• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze van elektriciteitskabel - flexibele buis met draad vs gewoon xvb kabel

Lid geworden
9 jun 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo, in mijn nieuwbouw wil ik zelf elektriciteit doen, maar ik heb daar niet zo veel kennis over. Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan en min of meer heb ik al begrip, maar toch heb ik nog enkele puntjes die open staan. Eén van die puntjes is de keuze van kabel, ik spreek nu niet van de technische eigenschappen, maar de behuizing. In de winkels men heeft keuzen van
- Flexibele buis met draad
- Gewoon XVB/XGB kabel
(zie afbeeldingen)
Mijn vraag nu is, wat zou ik best pakken en wat zijn de voordelen van de ene over de andere.
Waarom zou ik de flexibele buis met draad pakken als ik kan gewoon de XVB/XGB kabel nemen?

Dank u wel voor advies

Bijlagen

• 401299088-jpg.jpg
    401299088-jpg.jpg
    129 KB · Weergaven: 1
  • 401299040-1-jpg.jpg
    401299040-1-jpg.jpg
    125,4 KB · Weergaven: 1

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
113
Punten
43
Die flexibel kan je , als je bvb later ergens een stuk uitbreekt en per ongeluk een kabel raakt, een nieuwe kabel in trekken ( zonder omhulsel, dus enkel de kleine kabel. Als je een xvb neemt niet. Moeten nieuwbouws en verbouwingen niet de groene ipv grijze xvb nemen, moest allesinds wel in mijn winkel of is dat enkel als de ruimte open is voor personeel en klanten?

Pinguu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
266
Punten
63
Beide kan maar ik vind preflex gemakkelijker werken, vooral bij het ontmantelen en vastmaken.

Kijk wel naar de brandklasse van wat je koopt want Eca mag niet overal meer gebruikt worden (bv. in holle wanden). Ik heb daarom overal Cca gelegd, geen discussie of nadenken wat wel of niet mag.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.445
Punten
113
XVB is standaard brandklasse Cca.
De witte flexibel met draad zoals op je foto is standaard Eca. Alternatief is de groene flex met halogeenvrije H07Z-U die ook Cca is.

XVB zit rechtstreeks in de PUR/chape en is dus niet vervangbaar. De draden in een flex zou je in theorie later nog doorheen kunnen trekken en vervangen. Maar in praktijk kan dat tegenvallen en blijkt het vaak moeilijk of onmogelijk (reken er niet op).

XVB is geschikt voor buiten (vocht), draad in flex niet.

XVB is geschikt voor in een muurdoorvoer en laat toe deze waterdicht af te dichten. Flex met draad niet.

Flex met draad laat luchtransport toe en zou dus de luchtdichtheid kunnen compromiteren als die de oversteek maakt van verwarmd naar onverwarmd volume.

Ik zou:
- opbouw (volledig of gedeeltelijk): XVB
- naar buiten of doorvoer: (E)XVB
- doorheen isolatieschil: XVB
- de rest: groene Cca flex (of XVB)

Ik zou ook XGB ipv XVB overwegen.

BCelektrotechniek

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 mei 2007
Waarderingsscore
138
Punten
43
Maak een overeenkomst met een elektricien. Als je het zelf wilt doen kan die u de juiste materialen bezorgen en hab je ook een aanspreekpunt voor vragen. En je krijgt ook korting op uw materialen, wordt uw kast deftig en juist aangesloten en zorgt voor de plannen. Alle, ik doe dat toch zo en waarschijnlijk nog vele anderen.
Alles wat in chappe en stenen muren kan mag in flex Eca. Alles in opbouw, kasten, keukenmeubelen, gyproc wanden, ... in Cca of kabel. Alles naar buiten in kabel.

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
113
Punten
43
Vergeet de btw ook niet als je via een elektricien koopt ipv zelf via allerhande kanalen te kopen. Steeds iemand die je 7/7 kan bereiken en je uit de nood helpt.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.992
Punten
113
Vergeet de btw ook niet als je via een elektricien koopt ipv zelf via allerhande kanalen te kopen. Steeds iemand die je 7/7 kan bereiken en je uit de nood helpt.
:unsure: :unsure: :unsure:
BTW blijft 21% of ge nu aankoopt via electricien of de handel.
Aankopen , uitgezonderd planten en nog wat , is STEEDS 21%
Bij uitvoer vd werken KAN de aannemer aan 6% tariferen als er is voldaan aan de voorwaarden voor verlaagd btw tarief.

7/7 bereikbaar en 24 uur op 24 uur ????
Al reken je daar 25€/uur voor ... wat belachelijk weinig is dan is dat op 24 uur een rekening van 600€
Maal 7 dagen en we gaan beleefd blijven, weekendtoeslag rekenen we niet mee 600*7 is 4200€ en dan nog eens btw erbij , 21% = 5082€ per week.

Heb ooit eens zo'n klant gehad die 7/7D en 24u/24u eiste dat ik beschikbaar was ... mijn ereloon was toen , ik dacht 18€ genomen.
Na de eerste wekelijkse afrekening kreeg ik al een aangetekend schrijven van hem/haar dat hij dit standby contract wou annuleren.

Nu moet ik wel zeggen , hij/zei want ze waren echt wel met 2 koplopers in arrogantie en ikhemgeld gedoe, mailde me elk apart waar de ene vroeg voor een groenblijvende haag in de voortuin en de andere dezelfde dag, met een verschil van nog geen uur een bladverliezende.
Dat type
Nu zoek maar eens op dit form op madame of mdm impulse.

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
113
Punten
43
Ik kan hem altijd bellen als ik in panne sta, ze weten dat als ik bel het dringend is. En als ze je electriciteits kabel leveren, voor een verbouwing is dat toch 6%? Ze komen toch alles nazien, aansluiten en de keuring regelen.

Lid geworden
9 jun 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Maak een overeenkomst met een elektricien. Als je het zelf wilt doen kan die u de juiste materialen bezorgen en hab je ook een aanspreekpunt voor vragen. En je krijgt ook korting op uw materialen, wordt uw kast deftig en juist aangesloten en zorgt voor de plannen. Alle, ik doe dat toch zo en waarschijnlijk nog vele anderen.
Alles wat in chappe en stenen muren kan mag in flex Eca. Alles in opbouw, kasten, keukenmeubelen, gyproc wanden, ... in Cca of kabel. Alles naar buiten in kabel.

Meerdere mensen hebben hier aangehaald over "een overeenkomst met een elektricien", maar doen elektriciens dit, om iemand te begeleiden met materiaal, nuttige tips en dan de kast aansluiten en keuring regelen?

Het zou misschien interessant voor mij zijn, maar ik weet niet of het interessant is voor die mensen, zij kunnen beter een volledige project nemen, dan zoiets.

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
113
Punten
43
Lees men reactie nog eens, ik doe het zo voor alles wat we verbouwen ( zaak, huis en verhuurde panden) doe alles zelf van kabels leggen tot dozen in plakken en aansluiten, tot wat ik niet meer kan en doen dan samen de rest. Bespaart je gigantisch en je leert bij.

BCelektrotechniek

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 mei 2007
Waarderingsscore
138
Punten
43
Ik heb zo verschillende werven waar ik de materialen lever en de uitleg geef. Maar er zijn inderdaad firma's die liever zo niet werken en graag de hele werf binnen halen. Het is juist in de uren die ik er niet moet in steken dat de klant zijn winst haalt.

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
117
Punten
43
Ik kan hem altijd bellen als ik in panne sta, ze weten dat als ik bel het dringend is. En als ze je electriciteits kabel leveren, voor een verbouwing is dat toch 6%? Ze komen toch alles nazien, aansluiten en de keuring regelen.
Als je correct wil werken dan is het zoals @lukanar schrijft namelijk:
BTW blijft 21% of ge nu aankoopt via electricien of de handel.
Aankopen , uitgezonderd planten en nog wat , is STEEDS 21%
Bij uitvoer vd werken KAN de aannemer aan 6% tariferen als er is voldaan aan de voorwaarden voor verlaagd btw tarief.
Het gunsttarief van 6% is gekoppeld aan voorwaarden. Leveren en plaatsen en verplicht door dezelfde aannemer dacht ik.
Dus als ie de kabels levert maar niet plaatst, valt dit onder leveren en 21%BTW.

Wat je electricien betreft, hou die maar te vriend als hij 7/7 en 24/24 bereikbaar is en ter plaatse komt.
Weinigen zullen dit dezer dagen (nog) willen doen.

Als klanten dergelijks aan mij vragen, dan staat daar een stevige vergoeding tegenover.
Sommigen willen dat omdat ze in shifts werken en weekends en de productielijn niet stil mag vallen maar dat komt met een prijs uiteraard.
Ongeacht of er een interventie ter plaatse nodig is.
Anderzijds als ik dat aan een werknemer vraag om een weekeind of week "standbye" te werken, krijgen zij natuurlijk ook een mooie vergoeding daarvoor en de nodige recuupdagen en wordt de wekelijkse planning aangepast.

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
113
Punten
43
voor de zaak is alles medecontractant dus de btw vorderen we daarvan toch terug, daar help ik altijd mee. ons huis was het overal in orde zetten van electriciteit en keuring laten doen, kon ik niks aan helpen behalve savonds alles opruimen . Leveren en plaatsen is inderdaad dezelfde aannemer. In huis eigenlijk nog niets van grote werken gedaan, volgend jaar verbouwen we er normaal toch. app enkele jaren geleden wel volledig laten doen, was toen te ziek om iets te doen buiten het nodige werk (n), en dat had al niks over.

Lid geworden
9 jun 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Opgesomd, dus:
Flexibele buis met draad is goed, en in theorie het geeft mogelijkheid om nog draden ertussen trekken, maar in praktijk zeer moeilijk en meestal zal men het niet doen.
Best gewoon dan XGB pakken en dat is in orde.
En voor buiten EXVB.

Denk niet dat ik nog iets gemist had...

Btw, hoe moeilijk is het om dan iemand te vinden voor de keuring?

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
113
Punten
43
Opgesomd, dus:
Flexibele buis met draad is goed, en in theorie het geeft mogelijkheid om nog draden ertussen trekken, maar in praktijk zeer moeilijk en meestal zal men het niet doen.
Best gewoon dan XGB pakken en dat is in orde.
En voor buiten EXVB.

Denk niet dat ik nog iets gemist had...

Btw, hoe moeilijk is het om dan iemand te vinden voor de keuring?
Reken je ook je tijd dat je er zelf aan werkt? Want gaan flexi jobben brengt makkelijk 16 euro op. Flexibel kan je een kabel vervangen, erbij zal niet gaan

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.992
Punten
113
voor de zaak is alles medecontractant dus de btw vorderen we daarvan toch terug, daar help ik altijd mee. ons huis was het overal in orde zetten van electriciteit en keuring laten doen, kon ik niks aan helpen behalve savonds alles opruimen . Leveren en plaatsen is inderdaad dezelfde aannemer. In huis eigenlijk nog niets van grote werken gedaan, volgend jaar verbouwen we er normaal toch. app enkele jaren geleden wel volledig laten doen, was toen te ziek om iets te doen buiten het nodige werk (n), en dat had al niks over.
Gij foefelt dus
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Als je werken aan je prive laat doen kan dit NOOIT medecontractant zijn.
Zelfs niet als je woning van de zaak is want dan zijn er totaal andere regels en is dus alles aan 21% BTW

Leveren en plaatsen is GEEN vereiste voor 6% btw (effe alle voorwaarden nazien en die zijn in orde)

Als aannemer koop je deze produkten aan 21% btw
Je verkoopt deze met winst en op het totaalbedrag ( aankoopprijs + wintsmarge = verkoopprijs excl btw ) reken je 6% op voorwaarde dat jij als aannemer de werken uitvoert. De werkuren van de aannemer kunnen in dit geval ook aan 6% getariefierd worden.

Aankopen door de klant is steeds en altijd aan 21% btw
plaats je deze produkten zelf dan is er op e eigen werk geen btw verschuldigd
laat je deze zelf aangekochte produkten plaatsen door een aannemer en de voorwaarden zijn in orde dan rekent hij voor zijn werk 6% btw.

Dus sam ik zou toch eens een hartig woordje met je boekhouder klappen want dit is basiskennis

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
113
Punten
43
Ik foefel niet luk, de zaak is medecontractant, en word apart gefactureerd. Daar gebeurde ook al het grootste deel ( alles is daar in 5 jaar vernieuwd )Privé huis is gebeurt door de electricien, was ook maar in orde zetten en keuren. En app is volledig verbouwd en hebben ze ook gedaan was 6 procent btw. Was toen uitgevallen met serieuze ziekte. Waar lees je dat de privé factuur medecontractant is?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.570
Punten
113
Gij foefelt dus
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Als je werken aan je prive laat doen kan dit NOOIT medecontractant zijn.
Zelfs niet als je woning van de zaak is want dan zijn er totaal andere regels en is dus alles aan 21% BTW
Da is nie foefelen... Het deel van de woning dat je professioneel gebruikt, mag gefactureerd worden als medecontractant. (ook al zijn er daar wel regeltjes rond). Dan moet je natuurlijk wel 2 facturen vragen aan je aannemer.

edit: dju @sam vp was me voor :p

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.992
Punten
113
lees eens al je berichten achter elkaar

Lees men reactie nog eens, ik doe het zo voor alles wat we verbouwen ( zaak, huis en verhuurde panden) doe alles zelf van kabels leggen tot dozen in plakken en aansluiten, tot wat ik niet meer kan en doen dan samen de rest. Bespaart je gigantisch en je leert bij.
en dan maak ik de conclusie zoals een btw controleur.
Want dat ga je toch eens moeten uitleggen.
Daarom mijn reactie
die je terecht terug in het juiste perspectief zet
MAAR ik denk dat 75% van de forumlezers zelfs nog niet goed door hebben wanneer en voor wat er 6% kan gerekend worden en jouw eerste berichten zetten iedereen op het verkeerde been.

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
113
Punten
43
Kan beter klappen dan typen 🫣. Maar in eerste bericht staat er een vraagteken, dus was een vraag.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan