Kleine uitbouw aan huis welke stappen

Wes40

Lid
Lid geworden
23 jul 2011
Waarderingsscore
1
Punten
18
Beste,
We spelen met het idee om een klein stukje aan te bouwen aan ons huis. Klein stukje keuken vergroten met plat dak. 34m2
Het dak moet ook doorlopen waar we dan een stukje overdekt terras zullen hebben voor een zithoek met lounge zetels.
Het zal eerder in de de steil zijn zoals uitbouw/aanbouw in veranda steil met dak dit volledig dicht is. Dus geen glazen dak en geen bakstenen muren.
Eventueel sommige delen van muren afgewerkt met hout.
Ik had al even gepolst met een schets bij de dienst RO of hiervoor een vergunning kan verkregen worden.
Volgens dienst RO van de gemeente ligt een stuk in agrarisch gebied. Dus zal moeilijk worden om hiervoor een vergunning te krijgen.
Ik kreeg meestal ook ingewikkelde antwoorden verwijzend naar bepaalde wetteksten waar ik nauwelijks iets van begrijp.
Ze verplichten ons ook om een wadi aan te leggen...
Ik vraag me af of we voor dergelijke werken een aannemer moeten contacteren die huizen zet, of gewoon een gekende veranda bouwer?
Tegenwoordig zetten deze ook mooie uitbouwsels die nauwelijks nog op een klassieke veranda lijken met allemaal glaspartijen.
Of beter eerst eens een architect raadplegen?

Mvg Wes.

Je zit met 2 hangijzers:
Een uitbouw is steeds vergunningsplichtig ( omgevingsvergunning)
En je zit in agrarisch gebied.

Voor de omgevingsvergunning zijn er enkele uitzonderingen zo dat een melding voldoende is.
Deze voorwaarde is gekoppeld of je een architect nodig hebt of niet .
- Je wil de keuken vergroten, je wil het bestaand dak vergroten , geen glas, houten muren = weghalen achtergevel = stabiliteit = architect
Bijkomend extra bezwarend gegeven is je zit in agrarisch gebied.

De verplichting om een wadi te plaatsen is vreemd want naar ik meen is dit enkel verplicht bij nieuwbouw.
Maar die wetgeving is pas veranderd en het zou kunnen dat bij grote verbouwingen dit nu ook moet

Agrarisch gebied = altijd vergunningsplicht, geen melding wegens zonevreemd.
En alle andere zaken zoals EPB, watertoets met wadi, ....komen er ook allemaal bij.

Architect heb je mogelijks niet nodig als je aan de voorwaarden voldoet:
Voorwaarden voor vrijstelling van medewerking van een architect
  • Het gaat om een van de volgende uitbreidingen of aanbouwen aan een woning:
  • de uitbreiding heeft een maximumoppervlakte van 40 vierkante meter per gebouw of constructie,
  • de kroonlijsthoogte is beperkt tot 3 meter en de nokhoogte tot 4,50 meter.
  • de ingrepen brengen noch de oplossing van een constructieprobleem met zich mee, noch wijzigen ze de stabiliteit van het gebouw.
Voldoet uw project niet aan al deze voorwaarden? Dan moet u een architect inschakelen.

Ok bedankt iedereen voor deze info.
Er zijn 2 opties ofwel doen we enkel de keuken en de zithoek (deze valt misschien nog net buiten de zone waar agrarisch gebied begint.
Dit deel zou wel kunnen met 75% glaspartijen.
Onze 1ste optie was om ook nog klein stukje garage doortrekken (en dit zouden we liever kunnen realiseren) en deze zou dan wel stukje in agrarisch gebied liggen.
Dus ja of we nu een architect nodig zullen hebben weet ik niet.
Regelt een architect dit allemaal niet? Kost wel wat maar dan moet je er ook niks van aantrekken toch?
Aan ons bestaand dak gaat er normaal gezien niks veranderen.
Het is een stukje aanbouw met plat dak die onder onze dakrand zal vallen. Nu weten we ook nog niet of een aannemer dit ook kan doen, of ineens bij de veranda bouwer gaan aankloppen?

Laatst bewerkt:
Ok bedankt iedereen voor deze info.
Er zijn 2 opties ofwel doen we enkel de keuken en de zithoek (deze valt misschien nog net buiten de zone waar agrarisch gebied begint.
Dit deel zou wel kunnen met 75% glaspartijen.
Onze 1ste optie was om ook nog klein stukje garage doortrekken (en dit zouden we liever kunnen realiseren) en deze zou dan wel stukje in agrarisch gebied liggen.
Dus ja of we nu een architect nodig zullen hebben weet ik niet.
Regelt een architect dit allemaal niet? Kost wel wat maar dan moet je er ook niks van aantrekken toch?
Aan ons bestaand dak gaat er normaal gezien niks veranderen.
Het is een stukje aanbouw met plat dak die onder onze dakrand zal vallen. Nu weten we ook nog niet of een aannemer dit ook kan doen, of ineens bij de veranda bouwer gaan aankloppen?
Altijd architect
Ben daarna gewoon eens mee
Eerste gesprek kost meestal niets

De verplichting om een wadi te plaatsen is vreemd want naar ik meen is dit enkel verplicht bij nieuwbouw.
Maar die wetgeving is pas veranderd en het zou kunnen dat bij grote verbouwingen dit nu ook moet
De wet zegt nu volgens de gemeente:

Volgens de Gewestelijke Hemelwaterverordening van 2023 dient het hemelwater (bij nieuwbouw, verbouwingen aan dakvlakken, uitbreidingen, …) steeds geleid te worden naar een regenwaterput zodat hergebruik mogelijk wordt. Echter, voor uitbreidingwerken aan een goed waar er al een regenput aanwezig is, is de plaatsing van een nieuwe put niet verplicht. Wel dient de afwatering van de nieuwe dakoppervlakte ook aangesloten te worden op de bestaande put. In aanvulling op de regenwaterput, moet er tegenwoordig ook verplicht een bovengrondse infiltratievoorziening in de tuin aangelegd te worden zodat de overloop van de regenwaterput niet onmiddellijk terecht komt in de openbare riolering, maar kan infiltreren in eigen bodem (vb. infiltratiekom of wadi). De aanleg van deze infiltratievoorziening is wel verplicht bij uitbreiding van de afwaterende dakoppervlakte.

Dit baart me dus ook zorgen hoe we dit überhaupt zouden moeten integreren in onze tuin. We hebben niet echt groene vingers dus bij ons mooie strakke grasmat.
Vroeger kon je dit onzichtbaar met infiltratiekratten ofzo...

een wadi kan ook gewoon een zachte glooiende punt zijn in je grasveld waar het gras gewoon in doorloopt. Dan ga je met machientje gewoon de heuveltjes op en af :-) Hier is het (gelukkig) zandgrond en staat er gewoon gras in. Nu in de winter komt er af en toe water in, maar na een dag of 2 is dat terug weg. Een tuin niet die niet 100% waterpas ligt vind ik zeker zijn charme hebben.

een wadi kan ook gewoon een zachte glooiende punt zijn in je grasveld waar het gras gewoon in doorloopt. Dan ga je met machientje gewoon de heuveltjes op en af :) Hier is het (gelukkig) zandgrond en staat er gewoon gras in. Nu in de winter komt er af en toe water in, maar na een dag of 2 is dat terug weg. Een tuin niet die niet 100% waterpas ligt vind ik zeker zijn charme hebben.
Dat kan inderdaad maar wij moeten bij verbouwing de overloop van regenput afkoppelen en deze naar een wadi laten lopen. In die wadi zouden we ook nog een overloop moeten voorzien om van daaruit deze terug te verbinden met de riolering.
Dit om te vermijden dat tuin onder zou lopen indien de wadi ook vol is. En we hebben ook geen al te grote tuin. We horen het eens bij een architect hoe we dit kunnen oplossen.

Dat kan inderdaad maar wij moeten bij verbouwing de overloop van regenput afkoppelen en deze naar een wadi laten lopen. In die wadi zouden we ook nog een overloop moeten voorzien om van daaruit deze terug te verbinden met de riolering.
Dit om te vermijden dat tuin onder zou lopen indien de wadi ook vol is. En we hebben ook geen al te grote tuin. We horen het eens bij een architect hoe we dit kunnen oplossen.

Die overloop naar de riolering wordt op veel plaatsen niet meer toegestaan.
Ik denk trouwens ook dat als de situatie zich voordoet dat wadi overstroomt, dat de riolering op dat moment het ook niet aankan, dus draagt overloop niet bij.

vermijden dat tuin onder zou lopen indien de wadi ook vol is
Indien de wadi over begint te lopen zal je tuin sowieso al aan het verzuipen zijn.

@lukanar de nieuwe hemelwaterverordening verplicht ten alle tijde een bovengrondse infiltratievoorziening ongeacht de aard van het project, daar zijn in de praktijk geen afwijkingsmogelijkheden op eentje na, het rechtstreeks infiltreren op eigen terrein zonder systemen aan te leggen standpijpen buiten beschouwing gelaten. Oftewel het water dat op het dak valt kan je rechtstreeks laten afvloeien naar de tuinzone om te infiltreren.

Vorig jaar is hier zo een volledige vakantiewoning vergund, te zot voor woorden dat dit op papier kan.

vermijden dat tuin onder zou lopen indien de wadi ook vol is
Indien de wadi over begint te lopen zal je tuin sowieso al aan het verzuipen zijn.
En ik heb nu al enkele grote plaatsen die lang onder water (bij lange periode regen) staan zonder wadi of waterinfiltratiesysteem. Belooft dus met wadi erbij.

Intussen een verder gekeken hoe diep onder het maaiveld onze buizen van de regenput er nu bij liggen.
De overloop van onze regenput zouden we volgens de nieuwe wet moeten afkoppelen en richting wadi lozen.
Even een schets gemaakt hoe onze buizen er bij liggen en hoe die naar een wadi te laten lopen. Dit lijkt toch niet mogelijk? Als ze zeggen dat een wadi maximum 50cm diep kan zijn dan kom ik VEEL dieper uit.
regenput wadi.jpg

Alle buizen regenput dakgoten en overloop liggen allemaal op dezelfde diepte. Wil ik de overloop naar een wadi laten lopen en ik wil de buis 1 cm per meter (5meter ver) laten afgangen dan kom ik al op 39,5cm diepte uit. Ideaal is dat deze buis in de wadi altijd boven het maximum waterniveau komt te liggen. Hierin zouden we nog mogen een overloop steken zodat deze waterstand nooit hoger dan dit kan komen. De wadi zelf zou dan nog eens 50cm dieper liggen, dan kom ik al snel op een diepte van 90cm.
Buizen regenput ophogen kan niet want sommige aanvoerbuizen liggen onder ons huis. Bij een nieuwbouw snap ik dit allemaal maar bij een bestaande woning lijkt met dit allemaal veel complexer hoor.
Kunnen ze dit allemaal wel maken bij een bestaand huis?

Waarom zouden ze dat niet kunnen maken? Ze kunnen best wereldvreemd doen bij stedenbouw hoor 😉.

Dat begrijp ik wel maar ik kan toch moeilijk water hogerop laten lopen? En zoals ik het getekend heb is mijn wadi veel te diep naar mijn inziens.

Teken de overloop(die volgens jou mag) er eens bij op je schets.

Een wadi mag maximaal 50cm diep zijn TENZIJ er met infiltratieproeven en peilbuizen wordt aangetoond dat de voorjaargrondswaterstand lager is.

Wij hebben de oprit laten vernieuwen. Op 30cm diepte lag al een kleilaag, met een wel er in. Water zakt hier misschien 1cm per dag (bak van 30x30 op de klei gezet en er wat in geduwd, betonblokken er op voor gewicht, en gevuld met water. Het lekt wat weg langs de randen en loopt dan over de klei, maar infiltreert niet).

Veel waterproblemen sinds de heraanleg met waterdoorlatende klinkers.
Het stroomt gewoon de (oude gemetselde half ondergrondse) kelder in, dwars door de muur.

Voorheen lagen er grote betontegels die opgevoegd waren en stroomde het water gewoon naar de straat.

Als ik hier een Wadi moet aanleggen in mijn ommuurde stadstuin, dan creëer ik wateroverlast ipv er op te lossen…

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan