• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kinderopvang MISERIE

Lid geworden
11 jul 2006
Berichten
474
Waarderingsscore
1
Punten
0
T'is nie al bouwmiserie ...



Onze zoon gaat naar een kinderdagverblijf waar we een wrang gevoel bij hebben zonder op grove inbreuken te kunnen duiden.

Blijkbaar zijn we hierin niet alleen want het aantal ingeschreven kinderen wijzigt constant.



In onze contract - afgesloten voor de geboorte van onze zoon - is spraken van een duur van het contract tot op het moment dat hij naar school gaat ( april 2011 ). Bij verbreken/vroegtijdig stopzetten ervoor wordt een vergoeding gevraagd van 3 maanden.

Bovendien werd bij tekenen een borg van 1 maand gevraagd die wordt teruggegeven bij einde contract ( 04/2011 ).



Wegens de moeilijkheid opvang te vinden en in onze naïviteit hebben we er toen niet bij stilgestaan en getekend.

Ondertussen is de opvang al enkele keren van systeem van werken verandert:

in ons contract is sprake van 3 dagen opvang per week, elke week variabel, 2 weken op voorhand door te geven.

Nu moeten de dagen 1 maand op voorhand worden doorgegeven en is het een probleem als er een donderdag bijzit en liefst ook geen woensdag. Deze wijziging werd ons op een weekavond meegedeeld ( stonden plots 's avonds voor de deur ). Mijn vrouw heeft dit in dezelde naivieit getekend en wij hebben hiervan nooit een exemplaar ontvangen.



Wij hebben ondertussen een alternatieve opvang gevonden.

Wat zijn mijn mogelijkheden. Kan dit zomaar? Een contract zonder opzegmogelijkheden ?

Wat indien wij hier contractbreuk plegen en éénzijdig opzeggen. De borg zullen wij wel kwijt zijn maar hoe kunnen zij die drie maanden eisen? ( +- € 1.400 ).





Voor de snelle reageerders:

JAJA ik weet het. Ik lees dagelijks contracten op het werk en haal er alle kleine lettertjes uit die me niet aanstaan maar tja. Joepie, je wordt papa en dan zit je in een roes van naiviteit waardoor dergelijke dingen kunnen gebeuren. Ondertussen is onze beer al wat ouder en ik weer met de voetjes op de grond klaar om serieuzen ambrass te maken als het nodig is.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Je hebt dus eigenlijk een soort van abonnement genomen => dan is een opzegvergoeding natuurlijk perfect mogelijk.



Op het moment dat ze de wijziging kwamen aanbieden had je kans om deze te weigeren => indien ze alsnog de wijziging willen doorvoeren, dan had je vrij kunnen vertrekken. (wijziging van contract geeft recht op opzegging zonder opzegvergoeding)



Vergelijk dit met een GSM abonnement. Je moet 2 jaar xx-bedrag betalen.

Als je voor die 2 jaar naar een andere provider wil gaan, dat gaat, maar je zal je eerste abonnement toch door moeten blijven betalen.



Het enige wat je kan doen is ze eventueel betrappen op een schending van de contract voorwaarden.

Maar als ze zelfs al langs thuis komen om een contractwijziging mee te delen en te laten afkomen acht ik de kans vrij klein dat je daar iets gaat vinden.
 
Lid geworden
11 jul 2006
Berichten
474
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dom van ons dus en met je rug tegen de muur.



"Ah, je verhuist naar de andere kant van Belgie, maar je kleine gaat nog niet naar school.

Ah, dan is het contract nog niet gedaan.

3 maand + inhouding voorschot wegens contractbreuk: dat is dan € 1.800 aub !!





Maar meneer, die vergoeding is omdat we dan lege plaatsen hebben.

- klopt iemand op de deur - Ah kom binnen! Nee, je hebt geluk er is net een plekje vrij.



Misschien een overgedramatiseerd tafereeltje maar er zijn er de afgelopen maanden toch al een reeks opgestapt.

Winstgevend zaakje !
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
nog nooit meegemaakt bij kinderopvang onder toezicht van "kind & gezin" gewoon een schande
 
Lid geworden
11 jul 2006
Berichten
474
Waarderingsscore
1
Punten
0
Zoals gezegd.

Fout naar de gastjes doen ze niets. Alhoewel ik niet veel van activiteit ondervind als ik eens binnenga. ( op de grond zitten tussen de gasten is ook een vorm van spelen zeker ).



Tov de ouders daarentegen:

Elke keer is er iets om commentaar op te geven.

Elke maand nieuwe regeltjes

Je bent nog niet buiten ( jasje aandoen in de inkom ) en de commentaar begint.

Kzou toch eens een vlieg willen zijn om te zien wat de uk er een hele dag meemaakt en moet aanhoren.

( andere keer stond één van opvoedsters gewoon te roepen in het gezicht van een kind - begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen dicipline maar met te roepen toon je je onmacht en haal je niets uit. )
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
'k zou zeggen

neem kontact op met ' kind en gezin '

en als je kind zich daar niet gelukkig voelt, haal het weg, vergeet dat geld, want je kind zijn geluk is veel meer waard



luk
 
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.183
Waarderingsscore
0
Punten
0
timaroca wrote:
Elke maand nieuwe regeltjes

Als er regels uitgevonden worden die niet volgens het contract verlopen, dan heb je al een reden op weg te gaan...



Wij hadden het geluk in de vorige crèche dat wij daar een 'gemakkelijk' contract hadden. Wij waren niet echt tevreden van de bazin, maar de meisjes die daar werkten waren wel goed voor de kindjes. Tot dat ene meisjes opeens zei dat ze zelf een crèche ging beginnen en het andere meisje op zoek was naar een nieuwe job. Wij hebben ons contract zonder problemen kunnen opzeggen om met dat ene meisje mee te gaan (net als nog enkele andere ouders). Omdat er toen veel zijn weggegaan, zijn haar nieuwe contracten ook een pak strenger.



Eén van de laatste dagen heeft ze ons dochter naar huis gestuurd omdat ze ziek was (een beetje koorts, waarvoor ze vroeger niet naar huis werden gestuurd). Op de factuur had ze echter die dag (en de dag) daarna aangerekend omdat we niet tijdig een ziekenbriefje hadden afgegeven (volgens haar) gezien mijn ouders met de dochter naar de dokter waren gegaan (en ze een ziektebriefje vergeten vragen waren) en dat de huisdokter daarna in verlof was. Ik heb haar toen een aangetende brief gestuurd en haar letterlijk 'gepakt' op de regeltjes uit haar contract. Nooit meer iets van gehoord... Ik vermoed dat je dus in jouw geval ook wel zaken in het contract kunt vinden die niet (correct) worden nageleefd.
 
Lid geworden
2 aug 2007
Berichten
337
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben werkzaam in de Buitenschoolse Kinderopvang. Dus niet echt de aller kleinste. Wat ik kan zeggen is ga zeker naar Kind en Gezin. Als er echt dingen gebeuren die niet kunnen moeten ze dat weten.



Normaal moet een klachtenprocedure beschreven zijn in het huishoudelijk reglement dat je zou moeten gekregen hebben. Telkens als er een belangrijke wijziging is, zoals het vastleggen van de opvangdagen, zou het huishoudelijk reglement ook veranderd moeten worden . En dan ook meegedeeld worden aan de ouders.
 
Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
1.211
Waarderingsscore
0
Punten
0
tja , contrakten lezen eer ge tekent , en niet naief zijn he
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
chime wrote:
Je hebt dus eigenlijk een soort van abonnement genomen => dan is een opzegvergoeding natuurlijk perfect mogelijk.



Op het moment dat ze de wijziging kwamen aanbieden had je kans om deze te weigeren => indien ze alsnog de wijziging willen doorvoeren, dan had je vrij kunnen vertrekken. (wijziging van contract geeft recht op opzegging zonder opzegvergoeding)



Vergelijk dit met een GSM abonnement. Je moet 2 jaar xx-bedrag betalen.

Als je voor die 2 jaar naar een andere provider wil gaan, dat gaat, maar je zal je eerste abonnement toch door moeten blijven betalen.



Het enige wat je kan doen is ze eventueel betrappen op een schending van de contract voorwaarden.

Maar als ze zelfs al langs thuis komen om een contractwijziging mee te delen en te laten afkomen acht ik de kans vrij klein dat je daar iets gaat vinden.



een kindje is geen GSM.



klacht indienen bji K&G en kleine spruit zo snel mogelijk weg halen.
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
jandc wrote:
chime wrote:
Je hebt dus eigenlijk een soort van abonnement genomen => dan is een opzegvergoeding natuurlijk perfect mogelijk.



Op het moment dat ze de wijziging kwamen aanbieden had je kans om deze te weigeren => indien ze alsnog de wijziging willen doorvoeren, dan had je vrij kunnen vertrekken. (wijziging van contract geeft recht op opzegging zonder opzegvergoeding)



Vergelijk dit met een GSM abonnement. Je moet 2 jaar xx-bedrag betalen.

Als je voor die 2 jaar naar een andere provider wil gaan, dat gaat, maar je zal je eerste abonnement toch door moeten blijven betalen.



Het enige wat je kan doen is ze eventueel betrappen op een schending van de contract voorwaarden.

Maar als ze zelfs al langs thuis komen om een contractwijziging mee te delen en te laten afkomen acht ik de kans vrij klein dat je daar iets gaat vinden.



een kindje is geen GSM.



klacht indienen bji K&G en kleine spruit zo snel mogelijk weg halen.

tja als je een contract tekent en AKKOORD gaat met wat in het contract staat is er in mijn ogen weinig verkeerd mee hoor
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
Loop vooral naar KenG ja. Die ondernemen toch niks, vooral niet in heikele situaties. (Ik heb hier het bewijs zwart op wit in een brief die ik van hen ontvangen heb.)
 
Lid geworden
3 jul 2007
Berichten
787
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die crèche, was dat toevallig in het centrum van Gent?

Ik heb daar ook ooit opvang gezocht, voor we besloten te verhuizen en er was daar één crèche waar ik voor gewaarschuwd ben.



Amai wij hebben chance gehad met onze onthaalmoeder!

Had nog nooit officieel een plaatsje vrijgehad in heel haar carrière, zet zich voor de eerste keer op de lijst en twee dagen later was onze zoon bij haar ingeschreven voor drie dagen per week.



Ze woont in een schattig huisje met een tuin volledig rondom, heel haar leven is helemaal georganiseerd rond haar kindjes. En het allergrootste voordeel is misschien nog wel dat ze 50% kinderopvang doet en 50% buitenschoolse opvang. In de vakanties gaat mijn zoontje daar nog altijd. Vanaf half januari gaat ze ook onze dochter opvangen en tijdens de vakanties zullen ze dus samen zijn.



In de zomer zet ze haar "partytent" op, tuintafel eronder en dan leven ze de hele dag buiten, op de schommels, de glijbaan, de zandbak. Vooral toen wij nog heel klein woonden met een mini-terrasje was het fantastisch dat onze zoon daar overdag "zijnen beer" kon gaan uitlaten. Die heeft dat echt nodig!



Wij zitten elk jaar te duimen dat ze nog niet op pensioen zou gaan, maar we denken dat ze gewoon zelf niet goed kan stoppen :D
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Icecoldkillahh wrote:
jandc wrote:
chime wrote:
Je hebt dus eigenlijk een soort van abonnement genomen => dan is een opzegvergoeding natuurlijk perfect mogelijk.



Op het moment dat ze de wijziging kwamen aanbieden had je kans om deze te weigeren => indien ze alsnog de wijziging willen doorvoeren, dan had je vrij kunnen vertrekken. (wijziging van contract geeft recht op opzegging zonder opzegvergoeding)



Vergelijk dit met een GSM abonnement. Je moet 2 jaar xx-bedrag betalen.

Als je voor die 2 jaar naar een andere provider wil gaan, dat gaat, maar je zal je eerste abonnement toch door moeten blijven betalen.



Het enige wat je kan doen is ze eventueel betrappen op een schending van de contract voorwaarden.

Maar als ze zelfs al langs thuis komen om een contractwijziging mee te delen en te laten afkomen acht ik de kans vrij klein dat je daar iets gaat vinden.



een kindje is geen GSM.



klacht indienen bji K&G en kleine spruit zo snel mogelijk weg halen.

tja als je een contract tekent en AKKOORD gaat met wat in het contract staat is er in mijn ogen weinig verkeerd mee hoor



Als je een contract tekent en dat contract voldoet niet aan de wettelijke bepalingen dan zijn die specifieke regels in het contract nietig.



Daarbij als die creche niet doet wat ze moeten doen plegen zij contractbreuk...
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc: je loopt toch wel wat van stapel, lijkt mij zo. Ten eerste moeten er dan wettelijke bepalingen zijn die regelen wat de normale schadevergoeding kan zijn (en volgens mij zijn er zulke bepalingen niet, vergelijk met schadevergoeding bij niet doorgaan verkoop huis: is ook niet wettelijk bepaald), ten tweede heeft het kinderdagverblijf zichzelf hier ingedekt door wijzigingen van hun kant uit te laten ondertekenen en ten derde betekent het niet dat als je dan toch hier of daar ergens iets in het contract zou vinden waaraan zij niet voldoen, dat dan het contract zomaar nietig zou zijn. Dat betekent dan wel dat je hen eventueel zou kunnen vervolgen voor hun fout, maar jij moet je evenzeer aan jouw verplichting houden, in deze zaak dus: betalen die schadevergoeding! Een rechter zal er allerminst mee kunnen lachen als ie vraagt waarom je niet betaald hebt en jij dan afkomt van: 'ik heb een vermoeden dat ze hun werk niet goed doen, kweet het niet zeker zalle, maar ik denk zoiets'.
 
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
632
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is dat tegenwoordig de normale gang van zaken: contracten in crèches?

Ik moest (9 en 6 jaar geleden) alleen een inschrijvingsformulier invullen, een waarborgje betalen (om te vermijden dat je je op 6 verschillende plaatsen inschrijft) en een huishoudelijk reglement ondertekenen.

De dagen/uren dat wij opvang nodig hadden wijzigden vaak, maar dat was nooit een probleem. Betalen was per halve dag. Mijn oudste is bijna nooit volle dagen geweest.

Toen ze 2,5 jaar waren begonnen ze in de crèche te vragen wanneer ze naar school zouden gaan, zelfs dat is niet lang van te voor beslist.

Blijkbaar is er sindsdien heel veel veranderd!
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
malu wrote:
Is dat tegenwoordig de normale gang van zaken: contracten in crèches?

Ik moest (9 en 6 jaar geleden) alleen een inschrijvingsformulier invullen, een waarborgje betalen (om te vermijden dat je je op 6 verschillende plaatsen inschrijft) en een huishoudelijk reglement ondertekenen.

De dagen/uren dat wij opvang nodig hadden wijzigden vaak, maar dat was nooit een probleem. Betalen was per halve dag. Mijn oudste is bijna nooit volle dagen geweest.

Toen ze 2,5 jaar waren begonnen ze in de crèche te vragen wanneer ze naar school zouden gaan, zelfs dat is niet lang van te voor beslist.

Blijkbaar is er sindsdien heel veel veranderd!



awel, zo gaat het er bij ons ook aan toe...



dieke, ik heb het enkel over bepaalde regels in een contract die niet wettelijk zouden zijn dat die specifieke regels nietig zijn. dus niet gans het contract.



Hoe de wetgeving voor een creche er uit ziet weet ik niet maar ik kan me gerust inbeelden dat je niet zomaar alles kan doen.
 

dkl

Lid geworden
6 mrt 2007
Berichten
492
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vrouw wou ook met een mini creche beginnen, en ook met contracten want er moeten nog altijd facturen betaald worden.



Maar ja zoveel ging ze er niet mee verdienen, en al die kopzorgen van mensen die hun kinderen niet elke dag wouden sturen enz.

Of die hun contract niet gingen naleven.



Dit wil wel niet zeggen dat de kinderen niet goed behandelt mogen worden...
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
timaroca wrote:
Blijkbaar zijn we hierin niet alleen want het aantal ingeschreven kinderen wijzigt constant.



Als er een hoge boete betaald moet worden, dan zijn mensen toch net niet geneigd om zomaar te veranderen (wie betaalt er nu zomaar effe 1400 euro, en blijkbaar zijn het er meerdere).

Vergis je je niet met die opzegvergoeding, dat het drie maanden opzeg is...dus dat je minstens drie maanden op voorhand moet verwittigen wanneer je kind weggaat?

Allé, ik weet niet, maar zo ging dat bij ons destijds. Drie maanden op voorhand verwittigen (is meestal genoeg als je verhuist ofzo), en je kon natuurlijk eerder vertrekken dan die drie maanden, maar dan moest je wel die drie maanden betalen...maar als je nog drie maanden bleef gebruik maken van de crêche, was je dat geld strikt genomen niet kwijt, hé.



Anderzijds, je verwijzing wat er moet gebeuren als je naar de andere kant van het land verhuisd: eigenlijk zit je met gelijkaardige problemen als je een huis huurt voor vaste periode (bijvoorbeeld 2 jaar), daar kan je ook niet onderuit, ook al wil je naar het buitenland verhuizen.

4 jaar geleden, toen wij ons huis huurden, was zelfs overlijden geen reden als opzeg (van het moment dat je info opzocht, stond er dat overal wel duidelijk bij vermeld). Tenzij natuurlijk anders overeengekomen in contract zelf.



Die borg ben je volgens mij toch niet kwijt als je alle opzegvergoedingen enzo naleeft.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan