• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kleine krasjes verwijderen van Alu profielen

Abo

Nieuw Lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
6
Door toedoen van onze voeger is ons buitenschrijnwerk, aluminium profielen Reynaers antracietgrijs mat, beschadigd geraakt.
Tijdens het slecht afborstelen van het voegsel zijn er krassen op de profielen gekomen.
Nu hoor ik verschillende verhalen, sommige zeggen dat je krasjes eruit kan polieren, andere zeggen met een product en onze leverancier van de ramen zegt dat ze het alleen maar kunnen vervangen door nieuwe profielen.

Heeft er iemand enige raad?
Want ik weet niet meer wie ik moet geloven.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
564
Punten
113
autopolish - bij anthraciet ramen zou ik de gekleurde polish nemen die ook krassen "vult"

Abo

Nieuw Lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
6
heb je dit al eens geprobeerd met autopolish?

wat bedoel je met gekleurde, kun je die polish krijgen in kleuren?

Dan gewoon inwrijven met polish en opwrijven met droge doek?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
564
Punten
113
ik heb het geprobeerd op een staal dat ik van de ramenleverancier gekregen heb en dat gaf een goed resultaat - nu moet ik het op mijn plano-voordeur gaan doen (zal nog wel even duren voor ik daar genoeg tijd voor heb om dat rustig te doen...)

er zijn soorten polish die "verrijkt zijn" met kleurpigment (bv. van Turtle Wax), zodat iets diepere krassen terug opgevuld worden. Ik heb dat al een paar keer gedemonstreerd gezien en het zag er specatculair uit. Of het ook blijvend is, weet ik niet (misschien iets om aan een leverancier van autoproducten te vragen)

Lid geworden
29 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Laat jullie niets wijs maken.

Ik zit in de sector polieren van wagens.Er bestaat geen enkel produkt dat krassen wegneemt of vult of wat dan ook.

Kijk,wanneer er krassen zijn op de carrosserie van een wagen is het aangewezen om er eventjes licht in te voelen met de nagel van je duim.

Voel je de kras zitten is er maar 1 mogelijkheid, namelijk schuren met heel fijn schuurpapier en dan machinaal uitpolieren.

Polieren is gebaseerd op het principe: warm maken tot zelfs heet maken van de lak die dan lichtjes "toesmelt".

En dan nog zijn er "krassen" en "krassen".

Ik zie dus ook niet goed in hoe jullie dat manueel voor elkaar gaan krijgen.

En dan is er nog de factor zon, wanneer jullie manueel wrijven gaan jullie altijd zien hoe jullie gewreven hebben door het zonlicht.

U kan nooit 2x dezelfde druk zetten op een bepaalde plaats als u begrijpt wat ik bedoel.

Mocht je het toch willen proberen ga dan naar een speciaal zaak voor deze produkten en niet naar auto 5 of een of andere marktkramer.

Ik wil enkel nog dit zeggen,ik breek niemand zijn produkten af maar draag dit gezegde hoog in het vaandel "schoenmaker blijf bij je leest!!"

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
564
Punten
113
thnx delange0_1, ik was er al wat bang voor...

Nu kan ik me voorstellen dat op minder glanzende lakken het wat minder zichtbaar zal zijn, maar op mijn planovoordeur ga ik het toch maar niet riskeren...

andere suggesties om lichte krassen weg te krijgen ?

Lid geworden
29 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het ligt misschien niet zo simpel maar kan je het niet aangeven aan de verzekering?

Zo een vakman moet toch verzekerd zijn voor zulke zaken?

M

marnix van glassmetal

Guest
Neen !!!!!!! je kan je als vakman niet verzekeren tegen omstandigheden die evident zijn en inherent aan het vakgebied.

In dit geval is het de bouwsektor.

Het is zeker te erkennen dat bouwen een dure zaak is maar je moet alles dan wel binnen een bepaald perspectief zien.

Bakstenen zijn niet allemaal tot op d emm, de een is wa krommer dan de andere, dakpannen kunnen wel eens wat kleur verschil hebben, de ene koperen goot is de andere niet.

Zo ook voor aluminium ramen. Na het opzetten van de ruwbouw en het dak volgt al de rest. Met andere woorden bezetten, chappen voegen tuin aanleggen (stabilisé) Rond het huis is van alles aanwezig dat door wind en regen opgesmeten kan worden.

Als vakman zullen we er alles aandoen om zoveel mogelijk krassen en dergelijke te vermijden maar stel de zaken eens in een realistisch kader en denk niet dat ieder geplaatst materiaal volledig en voor de 100 % onbeschadigt blijft.

Wat wel niet eerlijk is dat een kras gemaakt door de vakman, zelfs als die ongewild is blijkbaar zwaarder doorweegt dan eigen gemaakte krassen.

En neen krassen kunnen er nooit volledig worden uitgewerkt, maar je zou eens moeten weten hoeveel krassen er al op uw autooke staan als ie nog maar de fabriek verlaat.

Wij werken zeer regelmatig voor een autofabrikant in antwerpen en wees gerust op het einde van de montage lijn gaan er een vrij aanzienlijk aantal

wagens naar de zijkant voor exta behandeling ivm krassen. Als ik mij niet vergis loopt er per montagelijn in die afdeling zo'n 20 man voor rond.

Dus dat wil ook wat zeggen en dan spreek je over een volledige gecontroleerde assemblage en productieomgeving dit in schril kontrast met een bouwwerf.

En neen een kras zichtbaar om 11 u 23 min en 30 seconden onder een hoek van 11,5 graden bij 1230 lux lichtdensiteit en een vochtigheidgraads van 72,3 % bij een windsnelheid van 52 km per uur gezien op 1,73 meter en 26 mm IS GEEN KRAS !!!!!!!!!!.

Krassen en onvolmaaktheden zijn volgens de regels van de kunst (in ons vakgebied dan) pas van toepassing als die over het geheel van het schrijnwerk gezien van op 5 meter storend zijn. Zo staat het geschreven (of toch bijna) in de normen opgemaakt door het Belgisch Insituut voor de Normering of ook de STS regelementering. Wat niet wegneemt dat we proberen om het beter te doen. Maar wie er zijn eigen regeltjes op na zal houden voor het beoordelen van een geleverde prestatie zal altijd van een kale reis terug komen

Abo

Nieuw Lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
6
marnix van glassmetal wrote:
Krassen en onvolmaaktheden zijn volgens de regels van de kunst (in ons vakgebied dan) pas van toepassing als die over het geheel van het schrijnwerk gezien van op 5 meter storend zijn. Zo staat het geschreven (of toch bijna) in de normen opgemaakt door het Belgisch Insituut voor de Normering of ook de STS regelementering.

Marnix is het niet zo dat er een verschil is tussen aluminium en pvc volgens de normen?

Ik heb bij schadebestek te horen gekregen als het bij daglicht gezien wordt op een afstand van 3 meter is het een kras op alu en 5 meter bij PVC. Heeft die kerel gelogen tegen mij?

M

marnix van glassmetal

Guest
laat ons eerder stellen dat "de kerel "in kwestie een fout maakt om onder zijn verantwoordelijkheid uit te kunnen.

Maar je moet krassen/beschadigingen/deuken of wat dan ook steeds wel steeds binnen een bepaalde context zien.

ik zelf heb eens een discussie gevoerd met ne gastdie een deukje had in zijn raam vijf meter hoog op zijn voorgevel. Je moest een ladder nemen om het echt te kunnen zien en dan durfde hij daar 150 € schadevergoeding voor vragen.

in de STS norm wordt in princiepe geen verschil gemaakt tussen de verschillende materialen. De vijf meter is buiten de drie meter is binnen.

en slaat niet op beschadigingen van alleen het oppervlak maar ook op bvb een iets te korte glaslat, een minder goede siliconevoeg, om een scharnier die een wat andere kleur heeft kortom éen imperfectie

Lid geworden
10 apr 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
@ marnix => ik heb toch het gevoel dat de ' vakmannen ' zich niet voorbereiden voor hun werk. Krassen na chape, krassen tijdens plaatsen schrijnwerk, .... Heb het ook meegemaakt. Er is niemand die de verantwoordelijkheid op zich. En ze schieten alleen wakker als je de facturen niet betaald. Dat is de bouw .... Zit niet veel goeds tussen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan