• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

KNX domotica - componenten selectie - hoe, wat & waarom

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Er bestaan verspreid al wat topics, maar ik start er toch maar een nieuw topic over om wat te centraliseren specifiek over KNX. (overige domotica systemen zijn voor mij al afgevallen om voor hand liggende redenen)

Het is boeiend om eens te weten met welke componenten het KNX systeem is opgebouwd.

minder geinteresseerd in schakelaars, sensors, maar meer in de DIN rail module aktoren, voedingen, outputs, inputs, dimmers, rolluikaktoren.

Wat dingen vragen die ik nu nog aan het uitpluizen ben:

- om gedeelte gewone drukknoppen en wat leds te interfacen die in ster bekabeld zijn met SVV, is de ABB 32 universele configureerbare Inputs/Outputs UKS32.2 mogelijkheid; nog andere alternatieven met VEEL I/O ?

- KNX supply, type mogelijk met batterij backup? ik heb er al gezien...

- buskoppelaar gebruik, met KNX bus die naar buiten gaat

- gratis visualisatie software, KNX/EIB software (open-source drivers), ipad/iphone/android applicaties, ethernet-KNX router soft etc etc (er is een zeer groot aanbod!)

- Hoe maak ik uberhaupt een "betaalbaar" 40kanaals LED spot dimmer op KNX ? (lijkt me grootste uitdaging) iemand ideeeen ???

- welke alarm centrale gebruiken met rechtstreekse KNX interface? (heb aantal sensoren/contacten voor alarm, die moeten doorgegeven worden op KNX)

- mijn vallox 150SE heeft optionele (TE dure :) ) EIB converter (voor die paar dingetjes die ge ermee moet doen), hoe krijg ik dat makkelijker (goedkoper) gekoppeld?

- zijn er hobby projecten om KNX te koppelen met elco ketels (wellicht gebaseerd op siemens opentherm varianten...)

- Welke logo-achtige dingetjes zijn er op de markt met optionele KNX interfaces ?

- om custom KNX/EIB dingetjes te maken lijkt makkelijkste gebruik te maken van siemens TPUART en TPUART2 componenten, dit zijn chips die UART <-> KNX/EIB omzetten en KNX-compliant zijn. Zijn er nog zulke componenten, of zijn meeste modules met deze opgebouwd of custom interfaces gebruikt.

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kris77;1754791 wrote:
ik zoek naar deftige software oplossing voor KNX visualisatie op Android of iOS smartphone + tablet + vaste ingebouwde touchscreens.

ik kwam nu uit bij :

http://www.aycontrol.com/

Heeft hier iemand al praktische ervaring mee?

of voorstellen voor gelijkaardige free of betaalde software die deze mogelijkheden aanbiedt?

Ik loop met idee met een KNX/IP controller van WAGO te werken : WAGO 750-849.

Dit in combinatie met een aantal modules op KNX bus.

Maar ik zoek nog wat naar de rand-dingetjes om te checken of dit systeem me volledig zal bevallen al dan niet.

Ik heb de gratis versie van aycontrol hier in gebruik. Zeer makkelijk in te stellen, maar wegens de gratis versie ook zeer beperkt. (bijvoorbeeld geen remote connectie, dus garagepoort openen zonder in de range van mijn wifi te zitten lukt niet)

Daarom ga ik binnenkort experimenteren met Openremote. Dat is dan volledig gratis (open source?) maar wel moeilijker in implementeren. Je hebt hiervoor ook een server nodig maar daarvoor gebruik ik dan een raspberry pi.

PS ip interface is hier een Wienzierl IP 730.

Lid geworden
1 nov 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tomerino;1721396 wrote:
Het is idd zo dat je zelf veel moet (uit)zoeken als je online wil bestellen. Er zijn een aantal winkels in Belgie die je kunnen bijstaan maar dan ga je mss wel iets meer betalen.

Die knoppen van Jung heb ik ook gezet op de slaapkamers. Alleen jammer dat die leds zo fel zijn, die verlichten bijna heel de kamer als het donker is :(

Ik heb ze nu dan maar zo geprogrammeerd dat de leds bijna altijd uit zijn.

Tip => De nieuwe Tastsensor 3 van gira hebben led's die je kan uitschakelen met een object bv bij nacht

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Even dit topic terug boven halen....zoveel jaren later nog altijd mijn kast niet afgewerkt en sta ik dus nu voor de keuze welke KNX componenten zal ik gebruiken...

Willen de recente KNX kast bouwers eens jullie belangrijkste componenten posten in dit topic en ervaringen delen? (ABB, MDT, Weinzierl, Zennio, etc)

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
418
Punten
83
Kris77 zei:
Even dit topic terug boven halen....zoveel jaren later nog altijd mijn kast niet afgewerkt en sta ik dus nu voor de keuze welke KNX componenten zal ik gebruiken...

Oei, sommige mensen zijn dus nog erger dan mij 
biggrin.gif

Willen de recente KNX kast bouwers eens jullie belangrijkste componenten posten in dit topic en ervaringen delen? (ABB, MDT, Weinzierl, Zennio, etc)

ABB:
  • Voeding 640mA
  • IP interface (niet meer in gebruik wegens slechts 1 tunnel)
  • 4v schakelactor: maakt hels lawaai bij schakelen

MDT:
  • Voeding 320mA voor buitenlijn en backup moest de andere ooit falen
  • IP interface: tricky om in te stellen, maar eenmaal hij het doet, doet hij het
  • een hele hoop schakelactoren, met en zonder stroommeting: beste prijs/kwaliteit. Functionaliteit vind ik iets minder dan Zennio. De standaard AKS/AMS zijn niet zo geschikt voor stopcontacten waar een stofzuiger in moet.
  • 2v universele dimmer waarmee ik momenteel gewoon 12v halogeenspotjes mee dim; heb geprobeerd met 12v led (met aparte dimbare voeding) maar dat ging niet goed: teveel flicker naar m'n goesting. Ligt hoogstwaarschijnlijk wel aan die voeding.

Zennio:
  • een aantal schakelactoren voor verlichting en screens
  • een hoop dimmers voor 230V retrofit LEDs: mits goeie lampen/spots gaat dit goed. De dimmers hebben ook elk 2 binaire ingangen die ik dankbaar gebruik voor wat deurcontacten hier en daar.
  • KES Plus energiemeter met stroomklemmen
  • S0 pulseteller (voor watermeter, icm een probe)
  • over het algemeen heeft Zennio goeie functionaliteit, elk toestel is bv ook standaard uitgerust met logische functies, wat altijd van pas komt
  •  

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan