• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Koppeling Niko Home Control met Buderus ketel

Lid geworden
6 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

ik zit volop in de verbouwingen en ben bijna aan het hoofdstuk sanitair en elektriciteit toe.

Liefst zou ik een koppeling tussen de beide maken.

Nu heb ik toch nog enkel vragen.

1)

Voor de elektrische installatie zou ik willen werken met Niko Home Control, dit werd me aangeraden als een zeer handig systeem:

- je werkt overal met drukknoppen en je legt een datakabel van de ene schakelaar naar de andere (netwerk)

- het schijnt zeer eenvoudig te zijn om te programmeren

- je kunt het bedienen vanuit je luie zetel met je smartphone of tablet

- en je kunt er heel wat systemen aan koppelen zoals rolluiken, beveiligingssysteem, ventilatie, verwarmingsinstallatie

- en het is moduleerbaar, je kunt beginnen met enkele modules en later eenvoudig uitbreiden.

IS DIT ECHT ZO HANDIG EN COMPATIBEL ALS ZE BEWEREN?

2)

Het schoentje wringt bij de koppeling tussen NHC en de BUDERUS hogerendementskachel.

Bij de elektrotechniekenzaak ben ik in contact gekomen met iemand die een Viessmann kachel gekoppeld heeft aan een Niko bus systeem. Hij is daar super gelukkig mee. Deze persoon gaf mij ook tekst en uitleg ivm het NHC systeem.

Toen ik echter de sanitairman contacteerde was hij hier absoluut niet voor te vinden. De reden, de stookcurve van de ketel zal nooit zo goed zijn als met de (modulerende) sturing van Buderus zelf. En hierdoor zal het verbruik 10 tot 15 % hoger liggen. Maar hij kan wel een uitbreiding aanbieden waardoor ik de ketel ook van op afstand (lees via smartphone of tablet) kan aansturen. Het voordeel van het centrale stuursysteem valt hier dan echter weg, want dan ben je weer met twee verschillende systemen bezig.

Toen ik dit aankaartte bij de persoon van NHC gaf hij idd toe dat de ideale stookcurve van de ketel niet gevolgd wordt, maar dat je dit er wel uithaalt met de grote flexibiliteit aan instellingen van het NHC systeem.

Vervolgens heb ik Buderus zelf gecontacteerd.

Na wat aan de lijn te hebben gehangen kwam ik uiteindelijk in contact met een technieker van Buderus. Hij kon me eigenlijk weinig helpen of uitleg geven. Het zou zeer moeilijk zijn om de ketel de koppelen met een domotica systeem. En het zou beter zijn de externe module van Buderus te kopen. Dit leek me meer verkoopspraat dan de technische uitleg die ik wou.

WAT IS JULLIE ERVARING HIER MEE?

OF WAT DOE IK NAAR JULLIE MENING HET BESTE?

Hoe de sanitaire installatie zou worden uitgevoerd: (mijn idee op heden)

- Gelijkvloers: vloerverwarming gestuurd met een centrale thermostaat

+ in het leefgedeelte (keuken en salon) een pelletkachel, dit gedeelte is volledig af te sluiten van de rest

van de woning

- 1ste verdiep: radiatoren

hier zou ik werken met 2 thermostaten

1 thermostaat voor de badkamer

1 thermostaat voor de overige ruimtes: 2 slaapkamer en 1 bureau, de thermostaat in de bureau

- 2de verdiep: radiatoren

de sturing zou mee lopen met de thermostaat die in de bureau staat

Hoe ik de sanitaire installatie zou aansturen via het NHC systeem.

- Gelijkvloers: We gaan beiden gaan werken en zijn tijdens de week dus niet vaak thuis. Als we wel thuis zijn gebruiken we voor 95 % het leefgedeelte.

Daarom zou ik de vloerverwarming tijdens de week instellen op 18 °C komen we 's avonds thuis en willen we warmer hebben, dan de pelletkachel aanleggen.

Van vrijdagmiddag tot zondagavond zou ik de temperatuur dan laten oplopen tot 21 °C, want dan zijn we overwegend wel thuis.

- 1ste verdiep: de badkamer 's morgens een uur aanwezig en 's avonds een uur aanwezig, dus ook zo instellen op de thermostaat.

De overige ruimtes instellen afhankelijk van het gebruik.

Dit alles in overweging genomen wat zou ik het beste doen?

Wat zou er energetisch het voordeligst zijn?

Wat zou er qua gebruik het handigst zijn?

Het is een hele boterham, maar hopelijk begrijpen jullie mijn probleem/twijfel een beetje.

Als er extra info nodig is kan ik hier voor zorgen.

Alvast bedankt, alle raad is welkom!

Lid geworden
6 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Niemand ervaring met de koppeling tussen een domotica systeem en een verwarmingsinstallatie?

Lid geworden
5 mrt 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Vloerverwarming zou ik niet sturen door domotica, die moet eigenlijk altijd opstaan omdat dit een traag systeem is.

De radiatoren boven kan je sturen door elektroventielen op u collector te monteren.

De thermostaat van bvb niko home control stuurt dan een klep open of dicht.

is het die richting die je uit wilt?

tijl_1981

Lid
Lid geworden
18 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hier domotica en condensatieketel: ik stuur deze ketel via de regeling van de ketel. Op meeste thermostaten zit een extern contact, dit contact kan je extern gaan sturen. Zo ga je niet prullen aan de regeling van de ketel, en kan je toch je sturing via domotica doen.

Dus vragen bij buderus naar een thermostaat met een input contact

Lid geworden
6 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties

Er moeten idd elektroventielen gemonteerd worden op de collectoren.

De bedoeling zou dan zijn om ze aan te sturen via het Niko Home Control systeem.

Vloerverwarming is idd een systeem dat bijna continu aan ligt. Ik zou enkele wat willen spelen met de temperatuur tussen week en weekend.

Met de thermostaten van Niko zou de ketel moeten gestuurd worden. Dit kan want de ketel heeft een extern contact, via dit contact kan de ketel gestuurd worden. Maar dan zeggen ze bij de ketelfabrikant dat de ideale stookcurve niet wordt gevolgd. Via een Niko thermostaat (extern contact) zou het blijkbaar een alles of niets sturing zijn, dus ketel 100 % stoken of niet stoken. Met eventuele overshoot of undershoot als gevolg.

(Bvb 21°C vragen, ketel stookt aan 100 %, temp gaat naar 22 °C, temp begint te zakken tot 20 °C en dan start de ketel opnieuw.)

Als de ketel gestuurd wordt door een thermostaat van het merk zelf wordt de stookcurve wel optimaal gevolgd. Zo kan de ketel bvb 60 % stoken of 20 %, het is een variabele regeling dan.

@ tijl_1981: heeft de ketel een extern contact of de thermostaat van de ketel? En hoe verloop je regeling dan? Nog steeds variabel of toch ON/OFF?

De vraag is dus eigenlijk een beetje, met wat doe je het meeste voordeel:

- de ketel de ideale stookcurve laten volgen zodat je verbruik op die manier beperkt wordt

- via een domotica systeem spelen met de gevraagde temp in de verschillende ruimtes en hier op inspelen

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Pilongje;1883171 wrote:
...

De vraag is dus eigenlijk een beetje, met wat doe je het meeste voordeel:

- de ketel de ideale stookcurve laten volgen zodat je verbruik op die manier beperkt wordt

- via een domotica systeem spelen met de gevraagde temp in de verschillende ruimtes en hier op inspelen

De vraag is: Wat WIL jij?

Een mens via omweg tablet-domotica de werkingswijze van een moderne ketel laten beinvloeden, daar zie ik geen enkel voordeel van in. Net zoals wat prullen met het regelsysteem van de servo van uw auto.

Zonesturing (elektroventielen op uw collector) is ook niet echt dé revelatie, en bij vloerverwarming al zeker niet nuttig.

Ik zou het eerder houden op monitoring, temperatuur per kamer, ingangs- en uitgangstemperatuur van de ketel, buitentemperatuur.

Wil je echt iets sturen, kan je de thermostaat bedienen/instellen via wifi/tablet/domotica. Of systeem aan/uit.

tijl_1981

Lid
Lid geworden
18 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
16
Extern contact zit meestal op de kamerthermostaat. Daar ga je (afhankelijk van je instelling op thermostaat) je dag of nachtregime vragen, als je deze correct instelt....

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan