• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze verwarmingstechnieken

Lid geworden
10 jun 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag iedereen,
Mijn vriendin en ik staan aan het beginpunt van een totale renovatie. De ruwbouw gaat bijna van start en door nu batibouw te bezoeken / gesprekken te hebben met verschillende leveranciers, weet ik minder en minder nog wat kiezen mbt verwarming / koelingsmogelijkheden.
Mijn eerste gedacht zei steeds een geothermische warmtepomp, maar door hier al wat te lezen merk ik dat de l/w warmtepomp toch de voorkeur geniet bij de meesten. Daarnaast hebben we ook aardgasvoorzieningen lopen in het huis.
onze voorkeur gaat uit naar vloerverwarming (beneden) - radiatoren zijn een optie boven

Nog wat andere gegevens:
Muurisolatie: 12 cm pur
Het huis is in zijn volledigheid onderkelderd (kruipkelder)
Plafond kruipkelder wordt bedekt met 8 cm PUR schuim / bovenzijde 5 cm PUR
Dakisolatie 23 cm MW
Bovenverdieping is met een schuin dak + velux

Voorts nog geen beslissingen genomen mbt zonnepanelen/zonneboiler whatsoever. Het is dus een groot green field :)

Wat is naar jullie mening de ‘beste’ keuze met het oog op de toekomst? Geothermie lijkt ons heel aangenaam, maar aangezien we niet beschikken over het grootste budget, lijkt mij dit op deze moment niet de juiste keuze…
Alvast bedankt met jullie raad bij deze zeer open vraag
 

Wiely

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2012
Berichten
44
Waarderingsscore
10
Punten
8
Ik volg, hetzelfde dilema zonder aardgas mogelijkheid
 

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
Ik zou zeggen eerst en vooral de optie isolatie (en ventilatie) optimaliseen om dan pas de verwarmingsbehoefte te laten berekenen. Dat zal al uitwijzen wat warmtepomp nodig/bruikbaar is. Koeling vooral door bouwkundige ingrepen (ramen, zonwering, ....) proberen oplossen.
 

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
Je spreekt van een renovatie en van ruwbouw. Bij renovatie ben je al meer beperkt maar bij ruwbouw ligt de weg naar passief, zoals @Mario zegt, eigenlijk nog helemaal open. Je moet je niet laten beperken tot de nu geldende normen. Zoals de gemiddelde Vlaming ga je er toch een groot deel van je verdere leven doorbrengen. De extra isolatie nu betaalt zich terug op lange termijn, met extra comfort terwijl je woont en een hogere verkoopwaarde op het einde van de rit.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Begin maar met het wegstrepen van radiatoren boven. Het opteren voor een warmtepomp en tegelijkertijd 2 warmteafgiftesystemen die met verschillende temperaturen werken is het slechtste wat je kan doen.
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Het verdwijnen van de terugdraaiende teller heeft de geothermische warmtepomp minder interessant gemaakt. Geothermie heeft het grote voordeel van quasi gratis koeling. Maar eigenaars van PV-installaties hebben op dit moment op hete dagen ook bijna gratis elektriciteit ter beschikking.

Ik woon ook in een huis dat aan de passiefnormen voldoet, maar ben wel heel blij met de vloerverwarming/koeling. Je hoeft dan ook geen leidingen om de 10 cm te leggen in de vloer want je hebt geen hoge vermogens nodig. Op de meeste plaatsen liggen de leidingen hier 25 cm van elkaar. Ook op de slaapkamers ligt hier vloerkoeling en ook dat geeft enorm comfort.

En je moet toch iets voorzien voor je SWW. Dan is de meerkost van een L/W warmtepomp ook niet zo geweldig.
Bij kleine vermogens is een systeem E+ ook interessant. Renson en Duco hebben zoiets in hun gamma.

Wel natuurlijk ook investeren in zonwering. Indien praktisch mogelijk, zou ik ook ventilatie D aanraden.
 

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
Het verdwijnen van de terugdraaiende teller heeft de geothermische warmtepomp minder interessant gemaakt. Geothermie heeft het grote voordeel van quasi gratis koeling. Maar eigenaars van PV-installaties hebben op dit moment op hete dagen ook bijna gratis elektriciteit ter beschikking.

Ik woon ook in een huis dat aan de passiefnormen voldoet, maar ben wel heel blij met de vloerverwarming/koeling. Je hoeft dan ook geen leidingen om de 10 cm te leggen in de vloer want je hebt geen hoge vermogens nodig. Op de meeste plaatsen liggen de leidingen hier 25 cm van elkaar. Ook op de slaapkamers ligt hier vloerkoeling en ook dat geeft enorm comfort.

En je moet toch iets voorzien voor je SWW. Dan is de meerkost van een L/W warmtepomp ook niet zo geweldig.
Bij kleine vermogens is een systeem E+ ook interessant. Renson en Duco hebben zoiets in hun gamma.

Wel natuurlijk ook investeren in zonwering. Indien praktisch mogelijk, zou ik ook ventilatie D aanraden.
Hier hetzelfde maar nog in afwerkingsfase. Vloerisolatie op het niet geïsoleerde keldergedeelte wordt nu geplaatst en dan ook een vooral koelingsnet, wel enkel in de leefruimtes. Voor de overige "koeling" is er een BWW geplaatst die de inkomende lucht van de ventilatie koelt/opwarmt. De optie om in de slaapkamers ook een koelnet te plaatsen is wel interessant.
Ik hoop dat de huidige getroffen maatregelen zoals overal zonwering en 50+ cm dakisolatie voldoende gaan zijn tegen extreme opwarming van de kamers die op de bovenverdieping liggen.
 

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
Het artikel over de Renson E+ ventilatie betekent dat, waar ik 2 jaar geleden al over schreef op een ander forum, de compact toestellen aan populariteit winnen. Goede evolutie want zeer interessant vindt ik nog altijd. Wel aan de prijzige kant toen, 10 000€ enkel voor het toestel zelf, een Pichler PKOM4.
 

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
226
Punten
43
Zou voornamelijk investeren in isolatie en gaan voor een hybride gascondensatieketel.
Dan kan je later nog altijd overschakelen naar warmtepomp.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Hybride zou ik over slaan.
Je gaat nu grondig renoveren, dus doe dat goed wat betreft isolatie, en je krijgt de boel wel warm met een L/W WP.
Leg dan zo veel PV als je kwijt kan, en kies een goede leverancier met een hoge injectievergoeding.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Mijn advies:
  • nu LW WP en voorzie dat je eventueel later nog een geothermische aansluiting in huis kan krijgen. Kan je dan nog altijd kiezen wat je gaat doen in 10-15 jaar
  • geen radiatoren boven, maar ook VVW plaatsen. je gaat ze héél groot moeten kiezen om op lage temperatuur de verwarming te doen, of aan heel slecht rendement verwarmen. Bij VVW is het water rond de 28-35°C, bij radiator een 55-60°C, een groot verschil in wat uw WP moet erin steken om tot die temperatuur te brengen (en dus het rendement).
  • als badkamer niet voldoende is met enkel VVW kan je eventueel een simpel elektrisch vuurtje bijplaatsen (iets dat je in electro keten voor minder dan 50 euro koopt). Bij ons was het goed voor mijn vrouw en mezelf, maar kleine kinderen zegden soms dat het koud was als ze uit bad kwamen. Als het vriest buiten dan zetten we vuurtje letterlijk 5 min aan voor ze in bad gaan en het is om te stikken van temperatuur daarbinnen.
  • wat doe je met uw ramen? Ik zou toch kijken om zeker voor deftig schrijnwerk te gaan met 3-voudig glas
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Mijn advies:
  • als badkamer niet voldoende is met enkel VVW kan je eventueel een simpel elektrisch vuurtje bijplaatsen (iets dat je in electro keten voor minder dan 50 euro koopt). Bij ons was het goed voor mijn vrouw en mezelf, maar kleine kinderen zegden soms dat het koud was als ze uit bad kwamen. Als het vriest buiten dan zetten we vuurtje letterlijk 5 min aan voor ze in bad gaan en het is om te stikken van temperatuur daarbinnen.
Of wandverwarming voorzien ?
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Mijn advies:
  • als badkamer niet voldoende is met enkel VVW kan je eventueel een simpel elektrisch vuurtje bijplaatsen (iets dat je in electro keten voor minder dan 50 euro koopt). Bij ons was het goed voor mijn vrouw en mezelf, maar kleine kinderen zegden soms dat het koud was als ze uit bad kwamen. Als het vriest buiten dan zetten we vuurtje letterlijk 5 min aan voor ze in bad gaan en het is om te stikken van temperatuur daarbinnen.
Of wandverwarming voorzien ?
correct, maar met zelf VVW gedaan te hebben leek het me net te ingewikkeld om dat ook te doen.
 
Lid geworden
10 jun 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt iedereen voor de feedback! Heel nuttig, nu kan ik terug wat opzoeken. De geothermie en de radiatoren zullen plaats maken voor een L/W en vloerverwarming.

De gasaansluiting zal wel blijven, want we zoeken toch om te koeken op gasfornuis en een gashaard voor de gezelligheid.

Wat betreft extra isolatie, ligt dit wel moeilijk. Bestelling is reeds gemaakt voor de 12 cm pur platen aan de gevel. Kan wel eens horen of dit aangepast kan worden maar vermoed van niet.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
De gasaansluiting zal wel blijven, want we zoeken toch om te koeken op gasfornuis en een gashaard voor de gezelligheid.
Gasfornuis snap ik nog, maar voorzie toch maar de kabel voor je inductie vuur.

Vergeet die gashaard. Je gaat je hele vvw in de war sturen, en als dat ding 20min aan staat heb je binnen 28° en ga je lopen.
Zet een vuur op je tv aan, inclusief knettergeluidjes van een houtvuur.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Je moet ivm de gevel isolatie dikker mogen gaan. Ik ken de situatie niet dus indien een straatzijde(tegen trottoir) dan is ik dacht 15 cm naar voor de maximum. Vrijstaande woning is anders natuurlijk en dan kan je net zo goed voor dikker gaan. Bij een dakwerker kan je bvb ook nog 1 week van te voren je dikte aanpassen, die hebben meestal een stock van verschillende diktes en dat kost je enkel meer per m2...
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Mijn advies:

  • geen radiatoren boven, maar ook VVW plaatsen. je gaat ze héél groot moeten kiezen om op lage temperatuur de verwarming te doen, of aan heel slecht rendement verwarmen. Bij VVW is het water rond de 28-35°C, bij radiator een 55-60°C, een groot verschil in wat uw WP moet erin steken om tot die temperatuur te brengen (en dus het rendement).
Nu begin ik hier precies schrik te krijgen dat wij foute keuzes aan het maken zijn....
Wij gaan beneden vvw leggen maar hebben boven alleen convectoren voorzien en geen vvw in de bdkm wegesn en suite met de slpkm. dus we gaan het daar alleen met zo'n handdoekdroger met boost functie doen.
We hebben noch in onze huidige noch in onze vorige woning ooit verwarming opgezet in slpkm, alleen op de echt koude dagen de handdoekdroger 7 minuutjes op boost gezet.

De EPC deskundige berekende dat voor het bekomen van een epc van ong 65 het volstaat om dak/kruipkelder/ramen aan te pakken dus onze muren worden niet geïsoleerd.

Als ik jullie lees krijg ik schrik dat wij gewoon uit ons vel gaan bibberen ...? Want iedereen isoleert ook die muren dik dik én dan is vvw in de bdkm nog niet voldoende ...
 

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
250
Waarderingsscore
141
Punten
43
De initiële vraag van TS ging over de keuze van warmteopwekking in zijn project met vvw en radiatoren. Met een warmtepomp, eender welke, wordt de productiekost om water op te warmen tot gebruikstemperatuur voor radiatoren of convectoren te hoog en dus niet rendabel.
Je hebt wel het verschil tussen aangeblazen convectoren (ventilo convectoren) en gewone convectoren. Bij de ventilo heb je een lagere watertemperatuur nodig dan bij een gewone convector en er zijn al ventilo's (van oa Vasco) die met een ingangstemperatuur van een 35°C werken maar zijn dan ook weer beduidend groter.
Ik weet niet hoe jullie nu verwarmen. Op gas, dan is er verder geen probleem ivm met de nodige hogere temperatuur voor de convectoren. Met warmtepomp zou ik toch de convectoren herbekijken.
Met muurisolatie verminder je ook weer verder de warmte behoefte van de woning in zijn geheel waardoor er minder warmte moet geproduceerd om het comfortpeil te behalen en te behouden. Een eventuele warmtepomp gaat dan veel efficiënter worden door minder draaiuren en in een regime met een grote COP werkt.
Het "te koud" zijn is gevoelsmatig, te koud voor de ene, te warm voor iemand anders. In een goed luchtdichte badkamer (wil niet zeggen niet geventileerde) is er sneller een comfortgevoel te krijgen op een lagere temperatuur dan in een badkamer die niet luchtdicht is.
Extra muurisolatie behoud dat comfort gevoel dan ook nog beter en langer.
Wij zijn passief gegaan en er wordt geen vvw of ander centraal verwarmingssysteem geplaatst in de badkamer noch slaapkamers. Zoals bij jouw zal een elektrisch vuurtje hier uitkomst bieden dat enkel gebruikt gaat worden als het nodig is.
Zoals ik het zie begint alles bij maximale isolatie om dan pas een systeem te zoeken dat aansluit bij de warmtevraag van de woning. Dat het duurder wordt is een feit maar de voordelen op de langere termijn zijn legio omdat er ook bespaart wordt op andere zaken zoals een eenvoudiger verwarmingssysteem, verbruikskost over x jaren en een betere herverkoopwaarde, dat in een huis met gewoon meer comfort.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan