• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Klacht buurvrouw bij start bouwen met goedgekeurde omgevingsvergunning

WillyZ

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2020
Waarderingsscore
1
Punten
8
Situatieschets:
We hebben een goedgekeurde bouwaanvraag voor de sloop van de bestaand garage en opbouw van nieuwe garage, 54m2.

Bij de nieuwe situatie komt de achterzijde tot op de perceelgrens. De voorzijde moest op de zelfde plaats blijven als de oude garage.
Na de funderings en betonwerken hebben we de eerste laag stenen uitgezet.

Nu komt de 'oude' buurvrouw klagen dat we op haar grond aan het bouwen zijn, net over de perceelgrens en we moeten stoppen.

Plan van architect nagekeken en alles klopt volgens plan.
Contact opgenomen met de gemeente stedebouwkundige dienst.

Zij zeggen probeer eerst zelf overeen te komen, anders landmeter aanstellen anders juridisch....

Ben met haar vriendelijk in gesprek gegaan, maar blijft ze bij haar standpunt dat ik te ver ben. Ik heb zelfs met haar gaan nameten met de plannen erbij.

ik stelde dan voor om een landmeter aan te stellen en degene die ongelijk heeft betaald. Dat wilt ze niet, kan ze niet betalen. Ze gaat zelf eens naar gemeentehuis gaan, maar zal niet de eerste weken zijn want ik heb geen tijd, "Sta er maar alleen voor".
Heb haar nog de telefoonnummer gegeven van de meneer waarmee ik contact heb gehad van stedebouwkundige dienst, die was nog een uur bereikbaar wegens laatavondopening van het gemeentehuis, maar bellen wilde er niet doen.

Dat is dan een gepensioneerde dame tegenover een zelfstandige met vrouw die beide full-time werken met 2 jonge kinderen, alsof ik wel tijd teveel heb, soit.

Wie kan helpen wat we het beste doen?
a) Werken compleet stilleggen voor wie weet hoe lang?
b) Plan van architect volgen/ bouwaanvraag volgen en geen paniek.
c) heeft ze iets te zeggen indien we bouwen wat op het goedgekeurd plan staat?

Uiteraard bel ik morgen met de architect, maar wat is jullie mening.

Alvast bedankt voor feedback

WillyZ

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2020
Waarderingsscore
1
Punten
8
Als je zeker bent, dan ga je door. Er is niemand die uw werken momenteel stil legt.
100% zeker ben je enkel als je een landmeter laat komen.

Ik neem aan dat de architect en het omgevingsloket de plannen correct opmaken en nakijken alvorens de bouwvergunning wordt uitgereikt?

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Waarderingsscore
236
Punten
43
Weet je toevallig geen scheidingspaal ter referentie staan die ooit door een landmeter gezet is?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.192
Punten
113
ik stelde dan voor om een landmeter aan te stellen en degene die ongelijk heeft betaald.
Dat lijkt mij een strak plan.
Dat wilt ze niet, kan ze niet betalen.
Ja dan spreekt ze zichzelf tegen he.
Oftewel is ze 100% zeker van haar gelijk en dan kan ze dus ook 100% zeker zijn dat ze de landmeter niet moet betalen.
Oftewel heeft ze wel degelijk schrik voor de kost van de landmeter maar dat betekent dan ook dan ze eigenlijk niet zeker is van haar gelijk.
Wie kan helpen wat we het beste doen?
Ik zou vasthouden aan dat plan van de landmeter. Als ze weigert uit schrik voor de kost zou ik haar dan ook vlakaf confronteren met haar tegenspraak en dat ze dan feitelijk ook niet zeker is. En dat ze jullie dan ook moet met rust laten.

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
590
Punten
93
Landmeter lijkt me toch aangewezen.

Je mag wettelijk wel verder bouwen, maar als achteraf blijkt dat jouw garage een stukje op haar land staat, wordt het een soep.

WillyZ

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2020
Waarderingsscore
1
Punten
8

Je mag wettelijk wel verder bouwen, maar als achteraf blijkt dat jouw garage een stukje op haar land staat, wordt het een soep.
Dat is men gevoel ook een beetje, al paar offertes opgevraagd maar wil ik de kosten niet betalen mocht ik gelijk hebben.

Want als zij niet wil of kan betalen gaat er ook nooit een aanstellen om te zien of het effectief op haar grond staat. Ze blijkt ook niet echt ondernemend als het al te moeilijk blijkt om iemand te bellen van de stedebouwkundige dienst.
Het dan gaat het over nog geen 20cm over een lengte van 5meter in geval de landmeter aangeeft dat ik erover sta.

Pfff, leuke start van de werken...

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
106
Punten
43
Je kan 50/50 voorstellen bij betaling van de landmeter.
Daarboven kan je dat via een rechtbank zelfs laten afdwingen, natuurlijk extra kosten.

Als je wilt doorzetten zou ik persoonlijk zelf een landmeter betalen en laten afpalen. Jij hebt er uiteindelijk voornamelijk baat bij.
Wordt er daarna nog lastig gedaan, zou ik de procedure in gang zetten om kosten te delen.

Natuurlijk ben je dan wel geen gezellige buren meer.

Het goedkoopst is om proberen te achterhalen waarom de buur zo lastig doet maar dat kan evengoed pure emotie zijn.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.965
Punten
113
Gewoon verder doen.
Op wat baseert de vrouw zich dat jij te ver komt?

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
590
Punten
93

Dat is men gevoel ook een beetje, al paar offertes opgevraagd maar wil ik de kosten niet betalen mocht ik gelijk hebben.

Want als zij niet wil of kan betalen gaat er ook nooit een aanstellen om te zien of het effectief op haar grond staat. Ze blijkt ook niet echt ondernemend als het al te moeilijk blijkt om iemand te bellen van de stedebouwkundige dienst.
Het dan gaat het over nog geen 20cm over een lengte van 5meter in geval de landmeter aangeeft dat ik erover sta.

Pfff, leuke start van de werken...
Jij bent natuurlijk best geplaatst om aan te voelen hoe groot de kans is dat ze ooit formele stappen onderneemt. Als je je zeker voelt dat ze het bij zeuren houdt, dan kun je gewoon je schouders ophalen en voordoen natuurlijk.

WillyZ

Nieuw Lid
Lid geworden
10 jun 2020
Waarderingsscore
1
Punten
8
Gewoon verder doen.
Op wat baseert de vrouw zich dat jij te ver komt?
Op deze paal, groen pijl, van de scheidingsmuur tussen mijn buurman aan de zijkant en achterbuurvrouw. Die muur staat er al ruim 30jaar en meer. of die überhaupt correct staat weet ook niemand natuurlijk.
Als ik kijk naar een andere scheidingsmuur met mijn buurman aan de zijkant staat die muur volledig op mijn grond tegen de perceelgrens niet 50/50. Vermoedelijk omdat mijn huis er eerst stond en daar tegenaan gewerkt is.

kwam nog een interessant artikel tegen... https://immo.vlan.be/nl/advies/de-w...-voor-een-stukje-op-jouw-perceel-grond-bouwde

Het laten afbreken zal moeilijk zijn ik.
Ik ben ter goede trouw, ik volg gewoon de plannen van in de bouwaanvraag.

Bijlagen

• IMG-20231123-WA0016.jpg
    IMG-20231123-WA0016.jpg
    192,4 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt:

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
106
Punten
43
... Ze blijkt ook niet echt ondernemend als het al te moeilijk blijkt om iemand te bellen van de stedebouwkundige dienst.
...
Zij heeft er natuurlijk alle baat bij om traag te werken, de onzekerheid ligt bij jou.
Eveneens als ze niet zeker is kan ze het alleen maar rekken, met doel of voor plezier. Mensen zitten soms raar in elkaar.

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
85
Punten
28
Geen idee wie er gelijk heeft. Die vrouw kan ook relatief goedkoop gewoon een deurwaarder of politie laten komen tijdens de werken voor een vaststelling te laten doen .

Als jij dan verder doet, terwijl de perceelsgrens betwist wordt... Geen idee of daar gevolgen bij horen. Zowel het verder doen als later bij een eventueel ongelijk.

Zou daar toch eens over informeren bij het vredegerecht. Als je tussen de lijnen leest wat de gemeente je vertelde kom het daar op neer. Eerst overeenkomen (op papier met deze situatie) of landmeter/vredegerecht.

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
805
Punten
113
Zo een landmeter is ook niet goedkoop. Ik dacht dat te doen om mijn tuinafsluiting te plaatsen. Hiervoor gingen er 2 punten moeten uitgezet worden. Kort geschetst: recente verkaveling (<10 jaar), een rechthoek van grond met één lange zijde met kleine knik, ging lange en korte zijde een 65m draad komen aanpalend aan bosgrond van de overheid, rest stond er al van de buren. Goedkoopste offerte was 480 euro +BTW (en dat is 3 jaar terug).
Dit dan maar niet gedaan en alles naar eer en geweten dan zelf uitgezet, en dan 5cm naar binnen zodat het dan meest waarschijnlijk op mijn grond staat. Als er ooit iemand eens de boel komt nameten, en het fout is, dan zien we wel weer wat we dan doen.

Naar TS, waar is haar grond op basis van uw foto? Rechts van de groene pijl? Je hebt een oude muur afgebroken en gaat op dezelfde plaats een nieuwe bouwen?

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
945
Punten
113
Waar komt de waterkering?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.286
Punten
113
een landmeter is idd niet goedkoop, en toch zou ik die zelf aanstellen, en zelf laten uitmeten. Betaal die man, slik 2 keer en ga door.
Als de muur op jouw grond staat -> dan kun je rustig verder doen en kun je tegen de buurvrouw zeggen: Landmeter heeft gemeten het is juist. Ow ja, ge moet mij nog 500€
Als de muur op haar grond staat -> kun je nu nog schakelen, klein stukje van je beton slijpen zodat je wel op jouw grond bezig bent.

Wat de uitkomst ook is, voor 500€ gemoedsrust kopen zou ik direct doen :). (ja het is veel geld, maar dan ben je ook van het gezeik vanaf)

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
779
Punten
113
Laat een landmeter komen op jouw kosten en als deze je verhaal bevestigd kan je van start gaan.
Niet al te veel van aan trekken. Als je nu te snel gaat meegaan in haar verhaal ga je later nog vaker last krijgen met zulke mensen.

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Waarderingsscore
101
Punten
43
Heb je ooit een landmeter laten komen of heb je enig idee waar de scheidingslijn effectief ligt? Ik zou het als buur ook wel appreciëren als er eerst een landmeter komt. En eerlijk gezegd lijkt het mij ook logisch dat jij deze kosten draagt, jij beslist om te bouwen op de scheiding (nouwja, de gemeente). Als je zomaar begint met bouwen zonder het echt te weten snap ik de frustratie.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
578
Punten
113
een landmeter is idd niet goedkoop, en toch zou ik die zelf aanstellen, en zelf laten uitmeten. Betaal die man, slik 2 keer en ga door.
Als de muur op jouw grond staat -> dan kun je rustig verder doen en kun je tegen de buurvrouw zeggen: Landmeter heeft gemeten het is juist. Ow ja, ge moet mij nog 500€
Als de muur op haar grond staat -> kun je nu nog schakelen, klein stukje van je beton slijpen zodat je wel op jouw grond bezig bent.

Wat de uitkomst ook is, voor 500€ gemoedsrust kopen zou ik direct doen :). (ja het is veel geld, maar dan ben je ook van het gezeik vanaf)
500 euro voor gemoedsrust en om die buurvrouw weg te laten lopen elke keer dat je ze ziet, gewoon met het factuur zwaaien, beste investering van uw leven!

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.473
Punten
113
Kostprijs voor garage van 54m² ???? 30.000€ ??
Kostprijs stil leggen werken door buurvrouw ?? 15€/dag?
Kostprijs raadplegen advocaat want PV opgesteld en naar de vrederechter ( oja en dan zal je een landmeter sowieso MOETEN betalen ) ?? 1500-2500€?

Kost om NU eenzijdig een beeidigd landmeter aan te stellen.... 650€ ?
Vraagt uitpaling van de erfgrens !!

Ps
Als ik zo op die foto kijk en dat groen lijntje is de grens dan zou ik ook zeggen dat je ruim over de grens zit.
Opgelet met uit te gaan van oude tuinmuren of afsluitingen, daar is men NOOIT zeker vna dat dit op de scheiding is gezet.
30 jarige verjaring kan dus een rol spelen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan