• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

koelleidingen airco nieuwbouw

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
De ruwbouw van onze nieuwbouwwoning is af en wij zijn momenteel bezig met het plaatsen van de leidingen.
Graag zou ik de koelleidingen voor airco klaar steken voor moesten wij ooit toch vinden dat dit nodig is. De locatie voor de units ligt vast (1 per verdiep) aangezien wij denken dat het koelvermogen voor ons huis normaalgezien redelijk laag zou moeten zijn.
Enkele specificaties van het huis (vooraleer de discussie start over andere maatregelen):
- < BEN woning in traditionele opbouw.
- Ramen aan de zuidkant zijn heel beperkt (max 3m² in totaal) .
- Grote ramen aan de achterkant op het zuidwesten hebben screens
- Geothermische warmtepomp met koeling op vloerverwarming: gelijkvloers/verdiep/zolder
- Grote aandacht voor luchtdichtheid
- Enkele grote bomen rond het huis blijven staan na sloop van de vorige woning.
- Ventilatie D met bypass

De vraag die ik heb is de volgende:
Wij hebben geen wachtbuizen voorzien in de betonplaat, omdat wij dachten dat airco niet nodig zou zijn. Op welke manier krijgen wij de koelleidingen nu naar buiten zonder risico op luchtlekken, insijpelend water, koudebrug, .... We zouden de buitenunit op een verdoken plaats zetten op grondsteunen, zo dicht mogelijk bij de zijgevel, dus ik zou met de leidingen zo laag mogelijk door de buitengevel willen gaan. De vraag is: boven of onder de waterkering (de vloerisolatie/chape is nog niet gespoten), door de ytong, gat laten bijboren door de betonplaat? En hoe werken we deze doorvoer het best lucht en waterdicht af?
Alvast bedankt om mee te denken.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Als je een geothermische wp hebt, met koeling op vvw, waarom wil je dan nog airco?
Je gaat je huis perfect 23° kunnen houden winter en zomer met een systeem dat je al hebt!

1 unit per verdiep doet niks af. Een airco koelt de lucht in 1 ruimte, de circulatie naar andere ruimtes is zo klein dat het daar amper zal koelen.
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Ik wil geen airco, ik wil enkel de mogelijkheid voorzien voor moest dit later ooit toch nodig blijken. De koelleidingen kan ik nu gemakkelijk in de chape/pur wegwerken.
Ik ken veel mensen die pas gebouwd hebben en nu aan het kijken zijn om airco te plaatsen en daar heel veel spijt van hebben dat de leidingen niet klaargestoken zijn. En ja, daar zijn ook mensen met geothermische warmtepomp koeling bij...

De vraag blijft dus: hoe ga ik met de leidingen naar buiten nu de ruwbouw reeds klaar is?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik ben met de leidingen net boven de waterkering gebleven en ze daar naar buiten laten gaan.
Ik heb een gat van 100mm laten klokken met een diamantboor, daar konden 3 sets koelleidingen door.
Na het plaatsen van de koelleidingen het gat dicht gespoten met PUR voor isolatie en aan de buitenzijde met Tangit M3000 voor waterdichting. Aan de binnenkant liggen de leidingen in de snelbouw, dichtgesmeerd met mortel verrijkt met Compactuna.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Denk vooral ook aan je condensafvoer. Dat is dikwijls moelijker dan de koelleidingen, en je wil absoluut geen condenspompjes!
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Denk vooral ook aan je condensafvoer. Dat is dikwijls moelijker dan de koelleidingen, en je wil absoluut geen condenspompjes!
Ohja, en sifons!
Hier zit 1 sifon in de muur gekapt, maar niet overpleisterd want dat zit achter de koelkast.
Andere zitten in technische schacht of een afkasting... Dus steeds bereikbaar.
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Denk vooral ook aan je condensafvoer. Dat is dikwijls moelijker dan de koelleidingen, en je wil absoluut geen condenspompjes!
Wat is de maximale afstand dat die leidingen horizontaal mogen lopen? Op 1 plaats zou dit toch een 8 tal meter zijn denk ik.
Naar boven moet ik er sowieso niet mee, dus pompjes zullen niet nodig zijn.
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
Denk vooral ook aan je condensafvoer. Dat is dikwijls moelijker dan de koelleidingen, en je wil absoluut geen condenspompjes!
gewoon ter info, wat is het grootste probleem met die pompjes?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Denk vooral ook aan je condensafvoer. Dat is dikwijls moelijker dan de koelleidingen, en je wil absoluut geen condenspompjes!
gewoon ter info, wat is het grootste probleem met die pompjes?
Die gaan kapot (natte muur), en ze maken om de paar minuten lawaai als je aan het koelen bent.
Na het koelseizoen blijft er altijd wat water in zitten, en dan krijg je de schimmels ook nog als cadeau, en die zijn niet goed voor de levensduur...
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Denk vooral ook aan je condensafvoer. Dat is dikwijls moelijker dan de koelleidingen, en je wil absoluut geen condenspompjes!
Wat is de maximale afstand dat die leidingen horizontaal mogen lopen? Op 1 plaats zou dit toch een 8 tal meter zijn denk ik.
Naar boven moet ik er sowieso niet mee, dus pompjes zullen niet nodig zijn.
Probeer dan wat afschot te creeren, ze mogen eigenlijk niet horizontaal.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Voor alle zekerheid: ken je een "premontagebox"?
Wat ik al vaker gezien heb in nieuwbouw is dat - mits toegankelijk - de afvoertjes nog niet worden aangesloten op de daadwerkelijke afvoer zodat geuren onmogelijk zijn.

Voor je doorvoer: tja, ofwel door de muur op voldoende hoogte (en dan luchtdicht afwerken), of heb je nog een buis over in je energiebocht voor gas? Als je dat niet gebruikt (en nooit gaat gebruiken) kan het ook hé.

Wij hebben passieve koeling, maar hebben toch ook airco's gehangen. Ze moeten weinig draaien, op een heel jaar misschien 15 dagen, maar op die dagen doet het wel deugd.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan