kippenkot

Lid geworden
2 sep 2021
Waarderingsscore
1
Punten
1
hallo, ik heb enkele vragen ivm plaatsen van een kippenkot, wij zouden graag een groot kippenkot maken (3 x 2) op een betonnen sokkel en met gladde binnenkant, de reden hiervoor is dat we veel last hebben van bloedluis, dit lijkt ons gemakkelijker om goed te kunnen onderhouden en de muren te kalken.
Voor de betonplaat zou ik een vorstrand voorzien, plastiek eronder, netten erin en net iets kleiner maken dan het kot zelf. Dan 4 afzonderlijke kaders maken voor de muren, diba eronder tegen opstijgend vocht, frame maken voor dak en bekleden met ijzeren golfplaten. De muren zelf zou k bekleden met onder druk geimpregneerd hout (den) en langs binnen met een multiplex bekleden.De multiplex binnen zou best ook rusten op de beton en afkitten met silicone zodat we die bloedluis zo goed mogelijk kunnen buiten houden. Isoleren ben ik niet van plan, maar zou ik een dampscherm of doek of zo moeten voorzien? Mijn zorg is dat ik misschien toch nog vochtproblemen zou kunnen krijgen, lijkt dit een goede opbouw te zijn of zijn er dingen dat ik beter zou kunnen veranderen. Hartelijk dank voor de reacties. mvg Dieter

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Gewapende vloerplaat in beton met een vorstrand is oké, ik zou wel proberen om de betonplaat zo glad mogelijk af te werken, polieren zou ideaal zijn ivm reiniging.
Op de betonplaat zou ik niet onmiddellijk starten met het houtskelet maar eerst enkele lagen baksteen metselen die je dan ook best zo glad mogelijk cementeert.
Hierop start je met het houtskelet, aan de binnenkant een betonplexplaat en aan de buitenkant die geimpregneerde beplanking liefst verticaal uit één stuk en met tand en groefverbinding.
Als onderdak ook die betonplex met daarop uw dakbedekking.
Het kalken van de binnenkanten heeft een ontsmettende werking en kan in die zin voor van alles goed zijn maar voor de bloedluis is dat niet altijd voldoende.
Zelf heb ik hiervoor ooit ook al van alles geprobeerd met wisselend succes. Echter dit jaar denk ik de ideale methode te hebben gevonden die uiterst simpel en volkomen onschadelijk is.
Gewoon elke keer je de drinkemmer ververst er een klein teentje knoflook bij gooien. Gedaan met afbranden, kalken, chemische bestrijdingsmiddelen of regelmatige inzet van dure roofmijten.
Het laatste jaar gebruik ik ook geen stro, houtkrullen of dergelijke meer als bodembedekking maar strooi ik een dikke laag wit zand op de bodem. Ongedierte heeft daar een hekel aan, het absorbeert het vocht uit de uitwerpselen en het kan na uitzeven van de droge uitwerpselen steeds opnieuw gebruikt worden.

Lid geworden
2 sep 2021
Waarderingsscore
1
Punten
1
Dank u Charel voor de mooie uitleg, een laag stenen metsen en daarop structuur beginnen is geen probleem, maar ik denk dat het aan de deur wel een probleem zou kunnen geven, we zouden gemakkelijk willen binnenrijden met kruiwagen, en zo een rij stenen is niet zo handig om over op te rijden, als ik de beton ong 10 cm boven het maaiveld laat uitkomen, kan ik dan nog altijd last hebben van opstijgend vocht? hiervoor dient die diba, dacht ik, maar ik ben geen expert :). binnenkant afwerken met betonplex is geen probleem, maar mag deze de beton raken of niet? en met welke reden zou er een betonplex plaat onder het dak moeten komen,is dit voor stevigheid?
de truc met look hebben we ook al geprobeerd, maar helaas, geen effect, witte zand kunnen we wel eens proberen, dank u voor de tip.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Ivm die look: ik moet zeggen dat ik eerst wel een jaar gewerkt heb met Avimite wat blijkbaar ook een onschadelijk middel is, maar wat je ook met regelmaat moet blijven gebruiken om elk voorjaar opnieuw met een intensere kuur te starten. Ik ben dus pas dit voorjaar ipv met Avimite met knoflook begonnen en tot hier toe geen enkel beestje meer opgemerkt.
Ivm die stenen:
Je hoeft die helemaal niet door te metselen daar waar het deurgat komt, integendeel, voor het uitkuisen of in en uitrijden is het beter dat de bodem daar vlak blijft.
Dus enkel daar metselen waar er een wand op komt.
Je moet dit niet enkel doen voor het opstijgend vocht maar voor de properiteit en het gemak van opkuisen. Op de bodem ligt altijd één of ander strooisel of zand met ook de uitwerpselen en dat kan beter tegen een gecementeerde opkant (plint) liggen dan tegen een houten beplating. Ook als je het hok een goed wil uitschuren met water (en javel) is het beter dat dit niet in contact komt met het houtskelet, een waterkering helpt daarbij niets.
Terwijl je de beplating aan de binnenkant dus wat hoger boven de vloer laat beginnen kan je uiteraard langs buiten wel de beplanking over de bakstenen heen lager laten komen.

Lid geworden
2 sep 2021
Waarderingsscore
1
Punten
1
Dank u wel Charel, een hele duidelijke uitleg waarmee is sowieso verder kan, tot nu toe zijn we nog bezig met het plannen ed maar als het er staat, zal ik een paar foto's posten.

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
311
Punten
63
Ik zal in het voorjaar beginnen met kippenhok (iets kleiner, zal maar voor 2-3 beestjes zijn) maar ik was ook al van plan betonplex te gebruiken voor binnenwanden en dergelijke. Leuk te zien dat dit reeds bevestigd is door @charel als goede optie.

DirkDW

Actief Lid
Lid geworden
6 feb 2020
Waarderingsscore
99
Punten
28
hallo, ik heb enkele vragen ivm plaatsen van een kippenkot, wij zouden graag een groot kippenkot maken (3 x 2) op een betonnen sokkel en met gladde binnenkant, de reden hiervoor is dat we veel last hebben van bloedluis, dit lijkt ons gemakkelijker om goed te kunnen onderhouden en de muren te kalken.
Voor de betonplaat zou ik een vorstrand voorzien, plastiek eronder, netten erin en net iets kleiner maken dan het kot zelf. Dan 4 afzonderlijke kaders maken voor de muren, diba eronder tegen opstijgend vocht, frame maken voor dak en bekleden met ijzeren golfplaten. De muren zelf zou k bekleden met onder druk geimpregneerd hout (den) en langs binnen met een multiplex bekleden.De multiplex binnen zou best ook rusten op de beton en afkitten met silicone zodat we die bloedluis zo goed mogelijk kunnen buiten houden. Isoleren ben ik niet van plan, maar zou ik een dampscherm of doek of zo moeten voorzien? Mijn zorg is dat ik misschien toch nog vochtproblemen zou kunnen krijgen, lijkt dit een goede opbouw te zijn of zijn er dingen dat ik beter zou kunnen veranderen. Hartelijk dank voor de reacties. mvg Dieter

Vergeet je geen fotos te maken ? Volgend jaar ga ik er ook eentje bouwen :)

semo

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
94
Punten
48
Betonplaat voor kippenhok lijkt me wat overkill? Waarschijnlijk zijn enkele betonstenen op wat stabilise in de hoeken al voldoende.
Of dient deze ook al bodem?

Ik zou ook eerder voor betonplex dan gewone multiplex kiezen. Is wel wat duurder, maar een stuk gemakkelijker in onderhoud en zal langer mee gaan.
Mijten kruipen liefst in hoeken en kiertjes, dus een gladde betonplex en hoeken afkitten kan zeker helpen.

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
33
Punten
28
Hier een heel open (klein - 3 tot 6 kippen) kot, nergens winddicht. Vroeger veel last van bloedluis en sprays of poeder gebruikt. Nu een dik jaar bijna luisvrij, in die zin dat er wel zitten af en toe, maar zeer weinig. Sinds vorig jaar ga ik na het hok proper te maken (1*per maand ofzo) overal langs met de gasbrander type roofingbrander. Super middel!

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.084
Punten
113
Hier een heel open (klein - 3 tot 6 kippen) kot, nergens winddicht. Vroeger veel last van bloedluis en sprays of poeder gebruikt. Nu een dik jaar bijna luisvrij, in die zin dat er wel zitten af en toe, maar zeer weinig. Sinds vorig jaar ga ik na het hok proper te maken (1*per maand ofzo) overal langs met de gasbrander type roofingbrander. Super middel!
Ik wacht nu al met spanning af wie den eerste in de krant komt: man brand kippenhok af met onkruidbrander 🙊

Heb je dan alles in beton en staal gemaakt?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.509
Punten
113
Ik wacht nu al met spanning af wie den eerste in de krant komt: man brand kippenhok af met onkruidbrander 🙊

Je gaat daar maar vluchtig langs met de brander....

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.084
Punten
113

Je gaat daar maar vluchtig langs met de brander....
Bij onkruid normaal ook,aar je wil niet weten hoeveel hagen ze elk jaar afbranden 😅

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
33
Punten
28
Is gewoon in gedrenkt vuren gemaakt en een wbp multiplex vanonder. De binnenkant ziet er nu eerder Shou Sugi Ban-stijl uit. Fancy kippen dat wij hebben hoor!

Bovenaan