Koper voert al werken uit in mijne hof zonder te vragen.

• Tags immobiliën poort tuin tuinafsluiting woning
  • lukanar

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    27 mrt 2007
    Waarderingsscore
    8.635
    Punten
    113
    Pff wat een titel

Mijn huis is verkocht zoals de meeste weten.
    Compromis is getekend
    Akte wordt verleden begin september .
    Koper is de zoon van mijn achterbuurman.

Gisteren in onze tuin gaan kijken naar de vijgen of ze al rijp waren.
    Tot mijn verbazing was er oude ( 100 jarige) haagbeuk weggezaagd voor een 2 meter en stak er een poort ( staat op mijn grond) tussen mijn stuk en het stuk van de vader vd koper.
    Ik wist niet wat ik zag.
    Koper belde me toevallig op om een dag te pinnen voor praktische zaken en hij vroeg op het eind van het gesprek :
    -Is mijn vader bij je geweest voor de toestemming om al een verbinding te maken tussen jouw tuin en zijn tuin?
    - Nee , poort staat er al, de haag is weggezaagd.
    En de stukken liggen bij mij .
    -Oei dan is hij wat voorbarig geweest.
    -Zou ik denken , vind ik niet kunnen.

Niet verder op doorgegaan want ik stond op ontploffen

Wat nu ?
    Koper toffe gast, maar zen vader kun je vergelijke met nonkel isidoor in t kwadraat en een antarticaanse sneeuwstorm.
    Ik kan natuurlijk effe een uniforme waardebepaling maken van die oude haag die 20 jaar geleden al op een klein 10.000€ kwam voor 5 meter door een aanrijdingsschade.
    Ik kan natuurlijk schadevergoeding eisen , heraanplant.
    Aan de ene kant heb ik zoiets : gast vraagt dat op voorhand !!
    Maar nu ?
    Mijn privacy is weg. Alle, privacy is er nog wel, de poort staat op het eind van mijn zeer diepe tuin maar dan nog.
    Werken zijn uitgevoerd zonder mijn toestemming is dus huisvredebreuk.
    Het is nog niet betaald.

Kan natuurlijk ff met een graafkraan daar nen hoop grond kappen.
    Hoe reageer ik nu verder ?
    want ik woon hier nog 3 maand.

Ik zou niet reageren, misschien had de vader gedacht dat alles al in orde was
    Trouwens wat kan die haag u nu nog schelen als je binnen 3 maand toch weg bent.

Leg uw passie voor alles wat u lief is gewoon naast u neer. Ik vind het persoonlijk verloren moeite om hier een zaak van te maken. Je doel was om de woning te verkopen en dat is u gelukt. Denk aan uw gezondheid en probeer los te laten.

Zeker laten weten, zoiets kan echt niet - voorbehoud maken, stel dat de koop alsnog niet doorgaat (gebeurt meer dan je denkt). Vriendelijk duidelijk maken dat elke betreding, ingreep, ... mag, MAAR alleen mits voorafgaande vraag en toestemming (dat klinkt beter dan dat er niets mag en het resultaat is hetzelfde).

De eigendom gaat pas over bij het verlijden van de akte dus ze hebben daar niets te zoeken, laat staan iets maken/ afbreken.

Nen hoop zand voor die poort kappen, of beter uw graafkraan dwars voor die poort parkeren. Aangetekend schrijven sturen. Als die poort er in staat, kan die ook open en toe en voor g'et weet zijn die morgen met vanalles anders bezig in uwen tuin onder het mom van "oeps sorry, heeft onze pa dat niet gevraagd..". Stel dat dat nog mis loopt met die overdracht, financiering blijkt moeilijk of vooroverlijden of echtscheiding of weet ik veel.. dan moet gij op zoek naar nen andere koper met de nieuwe poort daar in? En een kapotte haag? Ge zult ni den eerste zijn waar een koop uiteindelijk niet kan doorgaan. Wat staat er in die compromis van opschortende voorwaarden?

Ze moeten daar af blijven tot zo lang die acte niet verleden is. Punt.
    Ik zou dit niet nemen. PV laten opstellen en doorgeven aan de notaris.

Het is echt vervelend voor je, zo op de valreep nog met problemen geconfronteerd worden.
    Maar het is ook niet de eerste keer dat je jezelf juridisch indekt tegen dingen die fout zouden kunnen aflopen.
    Zakelijk bekijken Luk. Ontploft eerst efkes voor de rest van de dag, vanaf morgenvroeg business..

Laatst bewerkt:
    Schadevergoeding vragen.

Schadevergoeding vragen.
    Welke?

De poort blokkeren zal wel duidelijk genoeg zijn naar de vader van de kandidaat koper.
    Luk heeft geen zaken met de vader van de kandidaat koper, een burenruzie heb je in 2" en het is dat niet wat Luk beoogd.
    Luk licht de koper in dat er geen andere werken op zijn terrein mogen plaats vinden en stel duidelijk dat jij er eens met de grove borstel zal door gaan.
    Bij akte is het volledig zijn ding.

In plaats van een poort zou ik als zoon zijnde eerder een 2de rij meidoornhaag aanplanten van 2m breed zodat vader betweter niet (ongevraagd) aan de achterdeur zou geraken zonder de deurbel te passeren.
    Ik zie mijn familie doodgraag maar nie constant neffe mijn deur.

jullie hebben allemaal een punt hè, maar wat wil je bereiken? Nen hoop ambras en gezever, wat geprocedeer, straks trekken ze hunne staart in en Hebde niks.

Staart intrekken, dat zal niet kunnen met een compromis. Onlangs nog gehoord van een verkoop met verkoopbelofte, de kopers komen daar een paar dagen nadien op terug. Compromis was zelfs nog niet getekend, maar betekende wel dat een zware schadevergoeding moest worden betaald.

Als je niets doet, doen ze morgen voort in de hof of in het huis.

Ik zou zowel aan de vader, de zoon en de heilige geest (in deze de notaris) via aangetekend schrijven laten weten dat je er nog 3 maanden woont en dat je niet op prijs stelt wat is gebeurd en dat men zich geen toegang mag verschaffen tot jouw eigendom zonder jouw medeweten. Desnoods maak je voorbehoud bij de uitgevoerde werken met een raming van de kosten ingeval de uiteindelijke verkoop niet zou doorgaan.

Schadevergoeding vragen.
    Welke?

De poort blokkeren zal wel duidelijk genoeg zijn naar de vader van de kandidaat koper.
    Luk heeft geen zaken met de vader van de kandidaat koper, een burenruzie heb je in 2" en het is dat niet wat Luk beoogd.
    Luk licht de koper in dat er geen andere werken op zijn terrein mogen plaats vinden en stel duidelijk dat jij er eens met de grove borstel zal door gaan.
    Bij akte is het volledig zijn ding.
    Die haag is volledig weg.
    Het is nog altijd Luk zijn eigendom, en daar is schade aan toegebracht.
    Dat het goed in een lopende verkoop is, maakt niet uit. In 99% van de gevallen loopt alles zoals gepland. Maar af en toe gaat er ook eens een koop niet door.
    of dat nu de vader van de koper, de koper of de grootmoeder is, maakt toch niet uit. Iemand heeft schade toegebracht.

En de redenering van binnen 3 maanden, dat kun je even goed reflecteren op een mindere verstandhouding met die buur.

jullie hebben allemaal een punt hè, maar wat wil je bereiken?
    Officieel een streep in het zand trekken dat dit de eerste en enige keer is dat zo'n frats wordt uitgehaald. En dat bij eventueel afspringen van de verkoop er een ferme schadevergoeding aan vast hangt om dat terug in de originele staat te brengen. Luk kan dat als tuinarchitect perfect inschatten en een offerte opmaken voor "afbreken van poort en oude haag naadloos herplanten" Stel je voor hoe je dat aan een eventuele andere koper moet gaat uitleggen: "Ja meneer, er is al een nieuwe poort gezet tot bij uw buurman" ?? echt?

Pv opstellen, potentiële schadeclaim opstellen, aangetekend schrijven aan alle partijen, annex aan compromis, immokantoor inlichten, notaris inlichten, mee in akte laten opnemen,... iedereen mee in bad trekken. Zo zou ik het doen.

Ik zou zowel aan de vader, de zoon en de heilige geest (in deze de notaris) via aangetekend schrijven
    Immokantoor niet vergeten dat hun klant jouw rechten geschonden heeft.
    Die gaan daar ook niet mee kunnen lachen.

Ik zou er ook niet mee kunnen lachen. Nu zou ik niet direct klacht indienen, maar wel een briefje opmaken dat er schade is veroorzaakt die op de tegenpartij zal verhaald worden indien de koop niet door gaat, en dan een ‘zot bedrag’.

In elk geval, elke verdere activitei moet stoppen… en ik zou eisen dat hij iets doet om de privacy te herstellen zonder dat er een camion wordt voor geparkeerd…

Immo-kantoor heeft geen juridische bevoegdheid.
    De notaris heeft het wel als beëdigde jurist. Mijn inziens

Ik spreek niet van een boete te bepalen door de notaris.
    Mijn weten kan enkel een rechter een boete bepalen en opleggen naar de regels van de wet

Gewoon je notaris contacteren en kijken wat die voorstelt. Die kan ook altijd via de notaris van de tegenpartij de boodschap duidelijk doorgeven.
    Die zijn die zever gewoon, weten wat het best werkt en willen ook dat alles doorgaat.

Zou persoonlijk nog geen ambras voor maken hoe schandalig het ook is. Als mensen zaken willen/mogen doen voor de akte verlijdt moet dat dacht ik duidelijk overeengekomen zijn.

Kookpunt is al een pak lager.
    Het is niet dat die poort er niet mag komen.
    Het gaat er om dat je zoiets niet doet zonder te vragen.

Dus de vraag is : wat zou ik antwoorden moest vader isidoor gevraagd hebben : luk mag ik al een stuk haag uitbreken en een poort zetten ?
    Het antwoord zou nee zijn.
    Wachten tot ik weg ben.

Ergens zaten we nog te spelen met het idee om hier nog langer te blijven en een bezettingsvergoeding te betalen . Koper wil het verhuren voor de eerste 5 jaar en omdat ik nog een dik jaar werk en dan op pensioen ... als ze niet veranderen van gedacht. Was dit een piste die kon.
    Nu niet meer.

Ik huur geen huis/tuin waar de buur via een poort mijn tuin binnen kan.
    Als ik niet oppas wordt dit een erfdienstbaarheid.

Ergens ook om een lijn te stellen. Via die poort ( waar hij de sleutel van heeft en ik niet) kan hij mijn tuin in.
    We hebben een slot gehangen waar ik de sleutel van heb.
    Immo is verwittigd.
    Mijn advocaat heb ik al gebriefd, gaat straks terug bellen want die zat gisteren op een buurtfeest.

En er wordt een hartig woordje aanstaande zaterdag met de koper gewisseld.
    Is het verstaanbaar dat ik nu zo iets heb van :
    Die supergrote diepvries nee die geef ik nu niet aan een dumpingprijs .
    Die houtkachel sorry dat is geen onroerend goed en is niet bij de koop van het huis ingesloten.
    Inbouwarmaturen niet allemaal zijn onroerend geworden.
    Mijn haagscharen ga je nodig hebben, net zoals die 3 kruiwagens en snoeiladders. Ik had zo iets van oke, hij kan ze gebruiken , kadootje voor een cent . Nu niet meer.

Heeft iemand een link/lijst wat bij een verkoop hoort bij de woning en wat niet ?

Sommige heb ik al gevonden
    Mmm, hier open ik een NT voor, kan handig zijn voor anderen

Heeft iemand een link/lijst wat bij een verkoop hoort bij de woning en wat niet ?
    Al wat onroerend is hoort daar natuurlijk automatisch bij. Al de rest moet je meepakken. Onroerende zaken die zouden achterblijven/overgelaten worden normaal apart opgelijst en afgesproken, liefst ook mee opgenomen in de verkoopsakte of op een apart overdrachtsdocument met in voorkomend geval de afgesproken prijs zodat ze je later niet kunnen beschuldigen van "achterlaten van rommel".
    Ofwel schrijf je als zelfstandige daar een factuur voor. Voor je tuingerief kan dat alvast perfect.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan