• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Koelen via airco of warmtepomp + ventiloconvectoren

Bouwer65

Nieuw Lid
Lid geworden
13 apr 2006
Waarderingsscore
3
Punten
8
Mijn woning is van 2008 en is redelijk okee geïsoleerd (K-31) voor die tijd. Ja ik heb warmteverliesberekening enzo hier.
Toch hebben de slaapkamers van de kinderen onder het dak met grote veluxen bij aanhoudende hittegolf last van warmteaccumulatie waardoor het slapen lastig wordt soms. Er zit iets te weinig dakisolatie (18cm rotswol tussen spanten) maar owv plafondhoogte is bij-isoleren langs binnen niet mogelijk en langs isoleren zou een nieuw dak geven en zonnepanelen demonteren, dus voorlopig niet aan de orde.

Ik waarschijnlijk ga de gas weg doen en ga een warmtepomp installeren (lucht/water), beneden is er vloerverwarming, maar boven waar de slaapkamers zijn zijn er radiatoren. Die zijn over-gedimensioneerd en draaien al jaren winters op max 40 graden, en ik denk dat het bij 35 graden ook zou lukken. Dus warmtepomp gaat zeker lukken. Ik weet dat ik ze niet terug verdien met de elektriciteitsprijs van vandaag, het is vooral om Rusland niet verder te sponseren en de mogelijkheid om die enkele dagen/weken in de zomer toch wat te kunnen slapen.
Zowieso heb ik al overal screens om oververhitting te beperken. In hittegolven is het niet voldoende helaas.

De optie om te koelen via de vloerverwarming is interessant maar ik betwijfel of de vloerverwarming (enkel beneden) veel effect gaat geven op de verdieping en het is vooral het slapen in hitte wat vervelend is. Dus ik twijfel tussen:
a) multi split airco voor de 3 kamers met 1 buitenunit
b) ventilo-convectoren voor koelen (via warmtepomp), wetende dat het passief koelen met water van 18 a 20gr zou zijn omdat de radiatorleidingen niet geïsoleerd zijn en dus een vrij beperkt koel vermogen. Maar misschien wel genoeg om de opwarming af te remmen? Vraag is of er dan een condensafvoer nodig is, als we boven het dauwpunt blijven. En of we best voor grotere ventiloconvectoren gaan net om dit beperkt vermogen te compenseren.
c) de bestaande radiatoren uitrusten met radiator ventilators, bvb ClimateBooster

Ik probeer ook wat aan verbruik te denken met de huidige energieprijzen. Ik weet dat een lucht/water warmtepomp voor koelen veel minder interessant is dan een geothermische warmtepomp die enkel moet pompen omdat hier ook de compressor moet werken. Airco zal wel meer verbruiken dan ventilo-convectoren denk ik.
Kostprijs verschil: a) is 6000 euro goedkoper dan b). a) stelt mij in staat eventueel toch nog even te wachten met de warmtepomp.

Verdieping upgraden naar vloerverwarming is eventueel een optie maar dan escaleren de kosten enorm vrees ik (hervloeren, deuren inkorten, herschilderen, nieuwe plinten, ...)

Graag opinies...

Ik blijf het er moeilijk mee hebben dat mijn buiten unit van de warmtepomp zo zalige frisse lucht blaast om warm water te maken en ik daar niks mee doe.

Overweeg echt om (kleine ) warmtepomp boiler op zolder te zetten en dat warm water naar mijn grote boiler te sturen. En koude lucht van die wpb gewoon op zolder te laten of t stuk te steken in aanvoer verse lucht van ventilatie.
Iemand ervaring mee?

Per dag zie ik onze wp toch 3kw elek verbruiken voor warm water in deze periode van vaak en lang douchen.
Wat ga je uit die WPboiler halen? Een paar minuten een beetje frisse lucht?
en juist op de moment van hoge temperaturen?
ik geloof er niet in
Ik kan het slecht inschatten om hoeveel koeling het zou gaan. Gaat me eerder om het principe, nu draait die wp buitenunit ongeveer 2uur per dag (aan 1,5kW) en die koude lucht is puur verlies.

Puur economisch zal een goedkope airco wel beter en zelfs goedkoper zijn (toch genoeg zonnepanelen). Maar toch...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan