• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze van dampscherm bij dakisolatie ?

Lid geworden
20 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey iedereen!

Wij zijn een woning aan het renoveren en hebben net een nieuw piramidedak met spanten laten plaatsen. Nu gaan we dit zelf isoleren met 22cm isover isoconfort tussen de spanten. Hier moet echter een apart dampscherm over en ik heb geen idee welk kiezen en internet is niet altijd even duidelijk...
Heeft iemand hier tips of aanbevelingen rond ?

Zo ben ik nu aant kijken naar : 

- Isover Vario KM Duplex dampscherm €3.04/m²

- En Knauf LDS 100 voor €1.15/m² wat natuurlijk maar 1/3de van de prijs is...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Sven

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
25
Punten
38
Het eerste is een intelligente damprem met variabele dampweerstand, het tweede is een gewoon dampscherm. Dat verklaart het prijsverschil.

Heb je een intelligente damprem nodig? Of met andere woorden: is je dakconstructie voldoende dampopen naar buiten of niet?

Lid geworden
20 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat is hetgene wat ik niet echt weet...

De constructie gaat van buiten naar binnen dit worden:

- pannen

- onderdakfolie

- 22cm glaswol tussen de spanten

- dampscherm/rem

-1.2cm OSB plaat

- gyproc

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
406
Punten
83
Persoonlijk zou ik altijd voor intelligent dampscherm eens je in die categorie van diktes zit.

Is dat een wetenschappelijk onderbouwt buikgevoel? neen, maar op die manier kan uw isolatie langs beide zijden uitdrogen.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
25
Punten
38
KLopt Enk, alleen met die OSB ervoor (whyyyy??? weglaten!!!) gaat er een extra dampremmende laag zijn waardoor intelligente damprem volgens mij nutteloos wordt.

Opbouw zonder OSB: dan zou ik ook de intelligente damprem nemen. In principe is dampscherm wel voldoende, aansluiting aan de muur en vloer is veel belangrijker detail.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
406
Punten
83
tjay zei:
KLopt Enk, alleen met die OSB ervoor (whyyyy??? weglaten!!!) gaat er een extra dampremmende laag zijn waardoor intelligente damprem volgens mij nutteloos wordt.

Opbouw zonder OSB: dan zou ik ook de intelligente damprem nemen. In principe is dampscherm wel voldoende, aansluiting aan de muur en vloer is veel belangrijker detail.

Enige meerwaarde van de OSB zou kunnen zijn dat je dan achteraf, wanneer je iets wil bevestigen, je makkelijker af bent.

Lid geworden
20 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enk zei:
tjay zei:

Enige meerwaarde van de OSB zou kunnen zijn dat je dan achteraf, wanneer je iets wil bevestigen, je makkelijker af bent.

Dit is dan ook de reden dat de OSB ertussen zit. Een andere mogelijkheid is dat er géén gyproc meer voorkomt en we rechtstreeks op de OSB werken, maar dit is nog niet zeker. OSB is trouwens normaal toch niet damp- of luchtdicht ? En nu heb ik nog niet echt een antwoord op de vraag, wat soort dampscherm/rem ik best neem :)

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
25
Punten
38
Iets bevestigen? Wat ga je tegen het hellend dak bevestigen? Neem dan Fermacell of gebruik de juiste gyprocpluggen? Maar al dat extra dood gewicht aan uw dak (doorbuiging...) enkel om misschien ooit iets te bevestigen...

Indien je OSB laat zitten: pak dan maar gewoon dampscherm (intelligente damprem mag ook). Indien je deze weglaat, kies dan intelligente damprem (dampscherm mag ook).

NB: OSB is niet luchtdicht maar wel dampremmend en indien afgetapet ook als dampscherm te gebruiken. Voor HSB vaak als dampscherm op de muren gebruikt. 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
406
Punten
83
tjay zei:
Iets bevestigen? Wat ga je tegen het hellend dak bevestigen? Neem dan Fermacell of gebruik de juiste gyprocpluggen? Maar al dat extra dood gewicht aan uw dak (doorbuiging...) enkel om misschien ooit iets te bevestigen...

Klopt uiteraard.
Indien je OSB laat zitten: pak dan maar gewoon dampscherm (intelligente damprem mag ook). Indien je deze weglaat, kies dan intelligente damprem (dampscherm mag ook).

question: als je luchtspouw laat tussen dampscherm en osb (aangezien dat toch op een lattenwerk komt) dan zou ik toch opnieuw voor intelligent dampscherm gaan, toch?
NB: OSB is niet luchtdicht maar wel dampremmend en indien afgetapet ook als dampscherm te gebruiken. Voor HSB vaak als dampscherm op de muren gebruikt. 

idd

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
25
Punten
38
Enk zei:
tjay zei:

question: als je luchtspouw laat tussen dampscherm en osb (aangezien dat toch op een lattenwerk komt) dan zou ik toch opnieuw voor intelligent dampscherm gaan, toch?

Volgens mij kan je niet veel fout doen met een intelligent dampscherm (mogelijks neemt de intelligentie met de jaren wel af, zoals met zoveel dingen in het leven ;)).

Als je OSB gebruikt heb je al een dampremmende laag dus ik weet niet of er iets naar binnen toe gaat uitdrogen. Dan kan je je de vraag stellen of het zin heeft om nog een intelligente damprem te kiezen. In de praktijk zal je waarschijnlijk het dampscherm/intelligente damprem dampdicht aan de muur bevestigen, en de OSB platen er gewoon tegen vijzen (al dan niet met luchtspouw), maar geen dampdichting doen, dus T&G niet afkleven en ook geen muuraansluiting. Dan zijn er inderdaad wel wat lekken langswaar waterdamp kan bewegen. Het gaat uiteraard nog altijd een pak minder uitdrogen (isolatie -> kamer) zijn dan wanneer er geen OSB  is. Dus ja, waarom dan 2 euro per m2 meer betalen? Ik denk niet dat het gebruik van een dampscherm of intelligente damprem een probleem gaat zijn, OSB of niet.

Gevaar op condensatie is er langs de warmte kant alleszins niet (behoudens koudebruggen natuurlijk maar ik ga er van uit dat dat wel "covered" is). Dus risico op vocht dat tussen 2 dampdichte lagen kan condenseren is er hier niet. Bij badkamers e.d. moet er wel goed op ventilatie gelet worden (maar dat is natuurlijk altijd zo).

Nogmaals: het beste lijkt me geen OSB. Vervang op dat hellend dak de combinatie OSB + gyproc door Fermacell (ik ga de 10mm dikte gebruiken ipv 12,5mm gyproc trouwens).

Lid geworden
20 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja na dit te lezen zou ik idd geneigt zijn om de OSB weg te laten, ware het niet dat er boven 130m² klaarligt om gebruikt te worden... Jammer dat ik dit niet eerder gepost had ! :)

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Svenp zei:
Ja na dit te lezen zou ik idd geneigt zijn om de OSB weg te laten, ware het niet dat er boven 130m² klaarligt om gebruikt te worden... Jammer dat ik dit niet eerder gepost had ! :)

Ook ik zie het nut van die osb-platen met daarop gyproc niet in. Al wat je tegen zo'n schuin plafond gaat bevestigen kan prima tegen enkel gyproc en zeker tegen het genoemde fermacell of Rigidur (gipsvezelplaten ipv kartongips)

Het zou nog nuttig kunnen zijn op de volgende manier: eerst afgekleefde platen osb als damp/luchtrem, dan een lattenwerk met daarop de gyproc. Op die manier heb je (zo nodig) een leidingspouw waarin je bijvoorbeeld elektriciteitskabels kan wegwerken zonder het dampscherm te moeten doorboren. Een bijkomend  dampscherm lijkt mij niet nodig bij uw dakopbouw.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Een variabel dampscherm werkt alleen maar bij beperkte diktes en dan nog enkel indien de dakvlakken voldoende zonnewarmte krijgen in de zomer.

Folies zijn over het algemeen zeer moeilijk foutvrij aan te brengen laat staan foutvrij te houden. Houtachtige bouwplaten hebben daar minder last van.

Bijkomend voordeel van houtachtige bouwplaten is dat ze meteen wat extra massa toevoegen aan de binnenzijde en zo het thermisch comfort wat verhogen...

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Dat is moeilijk te zeggen... hangt af van het materiaal (soortelijke warmte, lambda) en de hoeveelheid zomerzon.

De isolatie zou net niet last moeten hebben van warmtedoorslag in de zomer zodat het hele isolatiepakket is opgewarmd en al het vocht dat erin zit, zich in dampfase bevindt.

Op die manier mag de isolatielaag dikker zijn bij glaswol dan bij bijv. cellulose of houtvezel.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
25
Punten
38
Keon zei:
De isolatie zou net niet last moeten hebben van warmtedoorslag in de zomer zodat het hele isolatiepakket is opgewarmd en al het vocht dat erin zit, zich in dampfase bevindt.

100 graden dus? ;)

De vereisten die je opnoemt (vooral: zonnewarmte) zijn nodig wanneer er een dampdichte laag langs de buitenkant zit. In een gewone dampopen dakconstructie is er geen nood aan deze vereiste omdat er voldoende uitdroogcapaciteit in de winter naar buiten toe is. Dan maakt het dus niet zoveel uit of je een intelligente damprem kiest of een gewoon dampscherm (zoals reeds aangehaald). Een intelligente damprem in deze opbouw kan in sommige omstandigheden ook nog extra naar binnen toe uitdrogen, een kleine extra die normaal gezien niet nodig is. 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
54
Punten
48
Keon zei:
Dat is moeilijk te zeggen... hangt af van het materiaal (soortelijke warmte, lambda) en de hoeveelheid zomerzon.

Op die manier mag de isolatielaag dikker zijn bij glaswol dan bij bijv. cellulose of houtvezel.

Ok, kan je dan een concreet voorbeeld uitwerken? Anders blijft het een raadgeving waar praktisch niemand iets aan heeft.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Concreet valt daar weining over te zeggen... die intelligente dampremmen werken op basis van de relatieve vochtigheid (en deels op basis van de temperatuur).

Het vocht dat zich in de wintermaanden heeft opgestapeld in de houten structuur en eventuele houtachtige isolatiematerialen (cellulose, houtvezel, ...) zal door de zomerwarmte uit dat materiaal moeten worden gedreven. En vervolgens moet de warme vochtige lucht (met hoge RV) het dampscherm kunnen bereiken zonder dat het vocht wordt opgenomen door materiaal dat koeler is, daarom mag het isolatiepakket niet te dik zijn. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan