Knallend / tikken dak bij opwarmen/afkoelen: op zoek naar oplossingen

• Tags dak dakconstructie daken dakwerken geluidsisolatie warmteverlies
  • Lid geworden
    15 jun 2009
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Mijn vrijstaande woning is 31 jaar oud en wordt reeds van in het begin door ons bewoont.
    November 2022 lieten wij zonnepanelen installeren, in het voorjaar 2023 werden we plots geconfronteerd met knallen komende uit het dak die gedurende de dag/nacht te horen waren, soms zo luid dat we er 's nachts van wakker werden. Vermoeden was dat dit afkomstig was van de thermische uitzetting van het frame waarop de panelen liggen.
    Aangezien we dit probleem niet hadden in de 28 jaar voor de installatie van de zonnepanelen contacteerden we de installateur die alles kwam nakijken maar geen probleem kon vaststellen.
    Herfst 2023 verdwijnt het knallen/tikken om in het voorjaar 2024 opnieuw op te duiken en dit gans de lente/zomer/herfst van 2024 om weer te verdwijnen halverwege de herfst (eind oktober).
    Dit jaar (2025) begon het knallen veel vroeger, reeds begin maart en naar mijn gedacht intenser dan voordien.
    Ongestoord slapen lukt enkel nog met oordoppen (en zelfs daar gaan de luidste knallen doorheen). Op 24 uur zijn er 2 perioden waarop het stiller is, nl 's avonds als de zon van het dak wegdraait en 's morgens tijdens de overgang van koude naar warmere temperatuur.
    Opnieuw de installateur zonnepanelen gecontacteerd waarna wat brainstormen besloten werd om het frame waarop de panelen liggen op te delen om de thermische uitzetting te halveren. Dit bracht echter geen resultaat, integendeel. De extra geplaatste haken leken precies voor meer herrie te zorgen.
    Besloten werd om de zonnepanelen en het frame inclusief de bevestigingshaken weer te verwijderen dus we staan weer in uitgangspositie van voor er zonnepanelen werden geïnstalleerd.
    Het probleem blijft echter bestaan en is dus duidelijk niet afkomstig van de zonnepaneleninstallatie op zich maar het dook wel pas voor het eerst op enkele maanden na de installatie ervan.

Soms is er een enkelvoudige knal te horen gaande van een lichte tik tot een zeer luide knal (bijna zoals een schot). Soms zijn er verschillende vlak na elkaar op verschillende geluidsniveau's, tot 6 à 7 na elkaar. Soms aan de ene kant direct gevolgd door eentje aan de andere kant van het dak. Het doet zich voor over gans de voorkant van het dak (zuidkant) en van boven tot beneden. Op piekmomenten doen er zich soms tot 60 knallen per uur voor. Zelfs als de zon er even kortstondig door komt is het al genoeg om het knalproces in gang te zetten. De pannen worden dan zelfs amper warm. Alleen lees ik dat hout vooral "leeft" bij verschil in vochtigheid en niet zozeer door verschil in temperatuur. Allen kan ik mij moeilijk voorstellen dat het verschil in luchtvochtigheid zo een ogenblikkelijk effect heeft.

Zoeken op het internet levert gelijkaardige problemen op maar echter nooit met een echte oplossing.

Tijdens het verwijderen van de zonnepanelen werd er opgemerkt dat het dak kraakt als je erover loopt.
    Ondertussen reeds enkele dakwerkers gecontacteerd die er nog nooit van gehoord hebben en dus ook niet direct een oplossing hebben.

Ons dak is voorzien van grote zware kleipannen.
    Kan het zijn dat het plaatsen van de zonnepanelen (panelen + frame + haken = +/- 300kg) de dakconstructie zodanig heeft belast dat dit bij temperaturen boven de 12° tot knallen/tikken in de dakconstructie leidt en dat na verwijderen van de panelen het dak in deze "gespannen" vorm blijft staan zodat het probleem aanwezig blijft ook zonder de zonnepanelen? Het hangt niet zichtbaar door.

Mijn dak is langs de binnenkant nergens toegangelijk dus een eventuele oplossing dient langs buiten aangebracht te worden.
    Zouden extra (kruis)balken tussen de spanten een oplossing kunnen zijn?

Andere ideeën zijn eveneens welkom.

Bijlagen

• Dak_1a.jpg
      Dak_1a.jpg
      116,7 KB · Weergaven: 44
    • Dak_3a.jpg
      Dak_3a.jpg
      113,6 KB · Weergaven: 45
    Platen.
    Is een mogelijkheid alleen is het in de toestand van huis/dak zoals het nu staat moeilijk vast te stellen.
    Alleen... als de spanning op de platen eenmaal weg is, zou ze volgens mij ook moeten wegblijven als ze gewrongen gezeten hebben. En dan is er nog het feit dat je in de winterperiode niks hoort, tot nu toe want het knallen is een pak verergert sinds men nog enkele malen op het dak gelopen heeft om de zonnepanelen te verwijderen.

Ik ga een opening maken in het plafond op één van de kamers en vandaar verder kijken.

En dan is er nog het feit dat je in de winterperiode niks hoort, tot nu toe want het knallen is een pak verergert
    Is in ieder geval een aanwijzing dat het uitzetten en krimpen een behoorlijk verschil in temperatuur moet hebben.
    In de zomer of eigenlijk bij het schijnen van de zon zal het dak kunnen opwarmen van 15 graden tot 55/60 graden.
    De dagen in de winter is het verschil in temperatuur lang niet zo groot.
    Ik ga een opening maken in het plafond op één van de kamers en vandaar verder kijken.
    Lijkt mij volledig zinloos. Dit is een hardnekkig probleem en het lijkt erop dat er relatief weinig vragenstellers zijn die nog de moeite willen nemen het proces van wel of geen oplossing hier te ventileren.

een heel andere piste, maar kan het een dier zijn ( uil, marter ) die daar op een of andere manier onder dat dak leeft?

Welk onderdak is er voorzien?

0:28 op uw geluidsopname hoor ik precies een plaat die getild wordt en valt, ik vind het een zeer interessante en eigenaardige kwestie, ik kom graag vrijblijvend langs om hier een antwoord op te vinden.

een heel andere piste, maar kan het een dier zijn ( uil, marter ) die daar op een of andere manier onder dat dak leeft?
    Marter hebben we soms op bezoek onder de motorkap van onze auto's.
    Voorlopig geen geknabbel aan kabels of isolatie maar wel reeds 3x half vergane / opgegeten dieren gevonden (duif, mol, eekhoorn).
    Maar onder het dak voorlopig niks van gemerkt. Geen getrippel, geknaag, gekras, geen geurhinder van uitwerpselen (uitwerpselen zelf ook nog niet gevonden).

Welk onderdak is er voorzien?

0:28 op uw geluidsopname hoor ik precies een plaat die getild wordt en valt, ik vind het een zeer interessante en eigenaardige kwestie, ik kom graag vrijblijvend langs om hier een antwoord op te vinden.
    Huidig onderdak is menuiserite of iets in die aard (asbestvrij).
    Wat je in het geluidsbestand niet hoort is de plaats waar het zich voordoet.
    Het geluidsbestand is een 2D weergave waar 2 knallen héél kort na elkaar precies bij elkaar horen maar in realiteit zich x meter uit elkaar kunnen voordoen.

Bij q music zou dit audio fragment tot 100.000€ kunnen gaan 😆.
    Is zeer vreemd en zelf denk ik ook aan een dier op zolder. Ik volg topic uit curieusiteit.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan