• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kippenhok nok ventilatie

Lid geworden
2 aug 2023
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hey! Ik ben een stuk verder met de bouw van mijn kippenhok en begin weldra aan het afwerken van het dak, ik zit echt nog met een vraag i.v.m. ventilatie.

368579827_3514677412114414_8007488110144673127_n (1).jpg

Op de bovenstaande foto zie je een groen vlak, daar zou ik OSB platen willen bevestigen met daarop een dakpan plaat (https://www.gamma.be/nl/assortiment/aqua-pan-dakpanplaat-metaal-antraciet-1-m2/p/B426746). Nu zag ik tijdens het bekijken van talloze tutorials dat ze in Amerika gebruik maken van ridge ventilation:

1692450263462.png

Wat ik dus dacht te doen is de OSB plaat langs beiden kanten naar boven toe 2 cm te kort te zagen waardoor en een speling ontstaat. Al lijkt het er wel op dat ik die ridge ventilation zelf nergens kan kopen :p

Wat denken jullie hiervan? Een goed of slecht idee?

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
750
Punten
113
Het belangrijkste is dat uw dames niet in de toch zitten. Dus als je in uw nok een opening gaat maken moet je maken dat de stok en nest waar de kippen zitten niet in een directe tochtwind zijn van de andere openingen (deur, ...) tot aan de nok.

Ikzelf heb ook net één gebouwd nadat het vorige verloren is gegaan aan een bloedluisinfectie, dus maak dat je weinig spleten hebt aan de binnenkant en gemakkelijk te schoon te maken is.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.655
Punten
113
Hier in de buurt al heel wat kippen gestorven door te warme hokken (en slechte baasjes?) een paar zomers geleden. Dus het is zeker nuttig.

Zoek eens op geventileerde nok of ventilatie nok? dan vind je toch wel wat.

Lid geworden
2 aug 2023
Waarderingsscore
4
Punten
3
Het belangrijkste is dat uw dames niet in de toch zitten. Dus als je in uw nok een opening gaat maken moet je maken dat de stok en nest waar de kippen zitten niet in een directe tochtwind zijn van de andere openingen (deur, ...) tot aan de nok.

Ikzelf heb ook net één gebouwd nadat het vorige verloren is gegaan aan een bloedluisinfectie, dus maak dat je weinig spleten hebt aan de binnenkant en gemakkelijk te schoon te maken is.
Ik heb een poortje gekocht dat s'avonds vanzelf toe gaat maar idd, dat van die bloedluisinfectie is een goed punt.

Lid geworden
2 aug 2023
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hier in de buurt al heel wat kippen gestorven door te warme hokken (en slechte baasjes?) een paar zomers geleden. Dus het is zeker nuttig.

Zoek eens op geventileerde nok of ventilatie nok? dan vind je toch wel wat.
Ik kan ook eventueel bovenaan in de muren ventilatieroosters steken + soffit vents (geen idee wat de nederlandse benaming is)

1692475395381.png

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.962
Punten
113
Waarom geen hok dat dubbel zo hoog is ?
Hier is het 2 x 2 en 2,6m hoog.
Maakt het alleen maar makkelijker om alles te onderhouden.
Bovenaan kan je dan makkelijk een kier laten om te ventileren.
Legbakken zijn hier van die plastic die je tegen de wand schroeft. Heel makkelijk in onderhoud.

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
480
Punten
63
Zet gewoon een standaard roostertje op de puntgevel. Eventueel eentje dat kan dichtgeschoven worden zodat je meer of minder ventilatie geeft naargelang het seizoen (al gaat dat ook door een stuk duct tape deels over de rooster te plakken in koud seizoen)

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
378
Punten
83
Hey! Ik ben een stuk verder met de bouw van mijn kippenhok en begin weldra aan het afwerken van het dak, ik zit echt nog met een vraag i.v.m. ventilatie.

Bekijk bijlage 96401

Op de bovenstaande foto zie je een groen vlak, daar zou ik OSB platen willen bevestigen met daarop een dakpan plaat (https://www.gamma.be/nl/assortiment/aqua-pan-dakpanplaat-metaal-antraciet-1-m2/p/B426746). Nu zag ik tijdens het bekijken van talloze tutorials dat ze in Amerika gebruik maken van ridge ventilation:

Bekijk bijlage 96402

Wat ik dus dacht te doen is de OSB plaat langs beiden kanten naar boven toe 2 cm te kort te zagen waardoor en een speling ontstaat. Al lijkt het er wel op dat ik die ridge ventilation zelf nergens kan kopen :p

Wat denken jullie hiervan? Een goed of slecht idee?
Dan koop je toch gewoon producten van Aquaplan die hebben een kompleet systeem. Maar dan niet bij de Gamma of andere DHZ keten die alleen het goedkoopste van Aquaplan aanbieden. Ga kijken op hun website

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan