• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kleiklinkers in boog gelegd in tuinpad met boord

Lid geworden
21 mei 2019
Berichten
14
Waarderingsscore
2
Punten
1
Hallo,

ik had graag de (professionele) mening gehad of deze bij ons goed gelegd zijn? Ik had gedacht dat er in de twintigste eeuw toch wat betere afboording zou bestaan voor zulke tuinen of is echt alles afgestemd op rechte lijnen.

kleiklinkers-in-boog.jpg


Alvast bedank voor de reacties
 

Bijlagen

  • kleiklinkers-in-boog.jpg
    kleiklinkers-in-boog.jpg
    131,5 KB · Weergaven: 8

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Je krijgt waar je voor betaald. Om zo een bocht mooi uit te werken ben je toch al snel een paar uur bezig. Ben je bereid daarvoor te betalen? Zo trekt het inderdaad op niets. Er bestaan genoeg materialen om een ronde border te maken, zoals in cortenstaal
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Deze rollaag had nooit stotend mogen uitgevoerd worden.

Om dit op te vangen had er gewerkt moeten worden met een rollaag en voegwerk. In het voegwerk had je dan van smal naar breed kunnen werken om zo de klinker netjes in lijn met de straal te kunnen werken. Afslijpen van de klinkers naar konisch was dan waarschijnlijk niet noodzakelijk maar daarvoor moet je deze boog op voorhand uit leggen
Ook het gebruik van bijgeknipte borduurs is nefast in dit werk. De opsluiting had beter een rollaag in metselwerk met voeg geweest. 

Een duidelijk voorbeeld van niet nagedacht voor de start van de werken, ofwel is dit een fout van de ontwerper ( hij had dit moeten brieven aan de uitvoerder) ofwel een fout van de aannemer die slordig werk aflevert.

Persoonlijk zou ik die boord dus herleggen met een gemetste rollaag in kleiklinker.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Ik vind het eerder een ontwerpfout, of verkeerde materiaalkeuze.
Aan het aantal volledige klinkers op een lijn te zien (6-tal) schat ik dat diene boog zo'n 90cm doormeter (straal 45 cm) heeft.
Klinker is te lang om dit mooi in verhouding te kunnen doen.
En met enkel een cementvoeg moet je er niet aan beginnen. De straal is te scherp.

Als het echt met dit materiaal moet op zo'n kleine straal dan zou ik klinkers in hoek hebben gelegd en tussen elke 2 klinkers een "spie".
Niet afwisselen met een paar op een rijtje, dan een spie, paar op een rijtje, spie, ... dan krijg je eerder een hexagoon ipv cirkel.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Nee hoor , heb hier zo'n boogje liggen met straal 40/45 cm.
Wel niet met kleiklinkers maar met paepesteen.
Dus het kan wel maar je zijt wel enkele uurtjes zoet met uitpassen en meten..... maar is dat niet altijd?

Trouwens , er zitten nog meer fouten in :
- in het gestrate vlak wordt een laag gestopt met een vingertipke van een driehoekje ( nog niet de volle breedte van een kleiklinker) Mag niet, dit moet minstens 1/3 zen van de lengte van een kleiklinker dus zet je hier 2 maal 1/3 kleiklinker. 
- ook de boog is armzalig , deze uitvoering met opsluitband van pakweg 20 cm lang is geen boog, dat is een recht stuk.
- top van de cirkel komt niet overeen met de middellijn
- en ik vermoed dat de opsluitband nagenoeg even hoog zit als de kleiklinkers.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
lukanar zei:
Nee hoor , heb hier zo'n boogje liggen met straal 40/45 cm.
Wel niet met kleiklinkers maar met paepesteen.
Dus het kan wel maar je zijt wel enkele uurtjes zoet met uitpassen en meten..... maar is dat niet altijd?

fotooke?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Moment

nu gene tijd...

nu wel

20190523_133830.jpg


 

Rollaag gemetst en opgevoegd ; straal cc
20190523_133841.jpg
50 cm , midden leilinde boom

Rollaag in boog met binnenwerk in zand/dolomiet met mos begroeiing en Digitalissen 

ongeveer 25 jaar geleden aangelegd

 

De witte steen als terras is een doicheau imitatie zandsteen uit beton. Koud gestraat op een bed van zand en ingezand met wit zand.

 

De gieter heb ik gsjoept van mijn schoonmoeder zaliger. 

 

 
 

Bijlagen

  • 20190523_133830.jpg
    20190523_133830.jpg
    889,4 KB · Weergaven: 6
  • 20190523_133841.jpg
    20190523_133841.jpg
    932,9 KB · Weergaven: 5

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
O , den deze nog. 

Is voor de aansluiting van het vlak in kleiklinkers met een rollaag in baksteentjes , maar das qua werkwijze krak hetzelfde als kleiklinkers. Opletten met betonklinkers, die kun je slecht metsen en opvoegen.

Wel effe er bij zeggen: dit vlak van kleiklinkers is gemaakt met afgekeurde kleiklinkers bij de klanten.

Je gaat klezoorkes zien, halfkes, dikformaat en waalformaatjes .

Patroon is wildverband. Wat wil zeggen dat er gewerkt wordt zonder snijafval, alles moet erin en er wordt niet alleen in lange gestrekte lagen gestraat maar ook willekeurig met  dikformaat die dwars liggen op de strekken, de rest is waalformaat.. 

En hier is gewerkt met in het vlak een open voeg. Want de meikevers komen hier uit, menne appelboom staat in dat vlak en die heeft dorst. En omdat ik tussen de voegen slaapkamergeluk heb uitgepland. 
preved.gif


en omdat ik 
crazy.gif
zen

 

Maar je ziet duidelijk hoe de aanzet van de streklagen en kopstukken aansluit met de streklaag in boog en daarop de rollaag. 

 

20190523_133927.jpg


 

 
 

Bijlagen

  • 20190523_133927.jpg
    20190523_133927.jpg
    845,8 KB · Weergaven: 4

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Lukanar for president... 
yahoo.gif
yahoo.gif


 

@TS: vooral de eerste 2 foto's tonen aan dat het véééél beter kan dan wat er bij jou gebeurt is.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelfs beter zou kunnen...  
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
cry.gif
das geen boog maar een soort onregelmatige veelhoek 

door iemand uitgevoerd die nog nooit een boog gemaakt heeft , noch metselwerk noch terras of vloer
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
jan 007 zei:
cry.gif
das geen boog maar een soort onregelmatige veelhoek 

door iemand uitgevoerd die nog nooit een boog gemaakt heeft , noch metselwerk noch terras of vloer

 

Ge weet nu bij wie ge moet zijn 

rofl.gif
rofl.gif
 

Azaron

Lid
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
307
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hier zelf gedaan en ook niet allemaal volgens de regels van de kunst, maar wel content :)

 

 

u4exvz.jpg


dc5pop.jpg


znyqvs.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
awel, proficiat

Echt waar, en ik kan je verzekeren , heb al veel kleiklinkerwerken gezien en gekeurd.

 

Dus nancyvn je hebt nu al enkele voorbeelden hoe het moet. 

Enige respons zou welkom zijn.

 

 
 
Lid geworden
21 mei 2019
Berichten
14
Waarderingsscore
2
Punten
1
Het lijkt me duidelijk dat de boord er niet rond kan gelegd worden. Ik weet niet of het dan nog mooi is als de boog vanaf de ronding gewoon stopt. Ik ben er nog niet uit of ik de uitvoerder dit wil laten corrigeren. Ik denk, zoals ik nog merk aan de reacties, dat we het beter ten gepaste tijden zelf kunnen corrigeren. Wat je zelf doet, doe je beter zeker?
 
Lid geworden
21 mei 2019
Berichten
14
Waarderingsscore
2
Punten
1
Oh ja, en heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben blij dat ik als niet-professioneel dan toch mag zeggen dat ik het niet goed gelegd vind.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Als je graag de betonnen rand wil laten doorlopen kan je zelf een ronde omkasting maken van die breedte en zelf beton er in storten.
 
Lid geworden
21 mei 2019
Berichten
14
Waarderingsscore
2
Punten
1
Inderdaad. Dat ik daar zelf niet ben opgekomen!   Bedankt voor de ideeën.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
en hoe lang denk je dat die gegoten beton van 6 cm dik, koekerond, 15 cm diep het gaat uithouden zonder te breken?

 

Leg die kleiklinkers stotend of met voeg in rollaag rond. 

Metsel ze of stapel ze op de respectievelijke bedding

De buitenkant smeer je dan aan met een stugge mortel . 

stugge mortel is niet te veel water erbij mengen.

Werk een 2-3 cm onder de bovenkant van de klinker schuin weg naar beneden.

Een borst erop zetten zoals we zeggen 
rofl.gif
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan