• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze Warmtepomp

Joined
27 Jul 2014
Messages
3
Reaction score
0
Points
0
Beste,

Ik zit met een vraag naar de warmtepomp experts onder jullie hier. Een onderdeel van mijn lening is dat ik een E-peil van <30 moet halen.

Op dit moment haalt mijn bouw, met 3000WP aan zonnepanelen een E-peil van 42. Ik was van plan om een warmtepomp te installeren daar ik het zonde vond om een gasinstallatie te installeren om zo onder het vast recht van gas uit te komen terwijl ik via het verhogen van mijn zonnepanelen zowel het extra verbruik kon dekken van de warmtepomp (ik installeer 6000WP) als mijn E-peil verder kon doen dalen..

Initieel was ik van plan om naar een geothermische over te gaan, wegens de functionaliteit van de passieve koeling. Maar bij de eerste offertes die ik binnenkreeg en meer bepaald de kost van de boring (offertes van boring waren ook altijd nog altijd extra zaken in regie) wetende dat mijn warmteverliezen berekend maar rond de 4,5kw liggen bij -10°C vond ik het zonde om een installatie van 20 - 28k€ te zetten voor iets waar je in de meeste gevallen tengevolge van de gemiddelde temperatuur maar beperkt gebruikt. (standaard probleem met al die LEW lijkt mij). En isolatie verhogen en naar een passiefwoning overgaan was niet mogelijk tengevolge van de breedte van de woning, ik heb daar in het begin nog zitten bekijken.

Om die reden ben ik overgestapt naar een warmtepomp met actieve koeling of in ieder geval dat deze de mogelijkheid zal hebben om in de toekomst actieve koeling toe te voegen. Ik zou het zonde vinden dat ik daar nog een Airco systeem langs ga moeten zetten...Echter zit ik dan wel met de problematiek van het feit dat ik niet gestraft wil worden in het EPB verslag en dat ik dan ook liefst een warmtepomp neem die geen gebruik maakt van een weerstand. Desondanks dat ik persoonlijk de logica inzie van het gebruiken van een toestel dat voor de meerderheid van zijn tijd het kan doen zonder de extra bijverwarming en enkel voor de extreme dagen (normaliter gemiddeld 4 dagen per jaar vriesweer <-8 in België).

Ik heb dan ook de volgende biedingen aangekregen :

1) Daikin Altherma 6kw met buiteunit 6KW (geïnstalleerd +- 9500€), boiler 260l. : inclusief optie voor koeling. gedimensionneerd om vanaf -6 à 7°C de weerstand bij nodig te hebben, geen buffervat. Opgelet : ontdooiingscyclus gebruikt geïntegreerde weerstand. 1 jaar omnium garantie, 3 jaar op onderdelen.

2) Rotex binnenunit met buiteunit Daikin ALtherma - 6KW: geïnstalleerd +- 10500, inclusief optie voor koeling. Gedimensionneerd om vanaf -9.9°C de weerstand bij nodig te hebben. De doorstroomboiler (dood water, geen extra weerstand voor legionella noodzakelijk) in kwestie is een versie van 500l die ook ageert als buffervat (20 l/min). Lijkt mij qua principe beter voor de SCOP daar er gespeeld kan worden met de timing van de werking van uw warmtepomp naar optimale COP toe . Ontdooingscyclus wordt opgevangen via buffervat/boilervat, weerstand werd verwijderd daar het een artikel was..2 jaar omnium garantie

3) General waterstage 8KW + boiler WP1V 300 R : geinstalleerd +- 9800€, onmogelijk volgens mijn installateur om er koeling bij te voorzien. Gedimensionneerd bij -10%C, geen buffervat. Indien ik een RVS boiler wilde + 300€. Ontdooingscyclus via gepatenteerde technologie. 1 jaar garantie, gratis naregeling.

4) Mitsubishi 7.5kw : geïnstalleerd 10500 en geïntegreerde nieuwe cilinderunit type van september (dacht 200l maar was nog twijfel over daar het nog niet in de folders stond) zonder buffervat 200l . Het is de versie power inverter, niet de zubadan versie. Ik zie eigenlijk niet veel verschil met de Altherma. Deze powerinverter heeft een weerstand van 2KW terwijl de Daikin 1 van 3kw heeft voor de ontdooiingscyclus : 3 jaar omnium garantie, 5 jaar op de onderdelen.

5) vitocal 300A AWO-AC inclusief aparte boiler - 300l : geinstalleerd :10600€. Ik had wel vertrouwen in deze installateur. Koeling inclusief, echter ook weerstand voor bijverwarming vanaf - 6°C. Garantie verder na te vragen.

5) Icetech 12KW met buffervat 500l : geïnstalleerd 12500 : het is eigenlijk volgens mij een principe van een gewone ketel die eerder zal pendelen. Ik denk ook eigen makelei, prijs was nog onderhandelbaar maar ik zie het nut niet in wanneer je een buffervat hebt van die grootte dat je er een joekel van 12 kw moet op laten draaien, 8kw is dan al meeeeeeer als genoeg mijn warmteverliezen in rekening nemende bij gemiddelde temperaturen. garantie : nergens vermeld. Het werkingsprincipe is eigenlijk niet echt problematisch daar die gewoon als het buffervat te koud wordt met het volle vermogen gaat bijstoken. En of het systeem nu 1 uur moet werken of meerdere keren 10 minuten maakt in principe nu niet zoveel uit daar het buffervat het overdreven pendelen opvangt... denk ik.

6) Eltron Stiedler WPL 10AC +SBB 401 WP SOL kostprijs geinstalleerd 13135,76. De koelversie is nog iets duurder en er kon waarschijnlijk nog iets vanaf indien ik niet voor de zonneboiler koos maar ging naar een gewone boiler... garantie : niet bepaald. Maar wacht op een offerte van andere installateur, niet echt vertrouwen in deze grootleverancier. Wilde afkomen met een huismerk Allezio evolution toen ik vroeg of er misschien nog iets aan de prijs gedaan kon worden in functie van de offertes van Daikin, General en Mitsubishi... zag ik niet zitten.

7) Lucht-Water TYPE IDM ML 6-8 Complete + doorstroomboiler 300l (25l/min): 13900€. Prijs was niet onderhandelbaar. 2 jaar omnium, 6 jaar onderdelen.

8) Vaillant warmtepomp lucht/water type GeoTherm VWL S82 (geintegreerde warmwaterboiler van 175l) : verchiet niet van de prijs : 17300€ ... overweeg ik zelfs niet

Persoonlijk geraak ik er niet meer aan uit... maar de 200l voor sanitair warm water bij de versie van Mitsubishi lijkt mij te weinig te zijn voor een gezin van 4 naar verbruik sanitair warm water (ikzelf douche makkelijk 10 - 15 minuten) en ik vond het feit dat het de power inverter was en niet de zubadan versie niet direct optimaal of ben ik hierin verkeerd ?

Op dit moment qua techniciteit denk ik dat al de opties wel iets of wat gelijkwaardig zijn. Ook naar rendement toe. Ik heb een lichte voorkeur voor de rotex maar de 3 jaar garantie van mitsubishi spreekt mij ook wel aan. De general heb ik laten afvallen wegens geen enkele toekomstige mogelijkheid voor koeling en maar 1 jaar garantie anders was mijn gedachte dat deze beter was voor het EPB verhaal.

Ik sta echter open voor suggesties en opinies. Ik heb mij tengevolge van het massa aan offertes vastgezet dat ik niet meer kan kiezen :(...
 
Vraag eens een offerte aan in Nederland of Duitsland...
 
Ja en daarna 'even Apeldoorn bellen'...*dirol*
 
Even wat betreft de garanties: daikin heeft 3j garantie, ga dus niet bij een installateur die na 1 jaar de werkuren in zijn zak steekt. Ik vraag me af welke installateur je dergelijke praktijken aansmeert, vermits zijn werkuren door daikin betaald worden. Hij gaat dus 2x incasseren.

Afschrijven die kerel...

Das dus al geen punt tov je mitsubishi meer ;)
Stiebel eltron geeft 5j alles in garantie.

Samen met daikin in mijn ogen de beste uit je hele lijst. Al heeft de stiebel 1 minpunt: tis een monoblock en heeft dus ook een buffervat nodig. Laat je hem niet verkopen rechtstreeks aangesloten op de vloerverwarming.

Van de daikin en rotex begrijp ik 1 ding niet...tis dezelfde unit, hoe kan de ene dan dekken tot -7 en de andere tot -10? Tgaat hem om hrtzelfde toestel.

De daikin is ook beter verkrijgbaar: vraag offerte met het muurhangend model. Die presteren beter, vooral een zeer groot verschil in sanitair en is bovendien een pak flexibeler!

Je laat jezelf gek maken, me dunkt dat de meeste van je offertes zijn van bij de grote mannen, niet?
Vraag eens offertes aan bij de top 3 installateurs uit je wijde omgeving en je keuze zal al een pak makkelijker worden!

En anders kan jd, buiten nederland of duitsland, ook nog even gaan shoppen in de UK of Polen.
 
Geen enkele van de installateurs van Daikin (had 2 offertes, de hogervermelde was 3k goedkoper... was wel voor een een 8kw versie die werd voorgesteld) bood 3j garantie aan. Allen 1j garantie. De goedkoopste offerte was van een bedrijf dat enkel zonnepanelen en warmtepompen deed. Niet direct een grote speler. Het enigste wat ik gedaan had om mijn offertes binnen te krijgen was naar elke warmtepompleverancier te vragen naar een installateur van in de geburen. Zou dan ook niet weten hoe ik ga bepalen wie de top 3 installateurs uit de wijde omgeving gaan zijn.

Ik dacht dat het kwam door de 500l buffer die dit mogelijk maakte, alhoewel dat nu ik er verder over nadenk mij dat raar lijkt. Enigste reden die mij dan logisch lijkt is dat ze een ander warmteverlies hebben berekend waardoor dit mogelijk is.
 
Persoonlijk geraak ik er niet meer aan uit... maar de 200l voor sanitair warm water bij de versie van Mitsubishi lijkt mij te weinig te zijn voor een gezin van 4 naar verbruik sanitair warm water (ikzelf douche makkelijk 10 - 15 minuten) en ik vond het feit dat het de power inverter was en niet de zubadan versie niet direct optimaal of ben ik hierin verkeerd ?

Ik heb hetzelfde probleem voor mijn toekomstige BEN-woning ( +- E= 27, +- K= 28 )  . Ik denk dat ik zal kiezen voor de Samsung EHS TDM.  Dit is één buiten unit die zowel SWW als vloerverwarming of koeling  ( ik zal wandverwarming/koeling  nemen wegens parket ) als airco kan leveren. 

Dus wandverwarming voor het gelijksvloers , gecombineerde wand/vloer verwarming voor de badkamer  en lucht/lucht ( airco koeling/verwarming ) voor de twee slaapkamers met een derde airco voor de living. Ik heb er namelijk geen idee van in hoeverre men een ruimte kan afkoelen door koud water door de vloer/muur  te sturen op een hete zomerdag.  Volgens mij zal er geen slaapkamerverwarming nodig zijn in een goed geïsoleerd huis met ventilatie D maar koeling van de slaapkamer op hete zomerdagen lijkt me wél interessant en uiteindelijk kan de airco ook nog verwarmen.

Mitshibushi heeft ook een dergelijk systeem ( Mr Slim+) maar eigenaardig genoeg gebruiken zij dit systeem niet voor residentiële toepassingen.

Een waterketel van  200l zou genoeg  moeten zijn voor een modaal gezin zegt hun documentatie. Volgens mij komt dit overéén met 450 liter water op bad/douche temperatuur. Daarenboven lees ik in de dokumentatie van Mitsubishi dat je ook kunt kiezen voor alléén de hydrobox waar je dan een aparte waterketel op kunt aansluiten.  Als je veel en lang douched  kun je misschien een douche warmtewisselaar (   vb  : https://www.huisvolenergie.nl/maatregelen/warmtewisselaar-douche  )  overwegen zodat je minder warm water zal nodig hebben en de gewone cylinder unit van 200l kan volstaan , wat kompacter is.

 Ik weet niet of een douche warmtewisselaar dan ook nog eens in rekening gebracht kan worden in de EPB berekening. Ik ben ook maar een kandidaat bouwer en niet de specialist waarna je op zoek bent.

Ikzelf ben alleenstaand en dacht eraan om de Samsung EHS TDM te voorzien van een 100l boiler vat (  http://www.stiebel-eltron.be/duurzame-energie/producten/warmtepomp/toebehoren-verwarmingshydrauliek/aan-de-muur-bevestigd-buffervat-sbp-100/  )  met de mogelijkheid om elektrisch bij te verwarmen.

Ik lees ook in de documentatie van Mitsubishi dat hun Ecodan geen gebruik maakt van een elektrische weerstand wat volgens mij goed moet zijn voor uw EPB berekening.

Waarom er geen offerte gemaakt werd voor de Zubadin technologie zou je moeten vragen aan de betreffende firma maar zoals je zelf zegt hebben we hier in België niet zo veel dagen dat het vriest en volgens de documentatie is het juist dan dat deze technologie zo interessant is.   Als ik me niet vergis is de buiten unit dan ook dubbel zo hoog zodat je hem niet op een plat dak kan zetten etc...  Ik kan ook maar afleiden uit de dokumentatie dat de Zubadin technologie vooral geschikt is indien je geen bijverwarming wenst te gebruiken maar dan zit je blijkbaar wel met een enorm grote buiten unit. 

Het zou misschien interessant zijn om  ook te weten welke technologie (Zubadan of invertor)  best geschikt is om te koelen.

Je zal wel niet veel wijzer geworden zijn van mijn kommentaar want hoe meer ik zelf lees  en erover nadenk hoe meer ik in de war geraak en begin te tweifelen.

 
 
Ik ben ook alleenstaand, maar zie het nut er niet van in om een boiler van 100l te plaatsen, en tot de constatatie te komen dat ik hem binnen de 4 jaar moet vervangen wegens te klein. Kostprijs versie 100l of 300l is niet zoveel extra. Het extra verbruik neem ik er dan gewoon bij, ik heb mijn zonnepanelen toch overgedimensioneerd...

Koeling via wandverwarming of vloerverwarming is beperkt. Maar uiteindelijk was de meerprijs voor deze functionaliteit 290€. En ik weet dat het maar een paar °C is dat dit ervanaf kan toppen. Maar in een goed geïsoleerde woning moet dit voldoende zijn dacht en hoopte ik.

Doelstelling was dan om volgend jaar of binnen een paar jaar als ik echt vind van kijk, airco zou toch wel nuttig zijn, om dan de extra uitgave te doen voor het bijvoorzien van een airco systeem (ergo : unit op gang voor de slaapkamers en 1 in de living). Mja, het moet mogelijk zijn en niet een te zware impact hebben op mijn SCOP van de warmtepomp, anders heeft het niet veel nut om nu meer geld ervoor te betalen.

De powerinverter versie had kon wel een interne weerstand hebben tot zelfs 6KW (2 of 6). Maar voor de procedure van de ontdooiingscyclus overdimensioneren ze hun unit om die dan niet nodig te hebben. Maar de COP is zo slecht :( 3,71 terwijl de zubadan die ocharme 0,5kw hoger is 4,04 heeft bij 2°C. En normaliter moet die zubadan ook downscalen dacht ik, daar die ook gebruikt maakt van invertertechnologie. Maar het is wel een joekel, dat is correct.
 
Een unit zal in ontdooiing zijn elektrische weerstand alleen gaan aanspreken als het water tijdens de cyclus te sterk zal gaan afkoelen.
Een installayie op vloerverwarming zonder thermische ventielen zal dit dus nooit gaan doen.
Een installayue met convectoren of radiatoren vraagt dan extra plaatsing van een buffervat.

Als het tiestel de weerstand zou bijnemen tijdens de ontdooiing, dan heeft de ijstallateur een serieuze fout gemaakt.
Das iets onafhankelijk van het merk.
 
ik heb een vraagje, ik hoop dat iemand mij kan helpen,

wij gaan een nieuwbouw zetten, open bebouwing, en wij spelen met het gedacht een zwembad te plaatsen (zelf) maar vroegen ons af hoe het zit met de warmtepomp,

bestaat er een manier om alles in 1 te integreren? 

het is wrs een domme vraag maar ik ben een leek op dit gebied,

mijn vraag is dus:

vloerverwarming, sanitair warm water en zwembad op dezelfde warmtepomp mogelijk?

alvast bedankt
 
Ja dat is zeker mogelijk...alleen komt er technisch wat meer bij kijken en zal niet elke installateur je (willen) helpen.

Verder moet je ook verhouding even in de gaten houden...eeb goed geisoleerde woning kan een veel kleiner toestel nodig hebben dan je zwembad.
 
Oorspronkelijk bericht geplaatst door de mario

De daikin is ook beter verkrijgbaar: vraag offerte met het muurhangend model. Die presteren beter, vooral een zeer groot verschil in sanitair en is bovendien een pak flexibeler!

 

 @Mario: Kan je deze uitspraak (" ...die presteren beter..."wat verduidelijken. Ik ben namelijknog aan het twijfelen tussen de Daikin Altherma 6 kw integrated met boiler 260 L of het muurhangend model met aparte boiler 300L. 
 
Welja buiten het feit dat je veel flexibeler bent in de keuzen van de boiler natuurlijk...

De integrated gebruikt om de boiler elektrisch te helpen, de backup van de warmtepomp zelf, en stuurt de warmte rond via de circulatiepomp.
Het muurhangend model doet dit niet, daar gaan ze vanuit dat je externe boiler een aparte weerstand zitten heeft.

Het voordeel van deze laatste is dat die veel directer kan gaan reageren, veel nerveuzer om mee te gaan spelen.
Je hebt dus heel wat instellingen dat je met de muurhangende kan gaan doen, die je met de integrated niet kan.

Zo kan je dus perfect gaan proberen om de booster uit te schakelen bij de externe boiler. Ga je dit bij de integrated doen, dan is die ook uitgeschakeld in CV werking, en das geen goede zaak.

Bij de muurhangende kan je zelf zeer eenvoudig vanalles instellen om de werking op sanitair voor jou te optimaliseren, bij de integrated helemaal niet. Zo moet je bij deze laatste al zeker gaan zijn van een groot verbruik alvorens hij dit gaat bijwarmen met de compressor.

Om een lang verhaal kort te maken: de muurhangen zal een pak minder gebruik maken van de elektrische weerstand in boilerwerking, en zo de prestaie hierop bijna,verdubbelen.
 
De installatie van Rotex/Daikin met energievat zal voor het beste e-peil zorgen.

Laat berekenen wat het beste rendement geeft, of één met elektrische weerstand of een model zwaarder.

als je een epeil van 30 wenst zal je Kwaarde ook zeer laag liggen dus zou me verwonderen moest je meer dan 6kW nodig hebben! 

Je kan hierop 3 tot 5 zonnepanelen aansluiten ( waardoor je epeil nog verder zakt) of achteraf zelfs je gas of hout kachel.

andere tips om je epeil te doen dalen is 

- luchtdichtbouwen in combinatie met blowertest

- ventilatie D, is en blijft nog steeds optimaler dan de beste en duurste C!
 
2) Rotex binnenunit met buiteunit Daikin ALtherma - 6KW: geïnstalleerd +- 10500, inclusief optie voor koeling. Gedimensionneerd om vanaf -9.9°C de weerstand bij nodig te hebben. De doorstroomboiler (dood water, geen extra weerstand voor legionella noodzakelijk) in kwestie is een versie van 500l die ook ageert als buffervat (20 l/min). -

20l/min? Kan men werkelijk zoveel sanitair WW uit dit vat halen? Bij Daikin Belgie spreekt men van 318 l van 40 ° bij 12l/min en vattemp 50 °. In Duitsland 272 l bij zelfde voorwaarden. Ben benieuwd naar volume bij debiet van 20 l/min. Wij spreken hier over TKW van 10 °, in de winter zal dit nog merkelijk lager zijn, voldoende voor 1 douche dan?
 
- ventilatie D, is en blijft nog steeds optimaler dan de beste en duurste C!

Beste Roel, kun je mij meer uitleggen waarom een D-systeem optimaler is dan de beste C?
 
Omdat je bij een D steeds een groot deel van de warmte zult recupereren.

tot 85% van de aanwezige warmte blijft zo in de woning, bij een C zal  je de warmte steeds ontrekken en koude lucht binnen laten.

Geen roosters in de ramen bij een D, dus geen koude toevoer in de kamers (putje winter).

Daarom de reden waarom je Epeil lager zal liggen dan wanneer je een systeem C kiest.

En de prijs voor een D is zeker niet veel duurder dan een optimale C want daar moet je de meerpijs nog bijtellen voor de slimme roosters in je ramen.

Je hebt er meer werk aan, maar dat is eenmalig.

Buiten de filters vervangen vergt het je weinig onderhoud.

https://www.youtube.com/watch?v=iwuCq7Rln4M&list=PLNBf131rj31i2C4-R6HyjCy8GGthiZCTY&index=4

 

 

 

 
 
Roel heeft gelijk:
- geen roosters
- lager warmteverlies -> kleinere warmtepomp -> lagere aanschafprijs

Soms is dat laatste al voldoende om de meerprijs van de D weg te werken
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top