• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kleiner bouwen dan vergunning?

Lid geworden
15 mei 2010
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Ik heb eindelijk mijn bouwvergunning verkregen, onze woning zal in een L-vorm gebouwd worden.



Nu is mijn vraag of we mogen wachten met een deel van de woning te bouwen om de financiele kost wat te drukken?Het andere deel zou dan binnen ongeveer 5 jaar gebouwd worden? Het plan is wel al van de volledige woning en woning zou dus voorlopig 2/3 van het plan zijn.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Een bouwvergunning is 2 jaar geldig.

Dwz dat je na het verkrijgen van de vergunning binnen de 2 jaar moet starten. Niet dat je het binnen de 2 jaar af moet hebben.

Maar wel moet "vordering zichtbaar zijn". Dus nu bouwen, dan 4 jaar niks en dan de rest gaat niet. Al kan je daar wel wat creatief mee zijn. :wink:



Normaal moet je binnen de 3 jaar na start der werken je woning winddicht hebben wil de vergunning geldig blijven.
 
Lid geworden
15 mei 2010
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maar moesten we nu besluiten dat we eigenlijk de extra ruimte niet nodig hebben en de woning dus kleiner laten dan op de vergunning? Of kunnen we daar verplicht toe worden en een boete moeten betalen?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Als de opgerichte woning binnen de bouwvoorschriften valt zal dat normaal geen probleem mogen geven.

Maar dat is wel een erg technische vraag. En ik vermoed dat je om 100% in regel te zijn naderhand ook een regularisatie moet aanvragen.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Regularisatie zal dan nodig zijn.



Maar je moet wel rekening houden met 1 ding: mochten er minimale afmetingen zijn voor het gebouw in de verkavelingsvoorschriften, dan moet je zien dat het volume dat je wilt bouwen daaraan voldoet.

Is dat niet het geval, dan mag het niet.
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
Da's allemaal mogelijk. Wel op voorhand strategie bepalen om maximaal problemen te vermijden.

EPB verslag etc zal wel voor wat verwarring zorgen.



Door het in 2 keer te doen, zal uw huis zeker duurder uitkomen.

Is het geen beter idee om alle ruwbouw te zetten, om vervolgens tijdelijke besparingen te doen op afwerking?

(raamopeningen dichttimmeren, goedkope tapijten direkt op de chape, badkamer van 120 euro,...



Een groot gedeelte van de kost om ruwbouw te zetten is:



Gereedschap verhuizen

Bouwkraan opstellen

Werf organiseren, beveiligen

Stellingen zetten



1/2 van de oppervlakte kost 2/3 van de prijs.



.
 
Lid geworden
15 mei 2010
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
inplanting.jpg


Hier schets van ongeveer de situatie!

Ik zou dus eerst het zwarte deel bouwen en het rode deel binnen een jaar of 4.

zou dit mogen?
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ehm ... ik vrees dat je aan de bouwlijn moet beginnen.

Best eens horen op de gemeente, maar naar mijn gevoel denk ik dat het niet zal mogen.



Had het nu het vlak rechtsboven geweest had ik gezegd ... misschien.



Allé, je moet in je bouwvoorschriften kijken naar waar je moet beginnen (normaal de bouwlijn), ook moet je zien of er een minimaal volume is (bij ons 7x9, 6m hoog + schuin dak van 40°) waar je niet onder mag.



Maar nog paar gedachtjes over dat deel uitstellen om 5 jaar later bij te bouwen:

-> je gaat verhoudingsgewijs meer kwijt zijn dan alles in 1 keer te zetten (muur terug afbreken, dak laten aansluiten, aannemers laten komen voor een "kleiner" werkje, ...)

-> wij hebben enkele jaren gewacht met bouwen ... awel, het geld dat we konden sparen gaat gewoon op aan de prijsstijgingen in den bouw (lichte meevaller dankzij de crisis door de 6% op nieuwbouw). Maar had het geen crisis geweest -> dan hadden we er waarschijnlijk nog op ingeschoten.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan