• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Klungelige afwerking - eindfactuur betalen of niet?

Lid geworden
13 okt 2008
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik had graag jullie mening over het volgende.
Wij hebben onze badkamer laten betegelen door een aannemer die gecertificeerd Schlüter (elektrische vloerverwarming en badkamerverdichting) specialist is.
De badkamer zelf bestond uit deels effen OSB/Gyproc wanden, die dan door hem met Kerdi Board verdicht zijn, waarop op een deel Schlüter vloer- en wandverwarming is gezet en waar bovenop nog eens betegeling werd gezet. 
Alle voorgaande werken leken heel goed gedaan, maar nu de betegeling is 'afgewerkt' en het resultaat zichtbaar is, zijn we echt ontgoocheld, zie foto's.
De tegels zijn op amateuristische wijze gezet en afgewerkt.
Geen enkele siliconenvoeg is netjes gedaan, vaak zelfs onderbroken en toch staan er voor een badkamer van 14 m² 14 bussen op de factuur.
Tegels lijken bijna uit de muur te vallen op sommige plaatsen, op andere er dan weer in te verzinken.
Logischerwijze is daardoor de voeging ook niet netjes. 
Deze problemen worden dan nog eens uitvergroot omdat we met sfeerverlichting werken.
Als klap op de vuurpijl is zijn eindfactuur 2300 euro boven de offerte.
Een deel daarvan is te verantwoorden, aangezien in de offerte niet alles is opgenomen.
Maar dit is wel hallucinant. 
Nu zijn we geneigd om de eindfactuur te contesteren en niet te betalen tot hij ofwel zijn fouten rechtzet, eigenlijk herbegint dus, ofwel met een tegenvoorstel komt.

Wat denken jullie?
Alvast bedankt voor jullie eerlijke mening.
Groeten,

Tom

 

20161107_212006_resized.jpg


img-20161107-wa0000.jpg


20161107_211411_resized.jpg


img-20161107-wa0001.jpg


img-20161107-wa0002.jpg
 

Bijlagen

  • 20161107_212006_resized.jpg
    20161107_212006_resized.jpg
    553,1 KB · Weergaven: 4
  • img-20161107-wa0000.jpg
    img-20161107-wa0000.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 4
  • 20161107_211411_resized.jpg
    20161107_211411_resized.jpg
    426,6 KB · Weergaven: 4
  • img-20161107-wa0001.jpg
    img-20161107-wa0001.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 4
  • img-20161107-wa0002.jpg
    img-20161107-wa0002.jpg
    102,9 KB · Weergaven: 4
Trekt inderdaad op niet veel. 

Protesteer en betaal niks meer, en spreek alvast een advokaat aan. 

Als hij alles eerst moet afbreken en terug doen, dan gaat dat waarschijnlijk meer kosten dan die laatste factuur. 

Kans is groot dat hij gewoon niks doet en niet meer terugkomt. Hij zal waarschijnlijk wel een protestbriefje sturen,  en volg dan je advokaat maar. Bereid je ook voor op het aanstellen van een expert. 
 
Dubbelle brief (aangetekend en normaal) versturen waarin u de redenen vermeld waarom u de factuur niet betaald, wat er (letterlijk) rechtgezet moet worden. Plaats er ook een redelijke termijn voor uitvoering in. 

Hoe die tegels zo kunnen afwijken snap ik niet. Er staat achteraan de tegels wel een pijl, als die niet gerespecteerd wordt kunnen ze afwijken, maar zo hard is toch wel erg. Heeft hij de tegels ook aangeleverd of jullie?
 
Hij heeft de tegels zelf besteld/aangeleverd...
 
ammaai.  ik heb mijn badkamer zelf bekleed met shluterdoeken & daarna er tegels opgezet... ik ben op bepaalde plaatsen ook niet 100% tevreden over het resultaat, maar als ik dit zie... Dan heb ik bangelijk werk afgeleverd.  

En sorry dat ik ff héél bruut uit de hoek kom : Maar betaal niks meer en laat herstellen. Laat nooit blijken dat je een eventuele korting wel zit zitten, want ik zou daar nooit maar dan ook nooit mee kunnen leven dat mijn badkamer zo slecht getegeld is...  Dan mogen ze mij er nog geld bijgeven, dan nog niet 
dash1.gif
  

Geef die man een redelijke termijn om het te komen herdoen. Ik hoop alleen maar dat je nog niet te veel betaald hebt, want dit herstellen gaat die man bangelijk veel tijd & geld kosten...
 
Ik vrees dat daar het schoentje zal wringen: we hebben reeds 80% betaald denk ik. Het gaat hier om de eindfactuur. Herstellen zal hem dus wel veel meer geld kosten dan gewoon ons te negeren en de factuur te laten vallen.

Maar als we moeten beginnen met procederen en hem in gebreke stellen, dan gaan de kosten voor ons ook veel hoger oplopen dan die laatste factuur he (expert(s) aanstellen, advocaat, procedurekosten...), en dan zitten we zonder badkamer en met een hoop miserie... 

either way, we're f***ed.
 
Jawadde, zelfs ik kan beter, en ik heb nog maar 6 tegels geplaatst in mijn leven.

Tot procederen hoeft het niet noodzakelijk te komen, tenzij de aannemer echt blijft volharden. Maar ik zie geen enkele mogelijkheid dat hij uiteindelijk zal winnen, dit resultaat is overduidelijk niet 'volgens de regels van de kunst'.

Begin alvast met die aangetekende brief. Heb je hem er zo al over aangesproken? Misschien handig om gewoon al eens te bellen, parallel met die brief, hem waarschuwen zodat hij niet 'koudweg' ineens die brief in de bus krijgt, en zo kan je ook al eens naar zijn reactie polsen.

Moest het nodig zijn, ik ken wel een goeie tegelaar in het Antwerpse.
 
Voor alle duidelijkheid: het enige wat je niet moet betalen is hetgene dat je protesteert. Al de rest ben je verplicht om te betalen.

Je moet dus een aangetekende (en gewone) brief sturen waarin je oplijst met welke werken je niet akkoord bent en wat je dus protesteert (en voor welk bedrag). De protestbrief moet overigens binnen de termijnen in de factuurvoorwaarden verzonden worden. Dat is vaak maar 1 of 2 weken na factuurdatum. Na de eerste aanmaning voor niet-betaling moet je daar overigens niet meer mee afkomen. Te laat, kans verkeken. Betalen!

In de offerte of op de factuur kan je het bedrag vinden dat bij die werken hoort. In dit geval zou ik zowel tegels, lijm als werkuren (voor het plaatsen van die tegels) samentellen. De materialen zullen afgebroken moeten worden om te kunnen herplaatsen en zijn dus verloren. Kosten van afbraak en heropbouw mag je NIET in rekening brengen, als je die wil recupereren dan moet dat langs andere weg.

Alle andere werken en materialen (bvb het waterdicht afwerken en de verwarming) zijn voor zover je kan zeggen correct uitgevoerd en daarvoor kan je dus geen betaling weigeren.
Mocht later blijken dat die alsnog slecht uitgevoerd zijn, of dat er daaraan schade moet gedaan worden om de tegels te kunnen herplaatsen dan zal je via gerechtelijke en verzekeringsweg aan schadeloosstelling moeten proberen geraken.

Verder is hierboven al veel goede raad gegeven (kans tot herstel, redelijke termijnen voorstellen, ...)

Wat betreft de meerwerken: je kan dit hard spelen en vragen naar de ondertekende werkorders daarvoor. Indien deze niet voorgelegd kunnen worden dan beschouw je deze werken als ongevraagd of als vervat in de offerte. Als je die dingen echt wel gevraagd hebt, dan hoor je ze ook te betalen. Een SMSje of mailtje over bepaalde delen is al genoeg als vermoeden dat je dan wel alles zal gevraagd hebben mocht het zo ver komen. Wees daar eerlijk in, die mens moet ook hard werken voor zijn deel.
Of als de offerte niet aan vaste prijs was, dan zal je ze ook moeten betalen.

 

 
 
Waw. Bedankt allemaal voor de heldere uitleg en feedback.

We zijn al bezig aan het opstellen van een (aangetekende) brief. We gaan inderdaad de kosten eens berekenen van de betegeling (het gedeelte wat we dus contesteren) en vragen dit te herstellen.

Maar als ik het goed begrijp moeten we zelf de kosten van afbraak voor rekening nemen? EN het materiaal dat erbij verloren gaat (wat zowel alle tegels zal zijn) ook? 

Dus eigenlijk is het onmogelijk om zonder meerkost voor onszelf nieuwe betegeling aan te brengen als ik het goed begrijp?
 
Je gaat de tegels protesteren dus moet je de tegels niet betalen (die kost verlies je dus niet). De kost van de afbraak moet je nu ook niet overschatten, die tegels liggen er op 2u af...  als je zijn 14 bussen silicone of whatever protesteert zal je de 100 euro afbraakkosten wel recupereren...  

TENZIJ het een extreem gedetailleerde factuur is, genre "2u30 min tegelwerken", "12,5 kg tegellijm" en "14,8m2 tegels type xyz", ga je zelf in de kostenposten, bv "werkuren tegels+waterdichting+sanitair 60u in totaal" moeten een inschatting maken van hoeveel tijd je wil gaan protesteren. Er kan achteraf zeker discussie zijn of die tegelwerken nu 10u zijn of 12u zijn, maar ik zou proactief dan aangeven dat je 12u niet betaalt... 

Overigens: het is niet omdat je nu een eindfactuur krijgt, dat je daarom een eurocent daarvan moet betalen. Als jij van mening bent dat het bedrag waarmmee je niet akkoord bent meer is dan het nog openstaand bedrag van de eindfactuur, dan betaal je 0 eurocent van de eindfactuur... ook al staat op de eindfactuur voor 2000 euro elektriciteitswerken waar je wel mee akkoord bent. Ik zou kijken naar het totaal te betalen bedrag (los van hoeveel al betaald is), het totaal beprotesteerde bedrag (los van wat al betaald is), en dan kijken wat er nog openstaat van te betalen bedrag. Indien geprotesteerd bedrag meer dan nog openstaand bedrag = nu 0 eurocent betalen.... Realiseer u: dat zal een netelige discussie worden ("betalen is akkoord gaan") maar als het onder het mom van voorschotfacturen betaald is, dan kan je er volgens mij, als het ooit nodig is, nog een zaak rond krijgen. 
 
Het probleem is natuurlijk dat de tegels al betaald zijn, en een deel van de gepresteerde uren ook. Dit is 'maar' de eindafrekening.

Als we het dus eigenlijk correct willen doen, berekenen we wat we wel willen betalen van alle voorgaande facturen, en trekken we er de gecontesteerde kosten vanaf. Maar het resultaat zal in dit geval wel zijn, dat we dan al teveel betaald hebben. Hoe ga je dan verder?
 
Nu niets extra  betalen, aangetekend het gecontesteerde bedrag doorsturen. Terugvorderen tot de discussie voorbij is, dat gaat niet lukken he :).

Overigens: de denkmode moet zijn: je houdt nu deze betaling in TOT de herstelling door dezelfde aannemer. Je gaat dus in principe alles nog moeten betalen op een dag, nl de dag dat je akkoord bent met de geleverde werken.

In tussentijd KAN uiteraard...
  • ... de aannemer akkoord zijn de vordering van de rest van de factuur te laten vallen en u een kredietnota te sturen.
  • ... een rechter de vordering opschorten en je gelijk geven dat je niets meer moet betalen
  • ... het contract met de aannemer ontbonden worden in onderling overleg, en een onderling akkoord over de nog lopende betaling gevonden worden.

In realiteit zal je vermoedelijk willen aansturen op de eerste optie: de aannemer die alle vorderingen van openstaande bedragen laat vallen en dat jullie beiden dat op een juridisch sluitende manier afspreken. Een aannemer kan geloof ik tot 10 jaar in de toekomst nog facturen sturen... dus je wil niet over 8 jaar opeens een factuur + verwijlinteresten mogen ontvangen omdat je het stillekes doodzwijgt en niets met de aannemer afspreekt... Dat laatste werkt in twee richtingen: de aannemer kan nu ook een aangetekend schrijven niet negeren en dan over 8 jaar alsnog een nieuwe factuur sturen, het is na die brief aan hem om op een formele manier tot een voorstel om eruit te geraken te komen (hetzij in onderling overleg, hetzij voor de rechtbank). 
 
tomba545 zei:
Waw. Bedankt allemaal voor de heldere uitleg en feedback.

We zijn al bezig aan het opstellen van een (aangetekende) brief. We gaan inderdaad de kosten eens berekenen van de betegeling (het gedeelte wat we dus contesteren) en vragen dit te herstellen.

Maar als ik het goed begrijp moeten we zelf de kosten van afbraak voor rekening nemen? EN het materiaal dat erbij verloren gaat (wat zowel alle tegels zal zijn) ook? 

Dus eigenlijk is het onmogelijk om zonder meerkost voor onszelf nieuwe betegeling aan te brengen als ik het goed begrijp?

Als je hem de kans geeft om het te herstellen, dan kost het niks extra: aan het einde van de rit heb je een correct betegelde wand zoals je gevraagd had en die zal je ook betaald hebben zoals afgesproken.

Als hij niet reageert binnen de redelijke termijn die je hebt voorgesteld (bvb even lang als jij in de voorwaarden gekregen hebt om te protesteren) en je dan 'bij ontstentenis van antwoord zijn akkoord met het protest noteert' dan moet je dus een creditnota krijgen voor de niet of slecht geleverde werken. En helaas moet je dan op zoek naar een ander en de afbraakkosten zijn dan voor jou, ja. En als die ander meer rekent voor zo'n klein werkje dat hij er tussen moet nemen, dan valt daar ook weinig aan te marchanderen.

Dat zijn nu eenmaal de regels van het spel voor dergelijke kleine bedragen omdat de kost voor het bekomen van meer vele malen groter is dan de meerkosten van het werk zelf.

(PS: de redelijke termijn waarbinnen hij moet reageren is niet hetzelfde als de redelijke termijn waarbinnen het moet opgelost zijn)
 
Volgens mij is er ook altijd de mogelijkheid, via rechtbank en gerechtsdeskundige, dat je volledig schadeloos gesteld wordt, dat dus ofwel zonder kosten de aannemer de werken herdoet, of dat je iemand anders mag aanstellen die de werken herdoet op kosten van die eerste aannemer die dus al minstens de gedane betalingen zal moeten terugbetalen. Wellicht moeilijk, maar als het duidelijk te gortig is en buiten de wettelijk opgegeven toleranties maak je een goed kans volgens mij.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan