• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Knelkoppeling! Vast = vast?

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik ben bezig mijn Begetube inbouw sanitairdoosjes te plaatsen. Dit zijn die blauwe dingen voor de waterleidingen aan te sluiten. Dit is met een knelkoppeling. Alleen heb ik er angst voor dat de knelkoppeling niet goed vastzitten, c.q. gaan lekken.



Hoe maak ik deze nu het beste vast. Zo hard mogelijk vastdraaien? Of is er een handigheidje voor?



Kan ik het controleren?
 
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
522
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zelf heb ook zo gewerkt. Maar vast is vast. Als je ze aandraait tot ze een knerpend, schirpend geluid maken dan zijn ze juist goed.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je bedoelt klemkoppeling waarschijnlijk op alpex. Om absoluut zeker te zijn gebruik je best een momentsleutel... zeker als je zo hard twijfelt en helemaal geen ervaring hebt.



Als je er een aantal op de correcte wijze hebt aangedraait, dan kan je het nadien ook wel met gewoon gereedschap.



Je kan die inderdaad te vast draaien...
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik bedoel inderdaad op alpex. Met welk moment moeten deze aangedraaid worden?
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bij buizen van 14, 16 en 18 moet dat op 30Nm (begetube)





Vuistregeltje: dat is normaal zo ongeveer 1,75 omwentelingen nadat je ze eerst handvast had aangedraaid.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Mijn ervaring: vast is vast en lekdicht.



MAAR, véél belangrijker: zorg dat je de buis recht af snijdt, mooi kalibreert en recht aansluit op je knelkoppeling. Zit je te wringen en zit de buis scheef dan mag je nog zo hard aandraaien: 't blijven lekken.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nevermore;1849942 wrote:
Mijn ervaring: vast is vast en lekdicht.



MAAR, véél belangrijker: zorg dat je de buis recht af snijdt, mooi kalibreert en recht aansluit op je knelkoppeling. Zit je te wringen en zit de buis scheef dan mag je nog zo hard aandraaien: 't blijven lekken.





Dat is inderdaad zo... mooi recht aansluiten, met de 2 dichtingsringetjes die mooi recht op hun plaats zitten. En de buis afsnijden met het juiste gereedschap, zonder braam en kalibreren.
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nou, met deze tips and trics moet het zeker lukken. Bedankt mannen/vrouwen!
 

LinQ

Lid
Lid geworden
22 jun 2009
Berichten
110
Waarderingsscore
7
Punten
18
Kan je zo'n klemkoppelingen eigenlijk herbruiken ? Ik zou een aantal alpex buizen moeten inkorten. Zoja hoe kan ik ze dan het gemakkelijkst verwijderen?
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Meestal zit dat stukje met de dichtingen te vast in de buis om er weer uit te halen. En als het lukt om het eruit te halen, dan weet je nog niet of het zonder schade is.



Je knipt de buis af en je gebruikt een nieuwe koppeling.



Als dat echter een koppeling is die vast zit aan een collector of zo, dan kan je natuurlijk niet anders en kan je wel veel makkelijker de buis los trekken van de collector zelf. Weet dat indien nodig, de dichtingsringetjes ook apart te verkrijgen zijn, zodat je die eventueel wel kan vervangen.



Dit is het belangrijkste voordeel van klemkoppelingen trouwens: demonteerbaar en vervangbaar.
 

LinQ

Lid
Lid geworden
22 jun 2009
Berichten
110
Waarderingsscore
7
Punten
18
Dus alle metalen onderdelen zijn herbruikbaar . Of de ring ook niet ?

De zwarte dichtingsringen dus best vervangen. Zijn deze standaard of best bij hetzelfde merk blijven ?

Bedankt Jeter
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Jawel, dat koperen ringetje is zonder probleem herbruikbaar en de M24 moer ook.



Ik heb zo'n doosje met zwarte ringetjes ooit gekocht in de groothandel en ik moet wel zeggen dat ik klemkoppelingen altijd van zelfde merk heb (VAM). Dus weet het niet zeker of dat altijd past.



Bij twijfel vervang je die koppeling gewoon door een nieuwe he. Dat is het risico op lekkage niet waard.
 

LinQ

Lid
Lid geworden
22 jun 2009
Berichten
110
Waarderingsscore
7
Punten
18
Op de moeilijk bereikbare plaatsen zal ik dan wel een nieuwe steken . Merci
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan