• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kimblok / ytong bij buitendeur/garagepoort

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Zodra het weer het toelaat wil ik de kimblokken/Ytong voor onder de buitendeur/voordeur/garagepoort gaan metselen zodat ik deze nadien met PEC-3000 kan inpakken samen met de rest van de fundering.

Deze blokken moeten waarschijnlijk wat naar voor uitspringen t.o.v. de binnenmuur om zo de dorpel te kunnen ondersteunen. Mijn vraag is nu: hoe ver moeten/mogen deze dan uitspringen? Is dat dezelfde dikte van de isolatie (14 cm in ons geval), of maak ik het weer te complex en maakt dat niet zoveel uit zolang de dorpel maar voldoende ondersteund is via die Ytong?

De dorpel van de achterdeur bv. zal 22cm breed zijn (5 cm uitsteken + 9 cm facade + 8 cm achter slag incl. opstand). Als ik een kimblok van 14 breed gelijk met de isolatie van 14 cm zou metselen, dan zou de dorpel zo'n 6 cm ondersteund zijn. Die blokken springen dan wel in hun geheel naar voor en zitten dan niet "gekneld" gemetseld tussen de binnenmuren, terwijl dit op de foto hieronder wel het geval lijkt te zijn. Geen idee of dat uitmaakt? Eventueel de blokken op hun zijkant metselen?

1678268521023.png1678270423377.png

Voorbeeld van internet van wat ik bedoel:

1678268411394.png
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als je de Ytong niet doorgemetst hebt, dan kan je die toch niet meer mee inpakken met de rest? Ga je dan geen waterdichtingsprobleem krijgen?
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Eigenlijk zou onze situatie exact hetzelfde zijn zoals op deze foto van de website van RAP Industries. Dus de kimblok die naar voor komt ook volledig inpakken in PEC-3000. Bij het plaatsen van de dorpel uiteraard ook nog een waterkering voorzien die dan achter de dorpel en aan de zijkanten omhoog getrokken wordt.

1686637805164.png
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik heb ook geen kimblokken laten doorlopen in de deur/poort/raam openingen (in de vrees dat ze later wel eens in de weg zouden kunnen zitten), maar zoals eerder vermeld L-profielen.
Dan kan je langs de binnenzijde nog steeds een strook XPS steken (vooraleer isolatie en chappe aan te brengen).
Maar vooral, je PEC3000 kan daardoor makkelijk netjes en strak laten doorlopen rondom héél je woning met naadloze opstaande slab.
Want net op de kritieke punten in de hoeken van dorpels heb je dan geen buitenhoeken en overlappen te maken met PEC3000.
Bovendien is zo'n buitenhoek met PEC3000 heel gevoellig om te beschadigen tijdens de werken.
Langs de buitenzijde heb je dan nog alle vrijheid om je dorpels nog uit te werken: met Ytong, beton, ...

Ik primerde de L-profielen mee, maar ik kan je ook verzekeren dat PEC3000 ook rechtstreeks op zo'n zinken profiel héél goed hecht.
Met twee slagpluggen kan je zo'n L-profiel bevestigen aan je betonnen vloerplaat.
Best de flens van 12cm als opstand en de flens 18cm vlak op de grond.
Ik had het eerst omgekeerd en dan komt de opstaande flens van 18cm te hoog voor dorpels.

Best ook de opstand qua diepte gelijk met de binnenzijde van binnenblad steken.
En dus niet gelijk met de buitenzijde van het binnenblad steken, zoals ik eerder foutief schreef in dit topic.
Ik maakte die fout eerst wel en heb een aantal deuropeningen mogen herdoen bij het plaatsen van dorpels (dorpel kwam immers dieper).
Maar als je reeds exact de achterkant van dorpels weet, kan het L-profiel een centimetertje dieper dan je dorpel.


Ik heb op aanraden van mijn architect, een L-profiel (de typische L-profielen die men gebruikt als verloren bekisting voor druklaag) geplaatsd in de muuropeningen, tussen de kopse kant van de kimblok links en de kimblok rechts. Met de rug van het L-profiel gelijk met de buitenzijde van de Ytong kimblokken. Zodanig dat je een maaivelddichting hebt (bij mij ook PEC3000) die netjes doorloopt van Ytong over L-profiel terug overgaand op Ytong. Zo verkrijg je een naadloos geheel van maaiveldichting. Nadien bij het plaatsen van je dorpels kan je dan nog alle kanten op; en kan je nog steeds Ytong plaatsen ter ondersteuning van je deur- en raamdorpels.
Eigenlijk dus maaiveldichting aanregen op nr 5 (en dus onder nr6) op je doorsnede.
 

Bijlagen

  • lprofiel_pec3000.jpg
    lprofiel_pec3000.jpg
    217,2 KB · Weergaven: 25

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Best ook de opstand qua diepte gelijk met de binnenzijde van binnenblad steken.
En dus niet gelijk met de buitenzijde van het binnenblad steken, zoals ik eerder foutief schreef in dit topic.
Ofwel zie ik het verkeerd voor me, maar dan kan je toch nog steeds niet de PEC-3000 laten doorlopen aangezien je dan met een binnenhoek zit? Nu, heb sowieso meer vertrouwen in die binnenhoeken dan de buitenhoeken.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ik heb ook geen kimblokken laten doorlopen in de deur/poort/raam openingen (in de vrees dat ze later wel eens in de weg zouden kunnen zitten), maar zoals eerder vermeld L-profielen.
Dan kan je langs de binnenzijde nog steeds een strook XPS steken (vooraleer isolatie en chappe aan te brengen).
Maar vooral, je PEC3000 kan daardoor makkelijk netjes en strak laten doorlopen rondom héél je woning met naadloze opstaande slab.
Want net op de kritieke punten in de hoeken van dorpels heb je dan geen buitenhoeken en overlappen te maken met PEC3000.
Bovendien is zo'n buitenhoek met PEC3000 heel gevoellig om te beschadigen tijdens de werken.
Langs de buitenzijde heb je dan nog alle vrijheid om je dorpels nog uit te werken: met Ytong, beton, ...

Ik primerde de L-profielen mee, maar ik kan je ook verzekeren dat PEC3000 ook rechtstreeks op zo'n zinken profiel héél goed hecht.
Met twee slagpluggen kan je zo'n L-profiel bevestigen aan je betonnen vloerplaat.
Best de flens van 12cm als opstand en de flens 18cm vlak op de grond.
Ik had het eerst omgekeerd en dan komt de opstaande flens van 18cm te hoog voor dorpels.

Best ook de opstand qua diepte gelijk met de binnenzijde van binnenblad steken.
En dus niet gelijk met de buitenzijde van het binnenblad steken, zoals ik eerder foutief schreef in dit topic.
Ik maakte die fout eerst wel en heb een aantal deuropeningen mogen herdoen bij het plaatsen van dorpels (dorpel kwam immers dieper).
Maar als je reeds exact de achterkant van dorpels weet, kan het L-profiel een centimetertje dieper dan je dorpel.


Ik heb op aanraden van mijn architect, een L-profiel (de typische L-profielen die men gebruikt als verloren bekisting voor druklaag) geplaatsd in de muuropeningen, tussen de kopse kant van de kimblok links en de kimblok rechts. Met de rug van het L-profiel gelijk met de buitenzijde van de Ytong kimblokken. Zodanig dat je een maaivelddichting hebt (bij mij ook PEC3000) die netjes doorloopt van Ytong over L-profiel terug overgaand op Ytong. Zo verkrijg je een naadloos geheel van maaiveldichting. Nadien bij het plaatsen van je dorpels kan je dan nog alle kanten op; en kan je nog steeds Ytong plaatsen ter ondersteuning van je deur- en raamdorpels.
Eigenlijk dus maaiveldichting aanregen op nr 5 (en dus onder nr6) op je doorsnede.
Dan maak je toch een koudebrug?
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Best ook de opstand qua diepte gelijk met de binnenzijde van binnenblad steken.
En dus niet gelijk met de buitenzijde van het binnenblad steken, zoals ik eerder foutief schreef in dit topic.
Ofwel zie ik het verkeerd voor me, maar dan kan je toch nog steeds niet de PEC-3000 laten doorlopen aangezien je dan met een binnenhoek zit? Nu, heb sowieso meer vertrouwen in die binnenhoeken dan de buitenhoeken.
Je moet die erg flauwe binnenhoek niet echt maken hoor.
Het vlak op buitenzijde Ytong overspant naar buitenzijde L-profiel. Dat L-profiel staat wel iets dieper dan Ytong, maar zo veel is dat niet hoor.
Daar is zo weinig spatie tussen dat het automatisch strak hangt van Ytong over L-profiel.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
je vergroot het contactoppervlak van de opstand (is dat ytong?) met de beton dmv het horizontale been van je profiel.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Dit is hoe ik "opstand qua diepte gelijk met de binnenzijde van binnenblad" interpreteer.

BOVENAANZICHT:

1686646947389.png
Ik zou die eerder zo plaatsen zodat de PEC-3000 kan doorlopen:

1686647009006.png
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
je vergroot het contactoppervlak van de opstand (is dat ytong?) met de beton dmv het horizontale been van je profiel.
@art Snap ik toch niet hoor ... contactoppervlakte van welke opstand? Van het L-profiel? En waarom zou dat vergroten?
Bovenop het horizontale been van het profiel komt steeds vloerisolatie en ook tegen de verticale been is zoals vermeld een strook isolatie voorzien.
Die groene blok is de dorpel. Welk element zou dan Ytong zij (op de doorsnede is helemaal geen Ytong)?
In werkelijkheid heb je ook een paar cm tussen opstaand flens L-profiel en de rug van de dorpel. Daar kan je dus perfect ook nog eens een strook XPS of PUR inspuiten (wat ik ook van plan ben).
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
ik ging er vanuit dat je het opstaand been van je L profiel fysiek tegen je dorpel had gezet, waardoor je via het horizontaal been de koude binnentrekt naar je beton.
Maar nu (pas) zeg je dat er een paar cm tss opstaand been en dorpel zit dat je gaat isoleren.

Daar ging het mij om.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
@mortelkuip
Je interpretatie is inderdaad correct hoor.
Sorry, was even vergeten dat jij geen retoursteen hebt, dan heb je inderdaad gelijk ...
In jouw situatie (geen retoursteen) zou ik inderdaad het L-profiel plaatsen zoals op de onderste doorsnede: gelijk met buitenkant binnenblad.
Jij hebt immers achter jouw gevelsteen nog een volle 17 cm om te benutten (14 isolatie + 3 spouw): meer dan voldoende voor de dorpelopstand achter slag te plaatsen. In mijn situatie (wel met een retoursteen) zou het L-profiel net in de weg kunnen zitten om een dorpel te plaatsen: ik heb amper 6 cm ter beschikking ...

Maar ik moet bekennen, in realiteit zit mijn L-profiel ook niet gelijk met de binnenzijde van binnenblad hoor.
Voor mijn voordeur en achterdeur, bleek "gelijk met buitenzijde binnenblad' toch net te lukken.
Voor een tweetal ramen tot op de grond, bleek "gelijk met buitenzijde binnenblad' in de weg te zitten en heb ik ze volledig verwijderd.
Voor de deur van mijn bijgebouw, bleek "gelijk met buitenzijde binnenblad" ook in de weg te zitten; en heb ik die onmiddellijk op de juiste diepte gezet nu ik de dorpels in bezit heb.
Voor de poort van mijn bijgebouw had ik nog niks voorzien en heb ik het +/- halverwege gestoken.

Dus "gelijk met het binnenzijde binnenblad" ... vergeet/negeer dat maar. Mijn fout, excuses.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
ik ging er vanuit dat je het opstaand been van je L profiel fysiek tegen je dorpel had gezet, waardoor je via het horizontaal been de koude binnentrekt naar je beton.
Maar nu (pas) zeg je dat er een paar cm tss opstaand been en dorpel zit dat je gaat isoleren.

Daar ging het mij om.
Maar zelfs al zou je zo'n L-profiel opstand echt tot tegen de rug van de blauwe steen dorpel steken.
(allez eerder omgekeerd: je blauwe steen dorpel tot tegen je L-profiel opstand steken, maar soit). Dat is toch ook geen ramp?

1. Dat het L-profiel mee koud wordt, is toch niet erg? Zowel blauwe steen dorpel, betonnen vloerplaat en L-profiel zijn buiten je isolatieschil.
en 2. het L-profiel is bekleedt met de PEC3000, dus het zink staat toch niet in contact met de blauwe steen?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
ik ging er vanuit dat je het opstaand been van je L profiel fysiek tegen je dorpel had gezet, waardoor je via het horizontaal been de koude binnentrekt naar je beton.
Maar nu (pas) zeg je dat er een paar cm tss opstaand been en dorpel zit dat je gaat isoleren.

Daar ging het mij om.
Maar zelfs al zou je zo'n L-profiel opstand echt tot tegen de rug van de blauwe steen dorpel steken.
(allez eerder omgekeerd: je blauwe steen dorpel tot tegen je L-profiel opstand steken, maar soit). Dat is toch ook geen ramp?

1. Dat het L-profiel mee koud wordt, is toch niet erg? Zowel blauwe steen dorpel, betonnen vloerplaat en L-profiel zijn buiten je isolatieschil.
en 2. het L-profiel is bekleedt met de PEC3000, dus het zink staat toch niet in contact met de blauwe steen?
pec3000 is geen isoaltiematieraal hé: dat geeft de koude van de dorpel dus mee af aan je profiel die het dan op zijn beurt naar binnentrekt.
daarmee sluit je dat stukje isolatie kort en mogelijks je thermische snede van je ramen.
maar dat is miereneuken hé. Grote mieren dan.
dat is zoals de doken van een raam.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Mieren ... ja inderdaad :)
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Mieren ... ja inderdaad :)
Maar thermografisch zien we dat wel hoor. Als dat door een archi of aannemer zo wordt uitgevoerd dan laat Ik dat noteren tijdens een werfvergadering.
Principieel is dit fout.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan