• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze locatie buitenunit warmtepomp

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Wij gaan verwarmen met VVW + warmtepomp (Daikin Altherma). Ik moet nu een wachtbuis (110 of 125?) door de funderingen voorzien om later de leidingen van de buitenunit naar de binnenunit te kunnen brengen.

We geraken er echter niet aan uit waar we nu best onze buitenunit zouden plaatsen zowel naar efficiëntie, geluidshinder en esthetische aspecten toe. Die Daikin buitenunits zijn nu niet bepaald de meest oogverblindende dingen. Onze installateur beweert dat hij tot 30m ver kan staan, maar we willen uiteraard graag niet te veel verliezen hebben.

Ik vermoed dan een warmtepomp vooral het meeste geluid maakt tijdens het stookseizoen, dus wanneer je niet per se op je terras zit?

We hebben helaas nergens een plat dak.

1655792437700.png

Plaats 1 leek ons het beste, want de afstand valt goed mee (ongeveer 8m) en daar staat de unit mooi uit de weg. Probleem hier is mogelijks de buren die geluidshinder kunnen hebben aangezien die vrij dicht tegen de perceelsgrens staat. Ook zou de luchtstroom tegen een houten schutting botsen wat misschien ook nadelig kan zijn?

Plaats 2 valt ook mee qua afstand, maar staat dat het meest in het zicht vanaf het terras van de woning + we kunnen geen recht wandelpad meer voorzien naar de berging. We dachten om daar anders een kronkelpaadje te maken en de unit dan te verbergen achter een haagje.

Plaats 3 zal de meest efficiënte zijn, want dan kunnen de binnen- en buitenunit "rug aan rug" staan. Helaas voelt die buitenunit dan aan als obstakel op onze oprit. Weinig nut om een oprit + wandelpad van 4m breed te hebben als je dan iets in de weg zet.

Plaats 4 is weer mooi uit het zicht, geluidsoverlast voor onszelf of de buren valt waarschijnlijk ook wel mee. Alleen staat hij daar verder van de binnenunit (ongeveer 15m). Of zou deze afstand goed meevallen (is nog steeds slechts de helft van de maximale afstand zoals de installateur beweert)?

Plaats 5 is gelijkaardig aan plaats 3, met dezelfde voordelen, maar vormt dan geen obstakel op de oprit. Zit dan wel vrij dicht bij de achterdeur en mijn vriendin vreest voor geluid wanneer we op het terras zitten.

Vooraan de woning zien we niet meteen opties.

Wat zouden jullie verkiezen of welk alternatief zien jullie?
 
Laatst bewerkt:

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Een alternatief gelijkaardig aan 4 zou kunnen zijn om hem achter je tuinberging te zetten.

Persoonlijk zou ik voor optie 5 gaan en dan iets van schutting of haag zetten om zo het geluid toch een beetje te dempen.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Als plaats 1 inderdaad goed te doen is qua afstand, zou ik plaats 1 verkiezen ...
Mijn huidige buitenunit (ook een Daikin Alltherma) staat op minder dan 6m recht tegenover mijn buur z'n achterdeur. Die hebben daar totaal geen last van. Naast zijn achterdeur staat trouwens de buitenunit van zijn airco, waar ik ook geen last van ondervind.
Zelf heb ik ook geen last van mijn buitenunit, behave toen ons bureau tijdelijk was ingericht als slaapkamer (boven was immers nog niet klaar).
De buitenunit staat namelijk amper 1m naast het raam van het bureau. Als je toen probeerde te slapen, hoorde ik wel eens het roterende geluid van de schoepen. Maar dat kwam vooral door het Systeem C+ rooster in dat raam, of een openstaand raam in de zomer. Eens onze slaapkamer op de verdieping was ingericht (eveneens raam met Systeem C+ rooster, ook net boven die buitenunit trouwens) nooit meer last van gehad.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Plaats 1 blijft wel een risico omdat we daar echt binnen de 1m van de perceelgrens zitten. Stel dat één van de buren daar toch last zou van ondervinden... Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat je niks in die zone mag plaatsen (behalve beplanting dan).

Dat er een houten schutting recht voor zou staan maakt ook niks uit naar de werking van het toestel?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
regelmatig zie ik er ook op die uit het zicht op het dak staan
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Maar TS heeft geen plat dak ?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Kan je bij locatie 4 nog iets verder naar rechts? (je zit nog maar halverwege de maximale lengte). Dan kan je misschien in je tuinontwerp een plaats voorzien waar de unit uit het zicht kan staan. Onhoorbaar en onzichtbaar ;)

Heb je trouwens een gefundeerde reden om te twijfelen aan de informatie van de installateur?
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
1 zou ik niet doen. Misschien heeft de buur er geen last van, misschien wel. Ga je hem dan verzetten?
3 lijkt me meest logisch. Oprit van 4m is meer dan ruim voldoende voor om het even welke wagen/bestelwagen/aanhangwagen.
2 en 5 lijken minder om vermelde reden.

4 is uiteraard ook een optie. Iets verder bespreken met installateur misschien. Ik zou denken dat extra afstand niet veel extra verlies veroorzaakt, dus als datablad van leverancier 30m toestaat, waarom zou 15 m dan een groot probleem zijn?
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
Is dat een garage die bij jouw buur bijna op de perceelsgrens staat (gearceerde rechthoek)? Indien ja, zou je misschien kunnen overwegen om punt 1 op te schuiven tot naast zijn garage?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Let ook wel op de luchtstroom, vlak voor en achter de unit ga je andere luchtstromen hebben
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Is dat een garage die bij jouw buur bijna op de perceelsgrens staat (gearceerde rechthoek)? Indien ja, zou je misschien kunnen overwegen om punt 1 op te schuiven tot naast zijn garage?
dat zou ik ook overwegen, maar nog eerder 4.
als je bang hebt voor geluid aan je eigen terras, ga die dan niet vlak aan de grens van de buren hun tuin en terras zetten.
hier zijn topics vanuit het oogpunt van die buren dat last hebben van een airco buitenunit knal op de perceelgrens.
ok, bij een WP draait die vooral in de winter en af en toe voor je warm water, maar toch zou ik een goede relatie met de buren voorop plaatsen.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Geluidservaring is voor ieder individu anders.
Op een plat dak dat aansluit aan de woning kan op bepaalde frequentie storend zijn in heel het huis voor personen die daarvoor gevoelig zijn.

Waarom zou de buitenunit zo dicht mogelijk moeten staan?
Het water wordt pas binnen verwarmd, het is enkel koudemiddel (koelgas) dat door die leidingen gaat en verlies is zeer minimaal.
Heeft je installateur ook gemeld dat Daikin een minimumlengte van 3 meter voorschrijft voor de installatie!!

Als het kan wachtbuis van 125mm en max 1 bocht. Deze bocht liefst in 2x45° anders gaat het zeer moeilijk zijn om de leidingen door te trekken zonder deze toe te knikken.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
als je je installateur zover krijgt kan hij mss ook al bij het plaatsen van uw wachtleiding gelijk de koeltechnische leidingen door duwen.
uurtje werk voor hem, en dan ben jij zeker dat het geen probleem gaat zijn nadat er een heel huis bovenop gezet is
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Rechts van 2 en er planten, struiken voorzetten
pad loopt recht door
struiken nemen zicht en geluid van je eigen woning weg
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Bedankt voor de vele reacties!

We zitten binnenkort nog eens samen met de installateur en zullen al deze ideeën samen gooien om hopelijk tot een conclusie te komen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Voortuin, zet er een haag voor en het zicht is weg.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan