• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Korte vraag over vloerverwarming en afsplitsen.

Hans_1

Lid
Lid geworden
20 mei 2013
Berichten
158
Waarderingsscore
13
Punten
18
Beste mensen,

Ik heb een relatief korte vraag.
Een paar jaar geleden heb ik vloerverwarming laten leggen. We komen er nu achter dat er twee zaken enorm storend zijn.

1. De vloerverwarming is onvoldoende doorgelegd aan de voorzijde van de gashaard (grote koude plek).
Het resultaat is nu, dat als je voor de gashaard staat, je het gevoel hebt dat je natte voeten krijgt en de rest verwarmd wordt door de haard).Enorm contrast... En sloffen aan trekken (of matten leggen) op een net nieuw gelegde vloerverwarming vind ik precies de omgekeerde reden. ;-)​
2. In de gang had eigenlijk een radiator moeten hangen (er is nu geen aansluiting voorzien). Het temperatuurverschil is erg groot.

Mijn vraag is.
1. Voor de gashaard: Is het mogelijk om de tegels eruit te slijpen, de vloerverwarming op te zoeken en het circuit iets vergroten?
2. Voor de hal: Is het mogelijk om hier ook de tegels uit te sluipen en een af/aanvoer bij te maken voor een eventuele radiator?

Ik weet dat dit geen optimale situatie is, maar ik zou even geen alternatief weten.

Dank je wel voor een eventuele reactie!
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
1) ja, dat kan.
al Zou ik eerst nagaan of de vloer daar niet effectief nat staat. Dan zal ie ook een stuk kouder aanvoelen.
2) ja, dat kan, maar dan best geen radiator maar een convector met ventilator in. Zo kan je op dezelfde (lage) temperatuur blijven werken en toch voldoende afgifte hebben.
bv Jaga heeft ventilo-convectoren die voldoende afgifte geven op lage temperatuur en convectie is doorgaans beter om een ruimte te verwarmen (omwille van convectie) dan een radiator die hoofdzakelijk stralingswarmte geeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Een mat voor de haard leggen?
Kan je niet via een andere weg lopen met leidingen naar de gang vanaf de ketel? Heb je boven radiatoren op een aparte groep of niet?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Radiator en vloerverwarming combineren is zelden goede keuze

haard en vloerverwarming samen is zelden goede keuze
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
2) zou ik nog zien zitten, wel beetje tricky om die vloerverwarming proper bloot te leggen zonder te beschadigen.

1) lijkt me zeer slecht plan
Bestaande circuit opzoeken, liefst zonder te beschadigen zoals gezegd, dan vervolgens stukje tussenuit knippen, met 2 koppelingen een verlenging van dat circuit doen en vervolgens alles weer in de chappe steken?
Ik zou doodsbenauwd zijn dat door warmen/koelen die koppelingen ooit beginnen te lekken. Begin dan maar eens te denken waar het lek juist zit, mogelijks denk je eraan dat het misschien aan dat stuk is waar je 10 jaar eerder een kleine aanpassing gedaan hebt, mogelijks denk je daar niet direct aan...
 

Hans_1

Lid
Lid geworden
20 mei 2013
Berichten
158
Waarderingsscore
13
Punten
18
1) ja, dat kan.
al Zou ik eerst nagaan of de vloer daar niet effectief nat staat. Dan zal ie ook een stuk kouder aanvoelen.
2) ja, dat kan, maar dan best geen radiator maar een convector met ventilator in. Zo kan je op dezelfde (lage) temperatuur blijven werken en toch voldoende afgifte hebben.
bv Jaga heeft ventilo-convectoren die voldoende afgifte geven op lage temperatuur en convectie is doorgaans beter om een ruimte te verwarmen (omwille van convectie) dan een radiator die hoofdzakelijk stralingswarmte geeft.
1) Zou ik eerst nagaan of de vloer daar niet effectief nat staat. "vloer daar niet effectief nat staat"...
Nee, diegene die de vloerverwarming heeft gelegd, heeft totaal geen rekening met koudebruggen gehouden, hoewel ik hier expliciet om gevraagd heb. Ik had alleen niet verwacht dat het verschil zo goed voelbaar zou zijn.
2) Die optie gaan ik eens uitzoeken. Dank je wel!
 

Hans_1

Lid
Lid geworden
20 mei 2013
Berichten
158
Waarderingsscore
13
Punten
18
Een mat voor de haard leggen?
Kan je niet via een andere weg lopen met leidingen naar de gang vanaf de ketel? Heb je boven radiatoren op een aparte groep of niet?
Dat is niet echt een optie i.v.m. twee honden die ik heb (haren in de mat enzo, daarnaast ook de mat recht in de loopruimte naast de bank en de gashaard). Boven de ketel heb ik helaas ook geen aparte groep, anders was dit zeker een optie geweest. :-(
 

Hans_1

Lid
Lid geworden
20 mei 2013
Berichten
158
Waarderingsscore
13
Punten
18
2) zou ik nog zien zitten, wel beetje tricky om die vloerverwarming proper bloot te leggen zonder te beschadigen.

1) lijkt me zeer slecht plan
Bestaande circuit opzoeken, liefst zonder te beschadigen zoals gezegd, dan vervolgens stukje tussenuit knippen, met 2 koppelingen een verlenging van dat circuit doen en vervolgens alles weer in de chappe steken?
Ik zou doodsbenauwd zijn dat door warmen/koelen die koppelingen ooit beginnen te lekken. Begin dan maar eens te denken waar het lek juist zit, mogelijks denk je eraan dat het misschien aan dat stuk is waar je 10 jaar eerder een kleine aanpassing gedaan hebt, mogelijks denk je daar niet direct aan...
1) Daar zit mijn zorg en de kern van mijn vraag ook. Ik weet dus niet of dit slim is en of ze de tegels hierna ook netjes terug gelegd krijgen. Het is toch een hap uit de vloer. Eigenlijk geldt dit ook voor punt 2. Ik heb trouwens wel gedetailleerde foto's waar de leidingen liggen.
 

Hans_1

Lid
Lid geworden
20 mei 2013
Berichten
158
Waarderingsscore
13
Punten
18
Nieuwe gashaard is een stuk minder diep, vandaar dat de vloerverwarming daar niet ligt...
 

Bijlagen

  • IMG_20170518_205608.jpg
    IMG_20170518_205608.jpg
    200,8 KB · Weergaven: 38
  • IMG_20170831_141306.jpg
    IMG_20170831_141306.jpg
    127,1 KB · Weergaven: 40
  • IMG_20171205_095649.jpg
    IMG_20171205_095649.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 36
  • 20170520_091052.jpg
    20170520_091052.jpg
    136,1 KB · Weergaven: 38

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.592
Waarderingsscore
246
Punten
63
Alles kan maar het lijkt me een zware dure risico volle operatie voor een eerder beperkt probleem. In gang zou ik gewoon elektrisch bijverwarmen als het echt moet. Voor gaskachel zou ik gewoon mee leren leven. Iedereen heeft wel aantal “ had ik maar” gevalletjes in huis…
Meestal is het ook een kwestie van gewoon worden
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Elke week
2) zou ik nog zien zitten, wel beetje tricky om die vloerverwarming proper bloot te leggen zonder te beschadigen.

1) lijkt me zeer slecht plan
Bestaande circuit opzoeken, liefst zonder te beschadigen zoals gezegd, dan vervolgens stukje tussenuit knippen, met 2 koppelingen een verlenging van dat circuit doen en vervolgens alles weer in de chappe steken?
Ik zou doodsbenauwd zijn dat door warmen/koelen die koppelingen ooit beginnen te lekken. Begin dan maar eens te denken waar het lek juist zit, mogelijks denk je eraan dat het misschien aan dat stuk is waar je 10 jaar eerder een kleine aanpassing gedaan hebt, mogelijks denk je daar niet direct aan...
1) Daar zit mijn zorg en de kern van mijn vraag ook. Ik weet dus niet of dit slim is en of ze de tegels hierna ook netjes terug gelegd krijgen. Het is toch een hap uit de vloer. Eigenlijk geldt dit ook voor punt 2. Ik heb trouwens wel gedetailleerde foto's waar de leidingen liggen.
elke week laten wij 1 of meerdere tegels uitbreken nadat we een lek gevonden hebben (via IR of formeergas) in vvw en dat wordt dan plaatselijk hersteld.
dat is toch geen reden om geen aftakking of verlenging te weigeren ?
en een leiding tot op de cm opsporen is echt wel piece of cake.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
V

Verwijderd lid 172838

Guest
1) ja, dat kan.
al Zou ik eerst nagaan of de vloer daar niet effectief nat staat. Dan zal ie ook een stuk kouder aanvoelen.
2) ja, dat kan, maar dan best geen radiator maar een convector met ventilator in. Zo kan je op dezelfde (lage) temperatuur blijven werken en toch voldoende afgifte hebben.
bv Jaga heeft ventilo-convectoren die voldoende afgifte geven op lage temperatuur en convectie is doorgaans beter om een ruimte te verwarmen (omwille van convectie) dan een radiator die hoofdzakelijk stralingswarmte geeft.
1) Zou ik eerst nagaan of de vloer daar niet effectief nat staat. "vloer daar niet effectief nat staat"...
Nee, diegene die de vloerverwarming heeft gelegd, heeft totaal geen rekening met koudebruggen gehouden, hoewel ik hier expliciet om gevraagd heb. Ik had alleen niet verwacht dat het verschil zo goed voelbaar zou zijn.
2) Die optie gaan ik eens uitzoeken. Dank je wel!
Mbt 1) en koudebruggen: helemaal niet van overtuigd.
veel van die haarden staan daar nat.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan