• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Klokboor voor inbouwpotje electriciteit

Roeli

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2012
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
6
Heb een klokboor voor steen gebruikt van Ø 105 mm gebruikt om mijn gaten te maken voor de elektropotjes van Ø 60 mm diete.
Gaat razend snel, maar klok was versleten na 3 gaten.
Had eerst een klokboor van "den brico" gekocht a 30 euro.
Nu dacht ik dat een betere kwaliteit gevonden te hebben van Bosch, ± 80 euro.
Die strontklok ging net even lang mee in baksteen.
Beide waren klokken met hardmetalen tanden.
Ik weet dat er klokboren bestaan tot Ø 83 mm met diamant ... iemand ervaring mee?
Kosten al gauw 70 euro.
Dat wens ik natuurlijk niet uit te geven voor 3 gaten.
Dan kap ik het er nog liever ambachtelijk uit.
Alvast bedankt,
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Roeli;1949711 wrote:
Heb een klokboor voor steen gebruikt van 105 gebruikt om mijn gaten te maken voor de electropotjes van 60 mm diep. Gaat razend snel, maar klok was versleten na 3 gaten...had eerst een klokboor van "den brico" gekocht a 30 euro. Nu dacht ik dat een betere kwaliteit gevonden te hebben van Bosch (+/- 80 euro). Die strontklok ging net even lang mee (in baksteen). Beide waren klokken met hardmetalen tanden. Ik weet dat er klokboren bestaan tot 83 mm met diamant...iemand ervaring mee ? Kosten al gauw 70 euro...dat wens ik natuurlijk niet uit te geven voor 3 gaten...dan kap ik het er nog liever ambachtelijk uit.



Dikwijls mag je met klokboren maar een laag toerental hebben (max paar 100 rpm), dus je mag er met de meeste boormachines nooit mee voluit boren of ze worden te heet.
 
Lid geworden
29 apr 2010
Berichten
187
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier stalen klok van Wurth, met wieland tanden. Als door boter gaat dat door snelbouw en zelfs betonblokken. (met hilti TE 115, kloppen en boren)



Ook door hout (Bereharde groene constructieplaat houtskelet) gaat dat zeer goed (gewone klokzagen zitten te roken en te springen)



Enkel afblijven van gyproc (best zaagje van helia zelf nemen) en door de betonnen vloerplaat was ook een minder idee, zeker omdat we door een dik ijzer zijn gegaan :p Toen was ze wel einde verhaal (wieland tanden gaan kapot op metaal) Hoewel... daarna nog enkele gaten vlot mee door hou getrokken ;)
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heb je de boor op klopstand gezet?
 
Lid geworden
10 mrt 2013
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je leest niet goed, hij wil een klokboor die langer mee gaat dan drie gaten. Ik heb ook heel goede ervaringen met Wurth. Het is wel wat duurder maar het is van zeer hoge kwaliteit.
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
timmeketim;1952260 wrote:
Hier stalen klok van Wurth, met wieland tanden. Als door boter gaat dat door snelbouw en zelfs betonblokken. (met hilti TE 115, kloppen en boren)



Ook door hout (Bereharde groene constructieplaat houtskelet) gaat dat zeer goed (gewone klokzagen zitten te roken en te springen)



Enkel afblijven van gyproc (best zaagje van helia zelf nemen) en door de betonnen vloerplaat was ook een minder idee, zeker omdat we door een dik ijzer zijn gegaan :p Toen was ze wel einde verhaal (wieland tanden gaan kapot op metaal) Hoewel... daarna nog enkele gaten vlot mee door hou getrokken ;)





U bedoelt waarschijnlijk WIDIA tanden. Van Wieland tanden heb ik in mijn 30jaar ervaring nog niet gehoord

Maar we leren graag bij
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.342
Waarderingsscore
1
Punten
0
botoxbuilder;1952337 wrote:
timmeketim;1952260 wrote:
Hier stalen klok van Wurth, met wieland tanden. Als door boter gaat dat door snelbouw en zelfs betonblokken. (met hilti TE 115, kloppen en boren)



Ook door hout (Bereharde groene constructieplaat houtskelet) gaat dat zeer goed (gewone klokzagen zitten te roken en te springen)



Enkel afblijven van gyproc (best zaagje van helia zelf nemen) en door de betonnen vloerplaat was ook een minder idee, zeker omdat we door een dik ijzer zijn gegaan :p Toen was ze wel einde verhaal (wieland tanden gaan kapot op metaal) Hoewel... daarna nog enkele gaten vlot mee door hou getrokken ;)





U bedoelt waarschijnlijk WIDIA tanden. Van Wieland tanden heb ik in mijn 30jaar ervaring nog niet gehoord

Maar we leren graag bij



Waarschijnlijk Wieland-stekkers in gedachten
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
Weet niet welke van Bosch je hebt. Ik heb de deze gekocht:



http://www.conrad.nl/ce/nl/product/494025/Gatenzaag-Speed-voor-Multi-Construction-105-mm-4-18-Bosch-2608580760-Diameter-105-mm



Heb er tot nu toe een tiental mee gedaan in volle baksteen en het loopt nog perfect. Mijn boormachine heeft niet zo'n hoog toerental dus zoals boven opgemerkt dus heb ik misschien wat meer geluk met de levensduurte. Moest ik er twee nodig hebben voor gans mijn bouw zou ik dat er wel voor over hebben. Het stof dat ik daar mee spaar (ik woon ook in de woning) is mij de prijs wel waard.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Alverschillende gehad:



Zeer goedkope:

http://www.mzsgereedschap.nl/media/producten/19818/foto-250-250.jpg



Al heel wat duurder:

http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/toolbox/full28189027.jpg



Ook eentje van hilti om mee te kloppen (beetje zoals de eerste). Alles heeft zijn ding gedaan voor heelwat gaten. De laatste is uiteraard minder bruut en fijnere gaten. Eentje stuk hebben we nog niet gehad, behalve de hilti, maar die was dan ook een paar jaar oud en enorm wat mee geboord, niet altijd even vriendelijk.
 
Lid geworden
1 aug 2009
Berichten
564
Waarderingsscore
0
Punten
0
Koop een goedkope diamantklokboor. Ik heb er eerst twee met widia tanden versleten (en ook 2 powerplus machines op versleten).



daarna bij Conrad een diamant klokboor gekocht voor 30€, die vliegt bijna door mijn silikaatsteen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik ga deze even van onder het stof halen.

Wat ik niet terugvind in documentatie van klokboren 105mm in snelbouw:
- Moet je de klopstand gebruiken tijdens het boren?
- Wat is een goed toerental? 

Afhankelijk van die info moet ik een SDS of een zeskant bestellen 
thumbs_up.png
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Nooit met een klokboor in klopstand. Met een klokboor zaag je eigenlijk een gat, en zagen en kloppen gaat niet samen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Terugkoppeling:

Afgelopen weekend bijna volledig huis elk potje geklokt met een boor van 105mm: Bosch endurance in snelbouwsteen, zonder koeling. Boormachine niet te snel gezet
4/5 tanden zijn nog in goede staat, 1 is volledig weg. Werkt nog, maar trilt een beetje.

Kostprijs: €75 voor de klokboor zelf zonder houder. Niet goedkoop, maar voor een volledig huis is het wel nuttig! Het gaat razendsnel, proper en correct.
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hier heb ik dat allemaal gedaan met een diamant klokboor van Helia (kost nog een stukje meer dan die Bosch, denk rond de 120€). Ging heel vlot, alleen wel gemerkt dat te laag toerental toch ook niet deftig werkt. Gedaan met een boormachine met een verstelbaar toerental, gestart op 400 t/min maar gemerkt dat 900t/min een heel stuk beter ging: was het maximum in stand 1, in stand 2 zou ik er zeker niet mee boren.
Mijn boor is trouwens nog in zeer goede staat, 1 à 2 mm van de tanden afgesleten denk ik.

Uw boormachine stevig vast hebben en onder controle houden is ook een belangrijke tip, nu dat is hetzelfde als je uw potjes met de slijpschijf uitslijpt. Veiligheid en gezond verstand.
 

JensVB

Nieuw Lid
Lid geworden
3 nov 2011
Berichten
58
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ik haal deze nog even verder van onder het stof: hoe hebben jullie de gaten met de klokboor geboord voor de dubbel of driedubbele stopcontacten?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ik haal deze nog even verder van onder het stof: hoe hebben jullie de gaten met de klokboor geboord voor de dubbel of driedubbele stopcontacten?
2 of 3 gaten onder elkaar.
Zet eerst de punten uit van de centers
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Wel even opletten dat je de juiste centerafstand neemt waar je de gaten klokt. Je hebt kleine of grote tussenafstanden mogelijk bij verticale montage.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik haal deze nog even verder van onder het stof: hoe hebben jullie de gaten met de klokboor geboord voor de dubbel of driedubbele stopcontacten?
Je tekent enkel centers af, dus dat is geen probleem.
Maar als je er eentje geboord hebt en je boort de tweede brokkelen er nogal eens stukken los en die kunnen je klokboor blokkeren en beschadigen. Dus losse stukken haalde ik er altijd even uit ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan