Ik ga een wandelpad aanleggen met kleiklinkers.
Oude hollandse of nieuw?
Oud hollandse zijn pakken mooier maar onregelmatig van vorm. Je moet deze dus ' inden zand slagen'
Bij nieuwe zijn deze kleiklinkers maatvast en kan je deze op een afgetrokken bedding van stabilisé met vleilaag plaatsen.
Als deze begrippen je als chinees klinken, best je info ff updaten
.. of vragen.
Over de opbouw en dergelijke ben ik (hopelijk) reeds voldoende geïnformeerd.
Zie boven
Ik ben van plan om enkele bochten in mijn pad te leggen.
Al kleiklinkers of meer verhardingen gelegd?
De kantopsluiting zullen langs beide kanten 2 rijen kleiklinkers (haaks op het pad) zijn.
De kantopsluiting zullen langs beide kanten 2 rijen kleiklinkers (haaks op het pad) zijn.
Op de foto toon je een rollaag van kleiklinkers. Maar wat jij beschrijft in deze tekst is een dubbele streklaag van kleiklinkers als randafwerking.
Op de rechte stukken dacht ik boordstenen te plaatsen om daar dan tegen aan te werken.
Vergeet je boordstenen niet lager te plaatsen dan het bovenvlak van de kleiklinker NA afdrillen !!!!!
Nog eens herhalen,
Vergeet je boordstenen niet lager te plaatsen dan het bovenvlak van de kleiklinker NA afdrillen !!!!!
Een 3 cm is voldoende.
Nu vraag ik mij af op welke manier ik mijn kantopsluiting in de bochten kan maken?
Worden deze kleiklinkers eerst vastgezet in cement of ....?
Een afboording kan op ofwel stotend ofwel opvoegend zijn.
Stotend wil zeggen dat de kleiklinkers tegen elkaar liggen ( stoten tegen elkaar)
gevoegd wil zeggen dat de kleinklinkers met voeg gelegd worden.
Rollagen worden ofwel stotend gelegd ofwel met voeg.
Streklagen worden nagenoeg altijd stotend gelegd. ( uitzonderlijk gevoegd)
Voor bogen of organische vormen kan je best werken met een afboording in rollaag gevoegd. Je kan dan gemakkelijk in je voeg de straal van de cirkel opvangen. Bij stotende kleiklinkers zal je afhankelijk van de straal j klinkers konisch moeten aanslijpen.
Boorden worden het allereerst van al gestoken.
Je maakt een fundering van stabilise dat je goed aandamt. Hierop een mortelbed met daarin de kleiklinker ingetikt op de definitieve hoogte .
Voegen :
indien het nieuwe korrelig oppervlak kleiklinker is moet je best droog opvoegen en dadelijk afborstelen om cementsluier te vermijden.
Bij gepatineerde gladde kleiklinker ( meestalde oudhollandse recup) kun je met vloeibare voegsel inwassen