• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze verwarming open bebouwing

Lid geworden
27 aug 2014
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

We starten in de loop van dit jaar met de bouw van onze woning, maar helaas kom ik er niet uit op vlak van type verwarming. 

Het gaat om een open bebouwing met een bewoonbare oppervlakte van 231m². De woning zelf is opgedeeld in twee woonunits daar het gaat om een vorm van kangaroewoning. Voor isolatie voorzien we 16cm PUR in de spouw, 10cm in de vloer en 24cm op het plat dak.

Onze EBP zijn eerste voorstel was om een L/W WP voor VVW en een condensatieketel op gas te nemen voor SWW, maar persoonlijk vind ik dit een rare combinatie om deze twee technieken te gebruiken.

Qua E- en K-peil komen we in deze hybride opstelling uti op E48 / K39.  Kiezen we enkel voor gas dan komen we meteen op E63! Onze glasoppervlakte van 102m² speelt hier fors in het nadeel...

Indien we "vast" zitten aan een WP lijkt het mij dan niet beter om meteen te gaan voor een geothermische WP? We hebben voldoende oppervlakte voor een horizontaal captatienet.  Als we dit combineren met PV panelen kunnen normaal tot E30 geraken (dus 5 jaar geen KI)... natuurlijk zijn dit allemaal wel grote kosten voor verwarming.

Graag steek ik dus hier mijn licht even op naar ervaringen en tips.

 

 

 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
En wat als l/w WP ook voor SWW dient?
 
Lid geworden
19 nov 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dat glas nekt je echt wel... 100m2 is veel, heel veel...  Als je dan toch voor de E30 wil gaan zou ik ook kiezen voor een geo WP met sww er ook op in de vorm van een buffervat. Die hybride combinatie van l/w wp en gas is niet ideaal. Bij ons heb ik daar ook goed over nagedacht maar uiteindelijk wordt het een simpele gas doorstromer met vvw en sww, wij hebben wel maar 25m2 glas... Ook open bebouwing bewoonbare opp 180m2 voorlopig uitgerekend E29 en K22 dacht ik, dit is dan met een 16pv panelen.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
We zijn wel tevreden over onze oplossing:
huis van gelijkaardige grootte, met geothermische warmtepomp (vvw en warm water) en zonnepanelen.

Goedkoop is dit echter niet he, ik ga hier dus ook niet beweren dat het de meest economische oplossing is.

Als idee: de boringen hebben zo'n 10k€ gekost, de warmtepomp en vloerverwarming samen nog eens 15k€ dacht ik (zonder BTW)
Om dit alles te voeden, 32 PV-panelen aan 12k€ (Voorlopig blijken dat er wat te veel te zijn, we hebben stroom over, maar natuurlijk dit en vorig jaar is het ook nog neit erg koud geweest, dus warmtepomp kan in een slecht jaar misschien nog wel aanzienlijk meer moeten draaien)

Eind resultaat door de zonnepanelen E9 en dus
5 jaar geen OV, e-peil subsidie van Eandis, xarmtepomp subsisdie van Eandis, E-peil subsidie van de gemeente
in totaal: 12,030.35 euro

Voor je het van anderen hoort: voor dezelfde investering kan je ook aanzienlijk meer isoleren en een veel kleinere verwarming voorzien.
Up to you
 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Goed omschreven Turbo :)

Waar ik wel van schrok is K39. Dat zou je toch wel aan het denken moeten zetten denk ik. 100m2 glas is natuurlijk ook heel veel. Denk dat wij ook maar net aan 25m2 komen :-D
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik viel hier even bijna van mijn stoel, bijna 40k EUR voor een verwarmingsinstallatie (en natuurlijk kunnen de PV ook voor iets anders dienen, gelukkig maar)...  Het is goed dat je dat benadrukt - het is een mooi systeem (het idee is echt schitterend), maar ook een prijzig systeem.

Aan TS: om een voor mij onduidelijke reden (buiten goed werk van lobby groepen bij de updates van de EPB regelgeving) zijn geothermische warmtepompen zeer hip & trendy op dit moment - de zonnepanelensector is goed gesubsideerd geweest, ik denk dat het nu de beurt aan de warmtepompen was, soit & anyhow... Vergis u niet, dat is een elektrische verwarming die wat efficienter draait (net zoals een airconditioning op basis van warmtepomp een elektrische verwarming is). Het is dus zeker geen "gratis verwarming" zoals men soms durft zeggen... Vraag me ook af (hier in de groep) wat het elektriciteitsverbruik is... 5.000 kWh warmtevraag op een jaar is nog altijd 1250 kWh elektriciteit nodig (COP 4 ofzo), met Turteltaksen op basis van het verbruik ook te bekijken (gelukkig is de meertaks bij overschrijding van de 5000 kWh per jaar elektriciteitsverbruik voorlopig nog niet zo hoog).

Ik hou van simpele oplossingen. Een gasketeltje van 2000 euro gaat je de komende 20 jaar zeker verder helpen. Over 20 jaar is geothermische warmtepomp nog altijd mogelijk of interessant. Om daar nu meteen 10k aan boringen en 7k aan apparatuur voor uit te geven (in vergelijking met gas & vvw - ik laat PV al volledig buiten de discussie)... wat op 20 jaar gespreid ook bekans 1000 euro per jaar "afschrijven van de investering" is (los van onderhoud, maar da's bij gas ook nodig natuurlijk), da's een afweging die je alleen zelf kan maken. Gasketel 2000 euro neerleggen of geothermische warmtepomp dan pak 17 a 20k neerleggen... voor die 1000 euro per jaar afschrijven, is je gasketel "terugbetaald" na 2 jaar... of andersom: al over 2 jaar veranderen zou bij wijze van spreken een netto nul operatie zijn naar investering toe... dusseuh... waarom die 15k verschil in investering inderdaad niet in isolatie steken (dat zal wel ongeveer een verdubbeling zijn van al je isolatie, nee?) en dan kan je nog zotte toeren uithalen over een paar jaar als het moet :).

Tja, 100 m2 ramen... dat wordt bakken in de zomer. No offense maar: zot!!! Vraag eens of uw architect in de zomer graag in die woning zou willen wonen...  
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Vraag me ook af (hier in de groep) wat het elektriciteitsverbruik is... 5.000 kWh warmtevraag op een jaar is nog altijd 1250 kWh elektriciteit nodig (COP 4 ofzo), met Turteltaksen op basis van het verbruik ook te bekijken (gelukkig is de meertaks bij overschrijding van de 5000 kWh per jaar elektriciteitsverbruik voorlopig nog niet zo hoog).

Een aparte stroommeting op de warmtepomp heb ik niet, maar geraamd op teller-productie_zonnepanelen-stroomverbruik_in_oude_woning kom ik op ongeveer 4500kWh voor periode nov2014->15 voor een K34, Open bebouwing, 270m² bewoonbare oppervlakte (en eigenlijk wordt de 100m² zolder ook meeverwarmd want we hebben nog geen deur naar de zolder). 

Wat de kostprijs betreft, geloof ik dat warmtepomp en gasketel TCO aan elkaar gewaagd zijn, zeker in combinatie met PV, maar de warmtepomp heeft duidelijk een veel grotere investeringskost. En het onverwachte (en hoge) injectietarief knabbelt wel aan mijn verhoopte rendement. Dus ik probeer niemand te overtuigen dat ze dat perse moeten doen.

Wat effectief economischer is zullen we over 20 jaar weten als gas en stroomprijzen bekend zijn.

 
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
40k?
15+10= 25k.

Nog altijd veel geld, maar geen 40k.

Geothermische warmtepomp moet toch heeeeel wat beter seizoensprestatie gaan halen dan 4 hoor.
Ik heb met mijn lucht/water al een all-in prestatie van 4,45 tot nu toe.

Tis wel nog maar half januari, maar zal rond de 4 afklokken.

Geothermische zal toch echt wel heel wat hoger dan 5 moeten uitkomen...
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Aangezien het nog niet genoeg benadrukt is: 100m² ramen...*help*

Vuistregeltje: 1m² raam kost 300 euro, 1 m²² muur 100 euro: bespaar 30m² raam en je hebt al meteen 6.000 euro om meer isolatie te kopen. Bovendien daalt je werkelijk verbruik er ook nog eens door.

Minder raam is ook minder screens voorzien( want je hebt dat toch voorzien, voor die 100m² he?), alweer een kostenbesparing.

 

flesjespa (moet zijn prijzen eens gaan updaten, rekent nog aan 2014)
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja wadde zeg.  Ik heb de indruk dat de gemiddelde bouwer vandaag over een pak meer budger beschikt dan vroeger!  Daar kon ik alleen maar van dromen toen ik bouwde.... het zal aan mij liggen.

Mijn standpunt blijft voor de rest hetzelfde.  Keep it simple wat de verwarming betrefd.  Een simpel gasketel of indien geen gas in straat een l/w warmtepomp.  PV en geothermische wp zou ik links laten liggen.  Dat geld steek je in isolatie.  Na 15j kan je nog overschakelen.  Maar gedurende die periode geniet je wel van een lagere energiekost en hoger comfort.

Die 100m2 raam is inderdaad GIGANTISCH.  Hier slechts 30m2 en neen we zitten niet in het donker.   Het jaagt niet alleen uw bouwkost de hoogte in (wat in isolatie kan gestoken worden), maar nefast voor uw energierekening (warmteverlies) en oververhitting in de zomer.  Om een idee te geven, vandaag bleef het buiten vriezen, maar de zon slaagt er wel in om de cv stil te leggen en de binnentemperatuur te verhogen naar 22,5gr.  En dan ondanks de weinige ramen dat we hebben.

Trouwens ik wist niet dat k39 nog mogelijk is anno 2016?   Lijkt zo 2006☺
 
Lid geworden
27 aug 2014
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor jullie toelichtingen!

Toegegeven dat 102.5m² glas is inderdaad veel is, maar hou er rekening mee dat het om een kangaroewoning gaat en zijn het dus 2 woonunits betreft (70/30 verdeling). De grootste glaspartijen liggen aan de N-O kant van de woning. Enkel op de eerste verdiep is er een grote glaspartij waar we screens gaan voorzien.

Ik heb even de plannen in bijlage toegevoegd. Ter info: Tuin is N-O en straatkant Z-W.

Dat WP een goede technologie is spreek ik niet tegen, maar de prijs voor dergelijke installatie blijft gewoonweg absurd. Men duwt dan ook de WP figuurlijk in uw strot met zijn gunstige EPB score. Voorlopig blijft mijn voorkeur gaan naar een degelijke gascondensatieketel en win ik dan wel enkele E punten met 8-12 PV-panelen.

Wat isolatie betreft zit ik volgens mij al vrij hoog met 16cm spouw, 10cm vloer en 24cm dak (alles PIR). Wanneer ik deze waardes verdubbel zie ik de EBP scores amper zakken... het glas speelt hier de grootste invloed.
 

Bijlagen

  • gelijkvloers.PNG
    gelijkvloers.PNG
    651,3 KB · Weergaven: 0
  • eersteverdiep.PNG
    eersteverdiep.PNG
    317 KB · Weergaven: 0

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik zie het verband niet tussen 100m2 glas en "kangeroewoning". De meesten hier hebben al gezegd dat ze rond de 20-25m2 glas hebben (en de meesten hier zijn enthousiaste bouwers en verbouwers, dat zijn geen donkere muizenhollekes van een paar m2 groot hoor). In het beste geval kan je met dat argument dus 50m2 glas uitleggen ;).

Als ik naar je plannen kijk, zie ik alleen glas... glas... glas... Dat gaat ge u echt beklagen. Je bent de eerste in een lange rij die zich daaraan laten vangen...

Specifiek naar uw vraag over verwarmingsinstallatie en E-peil ... ondertussen heb je al door waar je aan moet werken om uw warmteverlies te doen dalen... 
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op plan op plan te zien is het een heel mooie woning.  Maar een energievreter tot en met.

Ten eerste.  Zoals al gemeld, heel veel glas!!  Zelfs voor een kangeroe woning.  Geloof me, wij hebben in het begin ook enkele jaren in een kangeroewoning gewoond.  Het kan met minder.  Dus daar gaat al heel wat energie verloren.

2de, het is een zeer complexe woning.  Compactheid is zeer slecht.  Al die insprongen en uitsteken.  Dwz veel oppervlakte waar warmte verloren wordt in verhouding met het te verwarmen volume.  Doordat de woning heel complex is heb je ook veel ramen nodig om wat lichtinval te hebben.  Een viskueuze circkel waar je moet uit zien te geraken.

Dat zijn de voornaamste 2 redenen waarom isolatie verhoging niet echt leidt naar een verbetering van de EPB waarden.

De isolatiewaarden die u nu heeft, kan u evengoed richting k25 op lager gaan als u iets doet aan de compactheid en ramen.

Uw epeil zal automatisch volgen zonder grijpen naar warmtepomp op cv.  Over epeil gesproken.  Je gaat heel wat lange warmtwaterleidingen moeten leggen vanuit uw cv naar alle kranen.  Tracht dat tot max 5m terug te brengen.  Bij ons ligt de cv centraal.  Alle leidingen liggen rond de 3m behalve 1 op 5m.  Lange leidingen geeft veel warmteverliezen, lang wachten op warm water en veel waterverkwisting.  Nog een blunder van de architect vind ik.

Voor de architect is het heel leuk.  Hij heeft een heel ferme woning getekend, mooi design voor in zn boekje.  Maar hij moet er niet in wonen en moet niet de hoge energiekost betalen.  Dat moet jij doen.  Ik zou de boel helemaal omgooien, terug op de tekentafel, en eis een kangeroewoning met een k30 of minder.

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan