Kleiklinkers: zand of mortelvoegen

Lid geworden
6 sep 2015
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ben aan het overwegen om voor de tuinpaden kleiklinkers te plaatsen.
Meestal worden deze gewoon met zandvoegen geplaatst, maar omwille van mieren en onkruid zou ik het liefst de voegen in mortel uitvoeren.
Hoe wordt er hierbij dan te werk gegaan?
Moet je dan de kleiklinkers een extra brede voeg geven?
Met afstandhouders tussen?
Worden deze op dezelfde manier geplaatst?
Wat met aftrillen? Normaal zand je ze in, borstelen en dan aftrillen.
Trillen na inpappen?
Iemand ervaring hiermee of tips?
Bedankt.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.576
Punten
113
Zijn het recuperatie kleiklinkers of nieuwe?

Recup zijn al gepatineerd en hun korrelig bovenvlak is reeds gepolierd door het gebruik, deze kun je dus nat invoegen met voegmengsel en veel water. Is het bovenvlak nog korrelig en poreus dan kun je ook invoegen maar dan is het een hel om die proprer te krijgen en moet je eigenlijk werken met machinale sponsen.

Als je wil inwassen moet ook je fundering geschikt zijn om in te wassen. Bv kleiklinkers geslagen in den zand ( zavel of breekzand kun je niet inwassen ( invoegen) Indien deze in stabilisé zijn geslagen dan weer wel.

Voegbreedte speelt voor inwassen geen rol. Droog invoegen is ondoenbaar en wordt niet toegepast. 

Houd er wel rekening mee dat ingewassen kleiklinker een extra belasting is op het hemelwaterafvoer. 

Persoonlijk vind ik het mooier om kleiklinkers in het vlak niet in te wassen . Rollagen en streklagen kunnen wel gevoegd worden maar dat is omdat deze worden gebruikt als afboording van het werkvlak.

Lid geworden
6 sep 2015
Waarderingsscore
3
Punten
0
Dag Luk

Het zullen nieuwe zijn, getrommeld.

Bedoeling was ze te plaatsen in stabilisé. Hoop door ze in te wassen, dat ze beter bestand zijn tegen mieren en onkruid.

Het in enkel voor de voetpaden in de tuin, dus regenwater kan de plantvakken en gazon in.

regenwater dat moet afgevoerd gaat zowiezo in infiltratieput. Deze heeft geen overloop, dus alle regen op mijn perceel, gaat ook mijn perceel terug de bodem in, behalve het gebruikte water voor wc's + wasmachine.

Maar hoe wordt dit dan praktisch gedaan: plaatsen, trillen en inwassen? Of niet meer trillen? of inpappen en trillen? Dus best onbezandde klinkers nemen dan?

Keuze:

VDM Ancienne Belgique Lava 

of

Wienerberger Trendline Reno getrommeld zwart genuanceerd.

Voorkeuren voor 1 van beide, of vergelijkbaar?

Bovenaan