• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

'Klein Materiaal'

spoc_123

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo,

Facturen van aannemers bevatten vaak de post 'klein materiaal', kan iemand me zeggen wat hier principieel onder valt, en wat een redelijk bedrag is (per uur? per dag? per ...).

Alvast bedankt voor opheldering want ik vind dit redelijk ontransparant.:p

jvd30

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
271
Punten
83
Overtlaatst aan mijnen motogaragist gevraagd (5€):Is een forfait om te vermijden dat hij alles apart op de rekening moet zetten maar in mijn geval.

- Een paar likken antiroest

- Een vijs die losgetrilt was

- Wat vet op een aantal kabeltjes,

- Een losgekomen balansgewichtje op mijn voorwiel

Zal voor elke aannemer anders zijn en den ene rekent dat mee in zijn uurloon, den andere als forfait. Betalen moet je toch. Ergens ook aannemelijk. Die doos vijzen en pot antiroest mmoet ook betaald worden.

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Gebruikte ik op het werk ook vaak.

Inderdaad vijsje hier, beugeltje daar, enz.

We hadden daar vaste tarieven voor, bvb. artikel 12051 is 5€ 12052 is 7.5€ 12053 is 10€, ...

Dat maakt dat de technieker-werkman geen kwartier moet spenderen aan het opmaken van de bon (jij betaald dat kwartier) je geen 3blz. factuur krijgt voor die 5€.

Sommige firma's profiteren er wel van en verplichten hun gasten om altijd klein materiaal op te schrijven.

spoc_123

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
OK, ik begrijp de filosofie erachter.

Zal de vraag anders stellen:

Factuur van elektrieker voor 4 dagen werk, met aparte opname van kostprijs draad + schakelaars/afdekplaten, nog bijkomend 250 euro 'klein materiaal'. Dat lijkt me veel.

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dat is veel te veel, daar mag hij meer uitleg over geven.

Lid geworden
13 jun 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Electricieker dus.... Zullen wellicht 'wago-klemmen' en dergelijke zijn.

maar voor 250 euro zou hij er ongeveer 2500 stuks van gebruikt moeten hebben :)

Lid geworden
7 okt 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
paso;1961138 wrote:

Amaaaaaaai dat gij dat zo kunt zie van achter uw toetsenbord :eek:)

Misschien beter idee dat TS eerst opheldering brengt van wat er nu gedaan is in die vier dagen.

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
botoxbuilder;1961208 wrote:
paso;1961138 wrote:

Misschien beter idee dat TS eerst opheldering brengt van wat er nu gedaan is in die vier dagen.

Ga eens gewoon in de dure DHZ voor 250€ klein materiaal kopen, uw kar zal goed gevuld zijn.

zo'n bedrag kan geen klein materiaal zijn in een jobke van 4 dagen, de helft zou eventueel nog te verdedigen zijn.

Lid geworden
19 mei 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
paso;1961138 wrote:

Onafhankelijk daarvan zou ik voor zo'n groot bedrag toch even vragen wat die daar onder bedoeld. Voor hetzelfde geld staat er gewoon een 0 te veel.

Lid geworden
7 okt 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
paso;1961210 wrote:
paso;1961138 wrote:

Ga eens gewoon in de dure DHZ voor 250€ klein materiaal kopen, uw kar zal goed gevuld zijn.

zo'n bedrag kan geen klein materiaal zijn in een jobke van 4 dagen, de helft zou eventueel nog te verdedigen zijn.

Sorry hoor maar heb jij dan een kristallen bol ?

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
botoxbuilder;1961226 wrote:
paso;1961210 wrote:
paso;1961138 wrote:

Sorry hoor maar heb jij dan een kristallen bol ?
Zo eentje dat niet op feiten en weloverwogen werkt? Ja maar ik noem die anders ; logisch denken

Lid geworden
29 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien ziet hij bevestigings beugels onder klein materiaal en heeft hij onderandere 300m opbouwbuis geplaatst in de kelder

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lid geworden
23 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad 250 lijk mij veel.

Klein materiaal elektriciteit:

- Goldband (inplakken potjes)

- Bandijzer

- Beugels om preflex op beton vast te boven

- RJ-45 contactjes aan router-zijde

- ...

jvd30

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
271
Punten
83
Eerst eens navragen en totaalplaatje bezien. Kan ook gewoon wat minder administratief onderlegde aannemer zijn die uit gemakzucht alles onder die post zet of die daar zijn vaste kosten steekt en een lager uurloon vraagt.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
jvd30;1961282 wrote:
Eerst eens navragen en totaalplaatje bezien. Kan ook gewoon wat minder administratief onderlegde aannemer zijn die uit gemakzucht alles onder die post zet of die daar zijn vaste kosten steekt en een lager uurloon vraagt.

Voor dat bedrag, dat best wel verantwoord kan zijn, had ik toch ook liever wat meer detaillering gezien.

Als men op die manier gaat factureren dan kan je binnenkort ook dit op de factuur verwachten:

- klein materiaal: x €

- groot materiaal: x €

- algemene onkosten: x €

- allerhande: x €

- vervoer: x €

Neen, de forfaitaire post 'klein materiaal' of 'allerhande' wordt in de regel toegepast om niet elk vijsje , likje verf, schuurpapiertje, enkele grammen nagels enz...te moeten gaan tellen of afwegen. Daar is men het hier denk ik over eens.

Enfin, gewoon eens navragen hé. Zonder onmiddellijk wantrouwen uit te stralen, zelfstandigen zijn daar soms gevoelig voor, ik kan het weten.

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
Da's is zoals in de autogarage waar op de factuur ook standaard "dichtingsring" en "ruitensproeiervloeistof" op staan.

Laatst wagen binnen gedaan met vol bakske ruitensproeiervloeistof: op de factuur moest ik deze inderdaad zogezegd nog eens betalen !

spoc_123

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hierbij de werken:

Volledig vervangen van elektriciteit in 4 slaapkamers + kleinere ruimte (huis dateert van 1950) en plaatsen van aantal bijkomende stopcontacten, gelijkvloers wordt later aangepakt.

Op de factuur: VOB draad 210 euro, Niko materiaal 203 euro, klein materiaal 250 euro + werkuren.

Over dit laatste ook een vraag: ik noteerde (het was in regie dus wou een overzicht behouden) 42 uren (verspreid over 4 dagen, waarvan 2 met 2 man). In de factuur worden 51 uren genoteerd aan volle uurtarief. OK, kan er in komen dat er ook verplaatsingen meegerekend worden, maar 9 uur??

En dan nog: mondeling gemeld dat uurloon 35 euro was, op factuur staat 42 euro.

Wat te doen als men niet akkoord gaat met een factuur? Deels betalen? Ben tevreden over het werk, niet over het feit dat er ruim doorgerekend wordt...

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Jij hebt 42 uur genoteerd, de aannemer noteert er 9 meer. Dat zou best wel eens correct kunnen zijn. Het hangt er van af hoe je genoteerd hebt.

Je kan de uren noteren vanaf dat ze hun gereedschapsbak bij jou openen tot ze hem bij jou weer dicht doen, en dan misschien de pauze's ook nog eens hiervan aftrekken.

Die mannen hebben wel veel meer tijd dan dat voor jou gespendeerd.

Dat begint bij dat soort werken al met een voorbereidend plaatsbezoek. Op de dagen zelf moet 's morgens het nodige materiaal en gereedschap worden ingeladen en vervolgens vraagt het dan ook nog wat tijd om tot bij jou te komen.

Na het werk vraagt het opnieuw tijd om terug te keren naar de firma. Daarna stopt de tijd pas die aan jou is gespendeerd, tenminste als men later niet nog eens naar het containerpark moet om de restmaterialen af te voeren.

Het personeel (en waarom de baas niet) dient te worden betaald voor alle tijd die aan jou wordt besteed, en daar zit een heleboel tijd bij waar jij geen zicht op hebt.

jevc

Lid
Lid geworden
18 feb 2013
Waarderingsscore
13
Punten
18
spoc_123;1961553 wrote:
Hierbij de werken:

Volledig vervangen van elektriciteit in 4 slaapkamers + kleinere ruimte (huis dateert van 1950) en plaatsen van aantal bijkomende stopcontacten, gelijkvloers wordt later aangepakt.

Op de factuur: VOB draad 210 euro, Niko materiaal 203 euro, klein materiaal 250 euro + werkuren.

Over dit laatste ook een vraag: ik noteerde (het was in regie dus wou een overzicht behouden) 42 uren (verspreid over 4 dagen, waarvan 2 met 2 man). In de factuur worden 51 uren genoteerd aan volle uurtarief. OK, kan er in komen dat er ook verplaatsingen meegerekend worden, maar 9 uur??

En dan nog: mondeling gemeld dat uurloon 35 euro was, op factuur staat 42 euro.

Wat te doen als men niet akkoord gaat met een factuur? Deels betalen? Ben tevreden over het werk, niet over het feit dat er ruim doorgerekend wordt...

Heb je al gevraagd aan de uitvoerder waarom het uurloon hoger is dan eerst gezegd?

spoc_123

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ja beleefd gevraagd naar meer toelichting ivm de verschillende 'interpretaties (#uren, uurtarief, klein materiaal), sms gekregen met 'de uren kloppen, gelieve rekening te betalen'.

Enfin, zal wel opgelost geraken, maar ik zou willen weten hoe sterk in in mijn schoenen sta om dit te onderhandelen...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan