• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Kleine elektrische boiler voor douche?

Rodenbak

Nieuw Lid
Lid geworden
16 aug 2023
Waarderingsscore
8
Punten
8
Wij hebben een huis gekocht waar alle verwarming, elektriciteit, en sanitair vernieuwd wordt. Verwarmen zal nu vrijwel zeker met een L/L warmtepomp gebeuren (https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/lucht-lucht-wp-als-hoofdverwarming.406168/ voor de geïnteresseerden), dus moeten we nog een oplossing zoeken voor het SWW.

Aansluiten op het gas, enkel voor de douche, gaan we natuurlijk niet doen. De keuze voor L/L is immers ook al grotendeels omdat gas binnenbrengen heel moeilijk is. Aanvankelijk leek een warmtepompboiler dan ook logisch maar ik twijfel daar nu aan. We verbruiken écht heel weinig warm water, zo'n 5min per douche en dat met 2 personen. Een bad komt er niet. WW in de keuken is verwaarloosbaar.

Het is door een filmpje van iemand die een 15l keukenboiler gebruikt voor de douche dat ik die richting gaan kijken ben. Klinkt belachelijk op het eerste zicht maar ik overweeg het nu wel heel sterk. De wasplaats waar de boiler moet komen is eerder klein (14m²) en dus zou je met WPB best een afvoer (of aanvoer?) naar buiten voorzien, wat al vrij moeilijk is + dat het op zich (waarschijnlijk) te veel plaats zou innemen.

Dus stel ik mij nu de vraag of het wel rendabel is om een WPB te plaatsen die een veelvoud kost van een kleine elek boiler, als we zo weinig warm water nodig hebben? Eerlijk, zelfs al komt het op de lange termijn duurder uit (zonder overdrijven dan wel) vind ik het nog steeds prima. Het budget voor verwarming en sanitair is ook vrij ruim gerekend (het is mijn eerste verbouwing niet dus ik ben al wat slimmer op dat vlak :)) en alles wat extra te rapen valt gaat rechtstreeks naar extra isolatie en andere besparingen als ik die vind. Die extra kost van een minder zuinige boiler gaat dus ook niet echt verloren.

Ik gaf nu het voorbeeld van een 15l boiler maar dat is maar één van de opties. Ik heb al meer zitten kijken naar de 30 en 50l varianten al weet ik niet juist waarom. Ik vraag me wel af in hoeverre dit effect heeft op je EPC? De iets grotere boilers hebben vaak een B of C label, terwijl je kleinere kan vinden met A label. Zou dit uitmaken voor je EPC score of kijkt men enkel naar het feit dat het om een elektrisch toestel gaat? Ervaringen met kleine boilers zijn natuurlijk heel welkom, waarvoor dank.

Suggesties wat betreft modellen die je op een of andere manier kan instellen om enkel te verwarmen binnen een bepaald tijdslot zouden ook leuk zijn. Bij ons is dat van 4u tot 8u bv. Zo'n dingen snijd je beter niet zomaar af van de voeding denk ik?

Excuses voor de (opnieuw) lange post, maar met een korte versie kan je weinig natuurlijk.

We verbruiken écht heel weinig warm water, zo'n 5min per douche en dat met 2 personen.
Douche geeft +/-10L/min. dus reken al op 100L dan moet je al 50L flink warm water hebben.

Zo'n dingen snijd je beter niet zomaar af van de voeding denk ik?
Weet niet precies waar je op doelt maar tijdklokken/relais zijn daar normaal voor gebouwd om lasten af te schakelen.

10L/min is wel stevig denk ik? Ik baseer mij op cijfers die ik online gevonden heb, en toch een stuk lager liggen, maar zal de volgende dagen eens kijken wat ons effectief verbruik is.

Ik bedoel inderdaad om de boiler enkel tussen vastgelegde tijdstippen te laten opwarmen, en buiten die uren uit te schakelen. We gebruiken nooit WW buiten de ochtenduren (voor het zeldzame WW in de keuken kunnen we nog altijd een aparte keukenboiler(tje) gebruiken). Sommige hebben wel wifi of een interne bediening daarvoor, maar die zijn heel zeldzaam als het goedkoop moet. Ik dacht dus aan (bv.) een geconnecteerd stopcontact dat je programmeert om enkel tussen de gewenste tijdstippen aan te schakelen, alleen weet ik niet of zo'n boilers wel geschikt zijn om dagelijks de voeding in of uit te schakelen zonder het apparaat eerst uit te schakelen. Ik moet er bijzeggen dat het allemaal nog wat oppervlakkig is, in de loop van deze week ga ik er mij verder in verdiepen.

Omdat onze warmtepomp nog niet geleverd was hebben ze ons hier gedepanneerd met een kleine bulex electrische boiler.
We gebruiken die alleen voor de douche (quooker in keuken) en dat volstaat , voor een bad is ze veel te klein.

My five cents : je doet een verbouwing waarbij je àlles gaat vernieuwen qua technieken en dan ga je daar een keukenboiler zetten.... als je dat spel ooit verkoopt is dat een negatief element denk ik

We verbruiken écht heel weinig warm water, zo'n 5min per douche en dat met 2 personen.
Douche geeft +/-10L/min. dus reken al op 100L dan moet je al 50L flink warm water hebben.

Zo'n dingen snijd je beter niet zomaar af van de voeding denk ik?
Weet niet precies waar je op doelt maar tijdklokken/relais zijn daar normaal voor gebouwd om lasten af te schakelen.
Afhankelijk van het type douchekop : spaarkop zou 6 l/min zijn.

Een andere denkpiste is een elektrische doorstromer. Voor douche met een spaarkop zou een doorstromer van 11 kW volstaan. Dit is wel steeds driefazig aan te sluiten, weet niet of je installatie dit toestaat.

We gebruiken nooit WW buiten de ochtenduren (voor het zeldzame WW in de keuken kunnen we nog altijd een aparte keukenboiler(tje) gebruiken).
afkoelen en opwarmen kost volgens mij beduidend meer dan gewoon die ketel opgewarmd te laten blijven, dat is goed geïsioleerd hoor.
Wij douchen 's morgens maar als je er begint op te latten dan douche je toch ook wel af en toe op ander moment van de dag, voor een feestje, na in de tuin werken op een warme dag, etc

Je kan zo’n elektrische boiler eventueel sturen met een PV-geschakelde relais. Dan kan je 3 van de 4 seizoenen warm water hebben op zonne-energie.

Afzetten van zo’n boiler kan zeker maar let op met langere periodes. Koud water geeft sneller kalkaanslag en geeft risico’s op bacteriën. Dus regelmatig eens tot de maximale temperatuur gaan, is zeker nodig.

Voor EPC wordt er gekeken naar het effectieve verbruik van dat toestel op jaarbasis. Dus hoe groter het vat, hoe hoger het verbruik. Eventuele slimme sturingen (aan/uit) worden meegerekend als je ze bewijst.

Met hoeveel mensen wil je douchen? Ik had in mijn buitenverblijf eerst alleen een boiler van 100l, en zo lang je met maximaal 3 na elkaar doucht ging dat nog wel, maar de vierde had gewoonlijk prijs. En 't hangt er natuurlijk ook van af: zet je de douche af terwijl je je haar wast... als je een werk hebt waardoor je al eens vuil wordt en eens moet schrobben (of je hebt bvb een puberende dochter of zoon) dan is 15l zeker te weinig. Als je alleen woont en er maar een beetje zweet moet afspoelen kan het misschien wel... Maar als je met meer dan 1 persoon woont en die 2e moet een uur of 2 wachten om te douchen vrees ik dat dat discussies gaat geven.

Laat desnoods eens de stop in het bad als je in je huidige omstandigheden doucht om te weten hoeveel liter je verbruikt.

Bedankt voor de reacties iedereen. Samengevat zou een doorstromer inderdaad wel interessanter zijn. Maar het is een 3x25 aansluiting en dan vrees ik er toch wat voor, rekening houdend met de airco/warmtepomp. Plus dat je sowieso beperkter zit qua debiet, niet zo erg voor ons maar het is toch inderdaad wat zonde als je een nieuwe badkamer gaat bouwen...

Een 100l boiler zou dan veel meer comfort geven maar ook nadelig voor het EPC. Je kan op voorhand je score niet exact weten en stel dat je dan door die boiler je premie toch net met 1250 ziet zakken...

En dus zit je weer bij warmtepompboilers :giggle: Een andere optie is misschien die Atag/Ariston hybrid boiler, ziet er op zich allemaal wel interessant uit maar ook nogal B-merk-achtig. Nog veel om over na te denken.

Alles gaat nog vernieuwd worden --> dan zit je toch niet vast aan die 3x25A maar kan je ineens 3x32A pakken?

Ik zou in jouw geval gewoon voor Vaillant arostor 150 (persoonlijk zelfs 270 maar je geeft aan dit niet te willen) gaan. Goed voor je EPC, niet te groot maar toch wat buffer om te laten opwarmen wanneer de zon schijnt.

electrische doorstromer.
verbruikt wel 5min even wat stroom. Maar altijd warm water en geen water dat warm gehouden moet worden.
Is dat geen nadeel in het capaciteitstarief ?

electrische doorstromer.
verbruikt wel 5min even wat stroom. Maar altijd warm water en geen water dat warm gehouden moet worden.
idd een 5tal minueten hogere piek.

Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
Ook eens berekenen wat het uiteindelijk in € kost.
meestal valt het capaciteitstarief wel mee.
Als je dan de investeringskost ernaast gaat leggen....
Bosch tronic kost een 350€...

electrische doorstromer.
Ja.

Hoewel het kan meevallen als je je echt tot vijf minuten beperkt: het capaciteitstarief houdt in realiteit niet echt rekening met de ogenblikkelijke piekwaarde, maar met het piek-kwartier. Dus als je vijf minuten 11kW verbruikt en dan tien minuten quasi niets, dan krijg je een piek aangerekend van pakweg 5 kW.
Maar als je daar moet beginnen op mikken ...

Maar in praktijk zal bvb ook je WP draaien,, laadt de auto misschien, ben je aan het koken en dan krijg je mogelijks toch een hoge piek. Is het niet zo, éénmaal één hoge piek = hoger tarief voor die maand ?

Is het niet zo, éénmaal één hoge piek = hoger tarief voor die maand ?
Neen, het tarief wordt, dacht ik, jaarlijks bepaald.
Elke maand kijkt men naar de hoogste kwartierpiek voor die maand.
Vervolgens nemen ze het gemiddelde van de 12 kwartierpieken van de afgelopen 12 maanden. Die gemiddelde kwartierpiek gaat je capaciteitstarief bepalen.
Dus als je het 1 maand verpest en de andere maanden niet, is dat nog niet zo erg. Dat gaat maar voor 1/12 doorwegen in de gemiddelde kwartierpiek.

Is het niet zo, éénmaal één hoge piek = hoger tarief voor die maand ?
Neen, het tarief wordt, dacht ik, jaarlijks bepaald.
Elke maand kijkt men naar de hoogste kwartierpiek voor die maand.
Vervolgens nemen ze het gemiddelde van de 12 kwartierpieken van de afgelopen 12 maanden. Die gemiddelde kwartierpiek gaat je capaciteitstarief bepalen.
Dus als je het 1 maand verpest en de andere maanden niet, is dat nog niet zo erg. Dat gaat maar voor 1/12 doorwegen in de gemiddelde kwartierpiek.
Gho, ja en nee. De berekening klopt inderdaad. Maar het is dus wel zo dat als je eenmalig een piek trekt en de rest van de maand niet, dat je die maand dus wel een hogere piek hebt. Dus in praktijk ga je daar wel een hoger tarief voor betalen.

Een doorstromer zal dus sowieso duurder uitkomen, zowel naar tarief als naar aankoop. Bovendien kan je een vat water "opladen" met zonne-energie waardoor je veel minder verbruikt.

Als ik kijk wat wij hier thuis met 2 verbruiken aan SWW (rond de 2000kWh aan gas) dan denk ik eerlijk gezegd dat een WP boiler zichzelf toch wel snel kan terugverdienen. Een elektrische doorstromer of boiler zal dan 2000kWh aan elektriciteit nodig hebben. Stel dat een WP boiler dubbel zo efficiënt is dan bespaar je jaarlijks 1000kWh, aan 0,5 €/kWh is dat toch €500 per jaar.

Zijn er trouwens geen premies voor WP boilers?

Als ik kijk wat wij hier thuis met 2 verbruiken aan SWW (rond de 2000kWh aan gas) dan denk ik eerlijk gezegd dat een WP boiler zichzelf toch wel snel kan terugverdienen. Een elektrische doorstromer of boiler zal dan 2000kWh aan elektriciteit nodig hebben. Stel dat een WP boiler dubbel zo efficiënt is dan bespaar je jaarlijks 1000kWh, aan 0,5 €/kWh is dat toch €500 per jaar.

Zijn er trouwens geen premies voor WP boilers?
Elke verbruiker is anders. Ik ben alleen en zit gemiddeld aan 20kWh gas de laatste 3 maand voor enkel SWW. (volgens verbruik van Fluvius) Ik ben blijkbaar vrij zuinig met elke ochtend een douche van enkele minuten. Voor de rest gebruik ik praktisch geen warm water.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan