Koppeling socarex/alpex

• Tags kelder regenwater Sanitair water waterpomp
  • Lid geworden
    17 mei 2016
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hallo,

In onze nieuwbouwwoning hebben wij een geslagen put waarvan de socarex aansluiting in de kelder uitkomt. Ik wil sowieso mijn 'grondwater' aanwenden voor het geval mijn regenwaterput (10.000l) droog komt te staan. Aan mijn collector (3x wc, 2x buitenkraan) voorzien ik dan ook een 3-wegkraan zodanig ik kan overschakelen indien nodig. We hebben ons putwater laten testen en blijkt van zeer goede kwaliteit te zijn en zo moet ik geen ganse constructie voorzien om via mijn putwater mijn regenwaterput bij te vullen.

Vermits mijn pomp (Grundfos Scala2)in een andere ruimte in de kelder komt te staan van waar mijn socarex leiding binnenkomt en ik niet de ganse afstand met een socarexleiding wil overbruggen (ifv bochten), wil ik vanaf dat de socarex de kelder binnenkomt een aansluiting maken op een alpex leiding. Mijn vraag hierbij dan ook:
    • Welke koppeling moet ik voorzien tussen socarex/alpex (alpex voorzie ik voor te persen)?
    • Welke diameter alpex voorzie ik best tussen socarex en pomp? Tussen pomp en collecter heb ik nu dia. 20mm voorzien.
    • Best het laatste stuk van en naar de pomp voorzien in flexibel of met alpex rechtstreeks aansluiten op de pomp?

Alvast bedankt!

Is al een oud topic, maar kan er iemand antwoorden op de vragen van dit bericht?

euuuuh
    driewegskraan om te switchen van leidingwater naar putwater en dan naar regenwater is verboden.

Nog eens lezen Luk, is ook mijn eerste gedachte als ik driewegklep en waterput zit, maar TS heeft het (wel niet super duidelijk over waterput en grondpomp.

Ik heb een bronzen/messing socarex koppeling gebruikt, andere kant is dan een 3/4" schroefdraad waar je eender wat op kan aansluiten. Zoek op socarex koppeling 3/4". Die van de watergroep beweerden dat er per merk verschil op kan zitten en dat die (soms) niet goed aansluiten, dus samen aankopen. Eerlijk gezegd niet op gelet en geen lekken hier.

Qua diameter zal 20mm wel genoeg zijn zeker? Wat schat je dat je grootste verbruik gaat zijn?

@Hypex20 Ik weet niet of je ook zo'n constructie als TS van plan bent, maar check eerst maar of zo'n combinatie van pompen (in serie?) überhaupt werkt. Bijvoorbeeld de grondpomp (die wij ooit hadden) was aan/uit en had geen druk/debiet sturing.

Waarom niet gewoon een darm van de geslagen put naar de regenwaterput en zo bijvullen indien nodig? (Uiteraard enkel indien er geen oppompverbod geldt.)

Het was meer voor de info over de verbinding tussen socarex en de regenwaterpomp voor mij persoonlijk 🤭😆. Welke verbinding gebruik je hier best voor? Koper of alpex? En als de socarex 1 duim is, ongeveer zelfde diameter behouden tot aan de pomp?

Ik heb namelijk nu een flexibel tussen de pomp en socarex, maar blijkt dat dit niet goed is omdat het kan dichtslaan?

En een terugslagklep onderaan de socarex is voldoende? Of nog een extra voor de pomp? Of is dit enkel belasting voor de pomp?

Nog eens lezen Luk, is ook mijn eerste gedachte als ik driewegklep en waterput zit, maar TS heeft het (wel niet super duidelijk over waterput en grondpomp.

Ik heb een bronzen/messing socarex koppeling gebruikt, andere kant is dan een 3/4" schroefdraad waar je eender wat op kan aansluiten. Zoek op socarex koppeling 3/4". Die van de watergroep beweerden dat er per merk verschil op kan zitten en dat die (soms) niet goed aansluiten, dus samen aankopen. Eerlijk gezegd niet op gelet en geen lekken hier.

Qua diameter zal 20mm wel genoeg zijn zeker? Wat schat je dat je grootste verbruik gaat zijn?

@Hypex20 Ik weet niet of je ook zo'n constructie als TS van plan bent, maar check eerst maar of zo'n combinatie van pompen (in serie?) überhaupt werkt. Bijvoorbeeld de grondpomp (die wij ooit hadden) was aan/uit en had geen druk/debiet sturing.

Waarom niet gewoon een darm van de geslagen put naar de regenwaterput en zo bijvullen indien nodig? (Uiteraard enkel indien er geen oppompverbod geldt.)
    Het is niet zo zeer het merk die het verschil maakt, maar wel de soort socarexdarm die is gebruikt. Er bestaan namelijk verschillende wanddiktes van socarex in dezelfde duimmaat.

Het was meer voor de info over de verbinding tussen socarex en de regenwaterpomp voor mij persoonlijk 🤭😆. Welke verbinding gebruik je hier best voor? Koper of alpex? En als de socarex 1 duim is, ongeveer zelfde diameter behouden tot aan de pomp?

Ik heb namelijk nu een flexibel tussen de pomp en socarex, maar blijkt dat dit niet goed is omdat het kan dichtslaan?

En een terugslagklep onderaan de socarex is voldoende? Of nog een extra voor de pomp? Of is dit enkel belasting voor de pomp?
    @lukanar kan jij mij op weg helpen? 😅

haal een versterkte flexibel
    anders is het koper

Dus geen alpex?
    En klopt het om best diameter van 1 duim te behouden tot aan de pomp?
    En is het nuttig op een terugslagklep te plaatsen voor de pomp als er al eentje onderaan de socarex hangt?

Merci alvast 😅

Iemand die tijd heeft om dit te beantwoorden? 😅 zou namelijk deze installatie willen afwerken..

Ik heb alvast geen terugslagklep nodig bij mijn DAB esybox mini 3 (kan altijd dat die er intern eentje heeft, geen idee); pomp staat in de kelder.

Opbouw:
    1. Waterput
    2. deze drijvende aanzuiging, heeft een voetklep = terugslagklep
    3. zuigleiding van pakweg 20m; socarex (PE darm 32mm x 3.5mm) van putingang tot kelderingang
    4. in de kelder overgang naar koper met messing koppelstuk
    5. kraantje om zuigleiding te kunnen afsluiten bij onderhoud (zodat die hopelijk blijft vol staan)
    6. voor de leut groffilter (y-model) tussen gestoken (tussen pomp en put). Absoluut niet nodig want die drijvende aanzuiging heeft al een groffilter
    7. koper van 3/4", pakweg 2m tot pomp, Ø22 x 1
    8. overgang naar bijgeleverde flexibels bij pomp van 1"
    9. DAB E.SYBox Mini 3 (inc. die aansluitset)
    10. weer die aansluitset van 1"
    11. 3-voudige filter met 1" aansluiting
    12. RVS flexibel
    13. Collector

Stap eens een winkel binnen, of bel een webshop op; bv waterpompshop/watertechniek Teunissen heeft mij ook wel beetje advies gegeven.

Merci voor de duidelijke uitleg! 😅👍👍

Zou een extra terugslagklep nadelig zijn denk je?

En heb jij een idee waarom de meeste koper gebruiker ipv alpex?

En heb jij een idee waarom de meeste koper gebruiker ipv alpex?
    Ik vermoed dat vroeger koper standaard was omdat alpex niet bestond en/of de nodige koppelingen (nog) niet waterdicht waren; koper werd toen ook altijd gesoldeerd. Toen waren de voordelen van koper:
    • redelijk inert, roest niet
    • licht toxisch, remt daardoor bacteriegroei (denk wel niet heel veel)
    • ik vind het er properder uitzien
    Ik denk ook dat de meeste mensen gewoon alpex gebruiken omdat dat makkelijkere werken is en goedkoper.

Bij mij heb ik onze pa dat laten doen omdat die nog koperen buizen had, duurste waren sowieso de (knel)koppelingen. Als je soldeert zal het wss goedkoper worden (qua materiaal). Enkel regenwater zelf gedaan (tot collector), rest van het huis door installateur, die zweert bij Viega Profipress (ook koper) tot de collector, rest is alpex.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan