• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze geothermische warmtepomp

Lid geworden
2 aug 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Waarschijnlijk ben ik niet de enige / eerste : we zijn overtuigd geraakt van het concept van een geothermische warmtepomp. Na 3 gesprekken met mogelijke leveranciers zien we door het bos de bomen niet meer. Elke verkoper heeft wel een eigen insteek en zegt zinvolle zaken, maar het blijft moeilijk afwegen als het gaat om een materie waar ik beperkte kennis over heb. 
Alle advies is met andere woorden welkom.

Situatie:
  • Nieuwbouw (nieuw te bouwen, dus we kunnen nog hier en daar wijzigingen doen op plan, indien nodig)
  • Gezin van 5 (2 volw, 3 kinderen) : we voorzien een volwaardige badkamer en nog een aparte, kleinere badkamer met enkel douche voor de kinderen
  • Vloerverwarming op alle verdiepen, bij voorkeur geen radiators aan de muren
  • Warmteverlies berekend op 6,8KW, maar dat gaan we wellicht nog kunnen laten zakken tot 5 à 5,5KW

Voorstellen, los van de kostprijs:
  1. Nibe F1255 PC.06 met ingebouwde boiler van 180l (op 55°) en een COP van 4,72
  2. Vaillant FlexoCOMPACT exclusive VWF 88/4 (400V) met een ingebouwde boiler van 175l (op 55°) en een COP van 5,1. Mogelijkheid om nog een warmwaterboiler toe te voegen (Vaillant Unistor Plus VIH RW 300/3 MR)
  3. Vaillant flexoTHERM exclusive VWF 87/4 S1 (400V), in combinatie met een warmwaterboiler van 300l (Vaillant Unistor Plus VIH RW 300/3 MR), met een COP van 5,1

Vragen die ik me daarbij stel:
  • Is het slimmer om pomp en warmwaterboiler te combineren in één toestel (zoals voorstel 1 en 2), of beide los van elkaar te zien (zoals voorstel 3, en deels voorstel 2)? 
  • Is een ingebouwde boiler van 180l voldoende voor een gezin van 5? Ik begrijp dat dit een moeilijke, subjectieve vraag is, en grotendeels afhankelijk is van situatie en type gebruik. Mogelijks zit iemand in een zelfde situatie, en kan hij/zij hier input op geven? 
  • Hoe verhoudt een NIBE zich tot een VAILLANT? Vaillant kennen we al, NIBE is voor ons eerder ongekend. 

Bedankt!

Thomas

Lid geworden
20 mrt 2010
Waarderingsscore
7
Punten
0
Laat eens een offerte maken met Buderus-materiaal, uit recente onafhankelijke tests komen deze als beste en stilste naar voor ... 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Het gaat om een nieuwbouw met vrij beperkt warmteverlies, zeker als je nog het kan laten zaken naar +- 5 kW. Waarom dan een geothermische WP?

Ik zou voor lucht-water WP ook offertes opvragen. Dan zit je al niet met de kost van de boring (grof gerekend is dit +- € 35 per meter).

Boiler zeker groter dan 180 liter nemen voor een gezin met 5. Ik zou eerder naar de 300 liter gaan.

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83
Lammy zei:
Laat eens een offerte maken met Buderus-materiaal, uit recente onafhankelijke tests komen deze als beste en stilste naar voor ... 

Geothermische warmtepompen zijn toch allemaal stil? Even kijken naar de WSW196i, dan zie ik een maximaal geluidniveau van 49 dB(A). De Vaillant flexoTherm gaat, afhankelijk van het model, van 39.8 tot 49.9 dB(A), de flexoCompact van 41.8 tot 51.6 dB(A). Thermia heeft verschillende modellen met maxima van 43 tot 45 (Atlas), van 42 tot 46 (Calibra), 41 tot 53 (Optimum G3), 42 tot 46 (Optimum)  en 42 tot 50 (Diplomat Optimum). Nibe heb ik nog niet naar gekeken.

Mij lijken de geluidniveaus toch redelijk dicht bij elkaar te liggen? Zou je even kunnen linken naar de onafhankelijke tests? Ben namelijk al even op zoek naar vergelijkende tests van (geothermische) warmtepompen, maar tot nu toe nog geen gevonden
thomas_dhaese zei:
Het gaat om een nieuwbouw met vrij beperkt warmteverlies, zeker als je nog het kan laten zaken naar +- 5 kW. Waarom dan een geothermische WP?

Ik zou voor lucht-water WP ook offertes opvragen. Dan zit je al niet met de kost van de boring (grof gerekend is dit +- € 35 per meter).

Boiler zeker groter dan 180 liter nemen voor een gezin met 5. Ik zou eerder naar de 300 liter gaan.

Geothermisch is inderdaad duurder. Ik vraag me soms ook af of het de meerkost t.o.v. een L/W waard is. Voordeel van geothermie is dan wel de passieve koeling. Bij L/W gaat het over actieve koeling, en dat kost je punten in het EPB.

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Kwakkel zei:
Lammy zei:

Geothermische warmtepompen zijn toch allemaal stil? [...]

Decibel is wel een verhouding op logaritmische schaal. Een toename met 3 decibel is dus dubbel zo luid. In de voorbeelden die je geeft zitten er bv. maximum geluidniveaus van 49 dB maar ook 53 dB. Dat laatste is dus dubbel zo luid dan het eerste.

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
thomas_dhaese zei:
Kwakkel zei:
Lammy zei:

Decibel is wel een verhouding op logaritmische schaal. Een toename met 3 decibel is dus dubbel zo luid. In de voorbeelden die je geeft zitten er bv. maximum geluidniveaus van 49 dB maar ook 53 dB. Dat laatste is dus dubbel zo luid dan het eerste.

edit: Sorry, ik ben niet goed wakker. Meer dan dubbel zo luid dus aangezien het 4 decibel scheelt.

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83
thomas_dhaese zei:
Kwakkel zei:
Lammy zei:

Klopt, maar ook heel wat een pak stiller. Wellicht afhankelijk van het vermogen. In een nieuwbouw zal je wellicht niet de zwaarste WP moeten steken, dus zit je meteen bij de lagere dB(A)'s, en dus stiller.

Lid geworden
2 aug 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de feedback!
  • Buderus: ik doe wat onderzoek naar hun aanbod + mogelijke plaatsers
  • Waarom geothermisch: passieve koeling, impact op EPB, efficientie (COP), lange termijn oplossing. L/W is wat mij betreft ook een mogelijkheid (dit was ook het advies van onze architect), maar voorkeur gaat (op dit moment) toch nog eerder naar geothermisch uit.
  • Boiler 300l: daar vreesde ik al voor. 170-180l lijkt me krap, maar moeilijk te vergelijken. Momenteel hebben we een doorstromer (aardgas) wat wel een gemak is 
  • Geluid / stilte: hier had ik nog niet bij stilgestaan eigenlijk. ik ging er vanuit dat de pomp (gelijk welke) eigenlijk allemaal 'aanvaardbaar stil' waren. Als de installatie in een technische ruimte staat, denk je dat het geluid "hinderlijk" is? 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
tlep zei:
  • Vloerverwarming op alle verdiepen, bij voorkeur geen radiators aan de muren.
  • Warmteverlies berekend op 6,8kW, maar dat gaan we wellicht nog kunnen laten zakken tot 5 à 5,5kW.

Je kan dit nemen als vertrekbasis... Trouwens, bij welke buitentemperatuur is dit vermogen berekend?

Stel dat je 6kW aan warmte nodig hebt voor uw zeer laag temperatuursysteem (ZLT) op pakweg 30°C dan kan je dit als complimentair beschouwen voor uw vermogen dat je nodig hebt om uw sanitair warm water (sww) via een boiler aan te maken.

Grosso modo heb je daardoor zo'n 75% van die 6kW, is 4,5kW, ter beschikking om het sww aan te maken... per 4h kan je hiermee dan 300 liter sww maken of 150 liter op 2h tijd...

Nadeel is wel dat je dan ook een buffervat nodig hebt voor uw verwarmingssysteem.

Je kan natuurlijk ook omgekeerd redeneren en vertrekken vanuit uw dagelijkse hoeveelheid sww (en het gebruiksprofiel) om dan te kijken welk verwarmingsvermogen daaraan complementair is om zo uw isolatiedikte te optimaliseren.

Vragen
1. In welke ondergrond wordt uw geothermisch bron geboord? Is daar stromend grondwater?
2. Wie garandeert het vermogen van die bron?
3. Gaan jullie ook koelen in de zomer?

Beertjen

Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
De meerprijs van een geothermisch boorveld is nooit terug te verdienen in vergelijking met een lucht/water wp. Toch niet bij de kleine verwarmingsvraag van een gemiddelde nieuwbouwwoning.
Als je, zoals zoveel "boorders doen om de prijs te drukken, een niet te best gedimensioneerde bron hebt ben je er zeker aan voor de moeite. 

Laat dus alle redenen die je in je hoofd hiervoor hebt vallen buiten het ecologische of het "beste" systeem te willen. Of als je echt echt niet met een buitenunit kan leven..
De impact van actieve koeling van een l/w kan je geruist aan de epb man vragen.
Bij sommige l/w kan je zelfs gewoon nadien de koeling activeren op een toestel "enkel verwarmen".

Voor de rest zie ik liever nibe als vaillant uit jouw keuzes. Maar kijk misschien ook eens naar Stiebel Eltron of Ochsner. 

Ik ben eerder voorstander van een externe boiler. Interne boilers zijn niet altijd te vervangen in zo een toestellen. Je bent dan ook vrij in de keuze van uw inhoud. 
Interne boilers zullen over het algemeen ook iets gunstiger van prijs zijn.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Beertjen,

Voor een hedendaagse goed geïsoleerde (normale) woning mag je vertrekken vanuit uw vraag voor sww, dat is de bepalende factor.

Met L/W heb je de onzekerheid van de buitentemperatuur die soms extreem laag kan zijn (vriestemperaturen) maar je kan wel volop genieten van zachte winters (buitentemp. > 10°C).
Bij Geothermie heb je de zekerheid van een zekere brontemperatuur, die weliswaar relatief laag is (ca. + 6,5°C) maar je kan niet genieten van zachte winters.

Het is een afweging van  het risico: ten alletijde minimaal gewenst comfort vs buitentemperatuur.

Uit de ervaringen van een firma als Scheldimmo blijkt toch dat geothermie het een factor 2 beter doet dan L/W. Maar ik volg u als het gaat om het bronvermogen... dat is soms zwarte magie... zeker qua garanties op dat vermogen.

Beertjen

Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Uit mijn, toch al vrij lange, ervaring als installateur van enkel warmtepompen van alle types kan ik u verzekeren dat geothermie NIET een factor 2 doet qua rendement tegenover een geothermische installatie. Een degelijk gedimensioneerde l/w zal niet zo gek veelslechter presteren op jaarbasis dan een goede geothermische installatie. Als je alles in rekening gaat brengen natuurlijk. Wij hebben meerdere van onze l/w toestellen uitgerust met calori en kWh meters en weet dus perfect hoe die presteren.

Als je maar 100€ op jaarbasis bespaart met je geothermische wp tov. een l/w, reken dan maar zelf uit hoelang je erover doet om je boorveld terug te verdienen.

Ik snap niet goed wat je bedoelt met "ten alletijde minimaal gewenst comfort". Je kan moeilijk gaan beweren dat je met een l/w niet ten allen tijde een minimaal gewenst comfort zal hebben hé.
Het is aan de installateur zelf maar te zorgen dat dit er is. Daarvoor dient een correcte dimensionering natuurlijk.

Om u een voorbeeld te geven. Ik heb een wonging met 340m² verwarmd oppervlak die wordt verwarmd met een lucht water warmtepomp van een dikke 5kW norminaal vermogen.
De elektrische weerstand is niet aangesloten. Wij zijn een gezin van 4 en nemen dagelijks een bad (meerdere dus) aangezien we nog geen douche hebben. Het is hier op het minst 22,5° geweest in huis met een aanvoertemperatuur van 35° max. door de vvw.

Er is geen haar aan mijn hoofd die er aan dacht van ooit voor geothermie te gaan. 
Geothermie is mooi en heeft zeker zijn doel, maar in een gemiddelde lage energiewoning zie ik het nut van de investering niet.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Beertjen zei:
Ik snap niet goed wat je bedoelt met "ten alletijde minimaal gewenst comfort".

