsplitst in hypotheek / mandaat en met je hypotheek dus niet al te veel overschot hebt op je maximaal jaarlijks aftrekbaar bedrag.

Als je via de architectkosten nog wat minder hypothecair kunt inbrengen, kun je wel eens niet meer aan je maximum aftrekbaar bedrag komen.

Mayx wrote:
hier ook archikosten in lening. na betaling van de registratie van grond en hypotheek bleef er niet echt veel spaargeld meer over (hebben ook wel een nieuwe auto moeten aanschaffen, een onvoorziene kost)

bank heeft daar nooit iets over gezegd.
Ik hoop dan dat je budget dit aankan. Als je vb 10.000 euro extra moeten geven aan wagen, is dat mogelijks 10.000 die van je bouwbudget af gaat?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan