• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

KNX-thermostaat mét drukknop

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik ben voor de bovenste verdiepingen (slaap- en badkamers) op zoek naar een (eenvoudige) KNX-kamerthermostaat om de huidige Berker S1 polarwit schakelaars te vervangen.

De bovenste 2 slaapkamers hebben enkel 1 lichtpunt en een radiator. De radiator wordt al in elke kamer apart aangestuurd, maar dat is momenteel gewoon met een aan/uit commando (ofwel via een schakelaar of via een timer). Uiteraard geeft dit verre van een constante temperatuur. Daarom zouden we die 'goedkope' schakelaars nu willen vervangen door 'goedkope' thermostaten, zodat we per ruimte kunnen instellen welke temperatuur we willen bereiken. Uiteraard moeten we ook in staat blijven om vanaf die thermostaten dezelfde lichtpunten te bedienen.

De thermostaat mag een LED-display bevatten, maar dat is geen absolute must.

Het moet wel mogelijk zijn om de gewenste temperatuur vanop afstand in te stellen, dus ik vermoed dat alle thermostaten met een draaiknop daardoor al afvallen?

In de badkamer hebben we een bijkomend probleem dat de schakelaar vlak boven de radiator hangt (dus externe voeler nodig?) en dat er 2 lichtpunten bediend moeten kunnen worden.

Heeft iemand van jullie weet van een merk / type dat gebruikt zou kunnen worden?

Als richtprijs hoop ik op een oplossing van maximum 250€ per set (busaankoppelaar, thermostaat, afdekplaatje, ...)

Bedankt!

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.244
Punten
113
als je in de huidige situatie een deftige themostatische kraan zet op die radiatoren kan je toch perfect de temp instellen?

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zennio zas? Zit je wel aan het maximum bedrag.

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
@Stefan: Met een thermostatische kraan kan je de temperatuur idd instellen, maar niet vanop afstand en je kan ook de temperatuur niet verhogen/verlagen tijdens bepaalde tijdsvensters. Ik zoek dus een iets uitgebreidere oplossing.

@hfx: Van de Zennio Zas had ik nog niet gehoord, maar deze heeft dan weer te veel knoppen. Op de gelijkvloerse verdieping en in de praktijkruimte, gebruiken we de Berker IQ reeks. Daar is de thermostaat ook enkel maar verkrijgbaar met minstens 6 extra knoppen. We zoeken dus een eenvoudiger modelletje.

@Thorgal: Ik zal mijn licht daar ook eens opsteken. Bedankt voor de tip.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.244
Punten
113
dat had ik al begrepen, maar de vraag is ook of dit nodig is

met een kraan en KNX drukknop kan je aan en uit zetten en temp regelen

wat jij wil : moet je naast de "knop" ook nog "iets" terugkoppelen, radiator per radiator !!! een gemotoriseerde 2-weg-kraan op zijn minst

die ga je dan constant open-dicht sturen om een gewenste temp te bereiken?

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Met kraan en KNX-drukknop kan je temperatuur van de kamer en aan/uit zetten van het collectorventiel regelen. Dat is waar, maar je kan de ketel er niet mee aan/uit zetten!

Stel dat enkel de badkamer en een bureauruimte warmte vragen, dan zullen de thermostatische kranen langzaam sluiten naarmate de gewenste temperatuur bereikt is. Indien de kamers beiden op temperatuur zijn, zal de brander in de ketel uitvallen, omdat het retourwater (bijna) even warm is als het vertrekwater.

Maar de ketel gaat dit water wel blijven rondpompen door de leidingen, waardoor het water toch afkoelt en op een bepaald moment gaat de brander weer aanspringen om enkele seconden later weer af te slaan, omdat het retourwater even warm terugkomt als toen het vertrok.

Dit gedrag is zeer belastend voor de ketel en vermoedelijk niet echt bevorderend voor de levensduurte ervan. Bovendien is het pure gasverspilling, omdat alle kamers op de gewenste temperatuur zijn.

Met een thermostaat in elke kamer kan je perfect tegen de ketel zeggen: Ik hoef geen warmte meer. En als alle thermostaten die boodschap geven, kan je de ketel het zwijgen opleggen.

Tot zover mijn pleidooi. Uiteraard mag je me verbeteren als hier redeneerfouten in zitten.

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit bedieningspaneel is zonder buskoppelaar al even duur als de zennio.

http://www.villadomotica.com/berker-k1-ruimtecontroller-knx-systeem-buskabel4-functietoetsen-antraciet.html

Waarbij je bij de zennio het centrale gedeelte kan gebruiken als schakelaar voor je licht. (dus eenvoudig zoals je wil en hij maakt gebruik van een standaard inbouwpotje met vijsjes)

Je kan misschien ook een standaard schakelaar met rgb led nemen, 1 maal drukken=groen=nachttemperatuur

2 maal=blauw=comfort enz. Moet je alleen nog een temp. sensor hebben.

Kan je voor de thermostaat in te stellen geen gebruik maken van je visualisatie? Via een tablet of zo?

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor je nuttige bijdrage hfx!

De thermostaat van Berker kende ik nog niet en, ook al is hij bij eibmarkt.com een pak goedkoper (195€ + buskoppelaar van 75€), het blijft duur.

De oplossing met de eenvoudige drukknop met RGB-led lijkt me wel wat. Ik heb 1wire temperatuursensoren liggen, maar ik zie niet direct een mogelijkheid om die bekabeling bij te leggen. De ideale oplossing komt dus direct via de bus. Zijn er goedkope knx-temperatuursensoren die ik kan inbouwen achter zo'n schakelaar zonder dat hij zijn nauwkeurigheid verliest?

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je knx hebt, heb je dan ook de eib-kabel? Zo ja, wat doe je met de wit en gele draad? Kan je die niet als 1-wire bus gebruiken?

En met welke interface koppel je die aan je knx installatie, of hoe wil je dat programmeren?

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
De wit/gele draad zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar zoals je op deze blogpost kan lezen, heb ik die niet doorverbonden:

http://onshuisje-bouwmee.blogspot.be/2009/07/eib-buskabel-aftakken.html

Nu, dat doorverbinden is in principe nog mogelijk, want de hal waar de foto's in bovenstaande post zijn genomen, is nog niet afgewerkt en dat is de enige plaats waar een aftakking is van de zekeringenkast naar de 2 slaapkamers en de badkamer op de bovenste verdieping.

Dat is dus niet onoverkomenlijk.

De connectie van de 1wire naar KNX gebeurt met de Loxone miniserver die ook mijn verwarmingsturing zo slim mogelijk maakt (aansturen van de ketel e.d.) en die ook instaat voor sturing van het aquarium (verlichting, verwarming, automatische waterverversing, ...) en de visualisatie van onze KNX installatie.

Toen we die kochten, was de bedoeling om zo onafhankelijk mogelijk te worden van de miniserver wegens 'Single point of failure', dus in dat opzicht investeer ik misschien toch beter iets meer in echte KNX thermostaten.

En heb je toevallig een linkje of type van zo'n KNX-schakelaar met aanstuurbaar RGB-ledje in?

Bedankt!

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je ook Loxone hebt moet je het toch niet zo moeilijk maken. Die wit/gele kan je dan inderdaad gebruiken als 1-wire bus. Temp.sensor onderaan schakelaar monteren.

Als je dan centraal op de bovenste verdieping (de hal bv.) een tablet monteert waarop je de temperaturen kan instellen heb je toch een doenbare oplossing? Dan kan je de tablet ook nog gebruiken voor muzieksturing e.d.

De schakelaar met rgb zie ik als een laatste noodoplossing, dit lijkt me minder praktisch. Ook naar bezoekers toe, wat is licht en waar en hoe de verwarming? Ik had een schakelaar van mdt in mijn hoofd, maar die kan alleen maar groen en rood. http://www.mdt.de/download/MDT_TM_Push_Button.pdf

Wat is het probleem om wat meer van je Loxone installatie gebruik te maken. Als je de basis (licht aan/uit, rolluiken op/neer en verwarming aan/uit) met knx doet en de rest van de logica, visualisatie, muziek enz. door loxone laat aansturen. Stel dan dat je loxone eruit gaat, dan kan je toch nog altijd de voornaamste zaken aan en af zetten met knx? Die twee dagen om je loxone installatie te herstellen zal je wel zonder dat luxe comfort kunnen overbruggen zeker. Ze gaat ook niet elke week stuk hoop ik.

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor alle info hfx!

Waarschijnlijk heb je wel gelijk. Het is op korte termijn sowieso de goedkoopste oplossing.

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Nog een klein vraagje over die 1-wire: Heeft dat geen 3 draadjes nodig? Dan kom ik toch niet toe als ik de wit/gele combinatie van de buskabel gebruik?

Of zie ik hier iets over het hoofd?

edit: volgens deze website, kan het ook met 2 draadjes (parasitic power supply), maar moet de sensor er wel mee overweg kunnen.

http://www.loxone.com/enuk/service/documentation/extensions/1-wire.html

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan