Koelen via airco of via warmtepomp

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dag allen,

vorige zomer was onze eerste zomer in onze nieuwbouwwoning. Onze woning is hypergeïsoleerd (E11 - K29) en dat hebben we mogen merken: op een bepaald moment werd het 31 C° bij ons binnen. In de slaapkamers ging het op een bepaald moment tot 28 C°. Ik heb onze architect meermaals gevraagd dit te voorzien, maar goed, dat is een andere discussie, het is nu zo.

Ik weet wel dat de voorbije zomer extreem was, maar zo zullen er zeker nog komen. Kortom: wij willen in de toekomst toch de mogelijkheid hebben om ons huis wat te koelen.

Twee opties met (denk ik, na wat opzoekwerk) elk hun v oor-en nadelen:
Optie 1: actief koelen via onze lucht/water warmtepomp (vloerverwarming)

Voordelen :
- Kleine investeringskost (voor 200 euro zijn we er vanaf)
- Niet zichtbaar

Nadelen :
- Niet zeker of de koeling zal voldoende zijn
- Verbruikt enorm veel energie, echter: we hebben op dit moment 2000 kWh overcapaciteit van onze zonnepanelen

Optie 2: klassieke airco installeren

Voordelen :
- Zal in principe sowieso kunnen koelen tot de gewenste temperatuur
- Tegenwoordig iets energiezuiniger? Toch zeker vergeleken met koelen via warmtepomp

Nadelen :
- Toch serieuze investering
- Is zichtbaar (vooral het vrouwtje zit hiermee in).

Enkele vragen hierbij:
1. Ik vind tegenstrijdige info op internet. Hoeveel graden koeling kun je nu eigenlijk verwachten van actief koelen via de warmtepomp? Het moet natuurlijk de moeite zijn.
2. Hoe 'snel' gaat koelen via de warmtepomp en de vloerverwarming? Allicht relatief traag. Moet je dan ook - zoals bij klassieke airco - je deuren sowieso dicht houden? 
3. Domme vraag misschien maar: een klassieke airco heeft allicht uiteraard stroom nodig. Maar zo'n bak wordt meestal hoog aan de muur gehangen, maar daar is geen stopcontact...moet er dan in onze gepleisterde en reeds geschilderde muur gebroken worden?

Enfin, we zitten hier dus met een dillemma en we willen het graag op orde hebben voor de zomer begint.
Als ik opnieuw bouw zal ik sowieso nooit meer een architect geloven die zegt dat "een oversteek en 4-seizoensglas voldoende zullen zijn. Screens en airo zijn overbodig".

Bedankt alvast voor jullie advies.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
4.483
Punten
113
optie 3

zonnewering, op verschillende manieren mogelijk

jonasv

Lid
Lid geworden
4 jun 2014
Waarderingsscore
10
Punten
18
clubje zei:
Dag allen,

vorige zomer was onze eerste zomer in onze nieuwbouwwoning. Onze woning is hypergeïsoleerd (E11 - K29) en dat hebben we mogen merken: op een bepaald moment werd het 31 C° bij ons binnen. In de slaapkamers ging het op een bepaald moment tot 28 C°. Ik heb onze architect meermaals gevraagd dit te voorzien, maar goed, dat is een andere discussie, het is nu zo.

Ik weet wel dat de voorbije zomer extreem was, maar zo zullen er zeker nog komen. Kortom: wij willen in de toekomst toch de mogelijkheid hebben om ons huis wat te koelen.

Twee opties met (denk ik, na wat opzoekwerk) elk hun v oor-en nadelen:

Optie 1: actief koelen via onze lucht/water warmtepomp (vloerverwarming)

Voordelen

- Kleine investeringskost (voor 200 euro zijn we er vanaf)

200 euro? hoe doe je dat?

- Niet zichtbaar

Nadelen

- Niet zeker of de koeling zal voldoende zijn

- Verbruikt enorm veel energie, echter: we hebben op dit moment 2000 kWh overcapaciteit van onze zonnepanelen

waarom zou dit enorm veel energie verbruiken?

En waarom heb je 2000kWh over :eek: ben je zo vrijgevig :D

Optie 2: klassieke airco installeren

Voordelen

- Zal in principe sowieso kunnen koelen tot de gewenste temperatuur

- Tegenwoordig iets energiezuiniger? Toch zeker vergeleken met koelen via warmtepomp

Een airco is een warmtepomp.. dus niet zo een enorm verschil  :D

Nadelen

- Toch serieuze investering

- Is zichtbaar (vooral het vrouwtje zit hiermee in). 

Enkele vragen hierbij:

1. Ik vind tegenstrijdige info op internet. Hoeveel graden koeling kun je nu eigenlijk verwachten van actief koelen via de warmtepomp? Het moet natuurlijk de moeite zijn.

2. Hoe 'snel' gaat koelen via de warmtepomp en de vloerverwarming? Allicht relatief traag. Moet je dan ook - zoals bij klassieke airco - je deuren sowieso dicht houden? 

3. Domme vraag misschien maar: een klassieke airco heeft allicht uiteraard stroom nodig. Maar zo'n bak wordt meestal hoog aan de muur gehangen, maar daar is geen stopcontact...moet er dan in onze gepleisterde en reeds geschilderde muur gebroken worden?

Enfin, we zitten hier dus met een dillemma en we willen het graag op orde hebben voor de zomer begint.

Als ik opnieuw bouw zal ik sowieso nooit meer een architect geloven die zegt dat "een oversteek en 4-seizoensglas voldoende zullen zijn. Screens en airo zijn overbodig".

Bedankt alvast voor jullie advies.

De koeling via de vvw zal allicht 'vaker' opstaan, maar die kan natuurlijk geen ijskoud water rond pompen (anders krijg je dauw op je tegels). Dit kan koelen, maar je moet dus niet verwachten dat je snel op een knopje duwt en 5minuten later het fris hebt.

Als je een binnenunit hangt, dan is het niet enkel electriciteitsleidingen, je moet ook koelleidingen voorzien (en normaal ook een afvoer) dus boor/breekwerk zal er altijd bijhoren.

Tbh, als je voor 200 euro kan koelen met je vloerverwarming, doe dat dan :eek:

en zorg dan dat je voornaamste ramen (misschien op een terras) een soort van zonnewering krijgen.

Je kan later dan nog een paar duizend euro uitgeven aan een airco

bert2

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
188
Punten
43
Ik verwacht toch geen groot verschil in efficiëntie tussen de airco en je lucht/water warmtepomp. Een airco installeren lijkt me hier dan ook nogal gek.

Qua koelvermogen op je vloerverwarming zit je op ongeveer de helft van je verwarmingsvermogen. Je zou de warmtepomp dan 's nachts kunnen laten draaien omdat je dan het hoogste rendement hebt.

Maar inderdaad, zonnewering is mogelijk toch nog te overwegen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.508
Punten
113
eerst zon buitenhouden, dan pas koelen

WimGent

Lid
Lid geworden
22 mrt 2018
Waarderingsscore
5
Punten
18
Bert2 schreef: Qua koelvermogen op je vloerverwarming zit je op ongeveer de helft van je verwarmingsvermogen. Je zou de warmtepomp dan 's nachts kunnen laten draaien omdat je dan het hoogste rendement hebt.

Ik zou nu net overdag de warmtepomp laten draaien: draadstarter(clubje) heeft 2000 kWh overcapaciteit(overdag), dus dan kost het hem niks.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.213
Punten
113
WimGent zei:
Bert2 schreef: Qua koelvermogen op je vloerverwarming zit je op ongeveer de helft van je verwarmingsvermogen. Je zou de warmtepomp dan 's nachts kunnen laten draaien omdat je dan het hoogste rendement hebt.

Ik zou nu net overdag de warmtepomp laten draaien: draadstarter(clubje) heeft 2000 kWh overcapaciteit(overdag), dus dan kost het hem niks.

zolang hij een terugdraaiende teller heeft maakt dat geen fluit uit...

WimGent

Lid
Lid geworden
22 mrt 2018
Waarderingsscore
5
Punten
18
DIY schreef : zolang hij een terugdraaiende teller heeft maakt dat geen fluit uit...

Dat is waar: indien draadstarter een terugdraaiende teller heeft maakt het niks uit en kan hij zowel overdag als 's nachts de warmtepomp laten koelen. Tenminste zolang hij kilowaturen op overschot heeft.

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt allen voor jullie input. Even reageren op bepaalde zaken:

- De investering van slechts 200 euro om te koelen via WP: we hebben enkel een andere thermostaat nodig en een paar aanpassingen in de instellingen van de WP.

- Zonnewering. Ik ga zeker akkoord. Maar...

* ten eerste heb ik niet de indruk dat het probleem ligt bij de zon die rechtstreeks binnenschijnt. Ook in ruimtes waar de zon niet binnenkomt, of ook als de zon (nog) niet binnenschijnt, gaat de temperatuur enorm de hoogte in. Als het heel warm is geraakt dit blijkbaar sowieso binnen in ons huis, en eens het binnen zit krijgen we het absoluut niet meer buiten.

* Ten tweede zitten we op de zonnekant met een groot hoekraam zonder profiel, blijkbaar niet zo dankbaar om screens te hangen.

* Ten derde zitten we met een oversteek die net boven onze ramen hangen. Ik vrees zelfs dat er geen plaats genoeg zal zijn om opbouw screens te hangen.

* And last but not least wilden wij al van in het begin ingebouwde screens maar de architect heeft het uit ons hoofd gepraat. Daarom zouden we nu met opbouw moeten werken, iets waar mijn vrouw niet van moet weten (ik weet het, ik weet het...maar we zijn nu eenmaal met twee)

Ik weet niet of er iemand zich durft wagen aan een getal? Hoeveel graden kun je het naar beneden krijgen met actieve koeling via WP? Stel dat het zoals deze zomer 30 C° is in huis, kunnen we het dan naar 25 brengen?

Ik wou al vanaf het begin rolluiken, maar zowel architect en vrouw hebben dit uit mijn hoofd gepraat. Ik beklaag het me nog altijd.

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
En we hebben inderdaad een terugdraaiende teller met enkelvoudig tarief.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
4.483
Punten
113
clubje zei:

Ik weet niet of er iemand zich durft wagen aan een getal? Hoeveel graden kun je het naar beneden krijgen met actieve koeling via WP? Stel dat het zoals deze zomer 30 C° is in huis, kunnen we het dan naar 25 brengen?

zorgen dat het geen 30° wordt, maar dat je de temp constant kan houden, dan heb je minder vermogen nodig, maar wel langere tijd...., net zoals je verwarmt

WimGent

Lid
Lid geworden
22 mrt 2018
Waarderingsscore
5
Punten
18
Clubje schreef: En we hebben inderdaad een terugdraaiende teller met enkelvoudig tarief.

Goed zo!

Clubje schreef: * ten eerste heb ik niet de indruk dat het probleem ligt bij de zon die rechtstreeks binnenschijnt. Ook in ruimtes waar de zon niet binnenkomt, of ook als de zon (nog) niet binnenschijnt, gaat de temperatuur enorm de hoogte in. Als het heel warm is geraakt dit blijkbaar sowieso binnen in ons huis, en eens het binnen zit krijgen we het absoluut niet meer buiten.

De warmte die langs de ramen binnenkomt, wordt door jouw ventilllatie rondgestuurd.

clubje schreef: * And last but not least wilden wij al van in het begin ingebouwde screens maar de architect heeft het uit ons hoofd gepraat. Daarom zouden we nu met opbouw moeten werken, iets waar mijn vrouw niet van moet weten (ik weet het, ik weet het...maar we zijn nu eenmaal met twee)

Foei architect!

Screens of gelijk welke ander manier van zonneweringen, zijn echt wel het eerste waar je moet aan denken: de zon (dus warmte) buitenhouden. De oorzaak aanpakkken dus, en niet de gevolgen proberen bestrijden met aktieve koeling.

Wat betreft koelingscapaciteit van een warmtepomp: ik weet het niet maar hier op het forum wordt gesproken over temperatuurdalingen van 2 tot 7°C.

Dat is niet veel maar zou toch voor een aangenaam gevoel zorgen.

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
437
Punten
83
Ik koel in de zomer met mijn vvw en l/w wp. Hoeveel graden ik het omlaag krijg weet ik niet, t is nooit warmer als 26°C geweest binnen. Ok, is niet spectaculair, maar als ge van buiten naar binnen wandelde was het binnen 'fris'.

Wel een hsb dus relatief weinig massa die het teveel aan warmte kan bufferen.

Lid geworden
24 jul 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ge hebt op de zonnekant een groot hoekraam zonder een goeie vorm van zonnewering en je bent ervan overtuigd dat de warmte niet langs daar binnenkomt? Komaan man .. Ik ben zeker dat je slimmer bent dan dit. Ik weet dat hoekramen en zonneweringen een moeilijk huwelijk zijn, fabrikanten doen moeilijk over de garantie en installeren het liever niet. Wij hadden ook eerst een hoekraam, ik stond op mijn strepen om screens te hebben en het resultaat is, hoekraam is vervangen door twee ramen (dus een zichtbaar profiel) maar wel twee volwaardige screens. Het is een eeuwige discussie, kiezen voor het estetische of het functionele ..

Jammer dat uw architect niet wat meer op zijn strepen gestaan heeft want uw woning 'koel' houden begint preventief met de zon buiten te houden. 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.508
Punten
113
Architect moet verbruik airco niet betalen :-(

Bovenaan