Klacht buren over potentiële geurhinder kippen

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
De titel is misschien een beetje vreemd, maar dan is de klacht dat ook. Ik probeer het vriendelijk te verwoorden, laat ons zeggen dat mijn buren over zowat alles hun mening hebben en deze ook graag delen.
Misschien eerst even kaderen. Wij hebben recent gebouwd (OB), onze buur zijn woning staat zeer dicht tegen de scheiding (zo'n 30 cm) en zeer ver naar achter.

Wij hebben 2 kippen en vlak na den bouw liepen deze vrij over bijna de hele tuin, maar voor de aanleg van onze tuin zijn deze tijdelijk verhuisd naar familie. Nu heb ik een ren gemaakt op de voor ons meest aangewezen plaats, dit is tegen de scheiding met de buren aan de achterkant van hun woning.

De buren hadden reeds aangegeven dat ze dit liever niet hadden, omdat dit geuroverlast gaat meebrengen. Ik heb hier echter geen gevolg aan gegeven, omdat dit voor ons gewoon de beste positie is. De buren zien de kippenren liever helemaal achteraan de tuin, maar dat zien wij dan weer niet zitten omdat de grond daar eigenlijk altijd nat is en er nooit zon komt. Bovendien moeten we dan een eind door het gras, terwijl we nu een pad hebben tot aan de ren.
Nu hebben ze nog een keer aangetekend hun ongenoegen kenbaar gemaakt. Ook nu ben ik niet van plan om daar veel ruchtbaarhied aan te geven.
Een hele uitleg, maar ik vraag ik me gewoon af waar ik me aan kan verwachten. De buren kennende gaat hij het hier niet bij laten.

PS: De kippen zijn nog niet terug verhuisd.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
13
Punten
38
Ik weet niet of er op dit moment veel is dat je kan doen... 

Mijn eerste reactie (gevoelsmatig) was... niet netjes om zo je buren te negeren en uw goesting door te drijven... maar de feiten zijn er eigenlijk niet naar dat ze nu al recht tot klagen hebben. Er zitten verdorie niet eens kippen, laat staan dat er al geurhinder zou zijn. Het feit dat ze nu al anticiperen op iets dat er al dan niet kan of misschien zal zijn, doet wel vermoeden dat ze "overbezorgd" zijn. Dat kan later terecht of onterecht blijken.

Ik zou per mail of op een of andere traceerbare manier dit duidelijk maken, dat ze misschien te hard van stapel lopen, en dat je uiteraard als goede buur bereidt bent te gaan luisteren als er zich een probleem voordoet... wat nu niet het geval is.

Kunnen ze iets maken? Eigenlijk geen idee! Maar als ik even google op "afstand kippenhok buren", dan kom ik wel links tegen zoals deze:

http://www.groen.net/article.aspx?id=13205

die bijvoorbeeld spreken van:
  • * De disclaimer: check altijd met uw gemeentebestuur.
  •  * Er is geen stedenbouwkundige vergunning vereist ALS ... ofwel tegen een bestaande muur, of op 1 meter van de perceelgrenzen. En maximaal 10 vierkante meter.

Dat laatste punt zou wel eens een discussiepunt kunnen worden... ik lees: uw buren hebben zeer kort op de scheidingslijn gebouwd (30 cm) maar er niet op... dus er is geen gemeenschappelijke muur... dus lijkt mij dan dat je een afstand van 1 meter moet aanhouden? Anders moet je (hou u vast) een stedenbouwkundige vergunning aanvragen voor uw kiekens... de kiekens... :D

Enfin, ik zou dus voor de zekerheid eens horen bij stedenbouw hoe het qua regelgeving zit. Vraag ook eens of ze ervaring hebben dat buren daar geurhinder van zouden ondervinden (voor 2 of 3 kiekens lijkt me dat nogal straf, het is geen pluimveebedrijf dat je opricht)... En voorts beleefd de buurman er op wijzen dat er nog niks aan de hand is?

Ik zou vooral goed meewerken op dit moment, je heel bereidwillig voor dialoog tonen... goede buur en goede huisvader zijn... als uw buurman het dan tot bij de vrederechter trekt, kunt ge toch al de "ik ben een sympathieke pee" kaart trekken.

Andere dingen waar je op kan anticiperen:
  • * "Die kiekenmest trekt in mijne buitenmuur en gaat zouten afgeven!!" -> niet uw fout als er geen waterkering zit in de muur.
  • * "Die kiekens maken lawaai" -> als er gene haan bijzit denk ik niet dat er recht op klagen is, laat ze het maar objectief vaststellen...
  • *"Die kiekens kunnen over den draad vliegen" -> hogere draad zetten
  • ...

Voorts volg ik dit aandacht op omdat mijn dochter (4 jaar) ook al van kuikentjes en eitjes aan het spreken was ... :D

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.351
Punten
113
Tja, tussen 'voor mij is het beter/makkelijker zo' en 'de buur heeft er geen last van' ligt natuurlijk maar een kleine moeite: de kippenren naar achter verplaatsen.

Ik heb ook een drietal kippen achteraan in de tuin, en ik moet toegeven: dat stinkt. Naast eieren produceert dat vooral stront. Zelfs nu wanneer het koud is ruik je het wanneer je in de buurt komt. In de zomer is dat nog een stuk erger.
Als je dan je kippenren tegen het terras van de buren gaat leggen moet je niet verwonderd zijn dat deze daar niet bijzonder gelukkig mee zijn.

Een beetje rekening houden met een ander is er vandaag helaas niet vaak meer bij. Het enige waar men nog van uit gaat is zijn eigen 'recht'. Een jammerlijke evolutie.
Wie dan klaagt is verzuurd, maar de échte verzuring is eigenlijk iets anders: ikke, ikke, ikke.

Het is nu nog moeilijk inschatten wat je ooit nog aan je nieuwe buur zal hebben, maar het is toch een afweging waard: een goeie relatie met je buren is onschatbaar.
En het is maar de vraag of je jou al het gedoe (en kosten die er mee gepaard zullen gaan) op de hals wil halen gewoon 'omdat je het recht hebt'.

Naar mijn persoonlijke gevoel is het de (misschien wel kleinburgerlijke) instelling om te proberen een beetje rekening te houden met een ander die ons Vlamingen onderscheidt van Hollanders. En ik zal nooit een Hollander zijn!

Langs de andere kant: kippen hebben niet graag natte voeten!
Die van mij zitten ook onder de bomen en daar komt ook weinig zon, maar net dankzij de bomen valt het met het vocht eigenlijk nogal mee.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjayKunnen ze iets maken? Eigenlijk geen idee! Maar als ik even google op "afstand kippenhok buren", dan kom ik wel links tegen zoals deze:

http://www.groen.net/article.aspx?id=13205

die bijvoorbeeld spreken van:
  • * De disclaimer: check altijd met uw gemeentebestuur.
  •  * Er is geen stedenbouwkundige vergunning vereist ALS ... ofwel tegen een bestaande muur, of op 1 meter van de perceelgrenzen. En maximaal 10 vierkante meter.

Dat laatste punt zou wel eens een discussiepunt kunnen worden... ik lees: uw buren hebben zeer kort op de scheidingslijn gebouwd (30 cm) maar er niet op... dus er is geen gemeenschappelijke muur... dus lijkt mij dan dat je een afstand van 1 meter moet aanhouden? Anders moet je (hou u vast) een stedenbouwkundige vergunning aanvragen voor uw kiekens... de kiekens...

Deze regelgeving had ik ook al gevonden. Dit gaat over de constructie van een hok, wat ik niet van plan ben. Ze komen in zo'n standaard houten hok op pootjes te zitten.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door D I Y

Tja, tussen 'voor mij is het beter/makkelijker zo' en 'de buur heeft er geen last van' ligt natuurlijk maar een kleine moeite: de kippenren naar achter verplaatsen.

Ik begrijp wel dat het zo overkomt en ik ben echt geen moeilijke mens, maar er is nu éénmaal al een historiek. Ik ben in de korte periode dat ik hier woon al zeer toegeeflijk geweest om de buren hun "problemen" op te lossen. Ze beweren steeds bereid te zijn tot een oplossing, maar eigenlijk is er steeds maar één oplossing aanvaardbaar en dat is die van hun.

Op een gegeven moment ben je het gewoon beu om steeds je broek te moeten afsteken om toch maar de goede vrede te bewaren.

Sorry, het zit me hoog.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door invictus66

Deze regelgeving had ik ook al gevonden. Dit gaat over de constructie van een hok, wat ik niet van plan ben. Ze komen in zo'n standaard houten hok op pootjes te zitten.

En "zo'n standaard houten hok op pootjes", is dat geen "hok" dan?

BTW, ik kan me eigenlijk wel vinden in de reactie van DIY. Het zijn niet altijd de "klagers" die fout zijn, maar die plaatst men altijd eerst in een negatief daglicht. En zoals in elk zulk verhaal zijn er 2 kanten, en wij kennen hier maar één.

Lid geworden
22 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien voorstellen om bij dat gedeelte een stuk haag te voorzien tussen u en de buren? En dan het hekken van her kippenren tot 1m van de perceelsgrens, dan komen ze niet te dicht bij de buren en de haag zorgt dat ze minder hinder hebben. Naar geur toe: die van ons hun kak stinkt ook, maar als het stro net ververst is ruik je zelfs als je bij het ren staat niet echt iets. Dus geregeld eens het stro verversen zal een groot stuk van de geurhinder ook beperken.

Of doe zoals elke goede buur, de kippen verplaatsen. Die van ons staan achterin de tuin achter het tuinhuis, nog niemand heeft erover geklaagd. Voor ons zou het ook gemakkelijker zijn om die een twintigtal meter dichter bij de woning te hebben, maar dat minuutje stappen maakt toch niets uit. Wilt u zo graag een pad, verleng dan het pad naar achter.

En u moet niet perse naar achteren verschuiven, maar zijwaarts kan ook: plaats ze meer naar her midden toe. Of zet ze tegen de andere perceelsgrens waar misschien minder last is voor de andere buren. Het is niet dat u buren heilig zijn, maar hoe zou u het vinden moesten ze op een halve meter van u terras stinkende beesten plaatsen? Want als u de geurhinder wilt beperken zal het al snel maandelijks of meerdere keren per maand het stro verversen zijn. En stro is goedkoop maar nog niet gratis.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
13
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door invictus66

Ik begrijp wel dat het zo overkomt en ik ben echt geen moeilijke mens, maar er is nu éénmaal al een historiek. Ik ben in de korte periode dat ik hier woon al zeer toegeeflijk geweest om de buren hun "problemen" op te lossen. Ze beweren steeds bereid te zijn tot een oplossing, maar eigenlijk is er steeds maar één oplossing aanvaardbaar en dat is die van hun.

Op een gegeven moment ben je het gewoon beu om steeds je broek te moeten afsteken om toch maar de goede vrede te bewaren.

Sorry, het zit me hoog.

Eerst en vooral: ik zou zeker checken of uw hok op pootjes niet kwalificeert als "hok" in die stedenbouwkundige betekenis. Een paardenstal is ook maar 4 palen met wat planken tegen, maar het telt wel als "stal" ;). Het zou me verbazen dat de wetgeving dermate nauwkeurig is... het zou dus wel eens van de interpretatie van de stedenbouwkundige ambtenaren kunnen afhangen.

Wel, ik kan absoluut snappen dat een moeilijke buur niet evident is om mee om te gaan. Het is gemakkelijk achter een scherm advies te geven, maar toch moet ik het cru stellen: met principes of het been stijf houden koop je niks, dat kost u alleen geld op termijn. Als die buur u uiteindelijk voor de vrederechter sleept, dan doet heel dien historiek van toegeeflijkheid er just nul komma nul de botten toe. Jammer, niet fair, je kan er van vinden wat je wil maar ik vrees dat dat zo is.

Dat gezegd zijnde, ik zou nog niet meteen zomaar plooien als je inderdaad zeker bent dat je stedenbouwkundig in orde bent (spring binnen daar, vergewis u er van, ga niet af op aannames maar op feiten, want als uwe voortvarende buur u op 1 onnozel detailke fout moet betrappen, dan stuikt heel uw argumentatie in elkaar). Je hebt gelijk dat je buur niet zomaar moet beslissen wat jij doet op je stuk grond, zolang dat binnen de grenzen van het normale blijft. Het houden van wat huisdieren is behoudens beperkte overlast (ja, ne hond blaft ook eens, en een kat kakt ook eens in iemand anders zijne hof... zolang dat geen serie-gekak en continu geblaf is... ) geen reden om uw buren te dagvaarden. 

Natuurlijk moet je objectief blijven, en toch even die wrokgevoelens die hoog zitten laten varen. Als je objectief vaststelt dat volgens jou er echt geen geuroverlast is omdat je bv. dat stro goed vervangt, dan zie ik niet meteen een probleem. Maar bon, om uw gebuur te koeieneren het just langs zijn zomerterras leggen of zijn inblaasopening van zijn ventilatie, dat is nog een stapke verder. Dat hoor ik u nu niet doen hier, maar pas toch echt op met die wrok... onrechtvaardig zoals je het mag vinden, hij kan u meer kloten dan gij hem met een paar kiekens... Hou er ook rekening mee: als het voor u exact 0,0 meer moeite kost om de ren/hok elders te plaatsen, dan zal dat ook meespelen als er ooit discussie rond is. Bijvoorbeeld geen andere goede locatie hebben (wegens te nat, te veel schaduw), of kosten moeten hebben om een pad door te trekken, vind ik goede argumenten om (mits geen overlast dus) de ren te laten staan.

Nu, zonder foto's of een plan vind ik het verder moeilijk om meer advies daarover te geven. Ik kan totaal niet inschatten op basis van tekst alleen of dat nu effectief potentieel hinderlijk gaat zijn voor uw buur.

Maar bon, ik heb 5 jaar gewoond naast ene die 40 sierkiekens had voor op wedstrijden te gaan pronken. Bij het werken met de bosmaaier moest ik altijd zien of ik geen kieken van hem meehad omdat die altijd over den draad sprongen en bij ons kwamen rondlopen/rondkakken/eieren leggen... Ik ben denk ik nogal verdraagzaam wat dieren betreft ;). (voor de baasjes minder bij momenten... )

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.427
Punten
113
Kippen die over een draad vliegen moet je een vleugel knippen, dan fladderen ze maar wat.

Kippen in een ren, niet in een batterij ,  de scharrelkip dus, wordt voor professionele teelt gerekend op 2 kippen per m² loopruimte. Als je dus 3 kippen op 10 m² zet, zijn het multimiljonairs.

Regelmatig de grond omkoppen met een spitvork zorgt ervoor dat de bodem luchtig blijft ? Regelmatig, bedoel ik 2 keer op een jaar ( voor - en najaar)

Scharelkippen die voldoende plaats hebben ( en schaduw op hun ren) dat stinkt niet.

En iemand die al op voorhand aangetekend schrijven richt voor iets wat nog moet komen ..... moet op de lotto spelen.

Iets vergeten

Geurhinder, spuit je kippen overvloedig in met parfum ( die van armani riekt wree goe maar is wel prijzig) de goedkoopste brol mag dus ook.

Voordeel 1: je kippen verwelkomen elke nieuwe kip als ' vriendje ' en gaan deze niet aanvallen

voordeel 2 : je buur weet niet wat hij ruikt :)

Lid geworden
22 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat men ook kan doen is het kippenren afdekken met netten. Wij hebben dat jaren geleden gedaan in de periode van de vogelgriep. Houdt dus ander gedierte weg van bij de kippen (want ook de vrije vogels lusten kippenvoer). En misschien toch eens denken aan die haag tussen de buren en de kippen: mij lijkt het ook een voordeel voor u, want als u vruchtdragende planten neemt leveren die ook eten voor de kippen. En het moet niet vruchtdragend zijn, kippen eten zowat alles dat groen is. Er zijn maar een paar uitzonderingen die men niet mag plaatsen bij de kippen.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Eerst en vooral: ik zou zeker checken of uw hok op pootjes niet kwalificeert als "hok" in die stedenbouwkundige betekenis.

Ik zal deze week eens proberen passeren bij de dienst stedebouw. Ik heb er ook geen enkel probleem mee om het hok op een meter van de scheiding te plaatsen.

Nog een plannetje om de situatie in te schatten. De tuin loopt nog een stuk verder naar achter en het tuinhuis en kippenhok zijn niet helemaal op schaal.

Ik zal nog eens proberen om de buren ervan te overtuigen dat 2 kippen niet veel hinder met zich mee brengen en nog even aanhalen waarom ik ze liever niet achteraan zet.

Bijlagen

• Inplanting.JPG
    Inplanting.JPG
    138,1 KB · Weergaven: 0

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Ik zou overwegen om dat hokje niet te plaatsen. In de plaats hiervan maak je een kippendeurtje in je tuinhuis en een apart binnenhokje in dat tuinhuis. Een halve m² is groot genoeg voor een zitstok en een legnest. Je kan dan de eieren van binnenuit rapen. Ik zie ook nog een ruimte van 1m breed tussen tuinhuis en erfscheiding. Die zou ik bij de kippenweide nemen, dan wordt dat stuk en passant mee proper gehouden, je kan daar toch weinig anders mee doen.

fiekesof

Lid
Lid geworden
14 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Onze vorige buren keken ook niet naar ons met als gevolg dat er kalkoenen,duiven,kippen (ook 2 hanen) ,... rondliepen.

Ook dicht en wij hadden wel degelijk geurhinder,maar dit kwam omdat hij de koten nooit proper maakte.

Doordat al het eten daar ook lag zaten we met muizen...

Om over de geluidsoverlast nog maar te zwijgen.

We hebben er nooit iets over gezegd,maar de ergernissen waren er.

Ik zou,voor de goede vrede,toch het hok opschuiven.

Kan het niet langs de andere kant komen?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.427
Punten
113
Zo'n 2 of 3 schoon dikke orteplons , ( goudbruinrosse dikke reuzegrote kippen met een weelderige bos pluimen) verstop je toch niet achter een tuinhuis ??

Ik zou de kippenren rechts van het tuinhuis plaatsen, met daarbij geintregeerd een mooie sierlijke moestuin en kleinfruit. Handig om de uitgelopen salade en snijafval van de groenten en  kruiden dadelijk bij de kippen te gooien. Misschien nog een klein serre of liggende kas, voorkant afsluiten met kastanjetrellis en een houten poortje, paar frambozen druivelaar bv de Lakemont en .... genieten maar

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.351
Punten
113
Ja, als er voorgeschiedenis is, dan raken de zaken snel gecompliceerd en geïrriteerd. En dan raakt het geduld of de inschikkelijkheid op. Ik wou u niet als de boeman afschilderen, mijn excuses daarvoor.

Een aantal mensen heeft hier al duidelijk gemaakt dat er wel degelijk regels rond het houden van kippen bestaan en hebben u de raad gegeven u hierrond goed te informeren. Een 'gewoon hok op poten' kan evengoed hieraan onderworpen zijn dus wanneer u uw zin nu eens wil doordrijven zorg dan dat ze u nergens op kunnen pakken, anders kan het heel duur worden. 

En weet wel: ook 3 kippen schijten er op los dus hoe verder weg van uw woning, hoe liever. 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
een kip kan dan wel stinken .
maar wat dan van mensen die hun huis.
met een open haard warm stoken.
nu het weer kouder is en zeker als het windstil is.
ruikt het overal naar stook moeten die mensen dan in de kou zitten?
of wat met het frituur en de baker sluiten.
geur is er nu eenmaal in de stad uitlaat frituur.
en in het veld haan en koeien.
enkel een rijke mens kan zich midden in een hectaren groot terrein.
iets kopen en van de rust genieten of er moesten vliegers passeren.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
261
Punten
83
Aan de foto te zien plaats u de kippen daar omdat U er dan niet teveel last van hebt, maar wel vlak aan de buren hun achtergevel. Waarom plaats  het hok niet naast uw achtergevel? 

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0

Op een gegeven moment zal je een vrederechter hebben die aan u de vraag zal stellen waarom u het kippenhok niet achteraan zet ...

Het antwoord daarop is dan gewoon  :  " dat is in het belang van de kippen ... daar is het veel te drassig en hebben ze nooit zon " ...

Als uw buur de overlast wil laten vaststellen zal hij de vrederechter moeten verzoeken een plaatsbezoek te maken  (of een axpert aan te stellen ) ...  sommige vrederechters komen met plezier eens naar uw kiekenkot zien ...  anderen zeggen ...  " ik ben gisteren in delhaize nog langs de kippen gegaan ... daar lagen er honderd en er was geen overlast ..."  ....

of ...

" je kan uw buur misschien eens een paar eitjes geven ..." 

Soms stel je 's morgens gewoon vast dat uw kippen mogelijks zijn opgegeten door een vos ...en kan u ruiken dat uw buurvrouw verse vol au vent aan het bereiden is ...

Neen ... ik begrijp uw probleem maar enige voorspelling doen over de toekomst ...  daarvoor beschik ik niet over de nodige tools / kennis ....

Best natuurlijk wel de kippen "verzorgen" en "voldoende eten geven "  ... maar zeker niet te veel want ook dat gaat liggen rotten ...

k.b.

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s

Aan de foto te zien plaats u de kippen daar omdat U er dan niet teveel last van hebt, maar wel vlak aan de buren hun achtergevel. Waarom plaats  het hok niet naast uw achtergevel? 

Omdat daar varkens zullen komen ...*yahoo*

De vraag is gewoon ....  "is er overlast ? "  ....

k.b.

Lid geworden
3 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier eigenaar van 2 kippen in een ren van 10m2, tegen de buren in de hoek.  

Geen last van geurhinder of klagende buren.  

Kippenren wordt ook regelmatig bijgestrooid met houtsnippers of versnipperde bladeren.  Dit mulch laag neemt de modder en uitwerpselen op.  Dus geen geurhinder, eerder een bosgeur!  

Het kippenhok zelf wordt ook geregeld proper gemaakt, een werk dat dit weekend trouwens gepland is.  Het stro dat ik gebruik is trouwens verdorde siergrassen van vorig sezoen door mijn hakselaar verhakseld.    Daarvan heb ik veel te veel van en geef ik door naar een paar huizen verder die ook kippen hebben.

En inderdaad zoals hier boven al eens vermeld is,  de buurman van TS veroorzaakt dus zelf geen geurhinder?  Vb een houtstoker?  Zulke mensen heb je ook.  Klagen dat uw kippen stinken maar zelf de buurt verdoezelen met sterke stookgeur.   Leuk als je op dat moment een raam heb open staan of was buiten hangt...  Maarja das even off topic!

Bovenaan