Ik bedoel daarmee dat "ze" dat comfort ten alle tijden wil halen via hun WP. De meeste mensen hebben schrik dat de hulpweerstand moet bijspringen op de koudste momenten en dat dan al hun eerdere energievoordelen worden tenietgedaan.
Om u een voorbeeld te geven. Ik heb een wonging met 340m² verwarmd oppervlak die wordt verwarmd met een lucht water warmtepomp van een dikke 5kW norminaal vermogen.
De elektrische weerstand is niet aangesloten. Wij zijn een gezin van 4 en nemen dagelijks een bad (meerdere dus) aangezien we nog geen douche hebben. Het is hier op het minst 22,5° geweest in huis met een aanvoertemperatuur van 35° max. door de vvw.

Nieuwbouw woning? Graad van isolatie?
Op welke temperatuur wordt uw sww aangemaakt? En hoe groot is uw boiler?
Heb je een idee van uw elektriciteitsverbruik vanwege de WP (sww + vvw)? 

Lid geworden
2 aug 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Keon zei:
tlep zei:
  • Vloerverwarming op alle verdiepen, bij voorkeur geen radiators aan de muren.
  • Warmteverlies berekend op 6,8kW, maar dat gaan we wellicht nog kunnen laten zakken tot 5 à 5,5kW.

Je kan dit nemen als vertrekbasis... Trouwens, bij welke buitentemperatuur is dit vermogen berekend?

Stel dat je 6kW aan warmte nodig hebt voor uw zeer laag temperatuursysteem (ZLT) op pakweg 30°C dan kan je dit als complimentair beschouwen voor uw vermogen dat je nodig hebt om uw sanitair warm water (sww) via een boiler aan te maken.

Grosso modo heb je daardoor zo'n 75% van die 6kW, is 4,5kW, ter beschikking om het sww aan te maken... per 4h kan je hiermee dan 300 liter sww maken of 150 liter op 2h tijd...

Nadeel is wel dat je dan ook een buffervat nodig hebt voor uw verwarmingssysteem.

Je kan natuurlijk ook omgekeerd redeneren en vertrekken vanuit uw dagelijkse hoeveelheid sww (en het gebruiksprofiel) om dan te kijken welk verwarmingsvermogen daaraan complementair is om zo uw isolatiedikte te optimaliseren.

Vragen
1. In welke ondergrond wordt uw geothermisch bron geboord? Is daar stromend grondwater?
2. Wie garandeert het vermogen van die bron?
3. Gaan jullie ook koelen in de zomer?

• Buitentemperatuur van -10°
  • Ondergrond: bij mijn weten geen stromend water
  • Garantie bron: niet duidelijk, moet ik navragen (staat niet vermeld op de offertes)
  • Koelen in de zomer: ja, dit zou één van de redenen zijn om voor geothermie te kiezen

Lid geworden
2 aug 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beertjen zei:
De meerprijs van een geothermisch boorveld is nooit terug te verdienen in vergelijking met een lucht/water wp. Toch niet bij de kleine verwarmingsvraag van een gemiddelde nieuwbouwwoning.
Als je, zoals zoveel "boorders doen om de prijs te drukken, een niet te best gedimensioneerde bron hebt ben je er zeker aan voor de moeite. 

Laat dus alle redenen die je in je hoofd hiervoor hebt vallen buiten het ecologische of het "beste" systeem te willen. Of als je echt echt niet met een buitenunit kan leven..
De impact van actieve koeling van een l/w kan je geruist aan de epb man vragen.
Bij sommige l/w kan je zelfs gewoon nadien de koeling activeren op een toestel "enkel verwarmen".

Voor de rest zie ik liever nibe als vaillant uit jouw keuzes. Maar kijk misschien ook eens naar Stiebel Eltron of Ochsner. 

Ik ben eerder voorstander van een externe boiler. Interne boilers zijn niet altijd te vervangen in zo een toestellen. Je bent dan ook vrij in de keuze van uw inhoud. 
Interne boilers zullen over het algemeen ook iets gunstiger van prijs zijn.

• Bedankt. Ik onderzoek de andere merken ook eens. 
  • De buiten unit zou me storen, maar niet in zo'n mate dat het de beslissing beïnvloed. Ofte: als we voor L/W zouden opteren, vinden we wel een plek om die unit te zetten

brilsmurf613

Nieuw Lid
Lid geworden
9 sep 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ik heb een Nibe 1245 (zonder PC). erg tevreden van. stil en gebruiksvriendelijk voor de eindgebruiker (alleszins in vgl met Thermia)

K20 huis

huis is steeds 21 graden, vvw aanvoertemp is +- 25 graden.

+- 1100-1200 draaiuren per jaar

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83
Hoe heb jij de vergelijking gemaakt, als ik mag vragen? 

Beertjen

Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Keon zei:
Beertjen zei:
Ik snap niet goed wat je bedoelt met "ten alletijde minimaal gewenst comfort".

Ik bedoel daarmee dat "ze" dat comfort ten alle tijden wil halen via hun WP. De meeste mensen hebben schrik dat de hulpweerstand moet bijspringen op de koudste momenten en dat dan al hun eerdere energievoordelen worden tenietgedaan.

Nieuwbouw woning? Graad van isolatie?
Op welke temperatuur wordt uw sww aangemaakt? En hoe groot is uw boiler?
Heb je een idee van uw elektriciteitsverbruik vanwege de WP (sww + vvw)? 

Keon,

Dat is inderdaad de schrik van velen, maar die hulpweerstand zou weinig te maken mogen hebben met het al dan niet voldoende zijn van de warmtepomp. Dat is de inbreng van de installateur..
Een geothermische heeft zoals je wel weet even goed een hulpweerstand.

Mijn woning is inderdaad nieuwbouw, vrijstaand.
SWW wordt aangemaakt tot 48° op een boilervat van 500l, waar de wp zelf de helft (250l) van verwarmd.
Mijn verbruik is nogal lastig momenteel omdat een zeer groot stuk van de isolatie nog niet af is en de luchtdichtheid nog 0 is :D Finale isolatie is 14cm Pur in de muren, 15cm EPS in vloer en 44cm wol in zoldervloer + 18cm wol in dak. En het is die dakisolatie en dampscherm die er nog half in steekt.
Momenteel zit ik op een 450€.. Wat niet slecht is als dennis door uw haren blaast aan de keukentafel :p

Kijk als ik nu om veel te zijn zou afklokken op 800€ bij een nieuwbouw woning en je zou het halveren met geothermie, wat niet het geval is,  dan zit je met een stookkost verschil van 400€ per jaar.

Als een gemiddeld degelijk boorveld in onze streek (bij ons hier dan he! ) 12k excl btw kost. Dan zie je ook wel dat het heel lang zal duren vooraleer je die boringen terug verdient hebt. En geloof mij, het verschil tussen l/w en geo zal zeker geen 400€ zijn, dan ben ik zeer goed in het voordeel van geo aan het rekenen.

Heb je een kast van een villa, of kantoorgebouw of iets anders met een zeer grote stookkost dan wordt het verschil natuurlijk groter en is de meerkost naar geo beter verantwoord. Maar voor een kleine vlaamse woning...

Ik zeg het, wij plaatsen beiden al enige tijd. Maar als mensen bij ons open staan voor beiden dan gaan ze meestal buiten met een l/w en die zijn van de eerste tot de laatste content met hun warmptepompje.

Het probleem is dat er zoooo veel horror verhalen zijn van slecht geplaatste warmtepompen.
Die zijn er zeker ook van geo wp'en maar die zijn een pak minder dik bezaaid in vlaanderen. 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Bedankt voor uw inzichten Beertjen!

Uw boilervat van 500l... waarmee wordt dan de andere helft opgewarmd? Gas? En waarom niet alles via WP?

Beertjen

Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Keon zei:
Bedankt voor uw inzichten Beertjen!

Uw boilervat van 500l... waarmee wordt dan de andere helft opgewarmd? Gas? En waarom niet alles via WP?

Neen, de onderste helft is voor de zonneboiler. Die neemt ,vanaf de zon genoeg schijnt, de volledige 500l voor zich. Maar die is er eerder omdat ik het een mooie techniek vind en om info uit te vergaren ..
Nergens zo een goeie testcase als bij jezelf thuis he :)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan