Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Kleurverschil structuur/mat lak voor rooster/ramen

• Tags lak
  • Margu

Nieuw Lid
    Lid geworden
    25 okt 2024
    Waarderingsscore
    22
    Punten
    8
    Dag allemaal,

Kort:
    Is er veel verschil tussen een RAL kleur in mat of structuur lak als je ze naast elkaar legt (ventilatierooster op raam)

Lang:
    Wij zijn in het bestelproces voor nieuwe ramen. Hierbij maken wij gebruik van de Vlaamse renovatielening en zijn dus verplicht op sommige plaatsen ventilatieroosters te voorzien.
    Nu werken wij met een algemene aannemer samen en die heeft natuurlijk zijn vaste leverancier.
    Geen probleem, buiten dat de ventilatieroosters niet zo makkelijk in de kleur van de aluminium ramen beschikbaar zijn: RAL6009 mat

Namelijk
    - of het zouden ventilatieroosters worden in het glas gemonteerd (bvb DucoFlat 80 ZR)
    - deze kunnen in dezelfde kleur (RAL6009 mat) worden gelakt
    - hebben minder debiet en minder demping
    - in mijn persoonlijk smaak vind ik deze niet mooi en te opvallend

- of het zouden ventilatieroosters op het kader worden (bvb Invisivent air light)
    - deze zijn enkel beschikbaar in RAL6009 structuur (ipv mat)
    - hebben meer debiet en meer demping
    - minder opvallend en vind ik persoonlijk mooier

Dus mijn vraag is of er personen zijn die weten of er veel verschil zit tussen mat en structuur? Zeker omdat ze op elkaar worden gemonteerd kan dat wel opvallen natuurlijk.

Ter info: ik had de leverancier ook al gevraagd of ze dan niet de Duco Topvent of dergelijke beschikbaar hebben als alternatief. Blijkbaar niet.
    En om nu nog te moeten wisselen van leverancier zou ik liever niet willen aan beginnen.

je bent niet verplicht om roosters te plaatsen
    je bent verplicht om te ventileren, dat kan ook zonder roosters

laat ik het anders verwoorden
    Wij kiezen voor roosters omdat een ventilatiesysteem een te grote kost en aanpassing met zich mee zou brengen.
    Gaten in de muren boren om daar roosters in te bouwen is ook geen optie.
    Als er andere manieren zijn, mag dat zeker worden vermeld en kunnen we er naar kijken.

Anders blijft mijn vraag hetzelfde; of mat en structuur lak te opvallend zouden zijn naast elkaar.

sommige roosters zitten 99.9% achter de slag bovenaan raam, wat zie je er dan nog van?

laat ik het anders verwoorden
    Wij kiezen voor roosters omdat een ventilatiesysteem een te grote kost en aanpassing met zich mee zou brengen.
    Gaten in de muren boren om daar roosters in te bouwen is ook geen optie.
    Als er andere manieren zijn, mag dat zeker worden vermeld en kunnen we er naar kijken.

Anders blijft mijn vraag hetzelfde; of mat en structuur lak te opvallend zouden zijn naast elkaar.
    Hoe kritisch ben je in hoeverre is dit zichtbaar en op welke afstand.
    Na meer dan 3m afstand zie je het glansverschil quasi niet meer.

Er is soms ook een derde optie, namelijk roosters in de rolluikkasten voorzien. Misschien ook het overwegen waard?

@Margu Hier hebben we diepe roosters, dieper dan de dikte van de ramen. Dat valt in het begin op, ja. Daarna niet meer. Op sommige plekken hangen er ook gordijnen of jaloezieën voor. Valt helemaal niet meer op.

Hoe kritisch ben je in hoeverre is dit zichtbaar en op welke afstand.
    Na meer dan 3m afstand zie je het glansverschil quasi niet meer.
    Blijft een moeilijke. Sommige dingen blijven altijd een doorn in het oog.
    Soms mensen die hun hele huis hebben gerenoveerd en toch altijd. 'maarja, daar zie je wel duidelijk dat de plamuur niet goed is gedaan'.
    Dusja, misschien moet ik eerst zelf wat relaxter er naar leren kijken, dan lost het zichzelf op :)

Er is soms ook een derde optie, namelijk roosters in de rolluikkasten voorzien. Misschien ook het overwegen waard?
    rolluiken staan niet op de planning, dus goed idee, maar spijtig genoeg niet van toepassing

@Margu Hier hebben we diepe roosters, dieper dan de dikte van de ramen. Dat valt in het begin op, ja. Daarna niet meer. Op sommige plekken hangen er ook gordijnen of jaloezieën voor. Valt helemaal niet meer op.
    bedankt, dat is ook wel geruststellend, we zouden inderdaad met gordijnen werken op de meeste plaatsen. Zal ik mee rekening houden

Het zou mij verbazen dat Renson geen 6009 mat verwerkt.

Eens gegoogled naar de beschikbare kleuren en deze gevonden.
    Screenshot_20260903_183119_Samsung Notes.jpg
    Wij hebben vanuit onze profielleverancier keuze uit +1000 kleuren, gaande van mat, gloss, structuur, fijnstructuur, metallic, ... en wij hebben nog nooit meegemaakt dat roosters niet in exact dezelfde kleur als het buitenschrijnwerk kunnen geleverd worden.
    Om te matchen is de ral-kleur minder van toepassing, hiervoor wordt best de achterliggende poedercode (leverancierscode) gebruikt.
    Het is wel al gebeurd dat ze de specifieke kleur dienen aan te kopen, hier dient dan meestal wel een supplement betaald te worden maar dan is het wel 1/1 hetzelfde.

Eindelijk iemand die ne keer een ander donkere kleur kiest dan het zwarte RAL9005.

Een profiel kan gespoten worden maar op termijn, onderhoud, kuisen, een plekje minder hechting ... schilfers en het Alu is ontbloot.
    Mijn grootste bezwaar is het rooster dat al geen grote opening heeft , dat daar toch nog een verfdikte op komt.

Weet dat jullie versie iets breder is bovenaan, raamprofiel + rooster.
    Maar, als het geen storend element is ... ga voor jullie gedacht.
    Meer dan waarschijnlijk is de verfstructuur zo fijn en goed verenigbaar met de matte look van het raamprofiel dat je het op korte afstand niet merkt.
    Het heeft ook niet het uitzicht van hamerslag.
    Het is iets dat jullie weten en waar jullie zich tijdelijk aan ergeren maar ne buitenstaander zal er zijn ogen niet op fixeren of naar wijzen.
    Het verschil van kleur enz... heeft @Hurmie al vermeld

Laatst bewerkt:
    @Regis07 ; Inderdaad, de RAL9005 vonden wij persoonlijk niet mooi, maar wilde toch een donkerdere tint. Het had ons wel iets gemakkelijker en goedkoper gemaakt mochten we voor de standaard kleuren zijn gegaan :rolleyes: .
    We zouden dan voor de invisivent air light willen gaan, deze steekt een beetje uit, maar niet zoveel. Mij stoort het eerder als de roosters zichtbaar zijn op het glas.

@Hurmie; Ivm de matte kleur, als ik op de website van Renson kijk zie ik die er niet tussen staan.
    Van waar heb jij die lijst? Hier bijgevoegd is die vanop de informatie pagina.

Btw, mogen leveranciers bij naam genoemd worden op het forum? Indien niet kan ik mijn post nog aanpassen.
    Maar de leverancier in kwestie waar mijn algemene aannemer mee samenwerkt is EkoOkna. Deze zou eigenlijk de 'bron' zijn waar veel deceuninck profielen en anderen vandaan komen in Polen. Mogelijks ligt het daarom moeilijker in het geval van dingen die van de standaard afwijken. Mochten er mensen ervaring met die leverancier hebben, mag dat zeker worden gedeeld.

1788513200155.png

1788513256899.png

Bijlagen

We zouden dan voor de invisivent air light willen gaan, deze steekt een beetje uit, maar niet zoveel. Mij stoort het eerder als de roosters zichtbaar zijn op het glas.
    Wat bedoel je met 'zichtbaar op het glas?' De hele constructie wordt normaal in de dag gemonteerd. Als het goed is zijn die sleuven buiten bijna niet te zien, die komen net onder de bovenkant van je 'raamkader' uit.

Wat bedoel je met 'zichtbaar op het glas?' De hele constructie wordt normaal in de dag gemonteerd. Als het goed is zijn die sleuven buiten bijna niet te zien, die komen net onder de bovenkant van je 'raamkader' uit.
    je hebt 2 verschillende modellen (zie openingspost)
    1. modellen boven het glas gemonteerd (bvb Ducoflat)
    1788525658674.png
    1788525759933.png

2. modellen boven kader gemonteerd en dus mooier weg te werken (bvb Invisivent Air Light)
    1788525700079.png
    1788525979462.png

Bijlagen

• 1788525945400.png
      1788525945400.png
      224,9 KB · Weergaven: 0
    OK, maar je zegt dat je voor de Invisivent wil gaan, en die zie je zo goed als niet langs buiten. Dat is echt zoeken. Ik moet mensen vertellen dat die sleuven er zitten, anders zien ze het niet 😆.

Hier hoe het er bij ons uitziet met de Invisivent Comfort High (die heeft actieve afzuiging nodig, dus die moet je niet nemen).

47857.jpg

Laatst bewerkt:
    OK, maar je zegt dat je voor de Invisivent wil gaan, en die zie je zo goed als niet langs buiten. Dat is echt zoeken. Ik moet mensen vertellen dat die sleuven er zitten, anders zien ze het niet 😆.

Hier hoe het er bij ons uitziet met de Invisivent Comfort High (die heeft actieve afzuiging nodig, dus die moet je niet nemen).

Correct, mijn vraag ivm de kleur was dus om te bepalen of ik voor die op de kader zou kunnen gaan, of dat dit te hard zou opvallen.
    Nu dat het blijkt dat dit verschil niet zo groot is ga ik er normaal wel voor gaan.

Bedankt voor de foto, zo zie ik het inderdaad ook rond mij in de buurt.
    Nu vraag ik mij wel af, is het bij jou met een slag?
    Zonder slag zal dit een ander zicht geven. Aangezien we onze voorgevel laten zoals het is, ben ik niet zeker of het zo mooi zal kunnen worden weggewerkt
    1788528628847.pngVoorgevel.jpg

Bij ons zitten ze achter de slag (dat lijkt de correcte uitdrukking te zijn). De ramen verdwijnen langs de zijkanten en bovenaan achter de voorgevel (het kader is dus breder en hoger dan je langs buiten ziet).

Ik vermoed dat je ramenman wel kan inschatten hoe jullie huidige ramen geplaatst zijn? Dan weet je ineens of die opbouw met Invisivent haalbaar is.

Ivm de matte kleur, als ik op de website van Renson kijk zie ik die er niet tussen staan.
    Van waar heb jij die lijst? Hier bijgevoegd is die vanop de informatie pagina.
    Ik had deze kleurenlijst als eerste hut via google. Is precies de kleurenlijst van 2025.
    Als ik er aan denk zal ik volgende week eens kijken op het klantenportaal.

Bijlagen

Het is idd het veiligste met ee poedercode te werken van de fabrikant. Ik heb structuurlak met code 8016 denk ik. Dit is bijna zoals antraciet. Maar in ral kleur is dat bruin.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Terug
Bovenaan