Kiezel op plat dak

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik heb een plat dak met bitumen. Moet er onder de kiezel op zo'n dak nog iets komen, zoals worteldoek oid?

En de kiezel die op dat dak komt, moet die allemaal echt rond zijn? De kiezel die mijn bouwmaterialenleverancier voorstelt (die hij meestal levert, en die ik ook op veel andere daken zie liggen - zo van die bruin-witte, wat groter dan maasgrind) is niet 100% rond, sommige kiezels zijn bv 'traan-vormig' (zal ik maar zeggen). Gaat dat niet door de bitumen prikken?

Bij voorbaat dank.

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Voor kiezel op het dak bestaat er dakgrind bijvoorbeeld 16/32. Dat betekent dat zoveel % van het grind moet een diameter van 16/32 mm hebben. Van dakgrind moet zoveel % van de kiezel een ronde vorm hebben. Normaal leg je een 50 mm grind op je dak.

Wil je zeker zijn dat je de dakbedekking tijdens het aanbrengen niet beschadigd doe je dat als volgt. Verdeel de zakken grind op het dak. Snij zo'n zak open en trek de achterkant van de zak omhoog en laat de zak leeg lopen. Zorg ervoor dat je op de dakbedekking blijft staan. Het grind wat naar het schone gedeelte rolt laat je door iemand naar de laag grind vegen. Zodoende wordt het uitgesloten dat je met je volle gewicht op een kiezel gaat staan. Dat zou een belasting voor de waterdichte laag kunnen geven. Met andere woorden je loopt of op een schoon dak of op de laag grind. Enkele kiezels op de dakbedekking veeg je direct naar de laag toe.

Lid geworden
18 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
ronde kiezel heet in dit gevak niet echt rond, maar kiezel zonder hoeken en kanten die het onderdak kunnen beschadigen. Dus is de vraag naar gewassen kiezel en geen gebroken.

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Controleer ook iets frequenter of er geen boompje op uw dak begint te groeien. En plaats ook zeker roostertjes op uw tapgaten zodat er geen steentjes in uw regenafvoer kunnen vallen (die de bocht onderaan kunnen beschadigen).

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Wat moet ik voorstellen met iets frequenter. Roostertjes prima, houden het grind op het dak maar let wel op als die boompjes op of rondom het dak hun bladeren laten vallen zullen roostertjes wat sneller verstoppen.

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
OK bedankt allemaal, de vereisten aan de kiezel zijn me duidelijk.

Moet ik ook nog een doek eronder leggen, of rechtstreeks de kiezel op de bitumen?

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Ik zou het niet doen. Heeft geen meerwaarde.

Lid geworden
15 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
w.g.b.;1793845 wrote:
Wat moet ik voorstellen met iets frequenter. Roostertjes prima, houden het grind op het dak maar let wel op als die boompjes op of rondom het dak hun bladeren laten vallen zullen roostertjes wat sneller verstoppen.

even off topic, ik heb ook van die roostertjes. Een paar weken geleden ben ik ze eens gaan nakijken en proper maken. Ik ben echter bijna verongelukt omdat mijn platte daken gladder zijn dan ijs. Er zit een groene film overheen. De dakbedekking hier is Wolfin PVC.

Zou die film seizoensgebonden zijn? Vorig jaar heb ik er niks van gemerkt (we wonen hier nog wel maar 1.5j)

Anders maak ik die roostertjes beter proper in de zomer!

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Ik zou van het laatste een gewoonte maken.

Lid geworden
18 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
De groene film is gewoom mos. Bij droogde is die weg.

Lid geworden
8 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Bij ons hier ook de kiezel op het plat dak gedaan, maar onze dakwerker zij ons, om ZEKER!!!!!

een polyester doek onder de laag kiezel te leggen.

Hij heeft al meermaals gezien dat de kiezel bij zeer warm weer, gewoon in de toplaag zakt of beter smelt, met al de gevolgen van dien.

Wij hebben dit toch maar gedaan.

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Als je niet in Belgie woont maar een zuidelijk land prima. Vloeitemperatuur SBS bitumem > 95 gr. en van APP > 120 en zo heet moet het dan worden onder het grind. (wink)

Bovenaan