• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

KNX domotica - componenten selectie - hoe, wat & waarom

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Er bestaan verspreid al wat topics, maar ik start er toch maar een nieuw topic over om wat te centraliseren specifiek over KNX. (overige domotica systemen zijn voor mij al afgevallen om voor hand liggende redenen)

Het is boeiend om eens te weten met welke componenten het KNX systeem is opgebouwd.

minder geinteresseerd in schakelaars, sensors, maar meer in de DIN rail module aktoren, voedingen, outputs, inputs, dimmers, rolluikaktoren.

Wat dingen vragen die ik nu nog aan het uitpluizen ben:

- om gedeelte gewone drukknoppen en wat leds te interfacen die in ster bekabeld zijn met SVV, is de ABB 32 universele configureerbare Inputs/Outputs UKS32.2 mogelijkheid; nog andere alternatieven met VEEL I/O ?

- KNX supply, type mogelijk met batterij backup? ik heb er al gezien...

- buskoppelaar gebruik, met KNX bus die naar buiten gaat

- gratis visualisatie software, KNX/EIB software (open-source drivers), ipad/iphone/android applicaties, ethernet-KNX router soft etc etc (er is een zeer groot aanbod!)

- Hoe maak ik uberhaupt een "betaalbaar" 40kanaals LED spot dimmer op KNX ? (lijkt me grootste uitdaging) iemand ideeeen ???

- welke alarm centrale gebruiken met rechtstreekse KNX interface? (heb aantal sensoren/contacten voor alarm, die moeten doorgegeven worden op KNX)

- mijn vallox 150SE heeft optionele (TE dure :) ) EIB converter (voor die paar dingetjes die ge ermee moet doen), hoe krijg ik dat makkelijker (goedkoper) gekoppeld?

- zijn er hobby projecten om KNX te koppelen met elco ketels (wellicht gebaseerd op siemens opentherm varianten...)

- Welke logo-achtige dingetjes zijn er op de markt met optionele KNX interfaces ?

- om custom KNX/EIB dingetjes te maken lijkt makkelijkste gebruik te maken van siemens TPUART en TPUART2 componenten, dit zijn chips die UART <-> KNX/EIB omzetten en KNX-compliant zijn. Zijn er nog zulke componenten, of zijn meeste modules met deze opgebouwd of custom interfaces gebruikt.

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
136
Punten
63
Als je beslissing voor KNX al gevallen is, kan je je vraag beter hier herhalen.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Thorgal;1719240 wrote:
Als je beslissing voor KNX al gevallen is, kan je je vraag beter hier herhalen.

Je hebt gelijk, en ik zit nu ook wat meer op de Duitse forums te lezen, die staan daar al wat verder dan ons zo te zien :)

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
136
Punten
63
Hier ben ik blij als ik iets kan bijdragen. :D

Op de Duitse forums ben ik blij als ik de vraag begrijp. :confused:

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Thorgal;1719531 wrote:
Hier ben ik blij als ik iets kan bijdragen. :D

Op de Duitse forums ben ik blij als ik de vraag begrijp. :confused:

Zeg dat wel, ik versta wel duits, maar mijn duits op een forum neerplanten is wat TE voor me; moest ik in limburgs dialect tegen een duitser praten, hij zou me kunnen verstaan :)

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik vind dit wel een interessant topic. Ik moet zeggen dat ik het vooral moeilijk vind om bv. alle zaken samen te puzzelen. Wil ik bijvoorbeeld gewoon een knop kopen van Jung, die rechtstreeks op de bus gaat, en ik ga naar de site van Jung, dan zie ik het volgende: klik (ook nog eens op "KNX" doorklikken, want daar kan ik precies niet naar doorlinken). Je ziet daar dan staan: standaard of universeel. Het enige verschil dat ik kan zien is dat de universele twee keer zoveel rode leds heeft. Maar waarom maakt dat die versie "universeel"?

Als je dan effectief iets wil kopen wordt het nog ingewikkelder: online vind je dan bijvoorbeeld dit. Maar dat is precies alleen maar de intelligentie van de knop. De knopbedekking zelf of het kadertje errond zit daar dan precies nog niet bij... zo'n dingen vind ik niet simpel, dat zou toch echt makkelijker moeten kunnen...

Lid geworden
16 mei 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het is idd zo dat je zelf veel moet (uit)zoeken als je online wil bestellen. Er zijn een aantal winkels in Belgie die je kunnen bijstaan maar dan ga je mss wel iets meer betalen.

Die knoppen van Jung heb ik ook gezet op de slaapkamers. Alleen jammer dat die leds zo fel zijn, die verlichten bijna heel de kamer als het donker is :(

Ik heb ze nu dan maar zo geprogrammeerd dat de leds bijna altijd uit zijn.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Bedankt voor de reacties, kunnen jullie eens overzicht geven welke componenten jullie overwegen of hebben gekozen?

thanks! ik wil in dit topic zo wat de populaire, betere, (prijsgunstige) selectie maken in het gigantische grote aanbod.

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Tomerino;1721396 wrote:
Die knoppen van Jung heb ik ook gezet op de slaapkamers. Alleen jammer dat die leds zo fel zijn, die verlichten bijna heel de kamer als het donker is :(

Ah, dat is goed om weten, want ik zou ze ook op een slaapkamer willen gebruiken! Is het niet mogelijk om desnoods iets te kleven over de leds om ze iets te dimmen?

Zou jij me dan ook kunnen zeggen wat het verschil tussen de standard en de universal reeks?

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Kris77;1721399 wrote:
thanks! ik wil in dit topic zo wat de populaire, betere, (prijsgunstige) selectie maken in het gigantische grote aanbod.

HEEL lovenswaardig initiatief! Ik ben nog wat aan het bekijken, maar als ik een lijst zal hebben zal ik deze ook hier posten. :cool:

Lid geworden
16 mei 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
BartDG;1721413 wrote:
Tomerino;1721396 wrote:

Ah, dat is goed om weten, want ik zou ze ook op een slaapkamer willen gebruiken! Is het niet mogelijk om desnoods iets te kleven over de leds om ze iets te dimmen?

Zou jij me dan ook kunnen zeggen wat het verschil tussen de standard en de universal reeks?

Ik heb de 3094 TSM, de universele dus. Zoals je zelf al had opgemerkt, heeft deze 2 rode leds per knop (wat logisch is aangezien elke knop 2 bedieningspunten heeft). Of er nog andere verschillen zijn weet ik niet. Je kan ze altijd allebei eens bekijken in ETS, mss dat je daar nog verschillen ziet.

Wat dat dimmen betreft: laat iets weten als het jou gelukt is, ik heb mij er nog niet aan gewaagd ;)

sdep

Lid
Lid geworden
10 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik denk dat je de gevraagde info niet gemakkelijk gaat vinden. De keuze is niet alleen afhankelijk van de produkten maar ook nog eens van de plaats waar je deze kan aankopen.

Volgens mij is KNX geen keuze voor de gemiddelde DHZ. Meestal is het enkel de prijs die telt en dat komt KNX te duur uit...

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
sdep;1722301 wrote:
Ik denk dat je de gevraagde info niet gemakkelijk gaat vinden. De keuze is niet alleen afhankelijk van de produkten maar ook nog eens van de plaats waar je deze kan aankopen.

Volgens mij is KNX geen keuze voor de gemiddelde DHZ. Meestal is het enkel de prijs die telt en dat komt KNX te duur uit...

bwa als je wat zoekt en nadenkt, heb ik de indruk dat KNX niet persee veel duurder is dan sommige andere op de markt domotica systemen.

Je maakt het zo duur als je zelf wil uiteraard.

ik verdiep er me verder in om ook de nadelen wat beter in kaart te brengen.

indien nodig bestel ik me een paar KNX componenten voor ermee te prullen en wat testen te ondergaan.

Het grootste nadeel voor mij momenteel is dat het niet zo voor de hand liggend is zonder zware investering om een eigen KNX module aan ETS toe te voegen. Dat zint me nog niet echt, we zoeken het verder uit in detail.

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik vind dat de investering ook nog wel meevalt. En je kan modulair opbouwen, dat vind ik een groot pluspunt. (ok, er zijn nog merken die dat doen, maar niet met zoveel keuze).

Het grootste nadeel vind ik de benodigde investering in ETS. Dat is nogal veel voor een gewone consument die dat niet hele dagen gaat gebruiken zoals een prof dat zou doen. Maar ik ga me daar wel overzetten zeker?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Iemand soms ervaring met WAGO oplossing 750-xxx controller?

Wat kan je doen als je hierop een KNX interface plugged; Hoe vertaalt zich dit in ETS software?

Kunnen bepaald aantal I/Os beschikbaar gesteld worden op uw KNX bus? of is dit beperkt tot hardcoded access naar bepaalde KNX adressen....

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
ik zoek naar deftige software oplossing voor KNX visualisatie op Android of iOS smartphone + tablet + vaste ingebouwde touchscreens.

ik kwam nu uit bij :

http://www.aycontrol.com/

Heeft hier iemand al praktische ervaring mee?

of voorstellen voor gelijkaardige free of betaalde software die deze mogelijkheden aanbiedt?

Ik loop met idee met een KNX/IP controller van WAGO te werken : WAGO 750-849.

Dit in combinatie met een aantal modules op KNX bus.

Maar ik zoek nog wat naar de rand-dingetjes om te checken of dit systeem me volledig zal bevallen al dan niet.

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Zoals je op mijn blog kan lezen, heb ik een Loxone als uitbreiding op mijn KNX-installatie.

De review dateert al van anderhalf jaar geleden en ik ben nog steeds uitermate tevreden van de Loxone. Ze hebben hem onlangs nogmaals gerestyled en nu ziet hij er groen uit i.p.v. zwart.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan