Klein platdak EPDM blijft water op staan

• Tags dakbedekking dakconstructie dakwerken epdm plat dak water
  • Rebel_

Gewaardeerd lid
    Lid geworden
    19 dec 2009
    Waarderingsscore
    263
    Punten
    63
    Dag mede-bouwers,

Vandaag de ontdekking gedaan dat op een klein plat dakje van ons huis (afmetingen van het dak ongeveer 4m²) water blijft staan.
    Er blijft ongeveer een 2-tal cm water op staan.

Dit dak werd vorig jaar vernieuwd door dakwerker. Er zit dus te weinig afdracht op, of afwatering zit te hoog.

Belangrijkste vraag: is het schadelijk dat er zoveel water blijft opstaan?
    Zoals titel vermeld, dakbedekking is EPDM (merk Master Systems dacht ik).

Mvg

Laatst bewerkt door een moderator:
    Altijd alles en iedereen controleren hoe erg het ook lijkt als je iets laat doen.... Jammer maar zo werkt het nu eenmaal. Mag hier wel niet klagen van degene die hier werken

Als de roostering moest mee vervangen worden dan is dit wel een uitvoeringsfout als deze geen helling heeft.
    Echter , begin er maar aan om je aannemer aansprakelijk te stellen. Advocaat, bouwexperten, tegenexperten, eigen experten en dan 3 jaar verder en aannemer failliet.
    Je zit rap aan de 10-15.000€ EIGEN KOSTEN om je gelijk te halen voor een werk van nog geen ??? euro.

Bijkomend epdm kan tegen water. Zeer goed zelfs want we maken er vijvers, zwemvijvers en beken en grachten mee. Zelfs reusachtige waterbuffers van 100.000 den liters.

Die flash's gaan lang mee, zeker in vijvers, de oudste vijvers zijn nu toch al een 40 jaar en geen problemen mee.
    Trouwens een flash wordt als extra versteviging gebruik in hoeken en dan moet je onderscheid maken tussen binnenhoeken waarbij de epdm wordt uit geplooid in de hoek ( envellop) of ... zoals hier een ronde coupe.
    Binnenhoeken worden uitgesneden waarbij de overschot van epdm eerst wordt gelijmd en dan wordt afgedekt met een flash.

Buitenhoeken zijn iets anders want je moet hier snijden om de hoek te kunnen maken en daarvoor heb een extra lap EPDM nodig om dit waterdicht te maken . Deze lap wordt gelijmd en daarover komt die flash.

Op zich is draagt die flash niet bij tot de waterdichting maar eerder als extra bescherming van de epdm.
    Flash is eigenlijk een vormfolie die je kunt boetseren in alle mogelijke hoeken en randjes.

Als de opstaande wanden schuin staan, licht konisch. Dan zal bij ijsvorming het ijs zichzelf naar omhoog duwen en geen druk uitoefenen op de dakrand en of op de folie . ( vijvertechniek omdat we daar rekening mee moeten houden met ijsvorming en de druk op boordstenen bij een overloopbad)

Ik geef maar even mee.

De opdracht voor dakwerker was het vernieuwen van het dak, inclusief houten roostering eronder. @lukanar
    Als de opdracht incl. vervangen roostering eronder was, dan is het jammer en een gemiste kans dat de afschot onvoldoende is.

De fabrikant van EDPM is MasterSystems 5die had ik dus gecontacteerd @koen24 ). Zij zeggen duidelijk dat hun EPDM tegen permanent water bestand is, maar de stickers/flashings gaan sneller slijten (na 10 jaar).
    Ik heb ooit destijds ook een opleiding mastersystems gevolgd , het is een goed en zeer degelijk.
    Het punt van mbuild dat dit nefast zou zijn voor de flashings is nieuw voor mij , had ik nog nooit van gehoord. Zelfs vorig jaar niet toen ik er nog eens een sessie mastersystems met en voor een collega had meegevolgd.

Die flash's gaan lang mee, zeker in vijvers, de oudste vijvers zijn nu toch al een 40 jaar en geen problemen mee
    Het intrigeert mij ook wel waarom die veel vlugger zouden slijten door ik water te staan.
    Dat is pure elastische rubber eigenlijk, en dat slijt 4x - 5x vlugger door in water te staan ???
    Het enige dat ik me kan bedenken is dat het meer over de afdichtingsilicones gaat van de randen van de flashings

Die flash's gaan lang mee, zeker in vijvers, de oudste vijvers zijn nu toch al een 40 jaar en geen problemen mee
    Het intrigeert mij ook wel waarom die veel vlugger zouden slijten door ik water te staan.
    Dat is pure elastische rubber eigenlijk, en dat slijt 4x - 5x vlugger door in water te staan ???
    Het enige dat ik me kan bedenken is dat het meer over de afdichtingsilicones gaat van de randen van de flashings
    Uitleg technische dienst was: de flashings staan nagenoeg heel de tijd in het nat. Maar onvermijdelijk komen ze in de zeer warme zomerperiode droog. Als ze dan toch eens droog komen, zouden ze kunnen gaan "krullen". Hij gaf aan dat ze dus mogelijks sneller moeten vervangen worden (dwz: als ze krullen, eraf trekken en nieuwe plaatsen).

Bijkomende vraag: zou het een optie zijn om de epdm helling te geven met een PU-coating en vezeldoeken?

Ik bedoel dus: bovenop de bestaande epdm deze coating aanbrengen. Aangezien het gaat over een klein dakje, moet het doenbaar zijn om wat afschot te geven.

Als die flash begint te krullen dan is dat NIET door het water maar omdat :
    - ofwel de ondergrond niet ruim gemeten is ontvet. ( flash 20 op 20 ondergrond zeker 25 op 25 ontvetten en instrijken)
    - de afdekkingskit NIET compatibel is met de EPDM rubberfolie ... dikwijls genoeg meegemaakt dat ze bij zelfbouw of herstelling een tube tec 7 gebruiken , dat pakt niet !!
    - dat je er aan begint te pulken
    - Oude flash gebruikt, die zo een paar jaar hebben gelegen achter in de camionette

Waarom zou je de epdm een helling geven met vezeldoek en Pu coating ?
    Als je echt die helling wil...
    Haal die epdm er af en schuif dan dakplaten (isolatie) in helling er onder.
    Ben je gerust voor eeuwig en altijd en 3 dagen.

Die coating ? Brengt niets extra bescherming bij en al zeker niet de gewenste helling

Leuk is toch niet de juiste vorm om je te uiten. Maak daar waardevol van.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan