• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Klein lekje aan mof WC

ikzelf

Lid
Lid geworden
10 jun 2009
Waarderingsscore
3
Punten
18
Vandaag nieuwe WC geplaatst, maar merk dat er een klein lekje is aan de mof waar de WC-uitgang is.
Af en toe een drupje. Dit is afkomstig uit het water dat in de opkant van de mof blijft staan na het doorspoelen.
Iemand een tip om dit simpel om te lossen zonder alles terug los te maken?
Zie foto.
Dank alvast

Bijlagen

• IMG_20240903_185859062_AE.jpg
    IMG_20240903_185859062_AE.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 34
Vermoed dat de rubber niet goed zit of in slechtste geval een andere rubber plaatsen.

Is dat dan een aparte rubber die daar in zit? Heb je een linkje naar een nieuwe?

Enigste oplossing is dus alles terug demonteren?

Alles zonet terug losgehaald en de rubber zuiver gemaakt, pot terug geplaatst met behulp van wat vaseline, maar is eigenlijk niet nodig, glijd er zo makkelijk in.
De rubberen ring zit potvast en krijg ik dus niet los. Ik heb eens proberen draaien aan die PVC ring die er rond zit, maar dat zit ook potvast, dus geen idee hoe ik dat kan vervangen...
Alle tips zijn welkom, zie foto.

Bijlagen

• IMG_20240903_200201988_AE.jpg
    IMG_20240903_200201988_AE.jpg
    71 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Is het dit wat ik nodig heb? Zit er dat op geklemd of gedraaid? Want ik krijg daar geen beweging in hier... :(
Waar apart te krijgen? Kan het niet vinden...
Dank voor hulp... Zit even met handen in het haar... Ben geen loodgieter, maar probeer toch plan te trekken, met jullie hulp...

Bijlagen

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    111 KB · Weergaven: 4
Die vaseline is voor extra afdichting als er een kleine beschadiging of vervorming van het rubber is, niet om het gemakkelijker te monteren.
Is het nu niet dicht?

Neen... 😥
Misschien te weinig vaseline op gedaan, heb maar een erwt groot gebruikt .

De afvoerbuis gaat toch volledig in het toilet afvoer ?

Jazeker, de mof komt tot bijna tegen het toilet zelf. Snap echt niet wat hier mis kan zijn.
Heb ook nog een foto van de aansluiting op vorige wc. Nieuwe aansluiting is gewoon identiek, gewoon plug and play. Maar nu met een lek... 😥

Bijlagen

• IMG_20240902_151319580_AE.jpg
    IMG_20240902_151319580_AE.jpg
    78,3 KB · Weergaven: 19
Zou ik iets rond de afvoerbuis van de wc kunnen draaien waardoor de mof strakker gaat zitten?

Je hebt de rubber aansluiting niet vervangen? Is goed mogelijk dat de uitgang van het vorige toilet net iets groter was.
Normaal best altijd de aansluitrubber ook vervangen.

Dikke band tec7 aan de aansluiting van het toilet doen voor je deze in de rubber duwt zal vast wel helpen, al is dit maar een lapmiddel.

Ik kan niet vinden hoe ik die rubberaansluiting moet vervangen... Zit potvast.. waar kan ik zo een rubber kopen?

Ik kan niet vinden hoe ik die rubberaansluiting moet vervangen... Zit potvast.. waar kan ik zo een rubber kopen?

Als je de rubber gaat vervangen, maakt het toch niet uit hoe je de oude eruit krijgt. Desnoods snij je hem kapot.
Die rubbers kan je vinden in elke sanitairzaak (Van Marcke, Desco, ...) Ik denk zelf dat DHZ ketens er tegenwoordig hebben.

Daar ben ik het mee eens. Maar die rubber zit volgens mij geklemd tussen die opkant van een paar cm en de mof. Ik kan die er uit snijden, geen probleem, maar welke rubber heb ik dan nodig om terug te plaatsen? Er tussen klemmen lukt niet, dus die moet erover geschoven worden dan denk ik? Maar vind maar eens dat type met die afmeting... Ik maak het misschien moeilijker dan het is, maar wil het wel 'juist' doen.

Daar ben ik het mee eens. Maar die rubber zit volgens mij geklemd tussen die opkant van een paar cm en de mof. Ik kan die er uit snijden, geen probleem, maar welke rubber heb ik dan nodig om terug te plaatsen? Er tussen klemmen lukt niet, dus die moet erover geschoven worden dan denk ik? Maar vind maar eens dat type met die afmeting... Ik maak het misschien moeilijker dan het is, maar wil het wel 'juist' doen.

Als je kennis zo beperkt is (wat geen probleem is), kan je beter fotot's nemen er er mee naar een professionele zaak gaan à la Van Marcke, Desco, STC, ... Zij zullen op basis van je foto's sowieso weten wat ze moeten meegeven.

Als je kennis zo beperkt is (wat geen probleem is), kan je beter fotot's nemen er er mee naar een professionele zaak gaan à la Van Marcke, Desco, STC, ... Zij zullen op basis van je foto's sowieso weten wat ze moeten meegeven.
Doe ik ook altijd. Leg er nog ne meter naast voor je een foto neemt en ze zullen u zeker kunnen helpen.

Voor die rubber: doe een vod rond een platte schroevendraaier en probeer hem er zo mee uit te wippen.

Heb het aan een bevriende loodgieter gevraagd. Die rubber zit daar vaak vastgelijmd in. Best dat hele witte stuk vervangen. Als het in de grijze buis gelijmd zit dan kan je die opwarmen om los te maken.

Bedankt voor alle moeite, hiermee ga ik aan de slag... Ik vreesde er al voor... :) :(

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan