• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kortsluiting = hoofdplon af?

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
Hey,

Donderdag had ik blijkbaar een kortsluiting in de zekeringkast, en die heeft de hoofdplon mee doen afspringen. Volgens mij zitten er meerdere niveaus tussen die zit zouden moeten voorkomen maar ik ben geen kenner dus ik vraag het hier maar even.

Situatieschets:

Ik heb een grote zekeringkast in de inkom. De electriciteit van de meter komt hier binnen op een differentieel 40A 300ma. Deze verdeelt de stroom naar (onder andere) een 25A automaat die instaat voor de verbinding tussen hoofdwoning en garage. Deze draad is 1 5g4 en loopt tot aan de losstaande garage waar die binnenkomt in een kleinere zekeringkast op een differentieel 40A 30ma.

Uit deze differentieel vertrekt een kamgeleider naar 4 automaten. Ik heb deze afgesneden op de lengte van de kast dus ik had nog 2 plekken open die ik heb afgedekt met van die gele beschermdopjes of hoe je dat ook noemt. Ik had geen eindkapje meer liggen dus heb ik dat even zo gelaten.

Is 3 weken goed gelopen tot donderdag ineens de hoofdplon was uitgesprongen. Bij nadere inspectie was ook de 25A automaat in de hoofdkast uitgesprongen.
Na onderzoek bleek dat het probleem zich in de garage situeerde. Daar was een zwarte plek in de zekeringkast aan het eind van de kamgeleider. Mijn vermoeden is dat een spin of slak of vlieg (de garage is nog niet toe, moet nog een deur inkomen) tegen of op het uiteinde van de kamgeleider is gaan zitten, want er zat een zwarte smurrie tussen de geleiders. Dus de kortsluiting zat in die kleine zekerinkast zelf.

Zou normaal de differentieel 40A 30ma niet moeten afspringen dan? en de hoofdplon niet meenemen? of zie ik dat fout?

Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.187
Punten
113
Je ziet dat fout.

Een diff beschermt niet tegen kortsluiting, maar tegen verliesstroom: dat is stroom die wegvloeit uit de leidingen naar aarde (dat kan via een mens zijn, of via vocht, of…).
Elektriciteit die vloeit tussen twee actieve geleiders noemen we gewoon verbruik, zoals een lamp. Als dat een slak is, dan is die wel gegrild. Als dat een mens is dan heeft die hopelijk rap los kunnen laten, anders ook gegrild.

Verder reageert een automaat elektromagnetisch op zeer grote stromen. Dat is bvb een kortsluiting. Zodra de stroom 5 tot 10x groter is dan de nominale stroom, dan gaat die automaat er uit. Maar die 10x stroom loopt natuurlijk door alle automaten op het traject, dus die gaan er ook allemaal uit.
Het zou me verwonderen dat een slak stromen van 300A en meer kan veroorzaken.

Als laatste: een 5G4 is niet dik genoeg voor een automaat van 32A, tenzij de draden 2-aan-2 zijn samengenomen om een zwaardere leiding te vormen en niet 3-fasig is aangesloten.

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
Ik heb me vergist, het was een 25A automaat.

als het geen slak is, wat zou het dan wel kunnen zijn? Er hing aan het uiteinde van de geleider, en ook aan het einde tussen de geleiders van de kamgeleider een soort zwarte smurrie. Dus ik ging uit van een of ander beest dat gefrituurd is geweest.

Ik heb voorlopig (omdat ik toch mijn poort wilde open kunnen doen) die kamgeleider eruit gehaald en 1 automaat bedraad, en dat werkt prima. Wat zou dan die kortsluiting aan die kamgeleider kunnen veroorzaakt hebben? Er is echt een grote zwarte vlek in mijn zekeringkast naast het uiteinde van die kamgeleider

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.007
Punten
113
hoofdzekering kan ook springen als er een tegroot verbruik optreedt. door bv enkele zware verbruikers tesamen te laten werken.
Als er kortsluiting is, is daar ook een piek Op de foto is dat dan over de 3 fases tegelijkertijd

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
Te groot verbruik lijkt me sterk. Ik was niet thuis op die moment zelf dus er was 100% zeker geen zware vebruiker aangesloten. Ik dacht eerst dat de warmtepomp misschien een piek getrokken had (voor ik vastgesteld had dat er in de garage een brandplek was). Maar die warmtepomp was niets speciaals aan het doen op die moment zelf.

Als ik op fluvius kijk was er kwa verbruik niets speciaals die dag, piekvermogen kan ik enkel per maand zien dus voor mei weet ik nog niets

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.007
Punten
113
die kortsluiting is op je verdeelbar. Dus staat er geen gewone zekering tussen , enkel de diff en de hoofdzekering

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
de differentieel van de garage staat ertussen, en die gaat naar een 25A automaat in de hoofdkast die op zijn beurt achter een diff van de hoofdkast zit. Dus zit hij in 2de instantie toch wel achter een gewone zekering?

Maar wat kan dan die kortsluiting veroorzaken als het geen insect kon zijn dat zijn weg in de kast had gevonden?

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
405
Punten
83
Heb je zonnepanelen ?

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
557
Punten
113
einde van de verdeelbar proper aftapen (Hoofdzekering eerst afzetten). Verder zou ik de redenering van een of ander beestje dat zich tussen dat uiteinde en de zijwand heeft gewaagd wel durven volgen, ik acht het zeker niet onmogelijk.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
Kan daar condens zijn? Waterleiding er ergens boven?
Bij deze rails sleep ik vroeger per fase alles voorbij de laatste tand af, zodat je nooit met 4 koperstukken naast elkaar op 't einde zit (als het bovenaan lekt heb je 't natuurlijk even goed zitten).
Eindkapjes of aftapen is ook ten zeerste aan te raden (of zelfs verplicht, maar dat weet ik niet zeker).
Tegenwoordig slijp ik niet meer want dan zet kopervijlsel zich nog vast in de plastiek en dat durft dan ook al eens ongewenst te geleiden; ik gebruik een metaalzaag (dezelfde waarmee ik alu profielen zaag, afkortzaag met fijn vertand blad) en steek eindkapjes.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.407
Punten
113
Volgens mij gewoon kortsluiting op slecht afgewerkt uiteinde van de kamgeleider.
Kan perfect 2 automaten in cascade doen trippen.

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
het is een alleenstaande garage zonder verwarming en met een opening waar nog geen deur in staat. Condens zou dus eventueel kunnen. Waterleiding loopt er niet, ik heb geen wateraansluiting in deze garage.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.187
Punten
113
Water maakt niet zo snel kortsluiting.
Ik heb enkele jaren geleden eens een probleem opgelost waarbij in een tuin bij regenweer telkens rook uit een gaatje in een tegel kwam.
Bleek dat daar vroeger een verlichting gestaan had, en bij het verwijderen had men gewoon de kabel afgesneden en in het gaatje geduwd.
Dus die rook was gewoon stoom van water dat opgewarmd werd door de stroom die er doorheen vloeide.
Helaas zat er geen aardgeleider in die kabel anders zou men er wel sneller en beter mee omgegaan zijn.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
't Lijkt mij wel een rare plaats voor een waterdruppel eerlijk gezegd. Slak zoals boven vernoemd kan in principe maar meestal zitten er dan meer dan 1. Uw bord is toch goed dicht? (Ik bedoel: alle deksels op hun plaats, geen al te grote openingen?)

Opgelet, koolstof geleidt ook, dus ook de plastic goed proper maken. En de kam eens demonteren en zien hoe het koper en de rest er uit ziet. Te veel corrosie of ergens zwart, dan doe ik die weg.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
Water maakt niet zo snel kortsluiting.
Ik heb enkele jaren geleden eens een probleem opgelost waarbij in een tuin bij regenweer telkens rook uit een gaatje in een tegel kwam.
Bleek dat daar vroeger een verlichting gestaan had, en bij het verwijderen had men gewoon de kabel afgesneden en in het gaatje geduwd.
Dus die rook was gewoon stoom van water dat opgewarmd werd door de stroom die er doorheen vloeide.
Helaas zat er geen aardgeleider in die kabel anders zou men er wel sneller en beter mee omgegaan zijn.
Plus dat er wellicht nog wel wat meters kabel tussen zaten om extra weerstand te geven. In uw zekeringkast is een verkeerd gemikte druppel genoeg hoor.

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
er zijn nog wel openingen in, de deksels waren nog niet mooi uitgeslepen, omdat er nog veranderingen aankwamen (de laadpaal aansluiting moet er nog door). Dus het is niet echt moeilijk voor een beestje om er in te geraken.

Er moet ook nog een automaat bij, dus ik ga deze kamgeleider nog wel eens serieus inkorten zodanig dat het aangedane deel er ruimschoots af valt. Voorlopig kan ik verder met enkel 1 automaat te bedraden (die van de poort) tot ik de verdere afwerking gedaan heb.

Maar het is op zich dus niet abnormaal dat niet enkel de eerste differentieel in de garage afsprong? Ik vond het raar dat wel de automaat van 25A richting garage afsprong, maar niet de differentieel waar deze onmiddelijk daarna op toekomt. Dit kan dus perfect?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan